Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Allereerste lok(je) door Henk Veenstra
Vandaag om 10:23:30
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Ben
Vandaag om 10:23:07
Prestige Models : ervaringen door Rob Ellerman
Vandaag om 10:12:16
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:03:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 09:52:13
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 09:51:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door martijn v m
Vandaag om 09:51:13
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ronald69
Vandaag om 09:37:57
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Janse
Vandaag om 08:27:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vreemd probleem door Frank 123
Vandaag om 07:46:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
  

Auteur Topic: Toen en Nu  (gelezen 80043 keer)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Toen en Nu
« Reactie #75 Gepost op: 23 October 2012, 21:27:49 »
Weer een nieuw excuus om een Fccpps aan te schaffen. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1804
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re:Toen en Nu
« Reactie #76 Gepost op: 23 October 2012, 22:12:12 »


@Peter: Dat wordt dan nog wel een ombouwklusje. Ik dacht dat bij de 023 en 024 alleen een deel van de bovenzijde van de bak was ingekort. Dat lijkt te kloppen met de opschriften op de wagens:
- 16 m3 / 15 ton bij de SUN-wagen
- 22 m3 / 10770 kg bij de normale Fccpps

Maar volgens wikipedia zijn er speciale exemplaren gebouwd met een kleiner omgrenzingsprofiel.

Martijn

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Toen en Nu
« Reactie #77 Gepost op: 23 October 2012, 22:51:03 »
Dat zou dan waarschijnlijk in de hoogte zijn, aangezien daar een stuk ontbreekt. In ieder geval bedankt voor de info, weer wat geleerd.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10767
Re:Toen en Nu
« Reactie #78 Gepost op: 23 October 2012, 22:53:59 »
Zo op het oog lijkt de radstand van die SUN dingen kleiner. De breedte lijkt identiek... Allemaal van foto uiteraard.
No dress rehearsel, this is our life.

Reeks77

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
  • Rhb is Cool !! HOm Bernina
Re:Toen en Nu
« Reactie #79 Gepost op: 23 October 2012, 23:11:09 »


Toen: 1981

Nu :2012



Te Alphen (N-B) bij v.m. station, de kommiezenwoning.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re:Toen en Nu
« Reactie #80 Gepost op: 23 October 2012, 23:14:43 »
Zo op het oog lijkt de radstand van die SUN dingen kleiner. De breedte lijkt identiek... Allemaal van foto uiteraard.

Op die foto in de blubber zie je dat de assen meer onder de steunen staan. Lijkt dus op een korter onderstel te staan.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Toen en Nu
« Reactie #81 Gepost op: 23 October 2012, 23:16:31 »
Zo op het oog lijkt de radstand van die SUN dingen kleiner. De breedte lijkt identiek... Allemaal van foto uiteraard.

Ja, klopt. Het scheelt ongeveer een twee wieldiameters. Het hekwerk is ook anders.

(Albert was me voor.)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Toen en Nu
« Reactie #82 Gepost op: 25 October 2012, 23:35:28 »
Sneek brug Franekervaart

Hier op een foto van Wytze Hoekstra (+) in 1972 met SHM30 voor opnames speelfilm "Angela" onderweg naar Workum.


En op eigen opname met een Arriva GTW  10236 in juli 2007 onderweg naar Stavoren.



De draaibrug is overigens in 1976 vervangen door een vaste brug.


grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 870
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re:Toen en Nu
« Reactie #83 Gepost op: 26 October 2012, 07:36:19 »

Toen (1983):



Nu (2012):



In 1983 lagen er nog sporen in Drachten. De kleine rangeerbundel/opstelterrein langs de Noorderhogeweg met een NVBS excursie. De foto is door Bert Gortemarker gemaakt. Rechts is de Philips loods te zien waar treinen door de deur naar binnen reden om geladen te worden.

In 2012 is het allemaal verdwenen. De oude Philips loods staat er nog en de roldeur is er ook nog steeds. Een McDonalds staat op de plaats van het kleine opstelterrein.

In 2013 zal een Hippel voor de loods geplaatst worden als een herringing aan het rijke spoorse leven in Drachten. Zie http://www.spoorverledendrachten.nl/ voor informatie.

Groeten,
Lolke (geboren in Drachten)

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1804
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re:Toen en Nu
« Reactie #84 Gepost op: 26 October 2012, 09:00:07 »
Op die foto in de blubber zie je dat de assen meer onder de steunen staan. Lijkt dus op een korter onderstel te staan.

Ik heb de opschriften van de SUN-wagens en de Fccpps eens goed bekeken. Er zit inderdaad een verschil in de lengte en radstand:
SUN 023/024
inhoud 16 m3
8.360 kg
(- 9.00m -)
-> 4,85m <-
          Fccpps
inhoud 22 m3
10.770kg
(- 9.64m -)
-> 6.00m <-

Martijn


Maarten43

  • Offline Offline
  • Berichten: 407
  • Tb
Re:Toen en Nu
« Reactie #85 Gepost op: 26 October 2012, 11:49:05 »


Te Alphen (N-B) bij v.m. station, de kommiezenwoning.

Het belslijntje van Tilburg West ( universiteit ) naar Turnhout.
Heb dit traject eind jaren 70 nog meegemaakt met SSTT. Vergaande glorie.

Misschien ga ik deze lijn nog eens nabouwen en dan met het gigantische grenscomplex.

Groeten, Maarten 
N-spoor DB/NS Selectrix - HO NS DCC Profiboss.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Toen en Nu
« Reactie #86 Gepost op: 26 October 2012, 11:50:27 »
Wat dat het zelfde complex waar na WO II vernield NS materieel werd gestald?

Maarten43

  • Offline Offline
  • Berichten: 407
  • Tb
Re:Toen en Nu
« Reactie #87 Gepost op: 26 October 2012, 12:45:16 »
Yes, er schenen wel meer dan honderd locomotieven met oorlogsschade daar gestaan te hebben.

Hieronder nog even een illustratie van het grenscomplex.

« Laatst bewerkt op: 26 October 2012, 12:50:30 door maarten41 »
N-spoor DB/NS Selectrix - HO NS DCC Profiboss.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re:Toen en Nu
« Reactie #88 Gepost op: 26 October 2012, 12:48:40 »
Toen (1983):



Nu (2012):



In 1983 lagen er nog sporen in Drachten. De kleine rangeerbundel/opstelterrein langs de Noorderhogeweg met een NVBS excursie. De foto is door Bert Gortemarker gemaakt. Rechts is de Philips loods te zien waar treinen door de deur naar binnen reden om geladen te worden.

In 2012 is het allemaal verdwenen. De oude Philips loods staat er nog en de roldeur is er ook nog steeds. Een McDonalds staat op de plaats van het kleine opstelterrein.

In 2013 zal een Hippel voor de loods geplaatst worden als een herringing aan het rijke spoorse leven in Drachten. Zie http://www.spoorverledendrachten.nl/ voor informatie.

Groeten,
Lolke (geboren in Drachten)

Kijk, deze post en de post daarvoor zijn weer goede voorbeelden waarvoor dit draadje bedoeld is. :P
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
146* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Louwrens

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
  • Thee is hot
Re:Toen en Nu
« Reactie #89 Gepost op: 26 October 2012, 15:20:58 »
Wat een verschil spoor ingeruild voor blik. :'(