Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 17:21:35
Wat was jullie allereerste loc? door wob
Vandaag om 17:02:44
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:33:10
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 14:51:09
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24

Auteur Topic: Stads diorama Noordermeer  (gelezen 20217 keer)

springer1980

• Offline Offline
Stads diorama Noordermeer
« Gepost op: 14 May 2011, 20:14:20 »
Ongeveer een jaar lang heb ik in mijn hobbykamer een modelstad gehad "Noordermeer" in h0. Alleen huisjes, wegen en auto's / bussen maar geen trein. Vroeger had ik een modeltreintje en langzaam begon het het toch te kriebelen om er een treinbaan bij te bouwen. Dus heb ik alles weg gehaald en ben ik opnieuw begonnen.

Oke, ik speel een beetje vals, de tafel is al klaar en de isolatie ligt er al op. Voorzichtig ben ik nu begonnen met het bedenken hoe en wat. Heb al wel besloten dat ik gelijkstroom ga rijden met Fleischmann profirails. Het wordt een simpel analoog ovaal baantje, wellicht dubbelspoor maar daar ben ik nog niet helemaal over uit. Ben niet zo'n handig met computers, electronica ed. Hoe simpeler, hoe beter maar ook uit budget overwegingen...

Het wordt maar een kleine baan ivm de ruimte. De tafel is ongeveer 1 meter bij 2,75 met een klein stukje ernaast. Helaas zit de kamer deur precies in het midden van de korte deur en aan de raamzijde zit een balkon deur maar met een beetje creativiteit heb ik toch een redelijke tafel kunnen maken.

Even kijken hoe alles werkt op deze site en wellicht dat ik wat foto's kan plaatsen. (nogmaals, ben niet zo handig met computers enzo)

De schuine kant links is ivm de deur van de kamer. Deur hoeft natuurlijk niet 90 gr geopend te worden om de kamer binnen te gaan  ;D
Het raam van de kamer is 1,50 breed, naast het raam zit mijn balkon deur en nogmaals ik wil nog wel op mijn balkon kunnen komen...
Denk dat dit toch wel het maximale is wat ik kan bouwen in deze kamer.

« Laatst bewerkt op: 05 August 2012, 23:47:46 door 0101100001. Reden: Titel aangepast op verzoek topic-starter »

mariazell

• Offline Offline
Re:Nieuwe baan "Noordermeer"
« Reactie #1 Gepost op: 15 May 2011, 11:02:34 »
ik zou de baan niet te breed maken!
dat stuk op rechts daar kom je nooit meer bij,
of komen er "kijkgaten" in.
60-80 cm breed is meer dan genoeg..

grtjs erik
je kan de hobby zo duur maken als je zelf wilt

springer1980

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 15 May 2011, 11:18:17 »
Dat komt wel goed denk ik want ik ga daar in de hoek waarschijnlijk een berg oid maken. En ik kan nog net tussen de tafel en het raam komen dus ik voorzie (nog) geen problemen...
« Laatst bewerkt op: 20 May 2011, 14:40:11 door Peter van der Leek. Reden: Het laatste bericht hoef je niet te citeren, klik onderaan op ANTWOORD »

Automatic-rock

• Offline Offline
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
« Reactie #3 Gepost op: 15 May 2011, 11:35:45 »
En hoe ga je dan de berg maken? Door op het spoor te gaan staan? ;)
Begrijp ik het goed dat je geen open frame hebt, maar een dichte plaat waar alles op komt?
Heb je al foto's wat je tot nu toe hebt? Veel succes met de bouw iig :)

Vriendelijke groet,
Benno
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

springer1980

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 22 May 2011, 23:05:15 »
Maak me eigen daar nog geen zorgen om, kan nog net tussen de tafel en raam komen. En zolang er nog geen sporen ed liggen kan ik ook op de tafel gaan zitten / staan  ;)
Aankomende week eerst maar even rails halen en iets gaan bouwen. Heb genoeg ideën in mijn hoofd zitten, nu maar afwachten of het ook uit mijn handen wil komen. Denk er zelf aan om een soort van viaduct-station te gaan bouwen ivm de ruimte... Iemand nog ideën hoe ik dat het beste kan realisren? Bedoeling is om een klein stads stationnetje te gaan bouwen met 2 sporen.
« Laatst bewerkt op: 23 May 2011, 08:08:25 door Peter van der Leek. Reden: Het laatste bericht hoef je niet te citeren, klik onderaan op ANTWOORD »

springer1980

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 13 June 2011, 15:27:44 »
Vandaag maar weer eens met mijn baan bezig geweest. Afgelopen tijd had ik weinig zin en verder dan het afmaken van de tafel ben ik niet gekomen...
De tafel zelf heb ik gemaakt van houten balken met daar boven op platen van zacht board. (kon ik gratis van mijn werk meenemen).
Ik woon zelf 4 hoog in een flat dus als extra isolatie liggen daarboven op weer platen polystyreen en onder de rails komt kurk.
Op een ander forum las ik dat iemand gewoon placemats van kurk van de Ikea had gebruikt en die op maat had gesneden dus toen ik onlangs lekker burgelijk bij de Zweedse winkel was heb ik gelijk 2 pakken meegenomen.

Zowel het linker deel alsmede het rechterdeel ga ik wat hoogte verschil maken waarbij de trein links onder het verhoogde gaat rijden en rechts er overheen. Had nog wat laminaat liggen dus als proef maar wat planken aan elkaar gemaakt, op maat gemaakt en tijdelijk geplaatst. Tevens heb ik al een soort van bakstenen muur gemaakt maar puur of mijn bedachte low-budget techniek werkt en ik moet zeggen dat het er goed uit ziet.(y)
Heb gewoon van internet een afbeelding van een oude muur gedownload, met open office heb ik de afbeelding op maat gemaakt en vervolgens afgedrukt op blanco / witte sticker vellen en de verdikkingen zoals de poeren zijn gewoon op maat gemaakte houten koffie roerstaafjes die ik er op heb geplakt.

Rails heb ik reeds ook binnen, even kijken of ik aankomende week alvast wat rails kan gaan leggen en of ik nog een houten plaat kan scoren op mijn werk. Wordt vervolgd...

Matheus 18

• Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • poging tot Steentje bijdragen.
« Reactie #6 Gepost op: 13 June 2011, 15:53:25 »
Hoi.

Het muurtje ziet er niet slecht uit, het is maar waar je zelf tevreden mee bent.
En inderdaad kan je met low budget een modelbaan bouwen, doe ik ook zoveel mogelijk.
Heb maar een opmerking.
Lees dat je met zachtboard werkt, heb ik slechte ervaringen mee gehad.
Ontwikkeld veel stof op je baan, nageltjes bieden geen goed houvast of je moet alles lijmen.
Als je met vochtige materialen als gips en dergelijke werk gaat het gewoon zwellen.
En na een tijdje begint dit spul gewoon te verpulveren.
Mischien toch maar overgaan op multiplex of mdf plaat.

Johan.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

springer1980

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 13 June 2011, 16:00:00 »
@ Johan: Ik bedoelde ook hard-board platen en boven op het hout liggen platen piepschuim, dus ik moet zowieso mijn rails gaan lijmen of met dubbelzijdig plakband gaan werken...
Maar wat je zelf al zegt over de stenen muur, het is waar je zelf tevreden mee bent. Wat er nu staat is puur om te kijken of het iets is maar de volgende keer moet ik toch maar even opletten om minder met de lijm te knoeien...  :-[

springer1980

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 17 July 2011, 22:13:10 »
Hmm, al 30 dagen niets meer gepost  :o

Werk aan de tafel / baan ligt ook een beetje stil, te druk met werk en andere intresses. Ben op dit moment wel bezig met het verbouwen (mishandelen) van 2 gebouwen.
Ooit heb ik via Marktplaats 3 aan elkaar gelijmde vage kantoor / hotel gebouwtjes gekocht. Heb nooit echt kunnen zien wat het nou precies moest voorstellen, had ze ook gekocht als pure opvulling.
Het onderste deel van de gevel(s) heb ik verwijderd en vervangen door ramen en ben nu druk bezig om er een Spar supermarkt van te maken.

Verder heb ik 2 oude Vollmer / Kibri flats aan elkaar gelijmd en heb er een groote winkel van gemaakt. De bedoeling is om er een V&D van te maken maar ben nog aan het zoeken naar het oude logo van V&D uit de jaren '90. Weet iemand zo wat voor logo ze toen hadden??? Foto's volgen spoedig, baterijen van mijn camera zijn leeg en met mijn telefoon kan ik niet goed fotograferen...

Automatic-rock

• Offline Offline
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
« Reactie #9 Gepost op: 23 July 2011, 11:53:46 »
Het oudste V&D logo wat ik me herinner is dit: http://www.flickr.com/photos/recrotka/276395589/
Maar dat is misschien meer jaren 80. Jaren 90 is volgens mij dit: http://psycholog.web-log.nl/.a/6a0133ef2d4002970b0147e1cf3ed1970b-250wi

Ben benieuwd naar je foto's van het gebouw e.d. :)
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

springer1980

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 23 July 2011, 12:46:50 »
Heb zelf ook wat op internet zitten speuren maar kan niet echt achterhalen wat precies het goede logo is. Denk dat ik gewoon voor het eerste logo ga, vindt het VD logo wel mooi vormgegeven en ik kan me nog herinneren dat het logo ooit groot op de gevel van de Apeldoornse vestiging heeft gezeten, rechts naast de deur bovenaan waar tegenwoordig de Perry Sport zit...

springer1980

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 23 July 2011, 21:53:16 »
Kan iemand mij uitleggen wat dit gebouw voor moest stellen:

Maar nadat ik mijn Dremel en ramen erin heb gezet ziet het er zo uit:

Verder vond ik dat het gebouw wel een luifel verdiende. Rechts naast de deur zitten 2 geldautomaten, maar wellicht dat ik die in de toekomst ga vervangen met een geldautomaat van Railz.
http://www.railzminiworld.com/webshop/product_info.php?cPath=24_29&products_id=52&osCsid=d8198d5abfca4dc85e8e0b1d60c4c84b

Verder heb ik 2 oude Vollmer of Kibri flats tegen elkaar geplakt en voorzien van plakstrips met stenen:

In het witte vlak komt nog de naam "Vroom en Dreesmann", waarschijnlijk witte plakletters op een zwarte of donker grijze ondergrond.

Beide gebouwen lekker nog licht aan de onderkant, daar moet ik dus nog een keer een profieltje ofzo tegen aan lijmen. Sorry voor de donkere foto's, met de flitser erbij werden ze overbelicht...

springer1980

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 31 July 2011, 09:43:19 »
BELANGRIJKE VRAAG: Wat is eigenlijk de minimale tussenruimte bij dubbelspoor? Heb ruim een half uur in de Encyclopedie zitten zoeken, maar heb het helaas niet gevonden...

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 31 July 2011, 10:10:49 »
Heel simpel, als ze elkaar raken, is er te weinig ruimte ;D

Maar goed, je zit meestal vast aan de geometrie van de rails die je gebruikt, bij Rocoline is de h.o.h afstand 6.1cm, minder gaat niet zonder
dat je de wissels e.d. aanpast.

Gr. Remco.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #14 Gepost op: 31 July 2011, 10:29:26 »
BELANGRIJKE VRAAG: Wat is eigenlijk de minimale tussenruimte bij dubbelspoor? Heb ruim een half uur in de Encyclopedie zitten zoeken, maar heb het helaas niet gevonden...

Tja... dat is eigenlijk NEM-normen... Als je het helemaal goed wil doen ga je bouwen volgens de nem-normen. Het staat een beetje verdekt in de Encyclopedie, de nem-normen (artikel Modelbaan Normen In dit draadje: Nem normen kan je de nederlandse vertaling van deze normen vinden.

Het is wat remco al aangeeft: wil je echt compleet volgens de normen gaan werken dan mag je van de standaard fabrikanten de boel gaan verbouwen.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!