Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Digitale Infodag 2025 Ermelo (20 september) door Overet
Vandaag om 19:27:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:26:58
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door Eelco Storm
Vandaag om 19:17:54
lima spoor N lok schoonmaken door Tjalling
Vandaag om 19:09:34
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 19:07:13
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 18:49:54
Au bord de la Cèze door Paul1969
Vandaag om 18:38:59
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Wim1969
Vandaag om 18:35:55
Op Zuid (NL H0) door 741230
Vandaag om 18:21:42
Een nieuw begin door 741230
Vandaag om 18:17:49
CTA’s jaren …70? / 80… door Petertje
Vandaag om 18:15:20
VERPLAATST: tka G.P.P. vouwbalgen HO door Reinout van Rees
Vandaag om 17:56:36
Ons woonkamer pendelbaantje 480x20cm door R1954
Vandaag om 17:07:34
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:43:41
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 16:34:02
Roco 290 digtaliseren door Reinout van Rees
Vandaag om 16:33:28
Messing op z'n Zweeds (h0) door Ronald Halma
Vandaag om 16:24:01
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:10:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door phdirk
Vandaag om 15:49:43
Pendel module door Mar-Cas
Vandaag om 14:49:58
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
Vandaag om 13:27:02
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 13:25:44
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 13:24:43
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:20:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door hervé
Vandaag om 13:19:48
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door MOVisser
Vandaag om 13:05:16
Haperende locs door Hasenwald
Vandaag om 12:59:18
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:31:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:21:00
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 11:39:59
  

Auteur Topic: Fleischmann 64 + ESU  (gelezen 2661 keer)

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2108
  • MSc Micro-Electronics
Fleischmann 64 + ESU
« Gepost op: 03 May 2011, 14:17:45 »
Hallo,

met behulp van een nieuw motorschild is een Fl* 64 (4061, Loknr 64 415) omgebouwd naar digitaal. Ingebouwd in een ESU Lokpilot V4.0 54613 (met NEM 651 stekker)

Nu heb ik problemen bij het programmeren. Ik rijd meestal met 128 rijstappen, met een Roco MM. Onder ongeveer rijstap 20 rijdt de lok stotterend. Zeg maar gerust met hollen en stilstaan. Dit is waarschijnlijk vanwege het gebrek van een vliegwiel. De motor van mijn lok heeft namelijk geen extra gewicht ingebouwd in het 3-polige anker.

Nu heb ik al 3 instellingen geprobeerd

1. De instelling uit de ESU handleiding
 1a Toen dat niet werkte, heb ik analoog aan de handleiding 2 maal CV 54 verkleind (ook CV 55 vanwege geen vliegwiel)

2. Ik probeerde de BETA- auto- instellingsoptie (dus, vrij spoor, CV 54 op 0, F1 indrukken en vingers gekruist). Werkte ook niet.

Iemand een idee hoe ik misschien het nog iets beter kan krijgen ? Ik heb liever dat hij iets sneller loopt op lagere rijstappen, dan dat hij alleen maar hort en stoot.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1520
  • Vriend van vlaflip
Re:Fleischmann 64 + ESU
« Reactie #1 Gepost op: 03 May 2011, 14:33:33 »
Hoi Sander,
wellicht een de volgende optie proberen:
CV54 op 2
CV 55 op 3
Kijken of het beter gaat.
Lukt dit niet dan kun  je eens proberen of je CV 56 naar 64 kunt zetten, en anders op 32.
Succes, Hans  ;)

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2108
  • MSc Micro-Electronics
Re:Fleischmann 64 + ESU
« Reactie #2 Gepost op: 03 May 2011, 14:56:04 »
Hmm,
zo laag ?  8)

Maar goed, ik ben erachter gekomen dat een standaard Lokpilot net niet past. Ik heb daarom maar een Micro besteld. De instelling is hetzelfde, want ESU lokpilot.
1 vraag, wat heeft het voor zin om CV 56 te veranderen ? Als ik de lastregeling uitzet NA de lagere rijstappen, wat heeft dat dan voor invloed op het rijden in die lagere stappen ?
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1520
  • Vriend van vlaflip
Re:Fleischmann 64 + ESU
« Reactie #3 Gepost op: 03 May 2011, 15:16:02 »
Hoi Sander, ik had begrepen dat je in stap 20 van 28 problemen kreeg.
Ik zie nu net dat het dus 128 is.  :-X Oeps.
Dan maakt het niet uit, goed gezien.

De lage CV's heb ik eigenlijk niet alleen bij Fleischmann,maar meer loks,
oa ook Roco soms nodig. Ik ben benieuwd of het helpt bij jou.
Groetjes, en succes, Hans  ;)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Fleischmann 64 + ESU
« Reactie #4 Gepost op: 03 May 2011, 15:29:12 »
Bij Flm-rondmotoren, zoals in deze loc zit, worden meestal de volgende instellingen aanbevolen:
CV 2: 6
CV 53: 40
CV 54: 16
CV 55: 20

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2108
  • MSc Micro-Electronics
Re:Fleischmann 64 + ESU
« Reactie #5 Gepost op: 03 May 2011, 16:05:48 »
Bij Flm-rondmotoren, zoals in deze loc zit, worden meestal de volgende instellingen aanbevolen:
CV 2: 6
CV 53: 40
CV 54: 16
CV 55: 20

Eh
1. De instelling uit de ESU handleiding

Daarmee bedoel ik dat wat hierboven staat
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Fleischmann 64 + ESU
« Reactie #6 Gepost op: 03 May 2011, 16:43:35 »
Kijk eens wat de loc doet bij de standaardinstellingen en rijstappen 14 of 28 in plaats van 128.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Fleischmann 64 + ESU
« Reactie #7 Gepost op: 03 May 2011, 21:49:34 »
Heb de instellingen genoteert..
Heb mijn 64 ook nog om ter bouwen naar digitaal.
Alvast bedankt.

Johan.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2108
  • MSc Micro-Electronics
Re:Fleischmann 64 + ESU
« Reactie #8 Gepost op: 04 May 2011, 19:16:38 »
Stom stom,

een geval van RDFM  of LNEDH  (Lees Nou Eerst Die Handleiding)

CV 55 moet inderdaad veel lager zijn. Zoals ik zelf in de tread 'De bouw van : DJH NS 6000 ' schreef, de lok kan gaan springen op lagere snelheden als de waarde van 'I' niet klopt.
De motor van de lok heeft waarschijnlijk zo goed als geen inertie (staat heel snel stil), dus de waarde van CV55 moet laag zijn (missschien wel naar 2 of 3).
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden