Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 00:31:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:30:56
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door R1954
26 July 2025, 23:52:32
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
26 July 2025, 23:45:17
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
26 July 2025, 21:42:38
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
26 July 2025, 20:52:05
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door guus43
26 July 2025, 19:18:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
26 July 2025, 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
26 July 2025, 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
26 July 2025, 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
26 July 2025, 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
26 July 2025, 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
26 July 2025, 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
26 July 2025, 12:02:09

Auteur Topic: Littfinski keerlusmodule - toch kortsluiting  (gelezen 2341 keer)

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
Littfinski keerlusmodule - toch kortsluiting
« Gepost op: 04 June 2011, 19:45:23 »
Hallo,

Ik heb een Littfinski Keerlusmodule aangeschaft (gemonteerd met behuizing).
Dit gemonteerd op mijn baan, maar ik krijg nog steeds een kortsluiting.
Ik heb een Intellibox Basic.

Zo is het gemonteerd (plaatjes zijn klikbaar):

De letters corresponderen met de aansluitklemmen op de keerlusmodule.

Voor zover ik het kan zien, heb ik alles conform de handleiding gemonteerd. Alleen zijn bij mij (in de toekomst) de bezetmelders aan de binnenkant van de rails gemonteerd. In de handleiding van Littfinski zijn die aan de buitenkant gemonteerd, dus vandaar dat ik in de keerlus A en B andersom heb aangelegd als de handleiding. Maar wel consequent, dus dat moet dan niet uitmaken.

De keerlusmodule en de IB zijn op dezelfde transformator aangesloten. Dit is een transformator van Uhlenbrock, met uitgangen voor 12 en 15 volt. Ik gebruik de uitgang voor 12 volt, want ik rijd met spoor N. Dit is aangesloten conform de handleiding van Uhlenbrock (dus massa (bruin) op klem 5 en 12 V (wit) op klem 6).
De transformator is aangesloten op de wisselstroomingang van de keerlusmodule (dus bruin en wit naar de keerlusmodule).

Afhankelijk van hoe ik de baan op de keerlusmodule aansluit, krijg ik kortsluiting bij sectie 1 (waar A/B1 op aan zijn gesloten) of sectie 2 (A/B2). De kortsluiting treedt op zodra de loc uit de keerlus rijdt de baan op (of als 'ie van de baan die sectie inrijdt).

Als ik rood op klem A van de keerlusmodule aansluit, komt de kortsluiting bij sectie 2. Sluit ik rood op klem B van de keerlusmodule aan, krijg ik de kortsluiting in sectie 1.

Kan iemand verklaren waarom het niet werkt (oftewel: wat heb ik verkeerd gedaan)?

Groeten,
Wim
Grt, Wim

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re:Littfinski keerlusmodule - toch kortsluiting
« Reactie #1 Gepost op: 04 June 2011, 19:57:45 »
Het staat niet met zoveel woorden in de handleiding, maar ik denk dat je voor de voeding van de keerlusmodule een aparte trafo moet gebruiken..

Mocht dat de oplossing niet zijn, kijk dan eens naar de kruising. Je hebt die kruising als sensorspoor gebruikt, maar dat gaat alleen goed als de beide kruisende sporen van elkaar geïsoleerd zijn. Meestal is dat zo, maar je zou het voor de zekerheid kunnen controleren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #2 Gepost op: 04 June 2011, 20:31:46 »
Hoi Klaas,

De kruising is van Minitrix en is geïsoleerd. Ik wist de eigenlijk al wel (omdat ik de isolaties al eerder heb aangebracht en de trein niet over dat deel van de kruising kon rijden). heb het net nog even gecheckt, en als ik de stroom van de keerlusmodule afhaal, dan staat er idd geen stroom meer op het spoor van de kruising die ik als inrijsectie gebruik. Dus dat is het probleem niet.

Ik was er al bang voor dat ik een aparte trafo voor de keerlusmodule nodig had, weet je dat zeker, of denk je dat?
Ik had met al even geprobeerd met de andere trafo die ik heb (uit een analoog startset van Minitrix), maar dan heb ik al direct kortsluiting. Natuurlijk omdat dat verschillende voltages zijn (Minitirix 16-18 V, Uhlebrock 12 V) en waarschijnlijk ook nog verschillende amperages. Dan denkt de centrale natuurlijk dat er ergens kortsluiting is.

Dan zou ik dus de keerlusmodule met eenzelfde trafo aan moeten sluiten volgens jou? Dat ga ik dan nog even navragen bij Littfinski. Wel suf dat ze dat niet in de handleiding zetten (die had ik namelijk voor aanschaf al op internet gelezen).
Het zou ook een tegenvaller zijn, want zo'n trafo is weer een aardige uitgave. Kan ik die dan nog wel gebruiken om b.v. wissels mee te schakelen, of is die dan echt alleen maar voor de keerlus?

Groeten, Wim
Grt, Wim

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #3 Gepost op: 04 June 2011, 21:11:13 »
Ik was er al bang voor dat ik een aparte trafo voor de keerlusmodule nodig had, weet je dat zeker, of denk je dat?
Dat weet ik niet zeker. Maar ik heb de handleiding gelezen en gekeken wat jij er van gemaakt hebt, en dat was eigenlijk de enige mogelijkheid die ik kon verzinnen.
Om zeker te weten dat dit de oorzaak kan zijn zou je eigenlijk het inwendig schema van de keerlusmodule moeten kennen. Maar dat staat er niet bij.

Aanvulling: ik heb er nog eens naar zitten kijken, maar er is toch een verschil tussen wat jij hebt aangesloten en wat in de handleiding staat.
Als je bij sensor 1 de lus in rijdt, dan zit volgens de handleiding A rechts en B links. Bij jou zit het net andersom. Wissel dat eens om (ook bij sensor 2 en in de lus) en kijk of dat wat uitmaakt.
« Laatst bewerkt op: 04 June 2011, 21:15:42 door Klaas Zondervan. Reden: nog eens bekeken. »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

blokkendoos

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 04 June 2011, 21:14:17 »
Hallo Wim

Het hoeft niet een trafo te zijn die alleen voor de keerlusmodule gebruikt wordt.
Wat er bedoelt wordt is dat de voeding voor de module een gewone wisselspanning uit een trafo is en dus GEEN digitale spanning mag zijn.
Ik heb zelf en voedingstrafo waarop de keerlusmodule is aangesloten en tevens andere componenten zoals bijv wisseldecoder
Als je er van overtuigd bent dat je het goed hebt aangesloten trek dan de kap er eens af en controleer of de IC's er goed inzitten. Let daarbij op de inkeping, want er zit 1 IC op waar ook een stipje op staat en dat is nu net niet de goeie kant. De inkeping is juist.
Johan

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #5 Gepost op: 04 June 2011, 21:29:05 »
Hallo Johan,

Ik heb de module niet aangesloten op de digitale spanning, maar op en transformator. Alleen is dat wel dezelfde transformator die mijn Intellibox voedt. En ik ben er niet zeker van of dat wel kan, maar de handleiding zegt ook niet dat het niet kan.

En het is niet dat ik 100% overtuigd ben dat ik alles heb goed aangesloten. Nou ja, eigenlijk was ik dat wel toen ik het aangelegd had. Alleen werkt het niet, dus er moet toch ergens iets fout zitten.

Van de kap opentrekken wordt ik niet veel wijzer. Het lijkt te kloppen met de handleiding. Wel een foto gemaakt, misschien dat jij er meer uithaalt.

Groeten,
Wim
Grt, Wim

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #6 Gepost op: 04 June 2011, 21:39:08 »
Wim, heb je mijn aanvulling gelezen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #7 Gepost op: 04 June 2011, 21:41:41 »
Nu wel.
Ik heb vanmiddag alles ook al eens omgewisseld. Zelfde effect.

Overigens zit het bij mij andersom, omdat ik de isolaties voor mijn bezetmelders ook andersom heb. Oftewel: zowel in de keerlus als op de baan zit het andersom.

Weliswaar heb ik nu nog geen bezetmelders, maar ik heb al wel plaatselijk isolaties aangebracht en draden getrokken.
« Laatst bewerkt op: 04 June 2011, 21:48:11 door WimC »
Grt, Wim

blokkendoos

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 04 June 2011, 21:54:31 »
Hallo Wim

Aan de hand van de foto kan ik opmaken dat de IC's in ieder geval juist geplaatst zijn.
Het kan wel eens helpen door het IC er even uit te halen en opnieuw te plaatsen (voor het geval er een slecht contact is).
Ik heb zelf op de voedingstrafo aangesloten zitten 1 Lenz booster, 1 wisseldecoder, de voeding voor de bezetmelddecoder en de keerlusmodule. Dat werkt dus. Op dezelfde trafo als de centrale werd mij ook afgeraden.
Aan de kleur van de bedrading kan ik niets uit opmaken. Ik zou dat persoonlijk anders doen, want je gebruikt voor de voeding ( ~ ~ ) dezelfde kleuren als voor de rijspanning (A B), dan is een verwisseling ook eenvoudig gemaakt.Je hebt toch wel digitale voeding op de AB gezet neem ik aan.
Verder kan ik je alleen maar adviseren als je het onder je baan niet correct krijgt je wellicht even een proef opstellinkje moet maken. 5 rechte rails is genoeg.
1 op digitale voeding (+ -), dan 3 voor de keerluismodule en het laatste railsje (- +)
Ik gebruik bewust even de + en de - om het duidelijk te houden. Zelf heb ik dat ook zo gedaan omdat het bij mij de 1ste keer ook niet werkte. Achteraf bleek toen 1 IC verkeerd om te zitten, maar aan tafel is het allemaal wat overzichtelijker.

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #9 Gepost op: 04 June 2011, 22:02:05 »
Op de AB heb ik idd digitale voeding gezet.
De draden (AK, A1, A2 etc.) heb ik op gezette afstanden met plakkertjes gemerkt.

Voor vandaag vind ik het iig wel weer genoeg.

Groeten,
Wim
Grt, Wim