Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Biesje
Vandaag om 01:03:12
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Jos B.
Vandaag om 01:01:35
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
05 October 2025, 23:41:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
05 October 2025, 22:53:58
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
05 October 2025, 22:35:03
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
05 October 2025, 21:44:27
Led schakeling ed. door Albert de Heer
05 October 2025, 21:43:07
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
05 October 2025, 21:05:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
05 October 2025, 20:55:24
NS-1000 in spoor-1 door daempfer
05 October 2025, 20:42:19
Au bord de la Cèze door Paul1969
05 October 2025, 19:23:18
Da's Daz 2 door Huup
05 October 2025, 18:47:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
05 October 2025, 18:35:58
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
05 October 2025, 17:49:16
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
05 October 2025, 17:32:31
US diorama in H0 door Wim Vink
05 October 2025, 17:23:46
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 October 2025, 17:03:11
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
05 October 2025, 16:41:42
't Boemeltje door Huup
05 October 2025, 16:20:13
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
05 October 2025, 16:03:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
05 October 2025, 15:20:48
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
05 October 2025, 14:36:26
Bauarbeiten im gange door 741230
05 October 2025, 14:31:05
Bollenwagen, diverse vragen door grossraumwagen
05 October 2025, 14:03:58
Klompentrein door grossraumwagen
05 October 2025, 13:15:21
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Martijn193
05 October 2025, 13:11:02
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
05 October 2025, 12:11:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
05 October 2025, 11:59:26
Station Roodeschool door Benelux795
05 October 2025, 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
05 October 2025, 10:18:35

Auteur Topic: Analoog sturen met PLC  (gelezen 11575 keer)

henk

• Online Online
Re:Analoog sturen met PLC
« Reactie #30 Gepost op: 12 June 2011, 22:59:50 »
Daar is geen enkele decoder van gediend Klaas.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MisterP

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 20 June 2011, 10:32:28 »
DC zonder aanpassing geldt alleen voor de oude locs met veldspoelmotor en omschakelrelais. Locs met een decoder aan boord, toch ook alweer ruim 20 jaar zowat standaard bij Märklin, reageren niet goed op gelijkspanning analoog, omdat de door Märklin gebruikte decoders er niet mee overweg kunnen.

Gegroet

Ik heb ondertussen de nodige tests verricht aan mijn testbaan.
Ik heb het PAD van fase-aansnijding definitief verlaten...
Mijn testbaan draait momenteel op 12V PWM sturing en dit werkt prima!

Ik moet bekennen dat de regeling veel soepeler loopt nu...

Momenteel lopen dus zowel de DC locs als de oude Märklin locs op dit testspoor met flex-rails.

Ik ben nu echter in de kast van opa gedoken en heb daar nog een en ander vreemds gevonden...
- Fleischmann digitaal (van de jaren 90 gok ik...)
- Märklin 125 jaar sets uit midden jaren 80 (geen idee of dit nog analoog is... lijkt van wel...???)
- Märklin DELTA systeem
- Märklin Digitaal systeem

Zoals al reeds gezegd zijn deze systemen niet te combineren met de huidige PWM opstelling geloof ik...
Welk systeem zou geschikt zijn om evt als 2e circuit tussen de rest te leggen? Of zijn deze wel mee
te sturen via de PLC... iemand oplossingen??

Alvast bedankt

MVG
H Peeters

henk

• Online Online
« Reactie #32 Gepost op: 20 June 2011, 10:43:50 »
Momenteel lopen dus zowel de DC locs als de oude Märklin locs op dit testspoor met flex-rails.

Je bedoelt dat je ook tweerail locs hebt lopen op K-rail?

Verder wil je sporen geheel los van de rest voeden met een digitaal systeem? Dat kan natuurlijk zonder meer, zolang er maar geen elektrische verbinding is.

Fleischmann digitaal jaren negentig was nog FMZ, het al lang door Fleischmann verlaten eigen digitale systeem. Van die groene besturingskastjes. Daar kan je alleen locs met een FMZ-decoder mee aansturen. Ik weet eigenlijk niet wat een FMZ decoder met analoge gelijkspanning of PWM doet.
Märklin beginsets jaren negentig zijn hoogstwaarschijnlijk nog analoog. Märklin experimenteerde in die jaren wel met een elektronische omschakeling en opnieuw geen idee wat die met PMW doen. Als je de loc openmaakt zie je het snel genoeg wat erin zit.

Opa had kennelijk een bijzondere belangstelling voor digitale besturing. Komt nog steeds voor hoor, mensen die 5 verschillende digitale systemen hebben om eens lekker uit te proberen, maar intertijd was het allemaal duur spul.

MisterP

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 20 June 2011, 12:15:03 »
Even off-topic/
Opa (in feite de opa van mijn vrouw...) heeft nooit op digitaal gereden, hij had een kleine analoge baan met klassieke transfo's met een apart circuit voor Fleischmann en Märklin. Deze baan heeft hij een 10tal jaar geleden uit elkaar gehaald. Toen is hij begonnen aan een nieuwe baan voor AC, DC en digitaal Märklin, maar wel compleet gescheiden. Deze baan heeft hij echter nooit kunnen voltooien wegens ziekte en er is, buiten de locs, niets van digitaal materiaal aanwezig...

Het grootste deel van zijn modelspoor-hobby was echter verzamelen van locs rond bepaalde thema's in voornamelijk epoche I en II. En van Märklin als Fleischmann, Trix, Roco en Bachman. Zonder echt oog voor analoog of digitaal of type sturing te hebben... . Vandaar dus de grote verscheidenheid...

Hij wist dat ik van kindsaf interesse had in modelspoor. En hij wist dat ik ook bezig was met industriële automatisatie. Vandaar dat hij mij dan ook voor hij stierf heeft gevraagd om voor zijn collectie te zorgen en dit met daarbij de boodschap 'treinen dienen om te rijden'.

Zo ben ik dus in dit boeiende wereldje terechtgekomen... In ons nieuwe huis hebben we een grote ruimte voorzien voor de bouw van een modelspoor en daar ben ik dus nu het voorbereidende werk voor aan het doen.
/terug on-topic

Ik zou toch graag verder bouwen op het idee om alles (behalve de oudste fleischman-digitaal-locs) te laten rijden op 1 circuit met PLC-sturing. Voor analoog is dit dus geen probleem meer (PWM). Voor digitaal echter wel...

Is er een manier om de digitale protocols na te bootsen via PLC of zoek ik het dan te ver... ?

Is er een manier om via de PLC te interfacen met bvb een apart systeem, liefst PC-gebaseerd, dat dan de digitale sturing voor zijn rekening neemt? Ik kan interfacen via IP, RS232, SMS, spanningsloos contactjes... .

Een andere optie zou misschien zijn om een circuit digitaal te laten rijden en af en toe het pad te laten kruisen met het analoge ciruit... Ik zou dan door bvb aanwezigheidsdetectie op het digitale spoor te plaatsen de PLC kunnen laten reageren door die kruising in te schakelen op digitaal en het analoge signaal er af te halen... iemand hier ervaring mee?

De last-resort is om een apart digitaal circuit te bouwen op de maquette. Hier zou ik dan wel liefs zoveel mogelijk digitale protocols van märklin mee kunnen sturen en graag ook zoveel mogelijk van andere merken... welk systeem, liefst PC gebaseerd met de mogelijkheid om de sturing grafisch mooi uit te werken (GUI) op PC scherm...

Alvast bedankt voor de input!

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #34 Gepost op: 20 June 2011, 14:20:46 »
Ik denk dat digitaal voor een PLC een stap te ver is. Of je moet de seriele poort van de PLC zeer goed aan kunnen sturen (Niet met de standaard routines) en buiten de cyclustijd om. Kijk eens naar MrDirect om je digitale treinen aan te sturen. Dit is dan een PC die via de seriele poort en een versterker de treinen op het digitale gedeelte zal laten zijden.
Wil je toch de PLC het digitale gebeuren zelf laten doen, kijk dan eens naar het project SRCPD bij sourceforge.
Hierin zit een module die een standaard seriele poort van de PC aanstuurt als een centrale (zoals MrDirect).

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

henk

• Online Online
« Reactie #35 Gepost op: 20 June 2011, 15:01:03 »
De toelichting is helemaal niet off topic Hans. Integendeel, we weten nu dat je een verzameling modellen van allerlei snit hebt, zowel tweerail als drierail, zowel analoog als digitaal met decoders die op uiteenlopende protocollen reageren. En verder moet alles origineel blijven. Een uitdaging zullen we maar zeggen.  :)

MRdirect is daarnet al genoemd en daarmee kun je de meeste digitale locs besturen omdat het DCC (de facto tweerail standaard) en Motorola van Märklin genereert. Als er FMZ locs tussen zitten, dan wordt dat lastig.

En verder laat ik de diepergravende techniek graag aan anderen over.

MisterP

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 20 June 2011, 18:21:05 »
Bedankt! Ik ben eens gaan kijken bij MRdirect... zeer interessant. Ik heb contact opgenomen met de mensen van
MRdirect ivm de mogelijkheden om bv de PLC dmv een antal digitale uitgangen commando's te laten geven aan de PC
waarop dan MRdirect zou draaien... op die manier blijft er nog alijd slechts 1 systeem dat de controle over het geheel heeft.

MVG
Hans