Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een insulfrog polariseren. door Albert de Heer
Vandaag om 08:08:29
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim1969
Vandaag om 07:24:31
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door StefanNL_Plays
Vandaag om 04:56:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sven
Vandaag om 01:14:06
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door janw
Vandaag om 00:16:58
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
29 September 2025, 23:30:30
Minibaan Visserskaai H0 door gdh
29 September 2025, 23:04:35
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
29 September 2025, 22:49:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten door sncf231e
29 September 2025, 22:46:21
IMA 2025 (40e) / Marklin Tage 2025 door Jan-Peter
29 September 2025, 22:44:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jan-Peter
29 September 2025, 22:08:23
Big Scale Trains - NS 2400 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
29 September 2025, 22:03:47
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Benelux795
29 September 2025, 21:52:28
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Ronald Halma
29 September 2025, 21:42:05
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door Falcon10
29 September 2025, 21:29:42
Leubachtalbahn door Krokodil68
29 September 2025, 21:18:42
NS-1000 in spoor-1 door Bahn-AG
29 September 2025, 21:10:29
Raadplaatje door henk
29 September 2025, 21:01:53
Materieel ombouw, aanpas en verbouw zooi. door Simplex
29 September 2025, 20:48:26
Pendel module door Te 2/2
29 September 2025, 20:41:15
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
29 September 2025, 20:17:32
Gewoon wat busfoto's door R1954
29 September 2025, 20:14:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
29 September 2025, 19:52:10
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
29 September 2025, 19:45:21
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door puntenglijder
29 September 2025, 19:34:29
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
29 September 2025, 19:31:57
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door RobVille
29 September 2025, 19:02:28
Sprinter SLt Big scale Trains door Reinout van Rees
29 September 2025, 18:44:38
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
29 September 2025, 17:36:51
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door spoorijzer
29 September 2025, 17:13:54
  

Auteur Topic: Het bouwen van een loklift  (gelezen 10727 keer)

Thurbo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1081
  • Avatar pic: GTW 2/6 Thurbo (CH)
Re:Het bouwen van een loklift
« Reactie #15 Gepost op: 06 June 2011, 09:51:33 »
Wow ziet er cool uit.

Hoe precies is die met het aansluiten van de rails van de baan en de platen van de loklift? Kun je dat op de mm nauwkeurig instellen?
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

Gorillus

  • Gast
Re:Het bouwen van een loklift
« Reactie #16 Gepost op: 06 June 2011, 19:41:37 »
Citaat
Wat een lawaai....
Dat valt wel mee hoor, op het filmpje lijkt het harder dan het in werkelijkheid is.

Citaat
Hoe precies is die met het aansluiten van de rails van de baan en de platen van de loklift? Kun je dat op de mm nauwkeurig instellen?
Ja er zit ruim een mm tussen, ik heb alle platen met de laserwaterpas afgesteld en die liggen vast aan het frame.
Door de geleiderails aan de uiteinde van de lift kan deze ook zijdelings niet heen en weer.
Tot nu toe is er nog niets naast gelopen, en anders moet de ongevallen dienst erbij  ;D ;D

Groeten Richard

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 725
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re:Het bouwen van een loklift
« Reactie #17 Gepost op: 06 June 2011, 21:57:43 »
Indrukwekkend Richard!

Hoe ga je 'm precies op de juiste hoogte laten stoppen? Hand bediend of (semi) automatisch met een microswitch oid?

Ben benieuwd naar het vervolg.
Nico
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

RobGood

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re:Het bouwen van een loklift
« Reactie #18 Gepost op: 06 June 2011, 23:20:16 »
Richard
wat een geniaal idee...
Rob

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Het bouwen van een loklift
« Reactie #19 Gepost op: 06 June 2011, 23:30:23 »
Geniaal en veel opslag kapasiteit.

Je moet er maar opkomen. (y)

Johan.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Gorillus

  • Gast
Re:Het bouwen van een loklift
« Reactie #20 Gepost op: 07 June 2011, 19:20:04 »
Citaat
Hoe ga je 'm precies op de juiste hoogte laten stoppen? Hand bediend of (semi) automatisch met een microswitch oid?
Nu op dit moment nog met de hand, maar het is inderdaad de bedoeling om het later met sensors of microswitchen op de goede hoogte te laten stoppen.
Van de fabriek uit zitten er al eindschakelaars in de lift, dus die hoef ik er al niet in te maken.

Citaat
wat een geniaal idee...
Dank, ik word er verlegen van... ;D :P ;)
Maar het is meer uit nood geboren hoor, omdat ik het geklauter onder mijn baan bij het schaduwstation zat was.
Nu kan ik er makkelijk bij zonder een dubbele hernia ;D

Groeten Richard

-Anton-

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re:Het bouwen van een loklift
« Reactie #21 Gepost op: 07 June 2011, 22:14:05 »
Ik weet niet of het mogelijk is om een encoder op de motor as te schroeven.
Dat is een ding die pulsjes geeft als de as draait.wikilink
Op die manier kan je heel nauwkeurig de positie bepalen van de lift.
En ook de motor langzaam laten afremmen naar zijn positie toe.
Heb je niet allemaal schakelaars nodig.
Het is wel een iets duurdere oplossing dat wel.
IB, Traincontroller, ESU loc programmer, Arduino, Daisy II

Gorillus

  • Gast
Re:Het bouwen van een loklift
« Reactie #22 Gepost op: 08 June 2011, 20:17:45 »
Citaat
Ik weet niet of het mogelijk is om een encoder op de motor as te schroeven.
Ik heb er nog geen idee van, ik zie wel de tandwielen van de de motor zitten die langs de getande rail lopen.
Maar de motor zit er op z'n kant in, en naast de as zit weinig ruimte dus of ik er bij kan weet ik nog niet.
Bedankt voor de goede tip en ga er zeker naar kijken of het toepasbaar is.
Het is weer en leuke uitdaging (y)

Groeten Richard

Panoz

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
Re:Het bouwen van een loklift
« Reactie #23 Gepost op: 08 June 2011, 20:50:26 »
Beste Richard,

Een mooi idee.  (y)  :o Ik loop al maanden over een soort gelijk idee te denken. Mijn idee is om mijn vitrine een onderdeel van mijn baan te maken. De vitrine komt op een recht stuk te staan. Hier uit kan ik dan kiezen welke trein ik wil laten rijden. Het idee is het raam mechanisme van een auto te gebruiken. Deze werken vaak met kabels. Middels een contragewicht aan de vitrine te maken hoeft het mechanisme alleen de vitrine op en neer te bewegen.

Groetjes

Wim

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6352
  • ***
Re:Het bouwen van een loklift
« Reactie #24 Gepost op: 08 June 2011, 21:11:08 »
@Wim: een raammechanisme van een auto werkt wel, de erop gemonteerde motor denk ik is niet de juiste. Die zou ik dan vervangen door een stappenmotor. Die is zeer nauwkeurig te regelen. De originele motor is dat zeker niet. Kijk verder uit voor je vingers. Zo'n mechaniek is oer-sterk en stopt niet.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

mat '69

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re:Het bouwen van een loklift
« Reactie #25 Gepost op: 08 June 2011, 22:15:01 »
Twee schaarkrikken ipv een raammechaniek uit diezelfde auto die op een as bewegen zullen veel nauwkeuriger werken en altijd dezelfde uitslag hebben. Als je die aan beide uiteinden plaatst zal de plaats van stoppen heel aardig te regelen zijn. Want daar ligt denk ik het grootste probleem of beter uitdaging met de tv-lift, die tilt vanuit het midden en de uiteinden kunnen door beweging/buiging/niet evenwichtige belasting een afwijking gaan vertonen die net het verschil tussen doorrijden en ontsporen betekenen.

Succes, Ferry

Gorillus

  • Gast
Re:Het bouwen van een loklift
« Reactie #26 Gepost op: 19 June 2011, 12:05:10 »
Citaat
Want daar ligt denk ik het grootste probleem of beter uitdaging met de tv-lift, die tilt vanuit het midden en de uiteinden kunnen door beweging/buiging/niet evenwichtige belasting een afwijking gaan vertonen die net het verschil tussen doorrijden en ontsporen betekenen.

Dat probleem heb ik niet omdat de contacten op de etage's de plaat laten stoppen als deze op de goede hoogte staat.
Dus mocht het geheel wat zou gaan buigen ( wat het tot nu toe nog niet doet) dan vangt het contact het verschil op.

Met het bouwen van de loklift in een andere ruimte kwam ik er wel erachter dat er een ander probleempje zich aandient, het sturen van je locomotieven.
Nou had ik wel zo'n ouder model afstandsbediening van Esu die ik had aangesloten op mijn Ecos, maar regelmatig raakte deze zijn ontvangst kwijt zodat ik geen controle over mijn loc's had.
Dat is wel zo'n beetje het laatste wat ik wil natuurlijk, maar toen kwam ik in aanraking met Rocrail.
Daar bleek dus een mogelijkheid te zijn om via je ipod, iphone of ander mobiel toestel je modelbaan te kunnen aansturen.
Voorheen waren we nog wel eens bezig met Traincontroller, verder natuurlijk een perfect programma, maar dat had deze mogelijkheid niet.
Dus de boel gedownload ( het is gratis, maar een vrije donatie word wel gewenst natuurlijk) en geinstalleerd...
Het is even wat instellen met je draadloos netwerk, maar op zich was dat niet echt moeilijk en werkt het nu perfect.
Gewoon met je Ipod de boel besturen; Loc's, wissels, wisselstraten, het kan allemaal.
En omdat het draadloos netwerk een beter bereik heeft is het probleem van ontvangst dus nu opgelost.

Groeten Richard
« Laatst bewerkt op: 19 June 2011, 14:40:07 door Gorillus »