Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Weleldhavendag 2025 Rotterdam door Rene de Haan
Vandaag om 13:48:32
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 13:34:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ben
Vandaag om 13:31:40
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:20:31
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Prutsert
Vandaag om 12:51:26
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Rob Ellerman
Vandaag om 12:41:24
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
Vandaag om 12:39:03
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Jeronimos
Vandaag om 12:29:18
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 12:21:00
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
Vandaag om 12:08:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:56:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:32:58
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 10:56:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door VulcanRaven
Vandaag om 10:31:56
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Jeroen Water
Vandaag om 07:52:24
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 07:12:00
Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 00:11:44
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
30 July 2025, 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
30 July 2025, 21:59:46
Fleischmann Anna ombouw. door defender
30 July 2025, 21:17:34
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
30 July 2025, 21:04:40
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
30 July 2025, 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
30 July 2025, 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
30 July 2025, 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
30 July 2025, 20:36:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
30 July 2025, 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
30 July 2025, 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
30 July 2025, 19:00:07
  

Auteur Topic: James May Train race part 2  (gelezen 12438 keer)

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:James May Train race part 2 nu op tv
« Reactie #60 Gepost op: 15 June 2011, 12:21:13 »
Beetje off-topic:
Op youtube is er geen beperking meer op de lengte van de filmpjes.
Zo heb ik een filmpje van 90 minuten op youtube staan.
Als het bestand niet te groot is kan je misschien langere afleveringen van maken?
Vr. groeten,
Bob

Sneeuwtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
  • ***
Re:James May Train race part 2 nu op tv
« Reactie #61 Gepost op: 15 June 2011, 12:34:25 »
Als ik de filmpjes langer dan 15 minuten maak worden ze op één of andere reden samengeperst tot 4:3 formaat.

vandaar dat ik dat niet doe.

Richard Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
Re:James May Train race part 2 nu op tv
« Reactie #62 Gepost op: 15 June 2011, 12:38:03 »
Dan moet ik deze dag nog maar even geduld hebben.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8331
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:James May Train race part 2 nu op tv
« Reactie #63 Gepost op: 15 June 2011, 12:39:04 »
Geloof me, Engelse TV heeft evenveel zo niet nog grotere bagger dan de Nederlandse TV. Je schakelt dan waarschijnlijk speciaal voor de kwaliteit programma's in. Lijkt me typisch een kwestie van het gras is altijd groener...

Brawa om dat dat in mijn ogen, gezien de kwaliteit, de meeste kans maakt om het einde te halen. Maar goed, Roco zal dat vast net zo goed doen. Drie rail zou trouwens voor de zekere stroomafname wellicht een betere optie zijn, al leek de stroomafname op TV niet een probleem te zijn.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:James May Train race part 2 nu op tv
« Reactie #64 Gepost op: 15 June 2011, 13:07:34 »
de engelse tv is grotendeels bagger, natuurlijk, maar er zitten in elk geval nog een paar dingen tussen die de moeite zijn, wat ik hier op de BBC voorbij zie komen is vaak pruimbaar tot redelijk briljant omdat het met een bepaalde sjeu en een aangenaam soort meligheid gemaakt is. Ik noem maar wat dingen als bargain hunters (alleen van de pakken van de presentator, die overigens de ouwehoer van de eeuw is, word je toch al spontaan vrolijk), wandelprogramma's over ouwe spoorlijnen met een hoop aandacht voor ouwe industrie etc, horrible history, top gear etc... in nederland kom ik al niet aan zo'n aantal.

En dan zet je de nederlandse TV aan... krijg je dit:


henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22513
Re:James May Train race part 2 nu op tv
« Reactie #65 Gepost op: 15 June 2011, 13:20:25 »
Ja, maar de Engelse varianten van SBS6 zitten hier goddank ook niet op de kabel.
Wat ik me van mijn eigen Engelse jaren herinner is vooral een vergaande belangstelling voor misdaad, moord- en doodslag - heel vaak de opening van het BBC journaal - die je zelfs heden ten dagen in Nederland alleen bij de lokale omroepen vindt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6509
Re:James May Train race part 2 nu op tv
« Reactie #66 Gepost op: 15 June 2011, 13:25:31 »
Voor we verzanden in de discussie over de kwaliteit van de Nederlandse versus de Brits e TV... terug naar het onderwerp.
Als we het programma van James May de moeite waard vinden, krijgen we dan de handen op elkaar om binnen onze gelederen iets dergelijks op te zetten? Dan wel het initiatief te nemen.
Hier of, als challenge, daar in Engeland?

Inzet sneller, betrouwbaarder, slimmer enz.

Grzz,

Hans

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:James May Train race part 2 nu op tv
« Reactie #67 Gepost op: 15 June 2011, 13:29:04 »
tja, het journaal... je het nu het jeugdjournaal om kwart voor 7 en het kleuterjournaal om 8 uur...

Maar goed, betrouwbaarheid enzo... pak een paar ouwe lima 1220's met 3 plan E's en bokken met die zooi. Als er een loc is die het gaat halen dan is het dat stomme ding wel.

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
  • MSc Micro-Electronics
Re:James May Train race part 2 nu op tv
« Reactie #68 Gepost op: 15 June 2011, 13:29:42 »
Het grootste probleem van deze race is dat ze de schaalsnelheid over het hoofd zien.
Even realistisch : De afstand is ongeveer 8 mile, dat maakt 12,6 km of in schaal bijna 1100 km. Het Rivarossi (Hornby) br 58 model deed er (hij starte dacht ik om 9 uur 's ochtends en eindigde om half 2 's nachts - wat tijd dat hij stil stond) ruim 16 uur over. Dit geeft een gemiddelde snelheid van 0,78 km/h of in schaal 68,5 km/h. Dit is zeer grof berekend, maar het laat een punt zien.

De enige manier om de treinen enige afstand te laten rijden, is door ze absurd snel te laten rijden. Dit kan op 2 manieren. 1. Je neemt een model dat VER boven zijn schaalsnelheid rijdt (de Flying Scotsman van Mr. May). Of 2, je zet er een heel hoog voltage op (de BR403).
Wel grappig dat ze zich zeer veel zorgen maakte over het doorbranden van motoren, terwijl zowel bij 2 'Duitse' als de Flying Scot er een probleem opdook in de tandwielkasten / Cardanassen (overbrenning is een ruim woord).

Dat gezegd hebbende. Hadden ze (de Duitsers) echt een kwaliteitproduct willen hebben, dan hadden ze de Br218 van Fleischmann moeten hebben. In een test van ModellbauWunderland in Hamburg reed deze gedurende 9 maanden (of was het 14) een equivallente afstand van meer dan 3000 km. En ik citeer 'Als het centrale motorlager het niet had begeven, had de lok op de straat door kunnen rijden. De flenzen waren compleet verdwenen.' en 'Het was een dubbele overwinning. We hadden van elk merk een extra lok klaar staan voor reserve onderdelen. Die van Fl* zat nog ongebruikt in de doos. We hadden geen zin om die weer 9/14 maanden te laten rijden'.

Wat misschien wel leuk zou zijn is een race 'model vs. 1:1'. Laat bijv. een diesel 6400 een afstand van tussen 2 stations afleggen (bijv 5 km), en laat een bijpassend model (Märklin, Liliput, Piko) eenzelfde afstand in model afleggen, en kijk wie het snelste is.  ;D
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Sneeuwtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
  • ***
Re:James May Train race part 2 nu op tv
« Reactie #69 Gepost op: 15 June 2011, 13:29:55 »
Deze aflevering staat nu volledig op youtube.
Hij is hier te vinden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:James May Train race part 2 nu op tv
« Reactie #70 Gepost op: 15 June 2011, 13:45:00 »
die fleischmann heeft gewoon de oude aandrijving zonder wormoverbrenging toch? Daarmee zet je een hoop gedonder overboord want wormoverbrengingen geven veruit t meeste gelazer. Vandaar dat ik het eens zou proberen met een ouwe lima... vooral omdat ik daarvan eigenlijk nooit een echt serieus kapot exemplaar gezien heb, fleischmanns gaan vrij snel door hun motorlagers heen, lima's lijken daar minder last van te hebben. Wat wel ellende kan geven is een klein grindkorreltje tussen de tandwielen ofzo, dat zit natuurlijk allemaal tamelijk open bij die dingen.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re:James May Train race part 2 nu op tv
« Reactie #71 Gepost op: 15 June 2011, 13:47:46 »
Het was inderdaad de sauerkrauttrein waar alcohol uitgewonnen was als aandrijvende brandstof.
Andre van Zuijlen
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3528
  • Mcn NSR Groningen.
Re:James May Train race part 2 nu op tv
« Reactie #72 Gepost op: 15 June 2011, 14:16:51 »
Ik heb de serie zojuist geheel bekeken op Youtube, en nadat ik de eerste
serie ook had gezien moet ik zeggen dat ik het echt een prestatie op zich vind
dat je zoiets organiseerd.

Wat betreft het materieel vond ik het wel apart dat alles bij Horby/Lima/Rossi wegkwam
welke dan in mijn ogen ook zo ongeveer alles kwa materiaal gesponsord moet hebben.
Wat niet wegneemd dat je zo wel even kan laten zien dat het materieel het wel vol kan
houden, het is tenslotte niet de afstand die het materieel ooit op een zolder zou afleggen.

Maar dan zou ik als het duitse team toch wel een echte fleischmann met een bomvrije
motor willen inzetten, lekker antiek maar die blijft het gewoon doen en is ook nog eens
heel makkelijk te fixen mocht deze wel problemen krijgen.
Een Roco had ik het ook wel willen zien doen, gewoon om te kijken of de kardanoverbrenging
etc zoiets aankan.

Dit is natuurlijk niet te simuleren op een testbank of modelbaan gezien je buiten toch met
hele andere factoren te maken hebt.

Ik vind het grote klasse en heb met plezier gekeken  (y)

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:James May Train race part 2 nu op tv
« Reactie #73 Gepost op: 15 June 2011, 14:55:09 »
psst... inside-tip... wil je t proberen met een loc met wormoverbrengingen... neem een mehano class 66. Die dingen rijden echt langer dan die fleischmann-218.

Roeltje!

  • Offline Offline
  • Berichten: 583
Re:James May Train race part 2 nu op tv
« Reactie #74 Gepost op: 15 June 2011, 15:08:30 »
Voith Maxima duurtest ;D
Fleischmann fan, maar rijdt stiekum ook met andere merken...
New York Central fan.