Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 17:40:37
Terschellinger Spoor door Scratchbuilt
Vandaag om 17:15:49
Vervangen wissels flm profi door Ronald Halma
Vandaag om 17:06:57
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Pauldg
Vandaag om 16:56:43
Wat herkent AI van onze hobby? door wob
Vandaag om 16:33:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:32:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 16:31:56
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:25:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:09:34
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:07:09
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
Vandaag om 16:05:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 16:01:40
PB Models, ICR-rijtuigen door Wisselwachter
Vandaag om 15:53:11
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:42:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 15:23:00
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door ronaldvd2000
Vandaag om 14:26:22
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Eric v C
Vandaag om 14:09:13
Op Zuid (NL H0) door hervé
Vandaag om 13:49:23
Project X...... door Gert Arkema
Vandaag om 13:23:09
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:59:29
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 12:34:06
Tickets Modelspoordagen 2026 door Ad Cleijsen
Vandaag om 11:54:34
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 11:19:04
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 10:57:47
Modulebaan.nl - kleine keerlussen µMh0UB's door Marc tramt
Vandaag om 09:54:07
Ervaringen met EVA (Ethylene-vinyl acetate) foam/rubber als rail-underlayment. door MOVisser
Vandaag om 09:19:34
Hoe een schaduwstation automatiseren door henk
Vandaag om 09:17:30
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Quinzeedied
Vandaag om 07:20:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Huup
09 October 2025, 23:03:04
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door BartvD
09 October 2025, 20:16:47
  

Auteur Topic: hoe dik zou het draad moeten zijn  (gelezen 6597 keer)

olifant58

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
hoe dik zou het draad moeten zijn
« Gepost op: 17 May 2011, 13:15:58 »
Hallo allemaal,

Allereerst weet ik niet of deze vraag al eerder gesteld is, maar ik stel hem wel en dan hoor ik het wel waar ik verder moeten kijken.

Hoe dik draad kan ik het beste gebruiken. 0,5 mm2 of0,75 mm2 of 1 mm2.

Wat is de diameter deze draad.


kunnen jullie met mij van gedachten wisselen?

groet Fred 
SBB, BLS H0 gestuurd met YD7001

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re:hoe dik zou het draad moeten zijn
« Reactie #1 Gepost op: 17 May 2011, 13:18:18 »
Kort door de bocht, maakt niet uit. 8)

Oftewel, waar wil je de draad voor gebruiken?

Een beetje mee info zou ons wel helpen.  (y)

En de diameter is eigenlijk helemaal niet interssant. het gaat om de stroom die je wil doorvoeren.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

olifant58

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re:hoe dik zou het draad moeten zijn
« Reactie #2 Gepost op: 17 May 2011, 13:31:47 »
Hoi allemaal,

Sorry, ik zie dat ik niet volledig was in mijn vraagstelling.
Eeven een kleine aanvulling.
Ik wil voldoende stroom kunnen leveren voor de rijspannig / rijstroom.
IK werk met een IB i.c.m. met twee boosters/keerlussen
Daarbij is dubbeltractie een optie.

Gemmiddeld is mijn draad toch al gauw 40 tot 50 cm lang.

groet Fred
SBB, BLS H0 gestuurd met YD7001

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26827
    • Pagina van klaas
Re:hoe dik zou het draad moeten zijn
« Reactie #3 Gepost op: 17 May 2011, 13:48:20 »
50 cm is niet echt lang. Is je spoorbaan zo klein?
En over welke verbindingen gaat het eigenlijk?
Kortom, je informatie is nog steeds niet compleet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

olifant58

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re:hoe dik zou het draad moeten zijn
« Reactie #4 Gepost op: 17 May 2011, 14:03:28 »
Hoi Klaas,

Ik heb toch geprobeerd volledig te zijn. Zo zie je maar, ik ben niet bepaald bedreven op dit forum; Sorry Klaas (en de anderen natuurlijk ook).
Ik ga het nog een keer proberen:

Nee mijn baan is niet zo heel groot, maar wel groter dan 50 cm. (plusminus 3.60m x 1,50m). Mijn boosters en IB staan niet verder dan 50 cm uit elkaar. Daar tussen in heb ik verdeelblokjes. Je weet wel die gekleurde verdeelblokjes met aan twee kanten 12 aansluitpuntjes.
Vanuit die verdeelblokken gaat er een stroomdraad naar een K74 van Märklin om het blok van voedingsstroom te voorzien. Vanuit de decoder is de gemiddelde lengte 40cm - 50 cm.
Die aansluitdraden bedoel ik. Dus eigenlijk is de complete lengte 1 meter + 0,50 m + 0,50 m = 2 meter draad. Aha mijn draad is dus toch wel wat langer. 2 METER DUS!

Op het blok kunnen passagierstreinen treinen maar ook RoLa's in dubbeltractie. Ook een railspiraal wordt hierui gevoed.
SBB, BLS H0 gestuurd met YD7001

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26827
    • Pagina van klaas
Re:hoe dik zou het draad moeten zijn
« Reactie #5 Gepost op: 17 May 2011, 14:13:40 »
Fred, ik snap er nog steeds niet veel van.
Je hebt toch niet de uitgangen van de IB en de booster aan elkaar geknoopt?
En wat doet die k74 daar eigenlijk? Is dat niet een wisseldecoder?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22576
Re:hoe dik zou het draad moeten zijn
« Reactie #6 Gepost op: 17 May 2011, 14:19:19 »
Nee, dat is de schakeldecoder uit het oude Digital = programma van Märklin, je weet wel oerDCC. Mogelijk dat Fred die gebruikt om secties met een booster te verbinden en uit te kunnen zetten. Maar ja, mogelijk. Het moet echt nog wat duidelijker Fred.  :)
« Laatst bewerkt op: 17 May 2011, 14:21:18 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Gert1

  • Gast
Re:hoe dik zou het draad moeten zijn
« Reactie #7 Gepost op: 17 May 2011, 14:37:01 »
Misschien helpt het als je een en ander even tekent en dan die tekening plaatst (als scan of als je een tekenprogramma hebt als de output daarvan).

mvg,
Gert

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:hoe dik zou het draad moeten zijn
« Reactie #8 Gepost op: 17 May 2011, 17:16:02 »
Dag Fred,

Als je aan deze hobby begint ontkom je niet aan enige zelfstudie. Klik even op deze link om de relatie te vinden tussen 1) draaddikte en spanningsval per meter lengte, en 2) draaddikte en vermogensverlies per meter lengte.

Uitgangspunt bij dit onderwerp is: verliezen heb je altijd. Het gaat er om welke mate van verlies je acceptabel vindt.

Als je de grafieken doorgrondt kun je zelf je keuze maken.

Gerard

olifant58

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re:hoe dik zou het draad moeten zijn
« Reactie #9 Gepost op: 17 May 2011, 22:19:07 »
Hallo allemaal,

Ik moest er even tussenuit. Mijn rol als vader was even belangrijker, want het gezin had mij even nodig.

Ik moet zeggen dat dit topic voor mij wel een leerschool is om e.e.a. duidelijk weer te geven. En dat is helemaal geen probleem voor mij. Daar leer ik van.
Het doorvragen van jullie allemaal vind ik heel fijn. Het geeft mij wel de indruk dat jullie je wel degelijk even willen verdiepen in mijn vraagstelling. Waarvoor veel dank. Ik ben nu eenmaal geen techneut, hoewel ik dat wel zou willen zijn, maar ieder zijn vak, zeg ik altijd.

Ik probeer het eerst even in tekst.

Ik ben een treinbaan aan het bouwen met twee dubbelspoors keerlussen (allebei de sporen in dezelfde richting, want de keerlus wil ik als een schaduwstation gaan gebruiken). Deze twee keerlussen wil ik elk met 1 uhlenbrock booster apart aansturen, vanwege de extra stroomvoorziening met ingebouwde keerlusschakeling, die deze boosters hebben.

Even op een rijtje:

Ik heb 1 Intellibox
- op de uitgang hiervan staan twee verdeelblokjes:
    - een verdeelblokje voor de rijstroom in diverse blokken
      (niet de blokken waar de booster de rijstroom verzorgt).
    - een verdeelblokje voor de ringleiding om alle decoders (K74 en K87,
      resp. een schakeldecoder en magneetartikeldecoder)
   Zoals Henk al aangaf gebruik ik inderdaad de K74 om blokken van spanning te voorzien als er
  gereden mag worden en om uit te schakelen (stroomloos over een weerstand van 1,5K)
- via de 5-polige lintkabel (5 polig ?) heb ik de booster 1 aangesloten en booster 2
  is aangesloten via de 5-polige lintkabel aan booster 1. Zo stuurt de IB de data naar
  de boosters.

ik heb dus ook 2 boosters voor de keerlussen.
- op de uitgang zitten bij beiden twee aansluitblokjes (1 voor de blokken buiten de
  keerlus en 1 voor de blokken binnen de keerlus volgens gebruiksaanwijzing)
- Alle blokken zijn geisoleerd op beide rails.

Het geheel voed ik met een zelfgebouwde voeding waar onder ander is voorzien in 4 x 16v 5A (afgezekerd)
In de voeding heb ik ook de mogelijkheid om 12v dc en 9v dc te leveren, voor relais e.d.

Mijn vraag betrof de draad waarmee ik de verbinding voor de rijspanning / rijstroom tussen boosters of intellibox en de rails wil maken.

Het antwoord van Gerard heb ik bekeken en ik geloof dat ik daarin de info heb die nodig heb (denk ik).
Maar als iemand anders nog extra info heeft, dan wil daar best wel even naar kijken.

Nogmaals allen hartelijk dank voor het meedenken.

groet Fred

 
SBB, BLS H0 gestuurd met YD7001

olifant58

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re:hoe dik zou het draad moeten zijn
« Reactie #10 Gepost op: 17 May 2011, 22:21:21 »
Sorry zie ik toch nog iets wat ik niet vermeld heb. De uitgangen van de IB en de Boosters zitten niet aan elkaar.
Alle gebruikte aansluitblokjes hebben andere kleuren, om het onderscheid te kunnen zien.

hoi,

Fred
SBB, BLS H0 gestuurd met YD7001

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:hoe dik zou het draad moeten zijn
« Reactie #11 Gepost op: 18 May 2011, 08:47:01 »
Waar mijn vorige post over de theorie ging, is de algemene consensus geloof ik dat een CVL (soms ten onrechte ook wel ringleiding genoemd) doorgaans wordt gemaakt van 2,5 kwadraat installatiedraad - het soort dat je bij een installateur kunt kopen met een (1) dikke koperen kern. In de grafieken is dit de tweede lijn van onderaf.

Deze CVL (Centrale VoedingsLeiding) leg je aan per booster circuit. Je maakt deze van dit dikke draad omdat je met de CVL grote lengtes kunt overbruggen zonder al te veel verliezen (zie grafieken).

Aan de CVL soldeer je dunnere draad (ik gebruik hiervoor 0,14mm2 om de rails te voeden, dit zijn immers veel kortere draden (in de grafieken de tweede lijn van bovenaf). Zie ook deze link.

Succes!

Gerard

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22576
Re:hoe dik zou het draad moeten zijn
« Reactie #12 Gepost op: 18 May 2011, 09:00:16 »
Ja, maar de vraag is dan hoe groot de afstand tussen blokjes/booster en de rails is.
Fred gebruikt geen ringleiding (vast fout, maar we snappen waar we het over hebben  ;)) maar verdeelblokjes. De afstand tussen zo'n blokje en de rails zal gemiddeld groter zijn dan bij het gebruik van een ringleiding. Bij de booster vraag ik me af hoeveel aansluitingen er eigenlijk zijn en hoe groot de afstand tussen rail en booster is. Als dat inderdaad niet veel meer dan 50 cm is, dan is 0,14 of 0,22 mooi zat. Voor het aansluiten van de verdeelblokjes aan de IB misschien wat dikker draad gebruiken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re:hoe dik zou het draad moeten zijn
« Reactie #13 Gepost op: 18 May 2011, 09:16:43 »
Fred,

Ik begrijp uit je hele verhaal dat je nog een beginner bent op het digitale vlak.
Het is mij nl. niet duidelijk waarom je nog de K74's gebruikt om stukken rails stroomloos te schakelen.
Het mooie van digitaal rijden is dat je de loks commando's geeft om te rijden stoppen, optrekken etc.
In tegenstelling tot het anologe gebeuren hoef je rails niet meer stroomloos te schakelen om een trein te laten stoppen. Dat regelt je centrale (IB) met de lokdecoder allemaal voor je.
Bij digitaal rijden moet je de hele analoge denkwijze eigenlijk vergeten. Dat is iets waar veel omschakelaars van analoog naar digitaal de "fout" in gaan.

M.i. kan je dat hele K74 gebeuren eruit laten.
Maar misschien heb ik ergens iets gemist en heb je een goede reden om het op deze manier te doen.

Lees de encyclopedie er maar eens op na.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22576
Re:hoe dik zou het draad moeten zijn
« Reactie #14 Gepost op: 18 May 2011, 10:12:06 »
Fred is geloof ik niet echt een beginner met zijn oer DCC spullen. Is het intertijd nog gelukt om de C82-decoders aan de praat te krijgen met je IB Fred?

Neemt niet weg dat ik ook wel neiuwdgierig ben, waarom je die schakeldecoder er tussen hebt zitten. Klinkt een beetje als aan analoge baan die ooit naar digitaal is verbouwd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.