Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Ronzol
Vandaag om 22:25:58
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 22:25:57
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Pauldg
Vandaag om 22:15:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:04:19
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 22:00:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
Vandaag om 21:59:16
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:47:59
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Eric B
Vandaag om 21:46:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:46:22
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:17:04
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 21:08:27
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Noordster
Vandaag om 20:32:24
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Stefan88
Vandaag om 20:31:18
Line-up foto's van modellen door Jeroen95
Vandaag om 20:12:18
Digitaal-delta door Biesje
Vandaag om 20:07:34
Minibaan Visserskaai H0 door NS264
Vandaag om 19:59:28
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
Vandaag om 19:58:39
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:30:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
Vandaag om 19:17:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:16:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 18:53:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:52:43
TAMS PZS-2.2 door bask185
Vandaag om 18:49:53
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door hervé
Vandaag om 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
Vandaag om 18:23:36
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
Vandaag om 16:55:39
Bf Kibronn door Jelmer
Vandaag om 16:51:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:58:10
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 14:58:20
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 14:31:18
  

Auteur Topic: kleuren en klasseaanduidingen  (gelezen 1751 keer)

modelspotter

  • Gast
kleuren en klasseaanduidingen
« Gepost op: 27 February 2007, 10:55:28 »
Toen ik jaren geleden in de tech cie van de nmf zat heb ik op hun site www.nmf.nl enkele belangrijke gegevens tav NS opgenomen. Hieronder een opsomming.

Kleuren
Elektrische locomotieven
Eerste groene 1000: 1001 (1948)
Eerste Berlijns blauwe 1000: 1002 (7-1954)
Eerste turquoise 1100: 1101 (1951)
Eerste Berlijns blauwe 1100: 1112 (7-4-1954 uit Wpc Tb)
Eerste turquoise 1200: 1201 29-11-1951
Eerste roodbruine 1200: 1215 (5-1952)
Eerste geel/grijze 1200: 1208 (2-1971)

Dieselelektrische locomotieven
Eerste rood/bruine 2400: 2410 (7-1954)
Eerste rood/bruine 2600: 2601 (7-1954)

Dieselelektrisch stroomlijnmaterieel
Geel inspectierijtuig DE: 20 (1970)
Laatste lichtblauwe DE1-en (met rode banden en biezen): 22, 23, 31, 36, 38, 39 (1968)
Eerste rode DE2 (met gele vijfharige snor en biezen): 88 (13-11-1959
Eerste gele DE2 (verbouwde): 88 (->161) (4-6-1975)
Eerste lichtblauwe DE3 (met rode banden en biezen): 152 (7-1954)
Eerste lichtblauwe DE5 (met rode banden en biezen): 192 (7-1954)
Laatste lichtblauwe DE5 (met rode banden en biezen): 196 (9-1971)
Laatste lichtblauwe DE5 (met gele vijfharige snor en biezen): 197 (9-1971

Klassen, klasseborden en -cijfers
Dat er in de treinen meer rijtuigklassen aanwezig zijn, is van belang uit een commercieel gezichtspunt. Daardoor kan verschil worden gebracht in de hoedanigheid van de service die aan de reizigers wordt geboden, waardoor de spoorwegmaatschappij er een zeer gedifferentieerd klantenbestand op na kan houden.
Daartegenover staat dat meer rijtuigklassen grotere kosten met zich meebrengen als gevolg van de moeilijkheden die daarvan het gevolg zijn voor de exploitatie.

Het probleem van het aantal rijtuigklassen doet zich dus praktisch alleen voor bij snel- en exprestreinen. Zo beantwoorden stoptreinen met twee klassen, ja, zelfs met een klasse aan de verlangens van de reizigers.
De UIC heeft deze kwestie al in 1951 in studie genomen. Na beëindiging van deze studie is de UIC met de aanbeveling van slechts twee klassen gekomen; die dan eerste en tweede klas zouden worden genoemd.

Omdat de oude eerste klas (vier zitplaatsen per compartiment, rode bekleding) met uitzondering van Italië en Spanje officieel op 3 juni 1956 werd afgeschaft, konden de oude tweede (zes zitplaatsen, groene bekleding) en derde klas (acht of meer zitplaatsen, bruine of geen bekleding) worden vernummerd in eerste (zes plaatsen) en tweede klas (acht plaatsen).

Borden tot 1947 op ooghoogte op de zijkant van het materieel, nadien tegen de daklijst.

1, 2 wit op zwart bord tot 1950 (wijziging: 1947).

1 zwart op wit bord tot 3 juni 1956, feitelijk alleen op D-treinrijtuigen.
2 zwart op wit bord tot 3 juni 1956.
3 wit op zwart bord tot 3 juni 1956.

1 zwart op wit bord tot 1963.
2 wit op zwart bord tot 1963.

1 wit of zwart cijfer geschilderd of als plakplaat op de zijkant van het materieel vanaf 1963.
2 vervallen in 1963 (niet consequent doorgevoerd).
2 wit of zwart cijfer geschilderd of als plakplaat op de zijkant vanaf 1980.

De gele of anders gekleurde streep boven de eerste klas compartimenten is ingevoerd in 1957.

Modelspotter


« Laatst bewerkt op: 27 February 2007, 11:02:29 door modelspotter »

Bastiaan

  • Steeds-maar-niet-beginner
  • Offline Offline
  • Berichten: 210
    • Trapho
Re: kleuren en klasseaanduidingen
« Reactie #1 Gepost op: 28 February 2007, 12:18:05 »
Handige informatie. Kan dit misschien ergens neergezet worden waar je het altijd kunt terugvinden?