Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 14:34:14
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Montanbahn
Vandaag om 14:32:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:30:52
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Mar-Cas
Vandaag om 14:27:05
Piko 2025 door VAM65
Vandaag om 14:27:04
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
Vandaag om 14:24:28
PBM/PWM met joystick door BR41
Vandaag om 14:21:41
Piko TT 2025 door Bartje81
Vandaag om 14:16:26
vrijgavecode z21 centrale door Theiske
Vandaag om 13:53:22
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door henk
Vandaag om 13:45:46
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:45:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:33:42
Vele baanplannen online gezet door BramFokke
Vandaag om 13:27:36
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 12:29:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door meino
Vandaag om 12:17:58
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 12:07:48
Line-up foto's van modellen door 1200blauw
Vandaag om 11:58:56
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door VAM65
Vandaag om 11:57:57
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Gerrit H
Vandaag om 11:54:11
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 11:50:38
De Projecten van RetroJack door spoorijzer
Vandaag om 11:44:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 11:26:14
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:18:52
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 10:57:33
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 10:52:20
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:48:15
Digitaal-delta door Montanbahn
Vandaag om 10:06:46
modulebaan in spoor 1 door rjr
Vandaag om 09:39:51
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 09:38:29
Pfarrerwinkel bahn door Hans GJ
Vandaag om 09:30:56
  

Auteur Topic: kleuren en klasseaanduidingen  (gelezen 1755 keer)

modelspotter

  • Gast
kleuren en klasseaanduidingen
« Gepost op: 27 February 2007, 10:55:28 »
Toen ik jaren geleden in de tech cie van de nmf zat heb ik op hun site www.nmf.nl enkele belangrijke gegevens tav NS opgenomen. Hieronder een opsomming.

Kleuren
Elektrische locomotieven
Eerste groene 1000: 1001 (1948)
Eerste Berlijns blauwe 1000: 1002 (7-1954)
Eerste turquoise 1100: 1101 (1951)
Eerste Berlijns blauwe 1100: 1112 (7-4-1954 uit Wpc Tb)
Eerste turquoise 1200: 1201 29-11-1951
Eerste roodbruine 1200: 1215 (5-1952)
Eerste geel/grijze 1200: 1208 (2-1971)

Dieselelektrische locomotieven
Eerste rood/bruine 2400: 2410 (7-1954)
Eerste rood/bruine 2600: 2601 (7-1954)

Dieselelektrisch stroomlijnmaterieel
Geel inspectierijtuig DE: 20 (1970)
Laatste lichtblauwe DE1-en (met rode banden en biezen): 22, 23, 31, 36, 38, 39 (1968)
Eerste rode DE2 (met gele vijfharige snor en biezen): 88 (13-11-1959
Eerste gele DE2 (verbouwde): 88 (->161) (4-6-1975)
Eerste lichtblauwe DE3 (met rode banden en biezen): 152 (7-1954)
Eerste lichtblauwe DE5 (met rode banden en biezen): 192 (7-1954)
Laatste lichtblauwe DE5 (met rode banden en biezen): 196 (9-1971)
Laatste lichtblauwe DE5 (met gele vijfharige snor en biezen): 197 (9-1971

Klassen, klasseborden en -cijfers
Dat er in de treinen meer rijtuigklassen aanwezig zijn, is van belang uit een commercieel gezichtspunt. Daardoor kan verschil worden gebracht in de hoedanigheid van de service die aan de reizigers wordt geboden, waardoor de spoorwegmaatschappij er een zeer gedifferentieerd klantenbestand op na kan houden.
Daartegenover staat dat meer rijtuigklassen grotere kosten met zich meebrengen als gevolg van de moeilijkheden die daarvan het gevolg zijn voor de exploitatie.

Het probleem van het aantal rijtuigklassen doet zich dus praktisch alleen voor bij snel- en exprestreinen. Zo beantwoorden stoptreinen met twee klassen, ja, zelfs met een klasse aan de verlangens van de reizigers.
De UIC heeft deze kwestie al in 1951 in studie genomen. Na beëindiging van deze studie is de UIC met de aanbeveling van slechts twee klassen gekomen; die dan eerste en tweede klas zouden worden genoemd.

Omdat de oude eerste klas (vier zitplaatsen per compartiment, rode bekleding) met uitzondering van Italië en Spanje officieel op 3 juni 1956 werd afgeschaft, konden de oude tweede (zes zitplaatsen, groene bekleding) en derde klas (acht of meer zitplaatsen, bruine of geen bekleding) worden vernummerd in eerste (zes plaatsen) en tweede klas (acht plaatsen).

Borden tot 1947 op ooghoogte op de zijkant van het materieel, nadien tegen de daklijst.

1, 2 wit op zwart bord tot 1950 (wijziging: 1947).

1 zwart op wit bord tot 3 juni 1956, feitelijk alleen op D-treinrijtuigen.
2 zwart op wit bord tot 3 juni 1956.
3 wit op zwart bord tot 3 juni 1956.

1 zwart op wit bord tot 1963.
2 wit op zwart bord tot 1963.

1 wit of zwart cijfer geschilderd of als plakplaat op de zijkant van het materieel vanaf 1963.
2 vervallen in 1963 (niet consequent doorgevoerd).
2 wit of zwart cijfer geschilderd of als plakplaat op de zijkant vanaf 1980.

De gele of anders gekleurde streep boven de eerste klas compartimenten is ingevoerd in 1957.

Modelspotter


« Laatst bewerkt op: 27 February 2007, 11:02:29 door modelspotter »

Bastiaan

  • Steeds-maar-niet-beginner
  • Offline Offline
  • Berichten: 210
    • Trapho
Re: kleuren en klasseaanduidingen
« Reactie #1 Gepost op: 28 February 2007, 12:18:05 »
Handige informatie. Kan dit misschien ergens neergezet worden waar je het altijd kunt terugvinden?