Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zolderbaan 2025 door Henk Veenstra
Vandaag om 10:28:59
booster vraag door Overet
Vandaag om 10:26:40
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Thijs1271
Vandaag om 10:10:28
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 10:08:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Casmir
Vandaag om 10:08:30
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:06:46
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Jan Wiegerinck
Vandaag om 10:04:43
Wat was jullie allereerste loc? door Huup
Vandaag om 10:04:42
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Huup
Vandaag om 10:03:25
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 09:34:06
Aanpassen baanplan bestaande baan door Montanbahn
Vandaag om 09:29:00
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door V200-G2000
Vandaag om 09:27:20
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 09:26:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Montanbahn
Vandaag om 09:19:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 09:05:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:45:34
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 08:43:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:35:30
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 08:18:50
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 07:58:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door MathynK
Vandaag om 07:29:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:16:57
Station Roodeschool door NS264
11 August 2025, 22:49:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
11 August 2025, 22:36:35
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
11 August 2025, 21:51:09
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Jeroen95
11 August 2025, 21:11:55
13 september tram wereldkampioenschap Wien door Martijnstein
11 August 2025, 21:07:50
Fleischmann Anna ombouw. door Karben
11 August 2025, 20:43:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
11 August 2025, 20:40:20
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Rob Ellerman
11 August 2025, 20:39:49

Auteur Topic: hoe dik zou het draad moeten zijn  (gelezen 6407 keer)

olifant58

• Offline Offline
Re:hoe dik zou het draad moeten zijn
« Reactie #15 Gepost op: 18 May 2011, 22:56:08 »
Hallo allemaal,

Wat een meedenken allemaal. Hartstikke leuk! Nee, ik ben niet helemaal een beginner. Dat klopt! Ik ben halverwege de 80-er jaren van het vorige millenium begonnen met mijn hobby. Ik heb toen de latent sudderende hobby weer opgepakt die ik sinds mijn tienertijd niet meer had aangeraakt. Ik ben toen begonnen met een startset van ROCO. De handelaar adviseerde mij met een central control van Märklin te beginnen om zo mij DC-baan te kunnen besturen. Vandaar die C82 decoders. Om een lang verhaal kort te maken: In 1996 ontmoette ik mijn huidige echtgenote en moest noodgedongen mijn hobby weer (even) inpakken, vanwege plaatsgebrek. Dit door samenwonen en latere gezinsuitbreidingen. Bleef wel locomotiefjes en wagonnen kopen. Dus mijn vitrine, die ik wel in stand had gehouden begon wel wat vol te worden. Nu ongeveer 5 jaar geleden verhuisden we naar onze huidige woning waar ik in de garage mijn hobby weer kon oppakken. Mijn nieuwe vitrine is drie keer zo groot als mijn vorige en zit al weer bijna vol. Tja en wat moet je dan.... Märklin ondersteunde de DCC niet meer, dus de oplossing gezocht in de Intellibox. Zoals inmiddels bekend probeerde ik mijn oude C82 decoders opnieuw te programmeren met de IB, maar dat ging niet zonder slag of stoot. Vandaar mijn topic waarover Henk het heeft. Ik moet daar nog eens even rustig voor gaan zitten. Ik wilde weer bouwen aan de treinbaan. Maar ja ik wilde ook keerlussen. Ik heb geprobeerd dat op te lossen met de "ultieme keerlusprint", maar na 3 weken uitproberen en testen heb ik dat opgegeven. Ik kreeg het niet werkend. Dus vandaar de oplossing met twee boosters want die had ik in de tussentijd ook aangeschaft. Doordat ik niet zo veel tijd heb, bouw ik zo af en toe aan mijn baan, die eigenlijk vanaf scratch opgebouwd wordt. Ik dacht dat je in de keerlus je locomotieven stilzet door om te schakelen. (ik werk in eerste instantie niet met de PC). Ik wil eerst lekker zelf regelen met een seintableau. Mijn kennis is dus eigenlijk vanuit analoog bedacht, dat klopt. Vandaar de K74 met een weerstand  van 1,5 K maar als jullie een ander advies hebben, dan lees ik dat graag. Ik heb in de encyclopedie niet kunnen vinden hoe je de trein stilzit in de keerlus/schaduwstation, zonder software of computer. Daar heb je dan toch een schakel(ing)(aar) voor nodig? Of niet? Ik sta open voor alles.

Om nog even terug te komen op het draadvraagstuk: Gemiddeld is de afstand tussen booster en rails totaal (dus inclusief de leiding naar de verdeelblokjes) niet langer dan 1 a 1,5 meter. Ik ga tussen booster / IB en de resp. verdeelblokjes  wel die 2,5 mm2 draad gebruiken. Vandaar uit ga ik dan 0,5 mm2 draad gebruiken. dan moet het goed komen.

Zo een heel verhaal, maar dan zijn jullie ook weer op de hoogte. Wat een leuk medium is dit toch.

groet Fred :-)
SBB, BLS H0 gestuurd met YD7001

GW

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 19 May 2011, 06:20:31 »
Dag Fred,

Als rechtgeaard Loconet fan wil ik je graag wijzen op dit draadje.

Het beschrijft hoe je met wat Uhlenbrock bouwstenen (die je via Loconet op de Intellibox kunt aansluiten) ook zonder de computer te gebruiken al heel aardige dingen kunt doen.

Gerard

Remunj

• Online Online
« Reactie #17 Gepost op: 19 May 2011, 14:04:21 »
Oke, niet helemaal een digitaal beginner dus. 8)

...Ik dacht dat je in de keerlus je locomotieven stilzet door om te schakelen. (ik werk in eerste instantie niet met de PC). Ik wil eerst lekker zelf regelen met een seintableau. Mijn kennis is dus eigenlijk vanuit analoog bedacht, dat klopt. Vandaar de K74 met een weerstand  van 1,5 K maar als jullie een ander advies hebben, dan lees ik dat graag. Ik heb in de encyclopedie niet kunnen vinden hoe je de trein stilzit in de keerlus/schaduwstation, zonder software of computer. Daar heb je dan toch een schakel(ing)(aar) voor nodig? Of niet? Ik sta open voor alles.....

Eh, op je IB zitten twee draaiknoppen om de snelheid te regelen, gekoppeld aan een bepaald adres. Om de trein te stoppen zet je de regelaar gewoon op 0. Dan staat de trein stil.
Kies je daarna een ander adres voor een andere trein dan kan je die vervolgens gewoon besturen. De eerste trein blijft dan netjes staan waar die stond. Niks geen gedoe met stroomloos schakelen.
In die zin denk je nog teveel analoog.

Uiteraard moet je wel al je loks een uniek adres gegeven hebben. Anders gaat alles tegelijk aan de haal  ;D

Gr.
Eric
Gr.
Eric

GW

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 19 May 2011, 15:09:20 »
Fred,

In een "echte" keerlus moet je (ook bij digitaal) wel de wissel omzetten voordat je de lus weer uitrijdt, tenminste, als je een stroomvoerend hartstuk in de wissel hebt liggen. Het alternatief is kortsluiting.

Onder computerbesturing (maar dat is bij jou nog niet aan de orde) heeft dit bij mij vaak het effect dat de loc eerst in de lus stopt, omdat het blok buiten de keerlus pas dan wordt vrijgegeven.

Als je met digitaal rijdt hoeft de loc niet perse te stoppen, omdat het voor- of achteruit rijden niet afhankelijk is van het ompolen van de spanning. Wanneer je de digitale spanning ompoolt blijft de loc gewoon zijn oorspronkelijk richting en snelheid behouden.

Dus: als je hele trein in de keerlus zit, kunt je de wissel omgooien en rijdt hij keurig weer naar buiten. Wel uitgaande van het feit dat je een werkende keerlus schakeling hebt gemonteerd natuurlijk.

Maar we dwalen wel van van het topic af...

Gerard

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
« Reactie #19 Gepost op: 19 May 2011, 17:24:02 »
Mischien niet helemaal thuis horend op de site van BNLR maar wel passend bij het draadje heb ik de volgende vraag.
Hoe kun je ook al weer de lengte van een kabel berekenen, en dan niet een o,8 of zo, maar een 3*2,5 mm2.
volgens mij is de formule: R*A=L*Rho
R is de totale weerstand van de kabel, maar hoe weet je die?
A is de doorsnede van de draad, in dit voorbeeld, 3*2,5mm2 , =7,5mm2
L is de lengte, maar die weet je niet
Rho is de soortelijke weerstand van koper, die weet ik ook niet, maar zal op internet wel te vinden zijn.
Ik weet dus een paar waarden niet en kan zo ook niet de lengte van de kabel berekenen.
Wie weet raad?
Harm
Edit. soortelijke weerstand is 0,0178Ohm per mm2
« Laatst bewerkt op: 19 May 2011, 17:31:22 door nscargo »
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Matheus 18

• Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • poging tot Steentje bijdragen.
« Reactie #20 Gepost op: 19 May 2011, 19:22:03 »
Wil mij eigenlijk niet bemoeien met het draadje.

Wat het verlies per meter draad betreft, gaat dit over het voltage of over de amperage.
Iedereen weet wel hoe dik het draadje is dat word gebruikt voor een vaste telefoon.
Op een telefoonleiding zit 4 Volt, woon 4 km van de centrale, er bevind zich nergens een versterkingsstation tussen en bij mij in de woonkamer meet ik exact 4 Volt.
Dit voor draad ter dikte van een kopspeld.
En wij maar zeuren over stroomverlies, welke kwebbeldraad verkopen ze dan aan ons?

Johan.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Mark D.

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 19 May 2011, 20:04:20 »
klopt.

Ik stel voor dat je een verbruiker op de telefoon lijn aansluit.
(gewoon een klein lampje ofzo)

GW

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 19 May 2011, 20:54:05 »
Precies, verliezen treden pas op wanneer je vermogen afneemt. Geen stroom, geen spanningsval, geen vermogen, geen vermogensverlies.

Dus sluit een of twee lampjes aan, dan zul je de spanning vermoedelijk zien dalen.

Gerard

Swiss_fan

• Offline Offline
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
« Reactie #23 Gepost op: 19 May 2011, 22:36:38 »
Mischien niet helemaal thuis horend op de site van BNLR maar wel passend bij het draadje heb ik de volgende vraag.
Hoe kun je ook al weer de lengte van een kabel berekenen, en dan niet een o,8 of zo, maar een 3*2,5 mm2.
volgens mij is de formule: R*A=L*Rho
Edit. soortelijke weerstand is 0,0178Ohm per mm2
Waarom wil je de lengte van een kabel berekenen? Daar zijn rolmaten voor uitgevonden. ;D
De formule klopt maar je kan natuurlijk maar 1 waarde berekenen.
b.v. R=L*Rho/A
« Laatst bewerkt op: 19 May 2011, 22:38:55 door Swiss_fan »
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

GW

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 19 May 2011, 23:20:37 »
De formule klopt maar je kan natuurlijk maar 1 waarde berekenen.
b.v. R=L*Rho/A

En dus:  L=R/(Rho/A)...

Gerard

Tjibbeb

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 20 May 2011, 08:00:15 »
In beter wiskunde L = R*A/rho.

Maar het gaat niet om de lengte, die ligt min of meer vast door de bouwwijze.
Welke spanningsval is nog acceptabe,l daar draait het om.

Bepalen van stoom, wet van ohm Uverlies = I x R

Uverlies = I x L x rho / A

GW

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 20 May 2011, 08:32:21 »
In beter wiskunde L = R*A/rho.

Kijk dat nog maar eens even goed na in je wiskundeboeken, want volgens mij doe je dit niet helemaal goed, gegeven de oorspronkelijke formule.

On-topic:

Maar het gaat niet om de lengte, die ligt min of meer vast door de bouwwijze.

Daar gaat het de vraagsteller dus juist wel om:

Hoe kun je ook al weer de lengte van een kabel berekenen,
Harm

Gerard

Tjibbeb

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 20 May 2011, 11:50:04 »
In mijn wiskunde boek mocht in de noemer geen breuk voorkomen.  ;)
En de formule R*A = l*rho komt mij net iets te bekend voor.

Hij wil inderdaad de lengte berekenen maar dat gaat niet zonder eerst vast te stellen welk spanningsverlies nog acceptabel is. In de praktijk wordt de lengte begrenst door de optredende kortsluitstroom die in staat moet zijn om de gekozen beveiliging nog aan te laten spreken, dat is hier niet aan de orde.

Je zal dus moeten kijken wat bij een stroom van bijvoorbeeld 1 ampere een acceptabel spanningsverlies is. Je kunt dan bijvoorbeeld kijken wat de maximale lengte bij 1 mm2 is. Wanneer je 1 volt spanningsverlies nog acceptabel vindt kom je op een weerstand van 1 ohm uit. De bijbehorende lengte wordt dan 57 meter. Natuurlijk moet je dit nog delen door twee want je hebt twee geleiders. 28 meter dus. (lijkt mij ruim voldoende)
Bij 4 A wordt dat dan 4 maal zo klein (7 meter) en wanneer de spanningsval bij deze stroom maar 1/2 volt mag bedragen kom je altijd nog uit op 3,5 meter.

Maar eerst goed nadenken over wat acceptabel is.

erik1

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 20 May 2011, 17:04:13 »
dit komt onder andere uit mijn technicus sterkstroom opleiding.

u= 2 x l x I : y x A

u spanningverlies in Volt
l  lengte draad/kabel
I stroom in Amperé
y soortelijke geleiding  (koper)
A doorsnede in mm2

M.v.g erik

Eric van Zanten

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 28 May 2011, 10:14:36 »
Ha fred,

diamater  is niet zo 123 te geven, maar het maken van een ringleiding is een goede optie

Groet: Eric