Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 11:28:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Artitec vierdeurs stalen D  (gelezen 181283 keer)

jakop

  • Gast
Re:Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #585 Gepost op: 13 april 2012, 21:51:08 »
Ja, maar als er bekend zou zijn bij, in dit geval MTE, dat er geen nieuwe batch geleverd gaat worden, heeft bestellen bij de fabrikant ook geen zin lijkt me.
Dan zou bij opzoeken van het betreffende artikel: 'volledig uitverkocht' een betere status weergeven.

Ik wacht wel af......anders geen stalen D... jammer dan  :)

Jakop

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Roco Fccpps vriend
Re:Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #586 Gepost op: 13 april 2012, 22:31:54 »
Ach, LSModels komt er toch ook mee (alleen wanneer?).

Weet iemand in welk jaar die dakleiding is aangebracht?

Die tot ongevallenwagen verbouwde Stalen D, hadden die ook een dakleiding?

heden middag bij MTE allemaal al uitverkocht

En tot welke besteldatum was dat (heb wel bericht dat de LSM BF en BD er zijn, niet de blauwe Stalen D)?
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re:Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #587 Gepost op: 13 april 2012, 22:42:32 »
volgens mij heeft Chris eerder gezegd dat nog niet alles geleverd was.....we w88 dus rustig af... en als ze echt niet meer komen dan koop je ze toch gewoon bij Molenkamp voor 10 euro meer.... :-\
« Laatst bewerkt op: 13 april 2012, 22:44:41 door Floris »

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re:Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #588 Gepost op: 13 april 2012, 23:23:02 »
Nee, er komen nog batches aan  (y)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8808
  • Hengelooo 1:160
Re:Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #589 Gepost op: 14 april 2012, 00:02:18 »
Dus 6 maanden hebben ze maar in de gewone dienst met de leiding dienst gedaan.

Iets langer: tot aan het eind zomerdienst 1981...

Kleurt de .02 goed met de ICR?

Ja hoor...


Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re:Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #590 Gepost op: 14 april 2012, 00:28:31 »
Die stalen D is veel te netjes, dat kan beter.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Re:Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #591 Gepost op: 14 april 2012, 08:22:23 »
Die tot ongevallenwagen verbouwde Stalen D, hadden die ook een dakleiding?

De ongevallen D's zijn al in 1960 omgebouwd, deze zijn niet bedoeld voor de reizigersdienst.
de dakleiding is bedoeld voor de uic kabel, waarmee onder andere het centraal sluiten commando voor de deuren werd doorgevoerd naar de overige rijtuigen.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re:Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #592 Gepost op: 14 april 2012, 10:54:04 »
               De Stalen D's 6061--6100      
                     

De Stalen D's op een rij

Toen eenmaal de stalen rijtuigbouw voor personenrijtuigen in Europa algemeen ingang had gevonden, werd deze bouwwijze ook voor post- en bagagewagens ingevoerd. De stalen bagagewagens type DIV pasten vrij aardig bij de toen in dienst zijnde personenrijtuigen van de serie C 6400. Wat onmiddelijk aan de nieuwe stalen bagagewagens opviel, was het ontbreken van de tot nu toe gebruikelijke koepel of buikje. Behalve de DIV-bagagewagens werden bovendien nog vijf soortgelijke wagens van het type DV besteld voor de internationale dienst.

D 6061—6100
De stalen D's werden vanaf 1931 als volgt afgeleverd:

serie         fabrikant      jaar
D 6061-6070      Allan         1932
D 6071-6080      Beynes      1932
D 6081-6090      Allan         1933
D6091-6100      Werkspoor      1933

Aan een van de uiteinden van de wagen was een balkon aangebracht, direct achter het balkon volgde de conducteursafdeling. Deze afdeling was voorzien van een middendoorloop met aan beide zijdeneen tweepersoonsbank met omklapbare rug leuning. Gezeten op deze bank kon de conducteur door een klein raam in de rijrichting langs de trein kijken. Achter de conducteursafdeling was rechts de wc aangebracht. De rest van de wagen was ingericht voor bagagevervoer. Deze grote ruimte werd door een schot in twee delen verdeeld. De twee bagage-afdelingen hadden aan beide zijden dubbele schuifdeuren die met elkaar waren gekoppeld. De wagens waren voorzien van stoomverwarming. Het lag in de bedoeling dat deze wagens zwanehalsdraaistellen kregen maar die werden onder het houten personenmaterieel geplaatst. De D's moesten het met oude Pruisische draaistellen van rond 1910 doen. De stalen D's waren bedoeld voor binnenlands- en grensverkeer, maar in een later stadium kwam er behoefte naar internationals bagagewagens, speciaal voor het verkeer naar Italie.

Verbouwing tot 7601-7606
Ten behoeve van het internationalsverkeer zijn in 1937 zes stalen D's, 6095-6100, verbouwd en vernummerd in 7601-7606. Deze zes D's kregen aan beide uiteinden een doorloopkop met vouwbalgophanging anno 1935, diverse sluitseinijzers, aangepaste stoomverwarmingskoppelingen en het RIC-teken.

Na de oorlog werden acht stalen D's vermist en vier andere waren zo beschadigd dat ze moesten worden afgevoerd (1951). Hierna werden de overgebleven stalen D's net als al het andere materieel vernummerd om een aaneengesloten nummering te verkrijgen. In 1949 kregen de stalen D's twee gelijke en geheel af te sluiten ruimtes ten behoeve van verzending onder douaneversluiting. De 7601-7605 kregen hierbij elektrische verwarming, maar behielden hun stoomverwarming.
In 1952 werdeb de resterende stalen D's vernummerd in in D 6701-6725. In verband met de komst van nieuwe rijtuigen planE werden ze twee jaar later weer vernummerd, nu D 6301-6323

Internationaal verkeer
In 1957 en 1958 werden de D's geschikt gemaakt voor het internationale verkeer, de 6317-6323 werden  daartoe vernummerd in 7611-7617. Terzelfder tijd werden de 7601-7605 eveneens verbouwd. Deze wagens kregen een doorlopende zijgang voor passagiers. Het bagagedeel en de dienstafdeling werden door schuifdeuren van de  doorgaande gang gescheiden. De wagens konden nu op elke willekeurige plaats in de trein worden opgenomen en behoefden niet meer aan de kop of de staart van de trein te lopen. Met deze verbouwing kregen de wagens ook een uitgebreider RIC-teken, nieuwe draaistellen en electrische sluitseinen. De 7611-7617 kregen een vouwbalgophanging anno 1954.

Verdere verbouwingen,
Voor het kuikenvervoer naar Italie werden in 1958 de 6310 en 6311 verbouwd en vernummerd in 7631-7632. Zij kregen luchtroosters in de deuren en draaibare ventilatoren op het dak. In de wagens waren speciale schappen aangebracht om de ongeveer 2600 dozen met eendagskuikens te kunnen plaatsen. Per rijtuig konden ongeveer 130.000 kuikens worden vervoerd.
In 1960 werden nog een aantal stalen D's verbouwd en vernummerd in D7618-7620. Deze wagens werden op dezelfde wijze ingericht als de andere wagens uit de 7600-serie. De elf overgebleven D's werden tussen 1960 en 1962 verbouwd tot ongevallenwagens. Een korte tijd heeft de 7631 als terreinwagen in Utrecht gestaan en heeft de 7632 nog scooters en brommers naar Duitsland vervoerd. Later gingen deze wagens met zware schade aan de kant. In 1968 kregen alle bagagewagens een computernummer toegewezen.

Buitendienststelling en verkoop
Ten behoeve van brandweeroefeningen (BZB) werd de 95-016 terreinwagen en vernummerd in 30 84 984 0 812. De 95-003 kwam in Amersfoort terecht als ATB-magazijnwagen en kreeg het nummer 80 84 984 0 504. Hij raakte hierbij zijn vouwbalgen uit 1935 wel kwijt. Enkele stalen D's werden verkocht aan derden, zo gingen de 95-007 als D140 naar de SGB in Goes, 95-011 naar de VSM in Lieren, 95-014 naar de NBDSM in Uden en de 95-015 naar de SSN in Rotterdam. Twee stalen D's bleven rijden maar niet meer voor bagage, zij werden ingezet als remwagen en kregen Roosendaal als depot. Het waren de 95-001 en 95-008. Remwagens zijn nodig om te slopen materieel met 60 km/h te kunnen vervoeren in plaats van de toegestane 30 km/h. Na dit werk vier jaar te hebben gedaan, kwamen zij zelf aan een triest einde. Zij brachten voor een defensie-oefening een stel Mat '46 naar Harderwijk. Gedurende deze oefening werden de beide D's mee "beoefend". Na afloop gingen zij zwaar gehavend maar nu beremd door twee plan N-rijtuigen richting Mijdrecht.


De ongevallen D's
De elf overgebleven stalen D's werden verboud tot ongevallenwagen. Het balkon bleef ongewijzigd alleen de klapdeuren naar de conducteursafdeling werd schuifbaar gemaakt. Om meer verblijfsruimte in de conducteursafdeling te krijgen werd de omklapbare bank vervangen door een tafel en op de plaats waar eerst de tafels stonden kwamen nu vaste banken. Onder de banken werden batterijen, met een groot vermogen, geplaatst. Deze batterijen konden alleen via een depotaansluiting worden gevoed. Op de plaats waar zich voorheen de wc bevond, kwamen nu een aanrecht met twee wasbakken. Aan de anderekant werd een ruimte gecreeerd voor een kooktoestel en/of een koelkast. Deze toestellen behoorden niet tot de standaardinventaris. De wand tussen de kombuis en de verblijfsafdeling werd vanaf de rugleuninghoogte naar het plafond toe weg gebroken zodat een soort open keuken ontstond. Na de keuken kwam er een smal gangpad met links de wc en rechts een kast om jassen of iets dergelijks op te hangen. Daarna kwam de grote afdeling met links en rechts stellingen met diverse hulponderdelen. Bij de achterste schuifdeuren was een takel op hoofdhoogte met geleide rails aangebracht. Deze diende om zware onderdelen naar binnen/buiten te kunnen takelen. Achterin het rijtuig kwam het gereedschap te staan tevens werd hier de schakelkast die onder het rijtuig vandaan kwam opgehangen. Uiterlijk werd er ook het een en ander verbouwd. Zo kregen zij draaistellen van de vierwagenstellen Mat'36. Hiervoor werden zowel de motor (uitbouw) als de loopdraaistellen gebruikt. Tussen de draaistellen en onder de bak werd een grote opbergruimte met diverse luiken aangebracht. In deze ruimte werden onderdelen ondergebracht zoals kleine lories, houtblokken, vijzels, stophout en dergelijke. Door het plaatsen van deze opbergruimte verdwenen de dynamo, de batterijen en de schakelkast van onder de wagen. Boven de draaistellen hingen geel geschilderd spoorstaven die waren bedoeld voor de lorries maar door hun grote gewicht werden deze staven zelden of nooit gebruikt. Aan de buitenzijde van het balkon werd een stangenconstuctie gemaakt die, uitgeklapt en van een takel voorzien, als kraan dienst kon doen. Bij de 975 1 506 werd op het dak een bordes aangebracht om van hieruit gemakkelijk de schuitjes van stroomafnemers van loks en treinstellen te verwisselen. Het bordes was van binnen uit via een luik in het dak te bereiken. Twee ongevallenwagens begeleidden de ongevallenkraan van Utrecht, de 975 1 500, en die van Eindhoven, de 975 1 505. Zij deden dit samen met twee blokkendoos-rijtuigen, zodat elke ongevallentrein twee begeleidingswagens had. Op het emplacement van de Watergraafsmeer werd de tot terreinwagen gedegradeerde 984 0 506 aan een zijde fraai bewerkt met  graffiti. De 95-003 werd na zijn buitendienststelling ingericht als ATB-magazijn maar werd later weer gebruikt als ongevallenwagen. De ongevallenwagens worden alleen gebruikt bij onregelmatigheden zoals ontsporingen. De ongevallenkraan met begeleiddingswagens werd bij grote ongelukken ingezet maar werd ook gebruikt bij het terplaatse verwisselen van een defect draaistel van lok of treinstel.

A   B    C   D   E   F   G   H
                     
Nummer   1937   1952   1954   1957-62   1968   Sloop/afvoer   Opmerkingen
6061      6703   6303   157101   3084 975 1 501   2000   In 2001 verkocht aan de SGB. Nu 157 101
6062      VM            1951   
6063      6704   6304   7618   518495-40-015      "Verkocht aan SSN;
in 1997 verkocht aan VSM"
6064      6705   6305   7619   16   1980   30 84 984 0 812-6; in 1980 gesloopt
6065      6706   6306   157110   3084975 1 511      In 1999 verkocht aan de STAR en vernummerd in D285
6066      6707   6307   157103   503      In 1994 verbouwd en vernummerd in 80 84 975 1 517-7. In 2001 verkocht aan een particulier
6067      OS            1945   
6068      OS            1945   
6096      6708   6308   7620   518495-40-017   1981   
6070      VM            1951   
6071      OS            1945   
6072      6713   6313   157108   30844975 1 508      1999 STIBANS 157 108. 2009 HIJSM. 2010 WIJS
6073      6709   6309   157100   30844975 1 500      Ongevallenkraan Utrecht
6074      6714   6314   157102   30844975 1 502      2001 SGB D6074
6075      6710   6310   7631   518492-40-031   1967   Kuikenvervoer
6076      6711   6311   7632   518492-40-032   1970   Kuikenvervoer
6077      6712   6312   157104   30844975 1 504      
6078      6715   6315   157106   30844975 1 506      bordes op het dak gekregen
6079      OS            1945   
6080      6716   6316   157107   30844975 1 507      1998->KLOK. 2003->STIBANS. 2009->TEE
6081      6701   6301   157105   30844975 1 505      Ongevallenkraan Eindhoven
6082      6702   6302   157109   30844975 1 510      1996-STIBANS 157 109
6083      VM            1951   
6084      6718   6318   7612   518495-40-007   2000   1984 SGB D140
6085      6719   6319   7613   518495-40-008   1985   Remwagen 1981
6086      VM            1951   
6087      6720   6320   7614   518495-40-011      1982 VSM
6088      6721   6321   7615   518495-40-012      
6089      6722   6322   7616   518495-40-013      
6090      6723   6322   7617   518495-40-014   1993   1977 NBDSM
6091      6717   6317   7611   518495-40-006   1981   
6093      VM            1951   
6094      VM            1951   
6095   7601   VM            1951   
6096   7602   7602         518495-40-002   1968   1988 STIBANS 2000, SGB D7603
6097   7603   7603         518495-40-003      8084984 0 504
6098   7604   7601         518495-40-001   1985   Remwagen 1981
6099   7605   7605         518495-40-005   1977   
6100   7606   7604         518495-40-004   1977   1977
7521      7621         518495-40-021      3084984 1 971
7522      7622         518495-40-022   1976   schade
7523      7623         518495-40-023   1984   VK SGBd125
7524      7624         518495-40-024   1978   met schade terzijde
7525      7625         518495-40-025   1985   3084984 0 813
                     
   Verklaring van de letters                  
A   nummer bij indienststelling                  
B   Verbouwd en vernummerd in 1937                  
C   Vernummerd in 1952                  
D   Vernummerd in 1954                  
E   Verbouwd en vernummerd tussen 1957-1962                  
F   Computernummer in 1968                  
G   Opmerking                  
H   Jaar waarin het rijtuig is gesloopt                  
                     
VM   Vermist tijdens de oorlog                  
OS   Oorlogsschade                  
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re:Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #593 Gepost op: 14 april 2012, 11:21:29 »
 (y)

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1911
Re:Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #594 Gepost op: 14 april 2012, 11:55:09 »
@ Sobat Kras

Dat is duidelijk . (y)

gr Jos

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8808
  • Hengelooo 1:160
Re:Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #595 Gepost op: 14 april 2012, 13:02:12 »
De 003 in de Scandex:


Ik vind het een erg mooi model geworden.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Dennis

  • Gast
Re:Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #596 Gepost op: 14 april 2012, 13:05:10 »
Dan willen wij natuurlijk de hele trein zien (y)

Grtn,
Dennis

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8140
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #597 Gepost op: 14 april 2012, 13:10:52 »
Vandaag 4x stalen D binnen gekregen, inderdaad erg mooi (y)
Op mijn baan heb ik geen problemen met wissels (fleischmann profi), rijd dus mooi.

Naast mijn Kleinspoor stalen D maken ze geen slechte indruk ;)
Ik dacht dat ze groter zouden zijn, maar dat valt gelukkig mee :)
Vr. groeten,
Bob

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re:Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #598 Gepost op: 14 april 2012, 13:11:11 »
Ik ga er wellicht van het weekend toch eens sluitseinen in frotten :)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8808
  • Hengelooo 1:160
Re:Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #599 Gepost op: 14 april 2012, 13:11:52 »
Dan willen wij natuurlijk de hele trein zien (y)

Doe ik binnenkort maar het is vanwege de lengte geen exacte samenstelling. Ik kan je de rijtuigen wel alvast geven:

A+B+B+D+AB+B

1e 4 uit Hoek van Holland, laatst 2 uit Asd. Gecombineerd in Amf naar HH*

*Hamburg
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.