Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 16:32:11
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door MathynK
Vandaag om 16:29:19
Piko 2025 door Arjan6511
Vandaag om 16:19:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Corné81
Vandaag om 15:59:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:30:30
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 15:11:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:41:46
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door RetroJack
Vandaag om 14:38:10
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:20:51
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 14:07:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:05:51
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Jeronimos
Vandaag om 14:05:38
De modeltreinen van Spoorijzer door Keska
Vandaag om 13:59:49
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door maartenvdb
Vandaag om 13:40:37
Nijmegen in h0 door 1200blauw
Vandaag om 12:59:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Pescher
Vandaag om 12:34:25
keerlusproblemen door astrantia
Vandaag om 12:34:16
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 12:34:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 11:54:21
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 11:42:18
Een nieuw begin door bask185
Vandaag om 11:36:55
Roco 290 digtaliseren door 008200
Vandaag om 11:16:19
Hoek-Warszawa Express D1245 1974 door 1200blauw
Vandaag om 10:26:43
ACME 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:02:43
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald69
Vandaag om 09:55:51
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 09:43:36
20 jaar BNLS door WesleyMunnik
27 June 2025, 23:28:33
Piko EUROCITY 2969 traxx door DBCargo
27 June 2025, 21:13:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
27 June 2025, 20:51:01
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
27 June 2025, 18:36:51
  

Auteur Topic: Internationale treinen jaren '70 in model  (gelezen 65979 keer)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5356
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #75 Gepost op: 06 April 2007, 10:05:36 »
Hallo allemaal,

Na wat speurwerk op zolder kam ik gisteren mijn spooboekje buitenlandse verbindingen van 26 mei t/m 28 sept. 1974 weer eens tegen.

In dit boekje staan schematisch treinsamenstellingen weergegeven voor internationale treinen van en naar Nederland. Even de criteria die ik mezelf had gesteld er bij halend, door het boekje gebladerd om te kijken welke treinen voor mij geschikt zouden zijn om op mijn baan in te kunnen zetten.

Deze criteria waren:

1) geen getrokken TEE trein (ik wil namelijk de NS DE-IV al aanschaffen)
2) maximale rijtuiglengte 6 bakken, maar liever 5
3) geen compleet donkergroene stam, omdat ik ook al de Hoek-Warszawa Expres heb en deze trein in 1974 ook al geheel groen was
4) er moet een NS loc voor de trein, dus geen Inox rijtuigen met NMBS tractie

Als ik deze eisen afweeg tegen de treinen die in de zomer van 1974 reden, dan hou ik toch nog een paar leuke treinen over:
--------------------------------------------------------------------
Holland-Italië Expres, D1201/D1200
Ne Holland Italië Expres die normaal in 1974 reed, was D 200 en D201. Deze trein bestond echter uit 13 rijtuigen, dus te lang. Maar op vrijdagavond in de periode van 21 juni t/m 7 sept 1974 reed er een extra D1201 in het pad van de D 201 tot Emmerich. De D1201 ging 6 minuten later rijden in deze periode en waarschijnlijk werden beide delen in Emmericht gecombineerd tot een trein om verder te rijden naar Milaan. Deze D1201 keerde als D 1200 in dezelfde periode in de nacht van zaterdag op zondag terug naar Amsterdam en arriveerde in Amsterdam om 9:13u op zondagmorgen. De normaliter rijdende D200 kwam om 9:35u aan in Amsterdam.

De samenstelling van D1200 en D1201 bestond uit 4 rijtuigen, die allemaal bestemming Milaan hadden. De 1201 had als samenstelling: loc + 2e klas + 1e en 2e klas + Ligrijtuig 2e klas + slaaprijtuig 1e en 2e klas.
De vraag is nu, weet iemand welke rijtuigen dit waren en of deze ook in model (H0) zijn?
--------------------------------------------------------------------
Rotterdam Expres (trein 207/206)
Een andere interessante trein was de Rotterdam Expres (trein 206 / 207), in Nederland zonder D ervoor. Van Emmerich tot eindbestemming Dortmund reed de trein onder hetzelfde nummer, maar dan wel met een D ervoor.  Deze trein (Rotterdam-Dortmund) bestond uit 4 rijtuigen. Samenstelling: loc + 2e klas + 2e klas + 1e klas + 2e klas alleen bij behoefte.
Iemand enig idee welke rijtuigen in deze trein reden en of deze rijtuigen ook in model (H0) zijn uitgebracht?
--------------------------------------------------------------------
Holland Scandinaviën Expres, D231/D230
Deze trein had een gedeelte uit Amsterdam en een deel uit Hoek v Holland. In Amersfoort combineerde beide treinen om samen door te gaan naar o.a. Kopenhagen. Het Hoekse deel bestond uit 11 rijtuigen, voor mij dus te lang. Het Amsterdamse deel bestond uit 2 rijtuigen met eindbestemming Putgarden (1 rijtuig) en Kopenhagen (1 rijtuig).

Voor mensen die dus een korte D trein willen maken, deze is in ieder geval waarschijnlijk een van de kortste, maar reed dus alleen tussen Amsterdam en Amerfoort. Overigens wel opvallend dat zowel het Hokese als het Amsterdamse deel onder hetzelfde treinnummer reden. Uit eerdere reacties vermoed ik dat het deel uit Amsterdam bestond uit rijtuigen van de DSB. Samenstelling was: loc + 2e klas + 1e en 2e klas. Deze wijnrode rijtuigen zijn te koop bij Heljan.
--------------------------------------------------------------------
Nord-West Expres D237/D236
Ook deze D-trein kende een deel vanuit de Hoek en een deel vanuit Amsterdam. Ook de Nord-West expres reed naar Kopenhagen. Het Hoekse deel bestond uit 9 rijtuigen, dus te lang. Het Amsterdamse deel reed tot hengelo mee met IC 1673. De rit van deze rijtuigen NAAR Amsterdam staat echter niet in het spoorboekje. Vaag!
De rijtuigen uit Amsterdam hadden eindbestemming Kopenhagen en het waren er drie. Ze reden mee achterop IC 1673. Het is dus nog maar zeer de vraag of ik deze trein in model kan nabootsen, want dan zou het binnenlandse deel van IC 1673 maximaal 3 rijtuigen mogen hebben. Lijkt me een beetje kort  ??? De samenstelling die ik weet: loc + binnenlands gedeelte IC 1673 + 1e en 2e klas + 2e klas + 2e klas.

Weet iemand wat de samenstelling was van IC 1673, uit welke rijtugien dit bestond en uit welke rijtuigen het Amsterdamse deel van de Nord-West expres bestond?
--------------------------------------------------------------------
Noordzee Expres 239/238
Deze trein reed van Rotterdam naar Hannover. Samenstelling was:
Loc + restauratie met bagage, eindbestemming Hengelo + 2e klas (zondags en alleen bij behoefte) + 2e klas + 1e en 2e klas (alle drie eindbestemming Hamburg Altona) + 2e klas + 1e en 2e klas + 2e klas (alle drie eindbestemming Hannover).
Laat ik nu het 1e rijtuig voor Hamburg Altona wat zondags en alleen bij behoefte mee reed, eruit, dan hou ik een trein van 6 rijtugien over.
Het restauratierijtuig met bagage tot Hengelo, was dat een Plan D?
Weet iemand uit welke rijtuigen het gedeelte tot Hamburg Altona bestond en of deze rijtugien in model (H0) zijn?
Weet iemand uit welke rijtuigen het gedeelte tot Hannover bestond en of deze rijtugien in model (H0) zijn?
--------------------------------------------------------------------
313/312
Deze internationale trein reed van Amsterdam naar München en had geen naam of D voor het treinnummer. Alle rijtugien hadden eindbestemming München en de samenstelling was:
loc + restauratie + 2e klas met bagage-afd. + 2e klas + 2e klas + 2e klas + 1e klas
Weet iemand uit welke rijtugien deze trein bestond en of deze rijtugien ook in model (H0) zijn?
--------------------------------------------------------------------
D1313/D1312
Deze internationale trein reed van Amsterdam naar Ancona waarbij een deel van de trein tot Innsbruck ging.
Samenstelling: Loc + 1e klas + 2e klas + ligrijtuig 2e klas + slaaprijtuig 1e en 2e klas (alle rijtugien tot Innsbruck via Kufstein) + 2e klas + 1e en 2e klas (beide rijtugien tot Ancona) + 1e en 2e klas (rijtuig naar Innsbruck via Lindau en alleen in de periode 21 juni tot 6 sept.)
Ga ik dus buiten de zomerperiode zitten, dan bestond de trein uit zes rijtugien.
Weet iemand uit welke rijtugien deze trein bestond en of deze rijtugien ook in model (H0) zijn?
--------------------------------------------------------------------

Tenslotte:

Er reden in 1974 meer internationale treinen dan hoerboven genoemd, maar deze treinen voldeden niet aan mijn gestelde criteria. Ik hoop dat er mensen zijn die mij kunnen helpen aan antwoorden op de vele vragen die ik hierboven heb gesteld.

Ondertussen ben ik nog steeds op zoek naar (kopieën van) de VRM 1974 Voorschrijft voor Rijtuien in getrokken Materieel, deel 1 bepalingen. Dit docuemnt moet meer duidelijkheid kunnen geven over de rijtuigeneigenschappen (maatschappij, gewicht en aant. zitplaatsen) van de genoemde treinen, waardoor hopelijk beter te bepalen is welke rijtuigen in de treinen reden.

Alvast een goed paasweekend!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #76 Gepost op: 09 April 2007, 21:29:54 »
Jeroen helaas kan ik je daar niet verder aan helpen. Zo volg ik dit draadje ook met grote belangstelling. Vraagje: "Zou je de foto die Rene je toestuurde ,deze met  mede beneluxers willen delen?" Dat zou tof zijn!  :P

Ik hoop voor je dat je binnenkort de juiste info mag ontvangen.

Groetjes naamgenoot Jeroen.
We're all riders on this train.

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2405
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #77 Gepost op: 09 April 2007, 22:30:59 »
En de 1528 van Bad Harzburg naar Amsterdam CS , winter 1972/1973:

V200 + NS DIV + NS Bd9 + NS Ad8 + NS Bd9 + NS Bd9 + NS Bd9

Stond in het praktijkboek modelspoorwegen

mvg,

Matthijs

-bas-

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #78 Gepost op: 09 April 2007, 23:34:15 »
Op http://www.geocities.com/joachimbiemann/stb/d513.htm kun je de treinsamenstelling van de 313 vinden, die in Oberhausen gecombineerd werd met de D513 van Dortmund naar München.

Het Amsterdamse deel van D231/230 bestond uit twee Duitse rijtuigen. Heb daar een plaatje van. Zal eens zien of ik het kan scannen. Het Amsterdamse deel van D236 reed zelfstandig naar Amsterdam vanaf Amersfoort.

Greetz,
Bas

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5356
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #79 Gepost op: 10 April 2007, 09:27:01 »
Jeroen helaas kan ik je daar niet verder aan helpen. Zo volg ik dit draadje ook met grote belangstelling. Vraagje: "Zou je de foto die Rene je toestuurde ,deze met  mede beneluxers willen delen?" Dat zou tof zijn!  :P

Ik hoop voor je dat je binnenkort de juiste info mag ontvangen.

Groetjes naamgenoot Jeroen.

Hoi Jeroen en anderen,

Uiteraard kan ik niet beslissen of René zijn foto aan alle beneluxers vrij wil geven. Ik heb de foto zelf niet bewaard, omdat ik er helaas niet verder mee kwam in mijn zoektocht. Ik zal René even mailen of hij de foto in deze link wil zetten, misschein dat anderen wel bruikbare info vinden in de foto.

Al met al blijkt het ontzettend lastig om de juiste info te vinden, maar we gaan gewoon door..... Het VRM 1974 blijkt een ontzettend belangrijk document in dit verhaal, maar ja, die heb ik nog steeds niet boven water kunnen krijgen....
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5356
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #80 Gepost op: 10 April 2007, 09:36:10 »
Op http://www.geocities.com/joachimbiemann/stb/d513.htm kun je de treinsamenstelling van de 313 vinden, die in Oberhausen gecombineerd werd met de D513 van Dortmund naar München.

Het Amsterdamse deel van D231/230 bestond uit twee Duitse rijtuigen. Heb daar een plaatje van. Zal eens zien of ik het kan scannen. Het Amsterdamse deel van D236 reed zelfstandig naar Amsterdam vanaf Amersfoort.

Greetz,
Bas

Hoi Bas,

Bedankt voro de link. Het aparte is dat het spoorboekje buitenlandse verbindingen 1974 een heel andere samenstelling geeft voor het Amsterdamse deel van de 313:
--------------------------------------------------------------
D1313/D1312
Deze internationale trein reed van Amsterdam naar Ancona waarbij een deel van de trein tot Innsbruck ging.
Samenstelling: Loc + 1e klas + 2e klas + ligrijtuig 2e klas + slaaprijtuig 1e en 2e klas (alle rijtugien tot Innsbruck via Kufstein) + 2e klas + 1e en 2e klas (beide rijtugien tot Ancona) + 1e en 2e klas (rijtuig naar Innsbruck via Lindau en alleen in de periode 21 juni tot 6 sept.)
--------------------------------------------------------------

Nu zijn er hier een paar belangrijke aspecten die we in de gaten moeten houden:

De foto's op de gelinkte site zijn van eind mei 1976, het spoorboekje van zomer 1974.

1) De samenstelling vanm internationale treinen veranderde met het jaar, dat maakt het ook zo moeilijk om specifiek voor 19974 de juiste treinsamenstelling te vinden

2) ik kan me voorstellen dat de internationale treinen buiten de zomer korter waren dan tijdens de zomerperiode.

Heeft iemand een spoorboekej buitenlandse verbindingen 1974 die in de winter of het najaar geldig was? Zo ja, zou je de treinnummers die ik eind vorige week in dit draadje plaatste, willen vergelijken met de door mij genoemde treinsamenstellingen en de verschillen aan willen geven? Dan zijn we weer een klein stapje verder!

Groetjes,

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5356
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #81 Gepost op: 10 April 2007, 09:41:23 »
Hoi Bas,

Bedankt voro de link. Het aparte is dat het spoorboekje buitenlandse verbindingen 1974 een heel andere samenstelling geeft voor het Amsterdamse deel van de 313:
--------------------------------------------------------------
D1313/D1312

knip
--------------------------------------------------------------

Pardon, ik heb per ongeluk de verkeerde trein gekopieerd.  Het moest zijn:
--------------------------------------------------------------------
313/312
Deze internationale trein reed van Amsterdam naar München en had geen naam of D voor het treinnummer. Alle rijtugien hadden eindbestemming München en de samenstelling was:
loc + restauratie + 2e klas met bagage-afd. + 2e klas + 2e klas + 2e klas + 1e klas
--------------------------------------------------------------------
De vraag blijft wel overeind:

Heeft iemand een spoorboekej buitenlandse verbindingen 1974 die in de winter of het najaar geldig was? Zo ja, zou je de treinnummers die ik eind vorige week in dit draadje plaatste, willen vergelijken met de door mij genoemde treinsamenstellingen en de verschillen aan willen geven? Dan zijn we weer een klein stapje verder! Alvast hartelijk dank!

Groetjes,

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Bolramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #82 Gepost op: 11 April 2007, 15:56:58 »
Jeroen,

Ik heb mijn foto van de korte D-trein in Den Haag SS aan jou gemail, omdat ik niet wist hoe ik de foto op deze site kon plaatsen. (en te lui ben om uit te zoeken hoe dat werkt) Ik hoop dat het jou wel lukt.

succes,

René
Een connexxion  bus is een verbinD-Ding

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5356
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #83 Gepost op: 13 April 2007, 18:28:43 »
Hoi Rene,

Ik schreef eerder al dat ik de foto niet bewaard heb, omdat de foto helaas mijn vragen niet kon beantwoorden.

Iemand nog informatie over de genoemde internationale treinen bovenaan deze pagina 6?

Prettig weekend!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #84 Gepost op: 18 September 2007, 14:40:12 »
Holland-Italië Expres, D1201/D1200
Ne Holland Italië Expres die normaal in 1974 reed, was D 200 en D201. Deze trein bestond echter uit 13 rijtuigen, dus te lang. Maar op vrijdagavond in de periode van 21 juni t/m 7 sept 1974 reed er een extra D1201 in het pad van de D 201 tot Emmerich. De D1201 ging 6 minuten later rijden in deze periode en waarschijnlijk werden beide delen in Emmericht gecombineerd tot een trein om verder te rijden naar Milaan. Deze D1201 keerde als D 1200 in dezelfde periode in de nacht van zaterdag op zondag terug naar Amsterdam en arriveerde in Amsterdam om 9:13u op zondagmorgen. De normaliter rijdende D200 kwam om 9:35u aan in Amsterdam.

De samenstelling van D1200 en D1201 bestond uit 4 rijtuigen, die allemaal bestemming Milaan hadden. De 1201 had als samenstelling: loc + 2e klas + 1e en 2e klas + Ligrijtuig 2e klas + slaaprijtuig 1e en 2e klas.
De vraag is nu, weet iemand welke rijtuigen dit waren en of deze ook in model (H0) zijn?

B:        Dit kunnen de X type rijtuigen zijn (gelijk aan de Duitse Bm) of de
           Bz33000 (zie foto) Deze waren in die periode grijs en grijs/rood (zie foto).
AB:      Geldt hetzelfde verhaal als voor de B.
Bc:       Deze kan hetzelfde type zijn als de oude wagens bij de B en AB.
WLAB:  Dit zou een T2s kunnen zijn volgens NS in model

Overigens ben ik ervan uit gegaan dat dit allen FS wagens waren.

Groetjes,

Ernst-Jan

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5356
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #85 Gepost op: 18 September 2007, 14:57:06 »
Hoi Ernst-Jan,

Dat ziet er niet verkeerd uit! Hartstikke bedankt voor de tip!

Als we inderdaad aan zouden nemen dat de rijtuigen uit de D1201/D1200 allemaal vanwege hun eindbestemming Milaan, Italiaans zouden zijn, dan valt daar best een leuke trein van te maken.

Weet iemand of de oude type rijtuigen die Ernst-Jan noemt type Bz33000, in 1974 ook daadwerkelijk nog in Amsterdam kwamen, of zou men al snel de modernere rijtuigen type Y gebruikt hebben? Ik heb wel gehoord van mensen dat ze zich kunnen herinneren dat er grijze italiaanse rijtuigen in Nederland kwamen. Weet iemand of dit in 1974 ook het geval was?

Voor het slaaprijtuig kwam ik ook deze nog tegen:

http://www.tee-usa.com/store/product141.html

Iemand enig idee of dit rijtuig in deze trein zou passen, of zou een T2s beter passen?

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen!

Helaas heb ik de VRM 1974 nog steeds nergens te pakken kunnen krijgen, ik vrees dat dat heel erg lastig gaat worden! Dus elke tip van treinsamenstellingen is welkom!

Groet,

jeroen
« Laatst bewerkt op: 18 September 2007, 15:02:41 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #86 Gepost op: 18 September 2007, 15:00:44 »
Je had dus de types Y (24,5m) en X (26,4m). De FS heeft dus beide gehad. Dat die oude types in NL hebben gereden weet ik zeker, ik weet alleen niet tot wanneer. Het X type heeft ook zeker weten in NL gereden, van het Y type weet ik het niet zeker.

Ernst-Jan

Richard Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
  • een deel van mijn baan
    • www.gasthof-Jenewein.com
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #87 Gepost op: 18 September 2007, 16:00:11 »
Was het niet zo dat de treinen richting het noorden in Hengelo gecombineerd werden?
En niet zoals hier vermeld in Amersfoort.
« Laatst bewerkt op: 19 September 2007, 03:58:54 door Richard Snijder »

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5356
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #88 Gepost op: 19 September 2007, 08:31:20 »
Als je het hele verhaal goed leest, zie je dat dit per trein verschilde. Let wel, ik heb het hier specifiek over zomer 1974, want daar heb ik het spoorboekje Buitenland van. Daar komt de info ook vandaan. Het kan best zijn dat het in een ander jaar anders geregeld was.

Heeft iemand nog aanvullende informatie over de rijtuigen die naar Italië reden, het gaat hier dus specifiek om de zomertrein D1200/D1201 van 1974.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

modelspotter

  • Gast
Re: Internationale treinen jaren '70 in model
« Reactie #89 Gepost op: 19 September 2007, 09:19:12 »
1200 (zo 23-6/8-9-1974):
Basel SBB-Asd: DB Bcm
Milano-Asd: (CIWL) WLAB MU TEN-uitvoering
,,: DB Bcm
,,: DB ABm
,,: DB Bm

Modelspotter
« Laatst bewerkt op: 19 September 2007, 12:04:31 door modelspotter. Reden: TEN opgenomen »