Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
Vandaag om 16:17:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:14:24
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:11:41
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 15:56:56
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 15:55:15
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 15:52:23
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Nullem
Vandaag om 15:38:02
Museumdepot Beekbergen in H0 door Ronald69
Vandaag om 15:32:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 15:24:15
Ronald doet de Fork Challenge! door Martin Welberg
Vandaag om 15:03:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 14:06:04
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
Vandaag om 13:34:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 13:24:31
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 13:22:42
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 13:17:00
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 12:44:13
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door MikeMike
Vandaag om 11:55:27
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door AlbertG
Vandaag om 10:25:46
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:24:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:23:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:03:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 08:52:06
Line-up foto's van modellen door 1200blauw
Vandaag om 07:43:35
Pimpen Rivarossi DD-AR door StefanNL_Plays
Vandaag om 05:54:25
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 00:27:57
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:45:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
31 July 2025, 21:00:16
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
31 July 2025, 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
31 July 2025, 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
31 July 2025, 20:43:51
  

Auteur Topic: Het bouwen van een loklift  (gelezen 10532 keer)

Thurbo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1083
  • Avatar pic: GTW 2/6 Thurbo (CH)
Re:Het bouwen van een loklift
« Reactie #15 Gepost op: 06 June 2011, 09:51:33 »
Wow ziet er cool uit.

Hoe precies is die met het aansluiten van de rails van de baan en de platen van de loklift? Kun je dat op de mm nauwkeurig instellen?
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

Gorillus

  • Gast
Re:Het bouwen van een loklift
« Reactie #16 Gepost op: 06 June 2011, 19:41:37 »
Citaat
Wat een lawaai....
Dat valt wel mee hoor, op het filmpje lijkt het harder dan het in werkelijkheid is.

Citaat
Hoe precies is die met het aansluiten van de rails van de baan en de platen van de loklift? Kun je dat op de mm nauwkeurig instellen?
Ja er zit ruim een mm tussen, ik heb alle platen met de laserwaterpas afgesteld en die liggen vast aan het frame.
Door de geleiderails aan de uiteinde van de lift kan deze ook zijdelings niet heen en weer.
Tot nu toe is er nog niets naast gelopen, en anders moet de ongevallen dienst erbij  ;D ;D

Groeten Richard

Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 711
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re:Het bouwen van een loklift
« Reactie #17 Gepost op: 06 June 2011, 21:57:43 »
Indrukwekkend Richard!

Hoe ga je 'm precies op de juiste hoogte laten stoppen? Hand bediend of (semi) automatisch met een microswitch oid?

Ben benieuwd naar het vervolg.
Nico
DB tijdperk 3b, 2rail, (voorheen DigiKeijs DR5000) nu een Yamorc YD7010 en DR5033, DR5048, S88 en LocoNet, (voorheen Koploper, nu iTrain!
Voorheen Intellibox 6500 in 2000 gekocht! :-)

RobGood

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re:Het bouwen van een loklift
« Reactie #18 Gepost op: 06 June 2011, 23:20:16 »
Richard
wat een geniaal idee...
Rob

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Het bouwen van een loklift
« Reactie #19 Gepost op: 06 June 2011, 23:30:23 »
Geniaal en veel opslag kapasiteit.

Je moet er maar opkomen. (y)

Johan.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Gorillus

  • Gast
Re:Het bouwen van een loklift
« Reactie #20 Gepost op: 07 June 2011, 19:20:04 »
Citaat
Hoe ga je 'm precies op de juiste hoogte laten stoppen? Hand bediend of (semi) automatisch met een microswitch oid?
Nu op dit moment nog met de hand, maar het is inderdaad de bedoeling om het later met sensors of microswitchen op de goede hoogte te laten stoppen.
Van de fabriek uit zitten er al eindschakelaars in de lift, dus die hoef ik er al niet in te maken.

Citaat
wat een geniaal idee...
Dank, ik word er verlegen van... ;D :P ;)
Maar het is meer uit nood geboren hoor, omdat ik het geklauter onder mijn baan bij het schaduwstation zat was.
Nu kan ik er makkelijk bij zonder een dubbele hernia ;D

Groeten Richard

-Anton-

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re:Het bouwen van een loklift
« Reactie #21 Gepost op: 07 June 2011, 22:14:05 »
Ik weet niet of het mogelijk is om een encoder op de motor as te schroeven.
Dat is een ding die pulsjes geeft als de as draait.wikilink
Op die manier kan je heel nauwkeurig de positie bepalen van de lift.
En ook de motor langzaam laten afremmen naar zijn positie toe.
Heb je niet allemaal schakelaars nodig.
Het is wel een iets duurdere oplossing dat wel.
IB, Traincontroller, ESU loc programmer, Arduino, Daisy II

Gorillus

  • Gast
Re:Het bouwen van een loklift
« Reactie #22 Gepost op: 08 June 2011, 20:17:45 »
Citaat
Ik weet niet of het mogelijk is om een encoder op de motor as te schroeven.
Ik heb er nog geen idee van, ik zie wel de tandwielen van de de motor zitten die langs de getande rail lopen.
Maar de motor zit er op z'n kant in, en naast de as zit weinig ruimte dus of ik er bij kan weet ik nog niet.
Bedankt voor de goede tip en ga er zeker naar kijken of het toepasbaar is.
Het is weer en leuke uitdaging (y)

Groeten Richard

Panoz

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
Re:Het bouwen van een loklift
« Reactie #23 Gepost op: 08 June 2011, 20:50:26 »
Beste Richard,

Een mooi idee.  (y)  :o Ik loop al maanden over een soort gelijk idee te denken. Mijn idee is om mijn vitrine een onderdeel van mijn baan te maken. De vitrine komt op een recht stuk te staan. Hier uit kan ik dan kiezen welke trein ik wil laten rijden. Het idee is het raam mechanisme van een auto te gebruiken. Deze werken vaak met kabels. Middels een contragewicht aan de vitrine te maken hoeft het mechanisme alleen de vitrine op en neer te bewegen.

Groetjes

Wim

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6319
  • ***
Re:Het bouwen van een loklift
« Reactie #24 Gepost op: 08 June 2011, 21:11:08 »
@Wim: een raammechanisme van een auto werkt wel, de erop gemonteerde motor denk ik is niet de juiste. Die zou ik dan vervangen door een stappenmotor. Die is zeer nauwkeurig te regelen. De originele motor is dat zeker niet. Kijk verder uit voor je vingers. Zo'n mechaniek is oer-sterk en stopt niet.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

mat '69

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re:Het bouwen van een loklift
« Reactie #25 Gepost op: 08 June 2011, 22:15:01 »
Twee schaarkrikken ipv een raammechaniek uit diezelfde auto die op een as bewegen zullen veel nauwkeuriger werken en altijd dezelfde uitslag hebben. Als je die aan beide uiteinden plaatst zal de plaats van stoppen heel aardig te regelen zijn. Want daar ligt denk ik het grootste probleem of beter uitdaging met de tv-lift, die tilt vanuit het midden en de uiteinden kunnen door beweging/buiging/niet evenwichtige belasting een afwijking gaan vertonen die net het verschil tussen doorrijden en ontsporen betekenen.

Succes, Ferry

Gorillus

  • Gast
Re:Het bouwen van een loklift
« Reactie #26 Gepost op: 19 June 2011, 12:05:10 »
Citaat
Want daar ligt denk ik het grootste probleem of beter uitdaging met de tv-lift, die tilt vanuit het midden en de uiteinden kunnen door beweging/buiging/niet evenwichtige belasting een afwijking gaan vertonen die net het verschil tussen doorrijden en ontsporen betekenen.

Dat probleem heb ik niet omdat de contacten op de etage's de plaat laten stoppen als deze op de goede hoogte staat.
Dus mocht het geheel wat zou gaan buigen ( wat het tot nu toe nog niet doet) dan vangt het contact het verschil op.

Met het bouwen van de loklift in een andere ruimte kwam ik er wel erachter dat er een ander probleempje zich aandient, het sturen van je locomotieven.
Nou had ik wel zo'n ouder model afstandsbediening van Esu die ik had aangesloten op mijn Ecos, maar regelmatig raakte deze zijn ontvangst kwijt zodat ik geen controle over mijn loc's had.
Dat is wel zo'n beetje het laatste wat ik wil natuurlijk, maar toen kwam ik in aanraking met Rocrail.
Daar bleek dus een mogelijkheid te zijn om via je ipod, iphone of ander mobiel toestel je modelbaan te kunnen aansturen.
Voorheen waren we nog wel eens bezig met Traincontroller, verder natuurlijk een perfect programma, maar dat had deze mogelijkheid niet.
Dus de boel gedownload ( het is gratis, maar een vrije donatie word wel gewenst natuurlijk) en geinstalleerd...
Het is even wat instellen met je draadloos netwerk, maar op zich was dat niet echt moeilijk en werkt het nu perfect.
Gewoon met je Ipod de boel besturen; Loc's, wissels, wisselstraten, het kan allemaal.
En omdat het draadloos netwerk een beter bereik heeft is het probleem van ontvangst dus nu opgelost.

Groeten Richard
« Laatst bewerkt op: 19 June 2011, 14:40:07 door Gorillus »