Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn geweatherde modellen door Spoor010
Vandaag om 05:31:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:52:01
Chinese prut kabel door hmmglaser
Vandaag om 01:33:14
Line-up foto's van modellen door Ronald69
Vandaag om 00:07:33
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
25 July 2025, 23:21:37
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
25 July 2025, 23:20:05
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
25 July 2025, 23:17:57
Heroplage Artitec Plan W? door Jeroen Water
25 July 2025, 23:14:02
US diorama in H0 door Wim Vink
25 July 2025, 23:10:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
25 July 2025, 23:01:52
Iemand ervaringen met een Lima Astora RaBe 503 018, art 1680 ? door Dave.......
25 July 2025, 22:58:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 July 2025, 22:58:28
Aachenau West door wob
25 July 2025, 22:34:05
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door MOVisser
25 July 2025, 22:29:47
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
25 July 2025, 21:46:43
Show je werkplek door cor_b
25 July 2025, 21:25:19
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
25 July 2025, 21:00:32
schok bij vertrek door phdirk
25 July 2025, 20:52:17
Raadplaatje door Rick
25 July 2025, 19:15:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
25 July 2025, 19:11:24
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
25 July 2025, 18:59:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
25 July 2025, 17:35:46
Seuthe gaat stoppen door ex-DR V100
25 July 2025, 15:46:46
Arduino loconet-interfaces door NTeering
25 July 2025, 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
25 July 2025, 14:07:51
Spuitmondjes door Bahn-AG
25 July 2025, 13:51:34
Yamorc booster door Montanbahn
25 July 2025, 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
25 July 2025, 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
25 July 2025, 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
25 July 2025, 12:49:58

Auteur Topic: Fleischmann Profi wissels tip!!!  (gelezen 7763 keer)

erwin janssens

• Offline Offline
  • Mol-Cargo is under construction
Fleischmann Profi wissels tip!!!
« Gepost op: 22 February 2007, 22:49:13 »
Ik heb eens een test gedaan met één van mijn Fleischmann wissels, het probleem bij vele onder ons is dat het binnenwerk van deze wissels heel gevoelig is voor het vastlijmen van ballastlijm, ik heb het zelf al een paar keer meegemaakt dat als ik ballast had geplaatst en er ballastlijm tegenaan druppelde dat enkele uren later de wissel muurvast zat, de tongen gingen niet meer op en neer.
Nu heb ik daar een geweldige oplossing voor gevonden en spotgoedkoop.
Ik heb aan de onderkant en de zijkant, daar waar de metalen plaat eindigt, schilderstape opgekleeft (zie foto), ik heb één wissel als het ware overspoeld met ballastlijm, en zelfs na een dag uitharden gaat de wissel nog als nieuw, het is zelfs zo dat het geluid van de wisseltongen bijna niet meer te horen is, dus de "klik" die je hoort als je de wissel electrisch omzet is bijna niet meer hoorbaar!!!

En zo ziet de onderkant er dan uit..............

Ik wilde jullie dit niet onthouden. :-[

WillemNS

• Gast
Re: Fleischmann Profi wissels tip!!!
« Reactie #1 Gepost op: 22 February 2007, 23:11:59 »
Dankje Erwin, ik was er naar opzoek naar een methode daarvoor.
Ik ga dit bij mijn station en schaduwstation meteen toepassen ;D

Dankje! ;)

Marijn

• Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
« Reactie #2 Gepost op: 23 February 2007, 00:14:25 »
Goei idee, thx Erwin  ;)
Ik neem aan dat je de tape om de rand plakt en later de rest wegsnijdt  ?

« Laatst bewerkt op: 23 February 2007, 00:16:36 door Marijn »
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

MBZE_Erik

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 23 February 2007, 09:54:39 »
Hoe zit het dan met gat waar het palletje van de wissel inbeweegt die kan je toch niet dicht plakken ?

En plak je eerst en doe je dan de wisselaandrijving er op of plakje met wisselaansluiting er al op ?

Erik.

erwin janssens

• Offline Offline
  • Mol-Cargo is under construction
« Reactie #4 Gepost op: 23 February 2007, 10:22:29 »
Hoi MBZE, ja hoor dat palletje dat je bedoelt word gewoon mee dichtgeplakt, de tape gaat over dat gaatje en dat palletje komt er niet tegen, mss kan je eerst even een proefje doen als je de tape er tegenaan hebt geplakt.
De wisselaandrijving kan je best er eerst insteken.

@Marijn, je plooit de tape over de hele lengte van de wissel, dus de grote van dat metalen plaatje moet je helemaal dicht plakken.

Ook vandaag doet de wissel het nog steeds prima, de ballast is helemaal hard uitgedroogd, en ook een engelse wissel heeft deze behandeling gisteren nog gekregen en ook de deze doet het prima, dus ik kan stellen dat dit probleem met vastlopende wissels door de ballastlijm nu tot het verleden behoort.

En zo ziet dus een volledig in het ballastbed liggende wissel er nu uit...

NS1124

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 23 February 2007, 10:26:33 »
Hier ik heb ik al eens over zitten te denken, maar het is voor mij persoonlijk makkelijker om gewoon de wissel er in te leggen, ballast er langs en dan "gewoon" de wissel er weer uit halen. netjes schoonmaken en klaar.

ik spreek dan ook over een grote modelbaan (nienoord) die 8 uur per dag draait. hier knappen we wissels zelf op of zetten er nieuwe in.
dus we hebben een ballastbed waarin de rails en wissels als het ware verzinken, van opzij zie het niet eens en van boven valt het ook haast niet op.

FreekH

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 23 February 2007, 13:29:38 »
Hier knappen we wissels zelf op of zetten er nieuwe in.

Een nieuw wissel inzetten is een lastige klus als je de rest van het spoor zoveel mogelijk intakt wilt laten. Hoe pakken jullie zoiets aan?

Freek.

NS1124

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 23 February 2007, 14:18:56 »
Dit gebeurt voornamelijk door het gebruik van flexrails, deze is makkelijk te buigen zodat je deze maar een klein stukje los hoeft te halen.
de flexrails bedden we dan wel weer in maar de wissel niet zodat deze wel altijd vrij blijft tussen het grint.

Maar ok, de tip om ze in te tapen zal ik meenemen, ik denk dat ik dit well kan gebruiken

Flip

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 24 February 2007, 17:10:51 »
@Erwin

Vroeger kon je de aandrijving ook omkeren (onderste boven draaien) links op rechtse wissel en anders om. Dan zijn die "grote dingen "naast het spoor weg. Bij Roco line zit de aandrijving onder de wissel.

Gr
Flip
« Laatst bewerkt op: 03 March 2007, 00:25:27 door Peter Korsten. Reden: Overbodig citaat verwijderd. »

Marc M

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 28 February 2007, 12:39:42 »
Inderdaad een handige tip Erwin.

Ik monteer echter de Fleischmann aandrijving ondervloers. Omgedraaid dus, zoals aangegeven in de handleiding. Ben nu nog op zoek naar een methode om deze aandrijving dan netjes weg te werken. Heb jij hier toevallig al ervaring mee......

Groeten,

Marc
Groeten, Marc

H0, Tijdperk V/VI, DB-AG, ESU Ecos + Koploper

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #10 Gepost op: 28 February 2007, 12:58:57 »
Marc,

ik rijd weliswaar spoor N, maar de aandrijving en de methode van omdraaien is hetzelfde bij Fleischmann. Heb alle aandrijvingen in het zicht omgedraaid.

Het is handig je rails eerst FF provisorisch te leggen, zodat je in ieder geval precies weet waar de wissels komen te liggen. Teken dan even waar je stukken eruit moet zagen. Je hoeft niet te frezen. Ik boor gewoon een gat waar mijn decoupeerzaag doorheen past, en je kan lekker aan de gang met de zaag. Maak het gat breder, ongeveer een halve centimeter breder dan de aandrijving. Zo kun je in geval van nood je wisselaandrijving nog verwisselen, mocht ie kapot gaan.

Vervolgens heb ik het palletje waarmee je hem omzet, dat handwisseldingetje, beschermd met een stukkie plastic. Kun je van een doorzichtige kaft pakken, of dat spul in een envelop waardoor je het adres kunt lezen dat op de brief staat. Daarna over de hele aandrijving en dus ook het gat van dat schilderstape. Daarop hecht oa. houtlijm goed. En dan kun je eigenlijk gaan beginnen met strooisel eroverheen gooien.

Ik heb wat foto's van de bouw bij mij destijds opgescharreld. De wijsheid van dit bericht heb ik niet zelf verzonnen, dat heb ik van deze website.

Succes ermee!

Groeten, Jeroen

Hansepansje

• Offline Offline
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
« Reactie #11 Gepost op: 28 October 2007, 09:24:13 »
Marc,
Ik heb dezelfde methode gebruikt als Jeroen (en het idee opgedaan van dezelfde website), en het werkt prima: je kunt de aandrijvingen onzichtbaar wegwerken.

Let er wel op dat de boel niet teveel onder spanning komt, anders gaat de aandrijvingen haperen.
Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

HenkR

• Offline Offline
    • Spoorforum.nl
« Reactie #12 Gepost op: 28 October 2007, 13:32:53 »
Dit gebeurt voornamelijk door het gebruik van flexrails, deze is makkelijk te buigen zodat je deze maar een klein stukje los hoeft te halen.

Daar pas ik een andere oplossing voor toe: de rails die aan het wissel aansluiten, daarvan is het laatste bielsje verwijderd, deze is vlak gevijld (dus de nokjes er af en nog een heel klein laagje er af)  Deze wordt met een druppie lijm weer op de ondergrond vastgezet onder het spoor. Op deze manier zijn de lasjes met een klein schroevendraaiertje terug te schuiven op de aansluitende sporen en is het wissel eenvoudig er tussen uit te halen, zonder de aansluitende sporen ook maar een cm los te hoeven maken! Een nieuw wissel kan eenvoudig er in gelegd worden (zonder lasjes!) , lasjes van de aansluitende sporen terugschuiven en klaar. Helaas kwam ik pas later op dit idee, maar een aantal wissels is op deze manier gelegd en ik heb er al een keer dankbaar gebruik van mogen maken. Gaat er een wissel stuk, die deze voorziening niet heeft, dan maak ik het direct in orde, de sporen hoeven dan niet weer losgehaald worden bij wisselproblemen. Ik pas het zelf toe bij N-spoor. In het geval van profirail kan ipv de eerste biels, een stukje met bedding losgzaagd worden, dezelfde manier van afvijlen en er weer onder plaatsen.

Gr, Henk
« Laatst bewerkt op: 28 October 2007, 13:38:39 door Trainhank »

Servé

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Niks kan tippen aan een E1700
« Reactie #13 Gepost op: 30 October 2007, 18:53:12 »
ik kan de foto´s niet zien van Erwin Janssens.
alleen van hem kan ik de foto´s niet zien de rest wel.
ook bij andere topics kan ik u foto´s niet zien, erwin Janssens.

Servé
Vriendelijke groet, Servé.

theomeeuwsen

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 30 October 2007, 19:12:50 »
heb ik ook weleens, maar niet alleen bij erwin. Ook bij Chris van Diesen zijn site kan ik de plaatjes niet zien van zijn bijzonder cadeau  :'(