Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 06:43:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 05:40:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 00:15:11
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bahn-AG
21 July 2025, 23:59:53
Sfeer op je modelbaan door René 4312
21 July 2025, 23:25:13
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
21 July 2025, 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
21 July 2025, 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
21 July 2025, 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
21 July 2025, 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
21 July 2025, 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
21 July 2025, 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
21 July 2025, 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
21 July 2025, 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
21 July 2025, 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
21 July 2025, 15:38:11

Auteur Topic: Warme motor Liliput railstopmachine  (gelezen 4690 keer)

Bruno

• Offline Offline
    • Spoorpunt.nl
Warme motor Liliput railstopmachine
« Gepost op: 25 April 2011, 21:54:12 »
Een tijdje terug heb ik een Liliput railstopmachine (kan het artikelnummer zo even niet vinden, maar vergelijkbaar met 136110) voorzien van een ESU LokPilot micro v3.0, en sindsdien wordt de motor na een paar minuten rijden behoorlijk warm.
Voorheen zat er een Keuhn decoder in, maar wegens slechte ervaringen met deze decoders in andere treinen vervangen door de genoemde LokPilot.
Met de Keuhn decoder heb ik weinig gereden met de railstopmachine, dus ik kan niet aangeven of het probleem hierbij ook was.

Omdat ik dacht dat het probleem aan de motor zou liggen heb ik deze vervangen door een identiek exemplaar, maar deze geeft het zelfde probleem.
Alle condensatoren zijn verwijderd, lastregeling van de decoder geprobeerd uit te schakelen, verschillende opties van de motorregeling geprobeerd, maar allemaal hetzelfde resultaat; een warm wordende motor.

Iemand enig idee wat het probleem kan zijn?

Groet,
Bruno

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Warme motor Liliput railstopmachine
« Reactie #1 Gepost op: 25 April 2011, 22:14:04 »
Hoi,

Probeer eens de frequentie via CV 49 naar beneden te brengen van 35 naar 18 Khz.

Grtzz,

Karst

wvdm

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 26 April 2011, 06:15:34 »
Hallo Karst,

Tja, toch maar eerst weer proberen met die Keuhn decoder. Die is er door de fabriek niet voor niets in geplaatst.

Dan, Liliput is een gelijkstroom modeltreinen fabrikant.
Die gebruikt motorretjes voor max 12 volt.
De digitale baan krijgt 18 volt voeding.
Dus het motortje ook. En dat vindt ie niet leuk en daardoor wordt ie warm.
Mischien zitten de stroom afnemers te strak tegen de wielen?

Groetjes
Wil

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #3 Gepost op: 26 April 2011, 08:24:18 »
Wat weet jij wat wij niet weten Wil?
Ik ben nog nagenoeg digibeet, maar de suggestie dat alleen Kühn rekening houdt met het verschil tussen 12V gelijkspanning en 18V wisselspanning komt op mij als volslagen ridicuul over.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #4 Gepost op: 26 April 2011, 08:30:29 »
Hallo Karst,

Tja, toch maar eerst weer proberen met die Keuhn decoder. Die is er door de fabriek niet voor niets in geplaatst.
??? Dat was Bruno hoor  :P

...maar de suggestie dat alleen Kühn rekening houdt met het verschil tussen 12V gelijkspanning en 18V wisselspanning komt op mij als volslagen ridicuul over...

Mij ook  :-X

Grtzz,

Karst

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #5 Gepost op: 26 April 2011, 08:49:02 »
Een grote mechanische belasting of de frequentie zijn de eerste oorzaken die bij mij op komen.
Jammer dat je geen referentie hebt met de originele situatie. En dan de vraag? Wat is warm, hoe warm?
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

wvdm

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 26 April 2011, 09:45:44 »
Wat weet jij wat wij niet weten Wil?
Ik ben nog nagenoeg digibeet, maar de suggestie dat alleen Kühn rekening houdt met het verschil tussen 12V gelijkspanning en 18V wisselspanning komt op mij als volslagen ridicuul over.

Ik heb niet gesuggereerd, dat alleen Kühn decoders rekening houden met 12 V.
Ik bedoel, Liliput levert die railstopmachine met die decoder.

Mijn ervaringen met gelijkstroom modellen ombouwen naar wisselstroom analoog met een ompoolrelais waren zo, dat de gelijkstroom modellen dan allemaal veel te snel reden.
Eigenlijk logisch, want het ompoolrelais maakte van de wisselstroom gelijkstroom en die is nou eenmaal 16 volt. Dus vier volt teveel.
Ik heb toen mijn gelijkstroom modellen getemd met diodes op een stukje printplaat met stroken.
(1,5 cm breed,3 cm lang, dikte diode N4001+ printplaat dikte + 1 mm. soldeer.)
((Dat past toch wel ergens?))

Een diode zorgt voor 0,5 tot 0,7 volt verlaging.
Met 12 diodes (6 de ene kant op en 6 tegengesteld) in een van de aansluit draden naar de motor in elk van mijn gelijkstroomtreinen reden ze rustiger.

Dat kan dan toch ook met digitaal. Gewoon in een van de draden naar de motor diodes plaatsen na de decoder.

Wat ik begrijp van digitaal, is, dat er een bepaalt signaal afgegeven wordt door de digitale centrale die alleen die ene decoder herkent en dat die dan een puls signaal naar de motor afgeeft.
Nou en die pulsen zijn 18 volt, toch? Bij langzaam rijden korte pulsjes en bij snel rijden langere pulsen. je kan dat niet met een gewone volt meter meten, dat kan je aklleen op een stroboscoop zien.
Door die pulsen met diodes te verlagen naar 12 volt maakt helemaal niets uit voor de rijeigenschappen en er is geen vermogens verlies door de diodes.

Op de digitale regelaar zit ook ergens een knopje om het voltage te verlagen.

Ik rij niet digitaal, maar ik heb bij M-track wel met mijn analoge treinen op digitale spanning gereden en daar heb ik bovenstaande kennis vandaan. Op mijn laatste openbare rijdag stond de spanning te hoog van de digitale rijregelaar, waardoo de oude schakelrelais van mijn locomotieven aan getrokken werden en ze dus niet konden rijden en alleen maar stonden te brommen. dat was best wel balen, want ik had mijn locomotieven voor de rijdag goed nagekeken, goed gesmeerd en nieuwe koolborstels gegeven. Ze reden thuis perfect, maar op de rijdag kon ik alleen maar naar andermans treinen kijken. :( Toen hoorde ik dat van dat knoppie pas dagen later en als ze het voltage dus verlaagt hadden, dan hadden mijn treinen ook gewoon hun rondjes kunnen meerijden, vandaar, dat ik ditt vermeld in dit berichtje.

Dus het is geen onzin, dat van die 12 volt.

Als laatste : Het is digitaal, waar ik van baal. ;D (Sorry, ik kon het niet laten.)
( Ik rij met van Meekeren/Mecktronics printplaatjes. Bevalt mij uitstekend!)

Ik hoop, dat je er wat aan hebt.
En ik gun iedereen zijn plezier met modeltreinen of ze nou digitaal rijden of niet, dus val me niet aan, alsjeblieft. ;D

Hartelijke groeten
Wil

on2tracks

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 26 April 2011, 10:29:27 »
Als laatste : Het is digitaal, waar ik van baal. ;D (Sorry, ik kon het niet laten.)
( Ik rij met van Meekeren/Mecktronics printplaatjes. Bevalt mij uitstekend!)

Ik hoop, dat je er wat aan hebt.
En ik gun iedereen zijn plezier met modeltreinen of ze nou digitaal rijden of niet, dus val me niet aan, alsjeblieft. ;D

Wil, waarom val jij dan zelf wel de digital rijders aan?

Voor zover ik me heb ingelezen in de materie, kun je met digital en met decoders iedere lok zo instellen dat hij een maximum snelheid heeft CV5. Je kunt de frequentie instellen meestal met CV9.
Er zijn ook CV's waar KPI mee kan worden ingesteld, voor het fijntunen  op de motor.
Maar ik kan het natuurlijk helemaal mis hebben ben namelijk nog niet zolang bezig met de digitale modelbaan besturing.

Groetjes
Gortzak

René

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #8 Gepost op: 26 April 2011, 12:25:05 »

Mijn ervaringen met gelijkstroom modellen ombouwen naar wisselstroom analoog met een ompoolrelais waren zo, dat de gelijkstroom modellen dan allemaal veel te snel reden.
Eigenlijk logisch, want het ompoolrelais maakte van de wisselstroom gelijkstroom en die is nou eenmaal 16 volt. Dus vier volt teveel.

Hie een relais van wisselstroom gelijkstroom maakt is mij niet bekend. Misschien bedoel je dat bij dat relais ook een gelijkrichter zit. In dat geval wordt de 16 wisselstroom (die je hebt als de regelaar volledig open staat) 1,4 x 16V = 22,4 volt. Daar mag je dan 1,4 volt vanaf trekken voor 2 diodes in een brugcel. Je bent dan je loc met 21 volt aan het voeden. Dan krijg je wel een TGV.

Dit mag je niet vergelijken met de regeling in een decoder. De hoge spanning (ca 18-20 volt) die daarbij gebruikt wordt, wordt gepulseerd. In de tijd dat er geen stroom loopt zal er ook geen warmte gegenereerd worden in de motor. Daarnaast kun je de max. snelheid vaak heel netjes instellen zoals Gortzak ook al opmerkt.

PS ga nooit rijden met een analoog model op een digitale baan. Bij het ene systeem (Marklin/Motorola) gaan ze er als een haas vandoor en bij het andere systeem (DCC) blijven de locs staan en wordt enkel de motor warm.
Je gooit toch ook geen benzine in een auto die op diesel moet rijden.

« Laatst bewerkt op: 26 April 2011, 12:28:50 door René »
www.rwfoto.nl

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #9 Gepost op: 26 April 2011, 13:17:22 »
Dat de motor van die liliput-stopmachine warm wordt lijkt me een andere oorzaak te hebben, namelijk dat het waarschijnlijk zo'n klein bachmann-aandrijvinkje is zoals er ook 2 in die hoogovens-switchers zitten enzo, met een klein motortje met een enorme worm erop. Die motortjes zijn klotedingen en worden altijd warm.

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 26 April 2011, 16:53:19 »
Ik ken deze motortjes. Het zijn inderdaad hopeloze krengen. Daarom betitelde ik Bachmann vroeger wel eens als "Tis Baggerman". De Bachmann gandydancer had dit probleem. Nu dit ding gemaakt wordt door Liliput zijn de toegepaste motoren beter van kwaliteit.

Ook de wat oudere Amerikaanse lokomotiefjes met een rondmotor waar ik er twee van had, hadden het probleem. Het lijkt er op dat inderdaad de spanning te hoog is voor deze motoren.
vr gr Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #11 Gepost op: 26 April 2011, 17:12:06 »
nee, dat is het niet, ook op halve kracht krijg je die dingen aan het roken, met belasting zo goed als nul. toeren maken ze dan ook niet echt.

Tjibbeb

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 26 April 2011, 19:22:14 »
Het gaat niet om het toerental maar om het koppel.
Met het koppel varieert de stroom en die veroorzaakt de warmte.

Dat de eerder genoemde diodes geen vermogen opnemen wens ik te betwijfelen, vroeger nog wel aan moeten rekenen. Is zelfs complexer dan de meeste mensen denken.

Te hoge spanning, stroom en frequentie (PBM) kunnen de wervelstromen in het ankertje doen toenemen wat natuurlijk ook warmte geeft.
Gelukkig is een beetje warmte niet erg, vertrouw hierbij vooral op je neus, zolang je niets speciaals ruikt is er ook niets mis, wanneer je het wel ruikt dan is het helaas vaak te laat.  :(

Tjibbe
« Laatst bewerkt op: 26 April 2011, 21:52:17 door Tjibbeb »

René

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #13 Gepost op: 26 April 2011, 19:46:13 »
Je kunt ook redelijk goed op je vingers vertrouwen. Als je het echt niet meer (zonder eelt op de vingers) vast kunt pakken en dus je vingers er aan brandt, dan is het te heet.
Het is een beetje de vuistregel van de natte duim maar hij komt goed uit.
Als de natte duim sist is het ook te heet. :D
www.rwfoto.nl

Tjibbeb

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 26 April 2011, 21:58:49 »
Ja, natte vinger werkt ook. Weet je meteen dat ie onder of boven de 100 graden is.
Wel eens bij een oude M* motor een nieuwe veldspoel gewikkeld. Ding wordt ook erg warm.
Door de toename in temperatuur gaat hij ook steeds meer warmte aan zijn omgeving afgeven. (delta t)
Op een geven moment ontstaat er zo een stabiele situatie.
Als het dan nog niet naar smeulende isolatie ruikt, of nog niet sist bij een natte vinger, is er niet zoveel aan de hand.
Wel spannend natuurlijk om de motor steeds warmer te voelen worden, gewoon goed monitoren lijkt mij.
Tjibbe