Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:56:58
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
26 april 2024, 15:29:26
  

Auteur Topic: Artitec vierdeurs stalen D  (gelezen 182397 keer)

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3456
Re:Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #420 Gepost op: 28 januari 2012, 16:57:23 »
Ik heb 'm zien staan in Rijswijk, om een bestelling op te halen die ik "pas" geleden (maart 2011) geplaatst had. Er was een sluitseinijzer afgebroken, en er leken iets van lijmresten op de ramen te zitten. En de ramen leken ook niet helemaal goed  te zitten, toch maar even over nadenken :-\
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7185
Re:Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #421 Gepost op: 28 januari 2012, 17:02:56 »
Ik heb hem ook zien staan in Rijswijk, en heb dezelfde mening.
Daarbij vond ik de anekdote van de 16 DE2's om te lachen.

vrgr Steef
Mvh Steef

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #422 Gepost op: 28 januari 2012, 17:04:18 »
Daarbij vond ik de anekdote van de 16 DE2's om te lachen.

Welke anekdote als ik zo vrij mag zijn?

Gr. Remco.

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7185
Re:Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #423 Gepost op: 28 januari 2012, 17:15:58 »
Dat de eerste 16 die ze open maakte allen beschadigd waren,
en de helft het niet deed. Het is wel vervangen, maar toch is
het lullig tegenover de klanten..

vrgr Steef
Mvh Steef

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #424 Gepost op: 28 januari 2012, 17:16:47 »
Ja, dat is lachen, of huilen, net naar gelang welke partij je bent :)

Gr. Remco.

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re:Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #425 Gepost op: 28 januari 2012, 17:24:03 »
Tja... losse onderdelen etc krijg je met deze detailleringsgraad, en (in mijn ogen) slechte verpakkingen. Van de week de 3700 opgehaald, maar ik schrok toch wel van de verpakking; hij zit veel en veel te strak in het schuim. Winkelier raade mij aan om eerst het schuim en dan de loc eruit te halen, maar dan nog... Hij staat al op een mooi stukje plexiglas, waarom dan geen mooie klik verbinding of evt een klein schroefje aan de onderkant? Als je de modellen dan rechtopstaand ipv plat vervoerd gaat het allemaal goed. Kijk naar bijv. Herpa met z'n showcases: werkt prima, model klik je zo op de bodemplaat. Shuco heeft een klein schroefje welke je er eerst uit moet draaien, functioneerd ook prima...Of evt een systeem als Marklin, Trix etc...

Nu is dat voor losse rijtuigen en wagens misschien wat overdreven, maar ik denk dat je met deze detaillerings graag niet anders kan...

Lijm op ramen is natuurlijk gewoon een slechte productie.... Vinger afdrukken op je model? Handen wassen voordat je het aanraakt!

Grt,

Gerard
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3456
Re:Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #426 Gepost op: 28 januari 2012, 17:26:55 »
Ik heb meer rijtuigen, en daar heb ik niet zo gauw last van vingerafdrukken. Misschien toch iets met de laklaag aan de hand :(?
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re:Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #427 Gepost op: 28 januari 2012, 17:33:58 »
Even wat plaatjes:

Algemene indruk is goed. De wagen kwam wel uit de doos met diverse vingerafdrukken die niet van mij zijn. Ik heb geprobeerd ze weg te poetsen met een doekje met alcohol, maar dat hielp niet echt. Nou is het ook wel zo dat je de afdrukken alleen met een bepaalde belichting ziet.






Wat hier opvalt, is dat de treeplanken onder de bagagedeur krom zijn. In het onderdelenzakje zitten reserve-exemplaren die wel recht zijn. Vervangen lukte niet meteen, omdat ze nogal vastzitten. Dit in tegenstelling tot de treeplanken onder de portieren, die vallen er juist makkelijk uit.
Verder valt op dat de dynamoriem tegen het draaistel klemt, waarschijnlijk moet de riem even onder het draaistelframe worden gewipt.
Tenslotte kiert het wat naast de uitbouw, maar dat viel me pas op de foto op.


Op de kop het stangetje dat er bij mij was uitgevallen. Ik heb het teruggezet, maar het blijft niet zitten. Het is ook eigenlijk net iets te kort. Klemmen doet het niet, dus daar zal een drupje lijm aan te pas moeten komen.
Hier vallen ook de vreemde ronde dingen boven de treeplanken op.


Op de reserve-exemplaren zitten ze ook. Het lijken overblijfsels van het productieproces die nog weggehaald hadden moeten worden.


Wat niet op mijn foto's staat maar wel op die van Chris, zijn de kopkanten van de uitbouw met dat gekke raampje en de kier er onder. Dat is het enige aan de wagen wat ik echt lelijk vindt.

Al met al: Het is in beginsel een mooie wagen met veel details, maar met hier en daar toch wel wat probleempjes die toch uit het productieproces lijken te komen. Mijn indruk is een beetje dat Artitec veel fragiele details wil weergeven die in kunststof en met dit productieproces eigenlijk net niet kunnen. In relatie tot de prijs hou ik een beetje gemengde gevoelens. Ik wilde graag een Stalen D, maar als het zomaar voor 'erbij' was geweest, had ik het geld er niet voor over gehad.
Reinier

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re:Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #428 Gepost op: 28 januari 2012, 17:35:39 »
Ik heb vaak zoiets van jongens, waar maken jullie je druk om, het zijn "maar" hobby spullen en bevalt een model je niet, nou dan laat je hem lekker liggen. (Sterk relativerend)  ;D

Onderstaand een overweging voor fabrikanten en klanten.

Let op: Het verhaaltje gaat niet alleen over de in dit draadje centraal staande fabrikant!
Je moet je verhaal nu eenmaal doen op prime time  
;)

De huidige periode, die we in de toekomst "het China Tijdperk" zullen gaan noemen, begint verdacht veel vormen aan te nemen van een
"China syndrome" . Een proces dat in gang is gezet en waarvan je weet dat het nooit meer goed komt.

Het zou zo maar kunnen dat de groep modelspoorders, die heden ten dage (nog) van hun pensioen genieten, hun geld zullen gaan uitgeven aan degelijke producten, die zij nog kennen uit de jaren van weleer.
Want er stond dan wel een lok 20 jaar of meer in het programma, hij was wel met geduld en verstand van zake en met goede grondstoffen gemaakt.
En wie herinnert zich nog de "Kontrolle zettel" bijgaand ingesloten en owee als het kontrolle zetteltje alleen al ontbrak.

Maar goed, dit tijdperk hebben we misschien wel met z'n allen over ons afgeroepen, betere detailering en vooral het moest (voor de overgrote massa) goeiekoop en het liefst gisteren klaar.
De fabrikant is denk ik zeker die hoek in geduwd, tsja en ga je dan die kant op of laat je je niet gek maken door de tijdsdruk.

Eén lichtpuntje is er, the meltdowns die er in de wereld geweest zijn, zijn redelijk onder controle.
Dat is het mooie van de menselijke wezens, als je maar geduld heb, worden alle problemen opgelost.

Maar triest blijft het voor de fabrikanten en "ons", dat ondanks alle intenties, moeite én durf, het enige goeie uit China de Babi Pangang blijkt te zijn en niet een lang gekoesterd model.

Benieuwd wanneer er een fabrikant wakker wordt, want zo moeilijk lijkt het me nou ook weer niet:

Goede tekenaar / recherche werk (tijdsdruk) > Realistische tijdsplanning (tijdsdruk) > Model af laten koelen (tijdsdruk) > Goede grondstoffen > Duitse vrouwen die het model in elkaar zetten (duurder, aber pünktlich) > Kontrolle zettel in doos stoppen (afstand woon-werk verkeer naar China is voor de controleur gewoon te groot) (Je kan een chinees op afstand, geen draai om z'n oren geven als hij slecht werk levert > Goed verpakken > Op naar een tevreden winkelier / klant.

Tevreden klant, die welliswaar meer moet gaan betalen voor het produkt, maar daarvoor een ouderwets gevoel terug krijgt:

Firma X, heeft produkt Y aangekondigd > over een jaar leverbaar > Jaar sparen én begeerte naar het model > Joepie, voor de kerst in de winkel > Uitpakken en (alleen maar) genieten van een mooi model.

En vervolgens weer uitkijken naar Neurenberg, wie nu weer iets moois gaat uitbrengen, want bezit van de zaak is het eind van de begeerte 8)

Aan allen, sterkte en wijsheid voor in de toekomst gewenst.

Ries




« Laatst bewerkt op: 28 januari 2012, 17:40:25 door Ries »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #429 Gepost op: 28 januari 2012, 17:54:40 »
Hoi hoi,

Mooi gesproken Ries ;) (y)

Bij mij is het theewater ook weer voldoende afgekoeld zodat ik weer wat relativerender kan reageren ;)
 ( zoals men wellicht van mij gewend is ;) )

Na ruim een half uur met 'Artitec' Diederik aan de telefoon hebben gehangen, is mij veel duidelijk geworden. Het model is ontworpen en 'getoold' al enige jaren geleden. Dat betekent grofweg, dat de 'trein' rijdt en er vervolgens weinig tot zeer niets meer iets aan te veranderen valt. Dus opmerkingen als 'men leert niet van fouten' gaat hier niet op. Problemen die recent opgemerkt werden bij eveneens recent uitgeleverde modellen kunnen/konden dus niet meer teruggekoppeld worden.

Zo ook de uiterst filigrane detaillering in kunststof ipv b.v. metaal, andere soorten kunststof etc.. Jammer maar het is niet anders. Het resultaat is dan automatisch, dat het model breukgevoelig is. Uit China komen de spullen goed verpakt aan. Geen enkel probleem daar met het transport, want immers grote dozen waarmee je niet kunt 'voetballen'. Het probleem richting de levering naar Wentink moet dan toch echt idd wel in de combinatie filigrane constructie en ( zeer ) ruw transport liggen ( Iets dat ik helaas zelf ook met enige regelmaat meemaak bij aankopen via e-Bay.de: Model prima verpakt, buitendoos zwaar beschadigd. En dan ook losse onderdeeltjes in de OVP  :o).
Zou het struktureel zijn, zou het hier foto's van kapotte modellen moeten regenen. Een redenering waar ik het heel goed mee eens kan zijn !

Voor de komende ( nog in de 'mist' verkerende ;) ) modellen is men overgegaan op andere constructie methoden en/of productie processen, geleerd hebbende van de 3700 hoe e.e.a. wel kan en moet.  (y) En... daarin de ervaringen met de Stalen D nog in kunnen verwerken !!

Goed, we wachten af op de tweede ronde. Het model 'an-sich' is niks mis mee. De foto's van Reinier en Chris laten dat voldoende goed zien.

Grtzz,

Karst

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7185
Re:Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #430 Gepost op: 28 januari 2012, 17:56:51 »
@ Ries  (y)
Kan niet anders dan het eens zijn met je!

vrgr Steef
Mvh Steef

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3786
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #431 Gepost op: 28 januari 2012, 18:05:51 »
Vandaag, enigzins ontmoedigd door de eerste berichten alhier, toch maar naar de winkel om een D6312 (ooit vaste gast in de boottreinen achter een 2400 op Leeuwarden-Harlingen) aan te schaffen. Evenals de in deze eerste batch ook uitgeleverde 6315, is de 6312 gekleed in standgroen met donkergrijs dak, in de situatie rond 1956. De revisie-opschriften op de stelbalk geven 1954 weer.

Na een eerste check in de winkel een kleine 60 euri neergeteld. Thuisgekomen bleek één van de metalen handgrepen  naast de instapdeuren los. Even lijmen en klaar. Helaas bleek ook een zwart kunststof-handgreepje naast de schuifdeuren verdwenen. Een speurtocht in de verpakking bracht 2 stukjes aan het licht. Die zijn aan elkaar gelijmd en vervolgens kon de handgreep weer aan de bak. Verder was alles in orde.

Koppelingen laten zich gemakkelijk vervangen, het is geen moordpartij om een paar Fleischmann- profikoppelingen in de NEM-schachten te krijgen.

De schuifdeuren bestaan uit een iets donkerder kleur kunststof en zijn apart opgezet op de bak. Dat heeft te maken met een toekomstige uitvoering als kuikenwagen, waarop dan deuren met extra ventilatieroosters moeten worden geplaatst.

Rij-eigenschappen? Sja, op zich blijft de D keurig in de rails en wissels al heeft mijn exemplaar een schommelende loop die met name bij hogere snelheid zeer storend is. Een eerste inspectie van het betreffende draaistel laat zien dat de as slingert; het wielstel zit niet strak op de plastic isolatie. Daar gaan we dus nog mee bezig.

Afgezien van de herstelacties is mijn conclusie dat we te maken hebben met een fraai model van een onmiskenbare Stalen D IV.
Het model de grond in boren is m.i. zeker niet nodig. We willen toch wel een vervolg in NS-modellen?!
We zullen voor lief moeten nemen dat met de gehanteerde productiemethode in kunststof (en in China) van sterk gedetailleerde modellen in relatief kleine oplagen, de kwetsbaarheid sterk toeneemt. Het zijn simpelweg geen modelletjes meer om slecht beschermd in een koffer mee te sjouwen naar je treinenclub. Je bent dan snel kleine onderdelen kwijt. Artitec levert in de verpakking keurig de meest kwetsbare deeltjes als reserve mee.

Karst geeft al aan dat de ontwikkeling al enige tijd geleden was begonnen. Zoals Ries terecht opmerkt; het is maar een hobby mensen. Wil je geen geld uitgeven aan dit rijtuig, dan niet kopen. Maar met de komende Nürnberg-nieuwtjes van Artitec zal het wel weer net zo gaan als met Plan E, vierdeurswagens, kolenbakken en D IV: jubelstemming bij het zien van de aankondiging, kritiek bij het uitkomen en vervolgens zijn de geleverde batches toch uitverkocht...

grtz,
Wim
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2012, 18:15:30 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

Gert1

  • Gast
Re:Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #432 Gepost op: 28 januari 2012, 18:10:43 »
Goed, we wachten af op de tweede ronde.

Wordt de tweede ronde dan anders (lees: beter) geproduceerd?
En wat het transport betreft: Waarom brengt Artitec de modellen niet zelf bij de winkels?
Toegegeven: dat kost ook een paar centen, maar m.i. weegt dat niet op tegen de ellende die men nu heeft.

mvg,
Gert

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re:Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #433 Gepost op: 28 januari 2012, 18:21:56 »
Citaat
Kan niet anders dan het eens zijn met je!

Ouwe man, je herinnert je nog de "kwaliteit van vroeger"  ;D

@ Karst
Ik ben blij mijn zoon, dat de woorden je gesterkt hebben  ;)


Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7185
Re:Artitec vierdeurs stalen D
« Reactie #434 Gepost op: 28 januari 2012, 18:28:53 »
Ouwe man.... mompel, mompel....  ;D

vrgr Steef
Mvh Steef