Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 18:04:28
herrmann door Martin Hornis
Vandaag om 17:52:00
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door willyTEE
Vandaag om 17:40:14
Train o Matic smart power pack door Menno
Vandaag om 17:26:44
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 17:17:20
Minibaan Visserskaai H0 door Anton Maris
Vandaag om 17:16:37
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door RdJ
Vandaag om 16:25:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:21:50
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
Vandaag om 15:52:51
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 15:46:46
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 15:46:29
Mijn geweatherde modellen door Paulus
Vandaag om 15:43:44
Mooi weer om buiten te spelen door minilocomaster
Vandaag om 15:43:12
Vreemd verschijnsel BR 80 017 (startset) Roco door 008200
Vandaag om 15:38:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 15:10:57
Probleem met Trix wagon door Robert vh Prutsert
Vandaag om 15:09:54
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 14:51:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:36:00
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 14:17:55
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door Jan-Peter
Vandaag om 14:01:08
The Micro Model Railway Dispatch door Noordernet
Vandaag om 12:58:18
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:39:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:36:50
Bauarbeiten im gange door Paul1969
Vandaag om 12:29:11
'Permaloog' met electronenbuizen door Pauldg
Vandaag om 11:20:01
Raadplaatje door Sikko
Vandaag om 10:51:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 10:40:11
Sankt Georgen. door Wim Vink
Vandaag om 10:11:37
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 10:02:15
Molenbaan (werktitel) door tothebeach
Vandaag om 08:58:39
  

Auteur Topic: Warme motor Liliput railstopmachine  (gelezen 4935 keer)

Bruno

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
    • Spoorpunt.nl
Re:Warme motor Liliput railstopmachine
« Reactie #15 Gepost op: 27 April 2011, 21:26:03 »
Iedereen, bedankt voor het meedenken!

@Karst: Maakt geen verschil, 30 Khz of 16 Khz

@Wil: De fabriek heeft de Keuhn decoder er helemaal niet in geplaatst, dat heb ik ooit zelf gedaan. ;) Je voorstel van de diodes gaat niet werken, daar is geen ruimte voor.


De bodem waar de motor op zit wordt dermate warm dat ik me vinger er liever geen 5 seconde tegenaan hou, en de motor zelf is dus nog warmer.

Ik ben bang dat Floris, Wil en Andre gelijk hebben, en dat ik op zoek moet naar een betere motor. Iemand een suggestie?

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9896
    • belse roestkraam
Re:Warme motor Liliput railstopmachine
« Reactie #16 Gepost op: 27 April 2011, 22:57:55 »
uhm, iets passends zoeken van mashima? k weet alleen zo uit mn hoofd niet of ze ook kleine motortjes in die vorm hebben...

wvdm

  • Gast
Re:Warme motor Liliput railstopmachine
« Reactie #17 Gepost op: 08 May 2011, 18:59:15 »
Het is grote onzin,dat kleine motortjes heet worden en dat dat gewoon is.
Van N- en Z- spoorders heb ik nog nooit gehoord of gelezen, dat hun motortjes heet werden.
Een electromotor wordt heet, a) omdat ie te zwaar belast wordt of
b) op een te hoge spanning draait.

Je zou nog kunnen proberen om een of twee lampjes in serie te zetten met de motor. Het moeten dan wel 18 v lampjes zijn.
In de cabine?

Stroom afnemers naar de assen verplaatsen en niet tegen de wielen aan laten slepen, maar tegen de assen?
Hoe minder weerstand hoe beter.

Succes.

Groetjes
Wil

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9896
    • belse roestkraam
Re:Warme motor Liliput railstopmachine
« Reactie #18 Gepost op: 08 May 2011, 19:06:57 »
Het is grote onzin,dat kleine motortjes heet worden en dat dat gewoon is.
Van N- en Z- spoorders heb ik nog nooit gehoord of gelezen, dat hun motortjes heet werden.
Een electromotor wordt heet, a) omdat ie te zwaar belast wordt of
b) op een te hoge spanning draait.

en niet te vergeten
c) omdat het een kloteding is.
Het ene motorontwerp is nou eenmaal geslaagder dan het andere, en ik ben al iets te vaak kleine motortjes tegengekomen die om onduidelijke redenen bloedheet werden. Ook N en Z-spul... en dr zijn nogal wat motortjes door mn fikken gegaan, geloof me.

wvdm

  • Gast
Re:Warme motor Liliput railstopmachine
« Reactie #19 Gepost op: 08 May 2011, 19:16:19 »
Er kan nog een reden zijn, waardoor die heet wordt.
Dat is, dat de veerspanning van de koolborstels te laag is.
Die kleine motortjes van Faller AMS werden ook loeiheet, als de koolborstels bijna op waren.

groetjes
Wil

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9896
    • belse roestkraam
Re:Warme motor Liliput railstopmachine
« Reactie #20 Gepost op: 08 May 2011, 19:26:10 »
klopt, maar dan merk je dat wel doordat de koolborstelhouders heter zijn dan de rest. Gebeurt ook regelmatig dat de koolborstelveertjes zo heet worden dat ze uitgloeien en de veerkracht eraf is.

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2508
  • Team Mitropa
Re:Warme motor Liliput railstopmachine
« Reactie #21 Gepost op: 08 May 2011, 19:38:08 »
Het heet worden van motoren, welke dan ook is altijd het gevolg van de efficiëntie of het rendement in combinatie met de capaciteit om het af te voeren.
Wordt een motor te warm dan stop je dus veel energie in het opwarmen van de motor. Een lampje ervoor zetten heeft weinig effect. Als hij daardoor minder warm zou worden zal hij ook minder snelheid en trekkracht geven. Dat kun je net zo goed (of beter) bereiken door de spanning te verlagen.
Een motor die zwaar loopt vraagt meer energie om ook nog eens die weerstand te overwinnen. Bij een slecht ontworpen motor is het rendement veel lager. Het kan ook zijn dat het signaal waarmee hij wordt aangestuurd niet past bij dat ontwerp (b.v. wisselspanning op een gelijkspanningsmotor).
 
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Warme motor Liliput railstopmachine
« Reactie #22 Gepost op: 08 May 2011, 21:42:34 »
Als je het toch hebt over aandrijvingen enzo, kijk eens rond op de website van Chris Gibbon. Je hoeft nog niet eens één van z'n aandrijfsetjes te bestellen ofzo, maar kunt wel gebruik maken van de lijst van mashima motoren (en de daarbijgenoemde maten en rotatiesnelheid) in combinatie met de 'speed calculator'. Als je een beetje weet hoe groot de huidige vertraging is van motor naar wielen (tanden tellen), je weet de wieldiameter van het grote voorbeeld (omgerekend in feet en inches) en de maximale snelheid van het grote voorbeeld (omrekenen in miles/hr) kun je wel een gecalculeerde gok wagen welk motortje zou passen en de goede snelheid opleveren. En als tie dan nog net iets te hard gaat kun je 'm nog dimmen met de decoder.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Bruno

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
    • Spoorpunt.nl
Re:Warme motor Liliput railstopmachine
« Reactie #23 Gepost op: 09 May 2011, 17:50:55 »
Heb er inmiddels een Mashima 9x20 ingezet en werkt perfect.
Wordt nagenoeg niet warm!

Bedankt voor alle tips & suggesties.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Warme motor Liliput railstopmachine
« Reactie #24 Gepost op: 09 May 2011, 17:54:20 »
Mooi opgelost Bruno, heeft-ie ook de goeie snelheid?
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Bruno

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
    • Spoorpunt.nl
Re:Warme motor Liliput railstopmachine
« Reactie #25 Gepost op: 09 May 2011, 19:26:48 »
Gaat nog iets te hard, maar dat is met de decoder goed in te stellen ;)