Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:04:19
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 22:00:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
Vandaag om 21:59:16
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:47:59
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Eric B
Vandaag om 21:46:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:46:22
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:17:04
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 21:08:27
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Noordster
Vandaag om 20:32:24
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Stefan88
Vandaag om 20:31:18
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
Vandaag om 20:30:36
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 20:27:44
Line-up foto's van modellen door Jeroen95
Vandaag om 20:12:18
Digitaal-delta door Biesje
Vandaag om 20:07:34
Minibaan Visserskaai H0 door NS264
Vandaag om 19:59:28
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
Vandaag om 19:58:39
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:30:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
Vandaag om 19:17:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:16:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 18:53:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:52:43
TAMS PZS-2.2 door bask185
Vandaag om 18:49:53
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door hervé
Vandaag om 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
Vandaag om 18:23:36
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
Vandaag om 16:55:39
Bf Kibronn door Jelmer
Vandaag om 16:51:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:58:10
Schroefkoppeling voor H0. door Bahn-AG
Vandaag om 14:58:20
Had de NS4903 rangeerlicht? door marco
Vandaag om 14:31:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:24:31
  

Auteur Topic: Omnummeren Brawa 216  (gelezen 2842 keer)

Dennis

  • Gast
Omnummeren Brawa 216
« Gepost op: 25 April 2011, 14:02:10 »
Een tijdje gelden heb ik de Brawa 216 aangeschaft in blauw/crème kleurstelling.
Jammer genoeg had het model geen correct nummer voor inzet in de huurperiode bij de NS.
Wat toch wel erg belangrijk zou zijn aangezien ik NS tp-4 als verzamel periode aanhoud.
In een ander draadje gaf Locpaint aan dat hij tranfers voor dit model had gemaakt.
Na een pb`tje had ik de nummers snel in huis en kon ik het model een nummer geven van een model dat daadwerkelijk verhuurd is geweest aan de NS.
Tevens zitten er in het setje andere revisie opschriften en depot opschriften (y)
De tranfers zijn werkelijk van top kwaliteit.

Ik ben eens wezen surfen op het forum naar een juiste methode om de oude nummers te verwijderen.
Naar ik meen was het Towra (weet ik alleen niet zeker) die mij op het idee bracht om CIF te gaan gebruiken.


De gebruikte materialen;

Bij de decals zitten ook de DB emblemen.
Die heb ik niet gebruikt aangezien de kleuren precies het zelfde waren als van Brawa.
Hoe groter het decal hoe beter je de randen ziet, althans dat is mijn mening.
Met afplak tape heb ik het embleem afgeplakt alvorens ik met het schuurmiddel aan de gang ging.
In een bierdopje heb ik een klein scheutje CIF gedaan (na een verjaardag is de voorraad altijd weer aardig aangevuld)

Het opbrengen op het model doe ik met een wattenstaafje en wrijf rustig over het te verwijderen nummer.
Dit kan horizontaal of verticaal maar ook rond draaiend geeft resultaat.

Eerst zal je geen resultaat zien maar opeen zal het nummer compleet verdwijnen.
Op het wattenstaafje zal je zien dat de kleuren keurig worden opgenomen.
Het enigste wat je zal zien is een kleine doffe plek op het model wat na een nieuwe blanke laklaag weer helemaal wordt hersteld

Helaas zitten de ramen bij Brawa met lijm in de kap vast.
Bij een poging tot het verwijderen van de ramen zullen ze geheid beschadigen of erger nog… Breken! :'(
Gelukkig was ik bij de fase van licht beschadigen zo wijs om te stoppen ;) en een andere oplossing te bedenken voor het aflakken.
Door de kap voor de helft af te plakken werden de ramen beschermd tegen de lak.

Ik was niet helemaal overtuigd of je de lak scheiding zou zien…. Wat gelukkig niet het geval was.
Als blanke lak heb ik humbroll 135 gebruikt.

Persoonlijk vindt ik de imitatie schroefkoppelingen die fabrikanten meeleveren altijd erg lelijk.
Daarom voorzie ik de meeste van mij modellen van een werkende schroefkoppeling.
Plaatsen is heel simpel , gaatje boren en koppeling erin steken.

Normaal zet ik de koppeling vast met het veertje en een stukje draad.
Enkel bij dit model was dat geen doen door de geringe ruimte bij het draaistel.
De koppeling zal toch niet werkend worden gebruikt dus vastlijmen was geen probleem.
Maar als je de koppeling geplaatst hebt zal de kap niet meer van het onderstel kunnen.
En omdat ik het model later nog zal gaan digitaliseren heb ik de koppeling vastgezet met Kristalklear.
Als laatste heb ik de cabine trappen nog van een zilver randje voorzien, dat geeft net wat meer.

Eindresultaat;



Dankzij dit forum heb ik er weer een mooi model bij.
Wat met een klein beetje meer werk toch bijzonder is geworden.

Grtn,
Dennis

 
« Laatst bewerkt op: 25 April 2011, 14:25:03 door Bob Rodenburg. Reden: titel aangepast (Brawa) »

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18608
    • Het Groterdam Project
Re:Omnummeren Brawa 216
« Reactie #1 Gepost op: 25 April 2011, 14:41:07 »
Yep, moeten we ook nog doen....