Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid Piko 1000 groen door Luc2000
Vandaag om 17:35:36
Piko blauwe 1000 door Huup
Vandaag om 17:33:41
Wat is dit voor component door Dirk J
Vandaag om 17:31:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
Vandaag om 17:17:20
Fotowedstrijd 2025 door Hans Reints
Vandaag om 17:15:38
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Charles_
Vandaag om 17:13:05
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
Vandaag om 16:51:43
Mijn geweatherde modellen door spoorijzer
Vandaag om 16:33:42
Plux 16 decoder voor Roco H0 lok door Hasenwald
Vandaag om 16:26:42
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
Vandaag om 16:17:51
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
Vandaag om 16:00:35
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:47:22
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 15:17:20
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Josephes
Vandaag om 14:34:35
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:27:15
Welke kleur groen voor NS bovenleidingportalen door grove den
Vandaag om 14:15:13
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:44:05
Baanonderbreking Trix door wielke
Vandaag om 13:29:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door basjuh1981
Vandaag om 13:18:39
Minibaan Visserskaai H0 door jan47
Vandaag om 13:06:43
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Wim Vink
Vandaag om 12:41:23
Terschellinger Spoor door Tjalling
Vandaag om 11:31:12
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 11:18:54
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 11:00:57
fotowedstrijd 2025 welk onderwerp? door Charles_
Vandaag om 10:09:24
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 09:52:11
MLF Fielschmann motor kit door Besselspoor
Vandaag om 09:34:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:21:18
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 09:17:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 08:45:31
  

Auteur Topic: Toen en Nu  (gelezen 82847 keer)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re:Toen en Nu
« Reactie #75 Gepost op: 23 October 2012, 21:27:49 »
Weer een nieuw excuus om een Fccpps aan te schaffen. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1814
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re:Toen en Nu
« Reactie #76 Gepost op: 23 October 2012, 22:12:12 »


@Peter: Dat wordt dan nog wel een ombouwklusje. Ik dacht dat bij de 023 en 024 alleen een deel van de bovenzijde van de bak was ingekort. Dat lijkt te kloppen met de opschriften op de wagens:
- 16 m3 / 15 ton bij de SUN-wagen
- 22 m3 / 10770 kg bij de normale Fccpps

Maar volgens wikipedia zijn er speciale exemplaren gebouwd met een kleiner omgrenzingsprofiel.

Martijn

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re:Toen en Nu
« Reactie #77 Gepost op: 23 October 2012, 22:51:03 »
Dat zou dan waarschijnlijk in de hoogte zijn, aangezien daar een stuk ontbreekt. In ieder geval bedankt voor de info, weer wat geleerd.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10774
Re:Toen en Nu
« Reactie #78 Gepost op: 23 October 2012, 22:53:59 »
Zo op het oog lijkt de radstand van die SUN dingen kleiner. De breedte lijkt identiek... Allemaal van foto uiteraard.
No dress rehearsel, this is our life.

Reeks77

  • Offline Offline
  • Berichten: 1388
  • Rhb is Cool !! HOm Bernina
Re:Toen en Nu
« Reactie #79 Gepost op: 23 October 2012, 23:11:09 »


Toen: 1981

Nu :2012



Te Alphen (N-B) bij v.m. station, de kommiezenwoning.

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re:Toen en Nu
« Reactie #80 Gepost op: 23 October 2012, 23:14:43 »
Zo op het oog lijkt de radstand van die SUN dingen kleiner. De breedte lijkt identiek... Allemaal van foto uiteraard.

Op die foto in de blubber zie je dat de assen meer onder de steunen staan. Lijkt dus op een korter onderstel te staan.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re:Toen en Nu
« Reactie #81 Gepost op: 23 October 2012, 23:16:31 »
Zo op het oog lijkt de radstand van die SUN dingen kleiner. De breedte lijkt identiek... Allemaal van foto uiteraard.

Ja, klopt. Het scheelt ongeveer een twee wieldiameters. Het hekwerk is ook anders.

(Albert was me voor.)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3883
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Toen en Nu
« Reactie #82 Gepost op: 25 October 2012, 23:35:28 »
Sneek brug Franekervaart

Hier op een foto van Wytze Hoekstra (+) in 1972 met SHM30 voor opnames speelfilm "Angela" onderweg naar Workum.


En op eigen opname met een Arriva GTW  10236 in juli 2007 onderweg naar Stavoren.



De draaibrug is overigens in 1976 vervangen door een vaste brug.


grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 874
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re:Toen en Nu
« Reactie #83 Gepost op: 26 October 2012, 07:36:19 »

Toen (1983):



Nu (2012):



In 1983 lagen er nog sporen in Drachten. De kleine rangeerbundel/opstelterrein langs de Noorderhogeweg met een NVBS excursie. De foto is door Bert Gortemarker gemaakt. Rechts is de Philips loods te zien waar treinen door de deur naar binnen reden om geladen te worden.

In 2012 is het allemaal verdwenen. De oude Philips loods staat er nog en de roldeur is er ook nog steeds. Een McDonalds staat op de plaats van het kleine opstelterrein.

In 2013 zal een Hippel voor de loods geplaatst worden als een herringing aan het rijke spoorse leven in Drachten. Zie http://www.spoorverledendrachten.nl/ voor informatie.

Groeten,
Lolke (geboren in Drachten)

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1814
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re:Toen en Nu
« Reactie #84 Gepost op: 26 October 2012, 09:00:07 »
Op die foto in de blubber zie je dat de assen meer onder de steunen staan. Lijkt dus op een korter onderstel te staan.

Ik heb de opschriften van de SUN-wagens en de Fccpps eens goed bekeken. Er zit inderdaad een verschil in de lengte en radstand:
SUN 023/024
inhoud 16 m3
8.360 kg
(- 9.00m -)
-> 4,85m <-
          Fccpps
inhoud 22 m3
10.770kg
(- 9.64m -)
-> 6.00m <-

Martijn


Maarten43

  • Offline Offline
  • Berichten: 407
  • Tb
Re:Toen en Nu
« Reactie #85 Gepost op: 26 October 2012, 11:49:05 »


Te Alphen (N-B) bij v.m. station, de kommiezenwoning.

Het belslijntje van Tilburg West ( universiteit ) naar Turnhout.
Heb dit traject eind jaren 70 nog meegemaakt met SSTT. Vergaande glorie.

Misschien ga ik deze lijn nog eens nabouwen en dan met het gigantische grenscomplex.

Groeten, Maarten 
N-spoor DB/NS Selectrix - HO NS DCC Profiboss.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11760
    • Mijn fotoarchief
Re:Toen en Nu
« Reactie #86 Gepost op: 26 October 2012, 11:50:27 »
Wat dat het zelfde complex waar na WO II vernield NS materieel werd gestald?

Maarten43

  • Offline Offline
  • Berichten: 407
  • Tb
Re:Toen en Nu
« Reactie #87 Gepost op: 26 October 2012, 12:45:16 »
Yes, er schenen wel meer dan honderd locomotieven met oorlogsschade daar gestaan te hebben.

Hieronder nog even een illustratie van het grenscomplex.

« Laatst bewerkt op: 26 October 2012, 12:50:30 door maarten41 »
N-spoor DB/NS Selectrix - HO NS DCC Profiboss.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3880
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re:Toen en Nu
« Reactie #88 Gepost op: 26 October 2012, 12:48:40 »
Toen (1983):



Nu (2012):



In 1983 lagen er nog sporen in Drachten. De kleine rangeerbundel/opstelterrein langs de Noorderhogeweg met een NVBS excursie. De foto is door Bert Gortemarker gemaakt. Rechts is de Philips loods te zien waar treinen door de deur naar binnen reden om geladen te worden.

In 2012 is het allemaal verdwenen. De oude Philips loods staat er nog en de roldeur is er ook nog steeds. Een McDonalds staat op de plaats van het kleine opstelterrein.

In 2013 zal een Hippel voor de loods geplaatst worden als een herringing aan het rijke spoorse leven in Drachten. Zie http://www.spoorverledendrachten.nl/ voor informatie.

Groeten,
Lolke (geboren in Drachten)

Kijk, deze post en de post daarvoor zijn weer goede voorbeelden waarvoor dit draadje bedoeld is. :P
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
151* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Louwrens

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
  • Thee is hot
Re:Toen en Nu
« Reactie #89 Gepost op: 26 October 2012, 15:20:58 »
Wat een verschil spoor ingeruild voor blik. :'(