De spanning van ongeveer 155 volt heeft te maken met een triac die alleen maar in één richting doorlaat.
Die triac lijkt me sterk, een trafo heeft nu eenmaal een wisselspanning nodig om te werken.In de dimmer zit waarschijnlijk een thyristor die met fase aansnijding werkt, een thyristor doet dat wel op beide flanken van de wisselspanning.
De ontlaadstroom van een snubbernetwerk (condensator met weerstand) assisteert bij het in geleiding komen.
Verder snap ik niet waarom je met faseaansnijding vóór de trafo werkt, dat kan je beter achter de trafo doen waar de stromen groter zijn en de thyristor of triac dus beter aan zijn houdstroom blijft. En dan heb je ook geen probleem dat je de trafo moet meeschakelen.
Tenslotte denk ik dat het veel handiger is om met pulsbreedtemodulatie te werken.
"No-go" voor het AC gedeelte, ik wil de treintjes origineel laten, dus geen omschakelrelais vervangen door PM of diodes... en dan gaat PWM'n dus niet...
Ik wist idd niet dat de Märklin locs een universeelmotor hadden...