Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door hervé
Vandaag om 00:27:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:22
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Dennis1984
16 August 2025, 22:52:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
16 August 2025, 22:37:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
16 August 2025, 22:22:18
Da's Daz 2 door NS264
16 August 2025, 22:13:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
16 August 2025, 21:55:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
16 August 2025, 21:48:20
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
16 August 2025, 21:38:43
Her-(her-)beginnen door J. Brans
16 August 2025, 21:13:45
Raadplaatje door GerardvV
16 August 2025, 21:05:30
Station Roodeschool door frenkievee
16 August 2025, 21:00:11
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
16 August 2025, 20:17:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
16 August 2025, 20:03:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
16 August 2025, 19:18:35
Esu Loksound - NS Wadloper? door Bahn-AG
16 August 2025, 19:12:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
16 August 2025, 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
16 August 2025, 18:12:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
16 August 2025, 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
16 August 2025, 16:48:43
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
16 August 2025, 15:53:02
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
16 August 2025, 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
16 August 2025, 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
16 August 2025, 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
16 August 2025, 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
16 August 2025, 12:35:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
16 August 2025, 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
16 August 2025, 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 August 2025, 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
16 August 2025, 11:45:26

Auteur Topic: trein stopt te laat als Dapol stofzuiger er achter zit  (gelezen 3261 keer)

rjr

• Offline Offline
trein stopt te laat als Dapol stofzuiger er achter zit
« Gepost op: 09 May 2011, 11:33:46 »
Hoi,

Wie heeft een mogelijke verklaring voor het volgende.
We hebben een 2400 van hollandrail met een lenz decoder aangestuurd op een 2rail baan met de intellibox en koploper.
De 2400 rijd goed, geen pobleem, geijkt en rijd vanuit koploper gestuurd correct zijn rondjes. En stopt heel netjes op de juiste plaats in het schaduwstation net als alle andere loks.

Nu hebben we ook een dapol stofzuiger. Weet zo niet welke decoder daar inzit, maar een vrij eenvoudige omdat er toch geen functie aansturingen nodig zijn.
Als ik deze achter de 2400 hang, en in koploper deze als stuurstand invul dan gaat de 2400 rijden, en de stofzuiger aan. Echter koploper geeft aan dat de lok zijn snelheid van 73km/uur heeft, maar hij kruipt echt over de baan.
Til ik de stofzuiger even van baan zodat deze even stopt, dan gaat de 2400 naar zijn correcte snelheid, ook al hangt de stofzuiger er daarna weer gewoon achter zonder en doet die ook gewoon zijn werk.

Als de lok met stofzuiger vervolgens weer op het schaduwstation binnen komt dan rijd die veel te ver door. Lijkt dat eerst de stofzuiger uitgezet wordt, en met een vertraging de lok pas een vertragings opdracht krijgt.

De stofzuiger vervolgens achter een andere lok gehangen. Een tweede 2400 van Hollandrail. Zelfde effect.
Vervolgens achter een stoomlok van Fl, deze rijd (nog) wel de juiste snelheid zoals zonder de stofzuiger.
Echter ook deze rijd nu opeens veel te ver door op het schaduwstation.

Dit was niet op mijn eigenbaan. Daar rij ik met koploper en is de multimuis van roco de centrale. Daar heb ik deze problemen nog nooit gezien.

Iemand ervaringen hiermee. Enig idee in welke hoek dit zou kunnen zitten?
Is dit iets dat inderdaad door de centralle beinvloed kan worden? Of moeten we dit in koploper zoeken?
Zou de gebruikte decoder in de dapol er nog invloed op kunnen hebben?

Bedankt voor het meedenken,
Roelco

Ronald81

• Offline Offline
    • M'n treinbaan...
Re:trein stopt te laat als Dapol stofzuiger er achter zit
« Reactie #1 Gepost op: 09 May 2011, 11:40:53 »
Dag Roelco,

Het zou voor een groot deel te maken kunnen hebben, met de geijkte snelheid. Koploper heeft een bepaald commando verbonden, aan de snelheid die op dat commando is geijkt.
Als je wagons achter je loc gaat hangen (ik neem aan, dat je de loc solo hebt geijkt), dan is de kans groot, dat de snelheid die je eigenlijk voor ogen hebt, niet gehaald gaat worden.

Koploper geeft ook niet de 'real-time' snelheid aan, maar alleen maar de snelheid, die het programma aan de loc heeft opgedragen.

Voor het doorrijden heb ik niet echt een verklaring.

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

GW

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 09 May 2011, 12:01:51 »
Dag Roelco,

Kan het zijn dat voor de Dapol een maximale snelheid is opgegeven in je software? Dat zou dan logischerwijs tot gevolg hebben dat de consist ook met die lagere snelheid gaat rijden.

Gerard

Hans Kl

• Offline Offline
  • Periode III - heden
« Reactie #3 Gepost op: 09 May 2011, 12:02:29 »
Zo'n groot snelheids verschil komt niet door een wagentje extra.
'k Heb treinen van 7 1:87 rijtuigen inc slepertjes voor binnen verlichting, en daar merk je 0,0 verschil in snelheid tov losse loc.

Ik zou het toch zoeken in de decoder in de Dapol, wat gebeurt er als je handmatig rijdt?
Gaat het dan ook allemaal langzamer?
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

phdirk

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 09 May 2011, 19:53:20 »
Hallo Roelco,

Ronald heeft wel een punt. Koploper meet niet echt de snelheid, maar weet op basis van de ijking, wat de snelheid van een loc is bij een bepaalde decoderstap. Bij het doorrijden wordt vervolgens de tijd berekend om de gewenste afstand af te leggen. Als echter de werkelijke snelheid hoger is, dan de snelheid die Koploper in gedachten heeft, wordt er te ver doorgereden.
Het vreemde is echter, dat bij jou de echte snelheid lager is, dan de Koplopersnelheid. Daar klopt dus iets niet. Ik weet niet of de Dapol zoveel weerstand oplevert, dat de locs het niet kunnen trekken en dus eigenlijk worden tegengehouden. Wanneer dan de stofzuiger wordt uitgeschakeld, valt de tegenwerkende kracht weg en schiet de loc een stuk door.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Wicher

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 09 May 2011, 20:23:29 »
Corrigeer me als ik het fout heb, maar als ik het goed begrijp krijgen loc en Dapol dus hetzelfde adres (als "stuurstand")?
Kan het zo zijn dat de Dapol door de aanwezigheid van de zuigmotor een 'fictieve' snelheid terugkoppelt naar koploper, waardoor koploper in combinatie met de loc 'denkt' dat er een trein met een bepaalde snelheid rondrijdt?
Als je alleen de Dapol op de baan en aan-zet, geeft koploper dan ook een snelheid aan van een stilstaande Dapol? Dat zou al wat kunnen verklaren.
Of zit ik er helemaal naast?

Wicher.
(heb wel een Dapol maar geen koploper)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #6 Gepost op: 09 May 2011, 20:47:54 »
Inderdaad Wicher, je zit er helemaal naast. Zoals Dirk uitlegt wordt er helemaal niks naar Koploper teruggekoppeld. Koploper geeft aan de locdecoder een snelheidsstap door, en weet uit het ijkproces welke snelheid daar bij hoort.

Ik vind het ook een vreemd verhaal. De aanwezigheid van de stofzuiger zou helemaal geen invloed mogen hebben op de locsnelheid. Tenzij de loc er zo hard aan moet sleuren dat hij de verwachte snelheid helemaal niet kan halen.

Vraagje aan Roelco: kan je de stofzuiger eens op een ander adres zetten, om te zien of dat wat uitmaakt?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Huib

• Offline Offline
    • Avontuur in Miniatuur
« Reactie #7 Gepost op: 09 May 2011, 20:59:59 »
Beste Dirk,

Het is vrij gemakkelijk te zien of het probleem in Koploper zit of in je centrale. Roep de loc op de centrale open laat hem rijden zonder de Dapol. Kijk op je centrale of handregelaar met welke snelheidsstap de loc nu rijdt. Doe nu hetzelfde, maar dan met de Dapol als stuurstand ingesteld. Zie je nu een andere snelheidsstap op het display? Dan ligt het aan de instellingen in Koploper. Zie je dezelfde snelheidsstap, maar rijdt de loc langzamer? Dan hebben we een spannend probleem met de decoder of het stroomverbruik van de combinatie.

Je kunt ook een andere test doen: laat de loc los rijden zonder de Dapol als stuurstand ingesteld en laat de los los rijden met de Dapol als stuurstand ingesteld (maar niet op de baan gezet). Zie je een verschil, dan moet het bijna wel aan Koploper liggen. Is er geen verschil, dan zit het waarschijnlijk ergens in de combinatie van decoderadressen.

Luistert je loc niet toevallig naar twee adressen? En is een van die adressen niet toevallig de Dapol?

Groeten,

Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

rjr

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 09 May 2011, 23:25:20 »
Heren,

Bedankt voor de reacties zover. Zoals aangegeven is het niet op mijn eigen baan, dus kan niet elk moment testen. Maar zal als de mogelijkheid daar is wat testen uitvoeren.

Kan alleen wel vast aangeven. Het snelheidsverschil is erg groot, en heeft niets te maken met het gewicht van de Dapol. Als de lok heel langzaam rijd, en ik til de Depol heel even van de baan met 1 kant van de wielen, stopt de stofzuiger met zuigen. Dit hoeft maar 1 sec te duren. Daarna mag de stofzuiger weer met alle wielen op de baan. De Dapol blijft al die tijd gewoon achter de lok. Resultaat is wel dat de lok nu optrekt naar de Juiste snelheid en deze snelheid blijft houden inclusief de Dapol er achter.
Pas als de lok stil heeft gestaan en opnieuw moet gaan rijden komt deze niet op snelheid. Totdat we het trukje van 1 kant van de wielen van de baan halen weer toepassen.

Bij een andere 2400 met ander adres zelfde verhaal. Overeenkomst van de 2400 loks is het merk.
Bij een andere lok is dit probleem er niet.

Wel bij alle loks hebben we dus het probleem dat de trein veel te laat zijn stop opdracht krijgt op het schaduwstation op het moment dat de Dapol er achter zit als stuurstand. Maar stopt prima zonder deze als stuurstand ingestelde Dapol.

Wat het handmatig rijden betreft, het doorrijden kunnen we dan natuurlijk niet testen, maar het andere is volgens mij gelijk aan automatische rijden vanuit koploper.

Roelco

tinus

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 09 May 2011, 23:34:44 »
Ik ben nog wel niet thuis in digitaal programmeren, maar misshien een idee...

Misschien dan toch iets van totaal stroomverbruik van de combinatie.
Volgens mij trekken de DKM's nogal wat stroom.

Kun je de stofzuiger ook zachter laten draaien?
Misschien kun je de zuiger laten meelopen als dubbeltractie?

Tinus.

GW

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 10 May 2011, 05:53:32 »
Probeer dit eens:

Geef de Dapol een eigen adres en breng hem in dubbeltractie met de gewenste loc.

Test dan met de Dapol achter de loc gekoppeld. Hoe gaat dat?

Test nu met de Dapol losgekoppeld, maar wel op een ander spoor. Gedraagt de combinatie zich nu nog vreemd?

Gerard

rjr

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 10 May 2011, 08:35:25 »
Ieder bedankt zover.

De Dapol heeft een eigen adres, maar we zullen eens wat dingen testen en dan kom ik daar later op terug.

Roelco

phdirk

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 11 May 2011, 20:04:29 »
Hallo Huib,

Ik heb geen problemen met de Dapol stofzuiger, maar Roelco, althans zijn "clubbaan". Zelf heb ik een eenvoudig poetsertje, dat geen problemen oplevert. Overigens klopt je verhaal volgens mij voor geijkte locs niet. De rijstap zal onder alle omstandigheden dezelfde zijn, omdat Koploper denkt dat bij die stap de gewenste snelheid hoort. Alleen zal de decoder er wat "gas" bijdoen, als de weerstand groter is en dus meer power nodig is. Je ziet dat echter niet terug in Koploper of je IB/TC.

Hallo Roelco,
Je verhaal over de "wieltjestruc" en het dan op snelheid komen van de loc, doet mij toch heel erg sterk denken in de richting van fysieke "obstructie" door de Dapolreiniger, waardoor er zoveel rijweerstand is, dat de loc het niet meer trekt. Dat kan zijn door vastgelopen wielen bij de Dapol (vastgelopen draadje oid) of doordat de poetsrol bijvoorbeeld de verkeerde kant op draait en daardoor de trein de andere kant op wil trekken. Ik zou die zaken toch nog eens goed nakijken. 
Met beste groeten,

Dirk Meijer

modelspoorfan

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 14 May 2011, 17:47:03 »
Ieder bedankt zover.

De Dapol heeft een eigen adres, maar we zullen eens wat dingen testen en dan kom ik daar later op terug.

Roelco

bekijk de instellingen van de decoder van de dapol maar eens goed na , zeker als je in dubbeltraktie rijdt dan gaan en andere regels gelden ;-) en het lijkt er in dit geval sterk op dat de instellingen van de decoder van de dapol de overhand hebben tov de 2400 ! 

GW

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 14 May 2011, 18:14:49 »
bekijk de instellingen van de decoder van de dapol maar eens goed na , zeker als je in dubbeltraktie rijdt dan gaan en andere regels gelden ;-) en het lijkt er in dit geval sterk op dat de instellingen van de decoder van de dapol de overhand hebben tov de 2400 ! 

??? ??? ???

Misschien wil je dat eens uitleggen? Hoe kunnen decoder settings van de ene machine (Dapol) in vredesnaam invloed hebben op de rijsnelheid van de andere machine (de trekkende loc)... Temeer daar de Dapol geen aangedreven wielen heeft is dit verhaal eigenlijk BS.

Gerard