Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door spock
Vandaag om 22:11:03
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:08:48
Railcom zender bouwen door AP3737
Vandaag om 22:01:55
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door Mitchell
Vandaag om 21:57:46
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
Vandaag om 21:53:32
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
Vandaag om 21:53:02
Rails roestig verven door Sven
Vandaag om 21:49:59
19 Toen door defender
Vandaag om 21:49:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 20:32:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 19:30:56
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door Dave.......
Vandaag om 19:30:36
20 jaar BNLS door Marco1044
Vandaag om 19:29:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
Vandaag om 19:27:27
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 19:00:00
Handregelaar aan IB Basic door laurent
Vandaag om 18:51:08
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 18:37:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:59:07
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 17:50:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door KNed
Vandaag om 16:41:47
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 16:33:28
Spoorhumor door Eric B
Vandaag om 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door Arjan6511
Vandaag om 11:43:27
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 11:35:34
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door damngrazy
Vandaag om 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:39:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Rick
Vandaag om 10:12:45
VERPLAATST: Link trainer (was:: TEE treinstel) door Reinout van Rees
Vandaag om 09:47:12
De projecten van Ruben (NL H0) door Frank 123
Vandaag om 07:02:43
  

Auteur Topic: Toen en Nu  (gelezen 79726 keer)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Toen en Nu
« Reactie #75 Gepost op: 23 October 2012, 21:27:49 »
Weer een nieuw excuus om een Fccpps aan te schaffen. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1795
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re:Toen en Nu
« Reactie #76 Gepost op: 23 October 2012, 22:12:12 »


@Peter: Dat wordt dan nog wel een ombouwklusje. Ik dacht dat bij de 023 en 024 alleen een deel van de bovenzijde van de bak was ingekort. Dat lijkt te kloppen met de opschriften op de wagens:
- 16 m3 / 15 ton bij de SUN-wagen
- 22 m3 / 10770 kg bij de normale Fccpps

Maar volgens wikipedia zijn er speciale exemplaren gebouwd met een kleiner omgrenzingsprofiel.

Martijn

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Toen en Nu
« Reactie #77 Gepost op: 23 October 2012, 22:51:03 »
Dat zou dan waarschijnlijk in de hoogte zijn, aangezien daar een stuk ontbreekt. In ieder geval bedankt voor de info, weer wat geleerd.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10743
Re:Toen en Nu
« Reactie #78 Gepost op: 23 October 2012, 22:53:59 »
Zo op het oog lijkt de radstand van die SUN dingen kleiner. De breedte lijkt identiek... Allemaal van foto uiteraard.
No dress rehearsel, this is our life.

Reeks77

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
  • Rhb is Cool !! HOm Bernina
Re:Toen en Nu
« Reactie #79 Gepost op: 23 October 2012, 23:11:09 »


Toen: 1981

Nu :2012



Te Alphen (N-B) bij v.m. station, de kommiezenwoning.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re:Toen en Nu
« Reactie #80 Gepost op: 23 October 2012, 23:14:43 »
Zo op het oog lijkt de radstand van die SUN dingen kleiner. De breedte lijkt identiek... Allemaal van foto uiteraard.

Op die foto in de blubber zie je dat de assen meer onder de steunen staan. Lijkt dus op een korter onderstel te staan.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Toen en Nu
« Reactie #81 Gepost op: 23 October 2012, 23:16:31 »
Zo op het oog lijkt de radstand van die SUN dingen kleiner. De breedte lijkt identiek... Allemaal van foto uiteraard.

Ja, klopt. Het scheelt ongeveer een twee wieldiameters. Het hekwerk is ook anders.

(Albert was me voor.)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3854
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Toen en Nu
« Reactie #82 Gepost op: 25 October 2012, 23:35:28 »
Sneek brug Franekervaart

Hier op een foto van Wytze Hoekstra (+) in 1972 met SHM30 voor opnames speelfilm "Angela" onderweg naar Workum.


En op eigen opname met een Arriva GTW  10236 in juli 2007 onderweg naar Stavoren.



De draaibrug is overigens in 1976 vervangen door een vaste brug.


grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 870
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re:Toen en Nu
« Reactie #83 Gepost op: 26 October 2012, 07:36:19 »

Toen (1983):



Nu (2012):



In 1983 lagen er nog sporen in Drachten. De kleine rangeerbundel/opstelterrein langs de Noorderhogeweg met een NVBS excursie. De foto is door Bert Gortemarker gemaakt. Rechts is de Philips loods te zien waar treinen door de deur naar binnen reden om geladen te worden.

In 2012 is het allemaal verdwenen. De oude Philips loods staat er nog en de roldeur is er ook nog steeds. Een McDonalds staat op de plaats van het kleine opstelterrein.

In 2013 zal een Hippel voor de loods geplaatst worden als een herringing aan het rijke spoorse leven in Drachten. Zie http://www.spoorverledendrachten.nl/ voor informatie.

Groeten,
Lolke (geboren in Drachten)

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1795
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re:Toen en Nu
« Reactie #84 Gepost op: 26 October 2012, 09:00:07 »
Op die foto in de blubber zie je dat de assen meer onder de steunen staan. Lijkt dus op een korter onderstel te staan.

Ik heb de opschriften van de SUN-wagens en de Fccpps eens goed bekeken. Er zit inderdaad een verschil in de lengte en radstand:
SUN 023/024
inhoud 16 m3
8.360 kg
(- 9.00m -)
-> 4,85m <-
          Fccpps
inhoud 22 m3
10.770kg
(- 9.64m -)
-> 6.00m <-

Martijn


Maarten43

  • Offline Offline
  • Berichten: 407
  • Tb
Re:Toen en Nu
« Reactie #85 Gepost op: 26 October 2012, 11:49:05 »


Te Alphen (N-B) bij v.m. station, de kommiezenwoning.

Het belslijntje van Tilburg West ( universiteit ) naar Turnhout.
Heb dit traject eind jaren 70 nog meegemaakt met SSTT. Vergaande glorie.

Misschien ga ik deze lijn nog eens nabouwen en dan met het gigantische grenscomplex.

Groeten, Maarten 
N-spoor DB/NS Selectrix - HO NS DCC Profiboss.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11621
    • Mijn fotoarchief
Re:Toen en Nu
« Reactie #86 Gepost op: 26 October 2012, 11:50:27 »
Wat dat het zelfde complex waar na WO II vernield NS materieel werd gestald?

Maarten43

  • Offline Offline
  • Berichten: 407
  • Tb
Re:Toen en Nu
« Reactie #87 Gepost op: 26 October 2012, 12:45:16 »
Yes, er schenen wel meer dan honderd locomotieven met oorlogsschade daar gestaan te hebben.

Hieronder nog even een illustratie van het grenscomplex.

« Laatst bewerkt op: 26 October 2012, 12:50:30 door maarten41 »
N-spoor DB/NS Selectrix - HO NS DCC Profiboss.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re:Toen en Nu
« Reactie #88 Gepost op: 26 October 2012, 12:48:40 »
Toen (1983):



Nu (2012):



In 1983 lagen er nog sporen in Drachten. De kleine rangeerbundel/opstelterrein langs de Noorderhogeweg met een NVBS excursie. De foto is door Bert Gortemarker gemaakt. Rechts is de Philips loods te zien waar treinen door de deur naar binnen reden om geladen te worden.

In 2012 is het allemaal verdwenen. De oude Philips loods staat er nog en de roldeur is er ook nog steeds. Een McDonalds staat op de plaats van het kleine opstelterrein.

In 2013 zal een Hippel voor de loods geplaatst worden als een herringing aan het rijke spoorse leven in Drachten. Zie http://www.spoorverledendrachten.nl/ voor informatie.

Groeten,
Lolke (geboren in Drachten)

Kijk, deze post en de post daarvoor zijn weer goede voorbeelden waarvoor dit draadje bedoeld is. :P
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
144* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Louwrens

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
  • Thee is hot
Re:Toen en Nu
« Reactie #89 Gepost op: 26 October 2012, 15:20:58 »
Wat een verschil spoor ingeruild voor blik. :'(