Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Goederenloods Zandvoort door Peter J K
Vandaag om 01:46:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 01:05:47
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
22 July 2025, 21:23:45
Raadplaatje door hervé
22 July 2025, 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
22 July 2025, 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
  

Auteur Topic: Baanplan HO - Blaauwduin aan Zee <> Berghheim  (gelezen 6904 keer)

Michael !

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Baanplan HO - Blaauwduin aan Zee <> Berghheim
« Gepost op: 07 April 2011, 15:25:16 »
Hallo allemaal,

Na een paar maanden kijken, passen en meten, lijkt het me goed om m'n baanplan maar eens te showen.
Vooral omdat ik er even niet meer uit kom.

Ik gebruik Fleischmann HO profi-rails en op sommige delen model-rails.
Het is de bedoeling om digitaal te gaan rijden, maar voorlopig heb ik nog niets 'digitaals'  is huis.
Op het moment heb ik veel DB materieel, maar ik wil ook graag Nederlands gaan rijden.
Tijdperk II-IV

Ruimte
Mijn studeerkamer/hobbykamer is ruim, maar er staat ook een bureau in. Er moet voldoende ruimte voor mijn studie zijn.
Daarom heb ik bedacht om een baan in U-vorm te maken. Dan kan ik de ruimte eronder gebruiken voor boekenplanken.

Links
Het linker deel is 225cm (l) bij 62 cm (diep). Hier zou ik graag een fictieve Nederlandse plaats "Blaauwduin aan Zee" maken met een kopstation en wat rangeermogelijkheden. Het plaatsje ligt aan zee en er gaat daarom ook een spoortje naar het strand.

Midden
Het middendeel van de U is 62cm x 62cm. Dit moet ogen als grensgebied. Je kan natuurlijk niet vanuit een Nederlandse plaats aan zee, direct de bergen van duitsland invallen  ;D Ik wil wel realistisch blijven.
Mocht ik ooit meer ruimte krijgen dan is het grensgebied uit te breiden.

Rechts
Het rechter deel is 150cm x 75 cm. Hier zou ik een fictief Duits gebied (Berghheim) willen maken met heuvels (lees bergen).

Wat heb ik tot nu toe?



Zoals je ziet kom ik vooral in het onderste gedeelte in de knel.
Ik wilde hier graag een schaduwstation onder maken, maar ik zie er geen mogelijkheid toe. Ik durfde niet eens verder te gaan zoals je ziet.  :-[

Graag tips, aanbevelingen, kritiek... roep maar  ;)

Hartelijke groet,
Michael
« Laatst bewerkt op: 07 April 2011, 15:33:16 door berghtreinje. Reden: vergeten naam erbij te zetten »

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
  • Spoor N
Re:Baanplan HO - Blaauwduin aan Zee <> Berghheim
« Reactie #1 Gepost op: 07 April 2011, 15:35:19 »
Hoi,

Kun je niet beter het schaduwstation onder het linker deel maken, maar dan wel de hoogte overwinnen op het rechterdeel? Dan kun je daar een ruime helix maken en het schaduwstation onder het andere deel flink wat lager leggen, zodat je er goed bijkunt.

En ik denk dat je iets teveel wilt op deze ruimte. Het station aan zee zou ik iets kleiner maken.
Je hebt nu ook alleen maar twee kopstations, dus geen doorgaande treinen.

Groeten,
Wim
Grt, Wim

Michael !

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re:Baanplan HO - Blaauwduin aan Zee <> Berghheim
« Reactie #2 Gepost op: 07 April 2011, 15:35:48 »
Een betere foto van het 'linker'-deel


JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Baanplan HO - Blaauwduin aan Zee <> Berghheim
« Reactie #3 Gepost op: 07 April 2011, 15:55:52 »
Ik denk dat je veel teveel wilt op veel te weinig ruimte; ik zou het hele thema grondig heroverwegen... daarnaast leg je her en der verbindingen die overbodig zijn.
Zo ligt er helemaal onderin een set overloopwissels die niets toevoegen aan je plan, het geeft alleen maar problemen met je sporenlengte, evenals het parallelspoor bij de draaischijf. Door voor je hoofdstation eventueel een of twee meegebogen wissels te nemen kun je nog iets ruimte winnen waardoor je station wat meer lengte krijgt.
De engelsman met wissel naar het strand doet ook duur aan voor een paar kopspoortjes. Dit weglaten geeft meer rust in je plan.

Als je weinig/geen stoomloks met tender hebt zou ik de draaischijf laten vervallen, dit is een ruimteverslindend en duur ding. Een paar opstelsporen zijn nuttiger, goedkoper en ogen denk ik beter op zo'n klein oppervlak.

Als je rechtsonder wat meer ruimte zou weten te creeren (1m breedte minimaal) kun je hier een spiraal bouwen, een niveau dalen en dan onder het station een keerlus met opstelsporen aanleggen. Maar gezien de beschikbare zullen dat vrij kleine sporen worden, ik schat maximaal 1.5 meter lengte.

Even een alternatief opperen :
Probeer bovenin meer lengte te krijgen dan die 2.25 en maak rechts een fiddleyard, dan kun je point-to-point rijden en heb je meer lengte om een geloofwaardig station neer te zetten. Ik heb zelf ook een klein kopstation ontworpen, dat als eindpunt van of 2 enkelsporige lijnen of een dubbelsporige lijn dient; zie http://665-667.vanree.net/2010/02/23/duinwijk-versie-3
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Michael !

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re:Baanplan HO - Blaauwduin aan Zee <> Berghheim
« Reactie #4 Gepost op: 07 April 2011, 20:39:15 »
Bedankt voor de reacties!!  :)

Ik heb het baanplan grondig veranderd.
Door de sporen in het bovenste gedeelte loodrecht te leggen oogt alles al ruimer en langer. De draaischijf is eruit.
Ook heb ik wat extra ruimte kunnen maken linksboven (in zalmkleur).

In het onderste deel lopen de twee sporen over in 1 spoor naar het schaduwstation, wat ik later nog wat uitwerk.

Rechtsonder heb ik een station gesitueerd, maar ik vraag me af of dit handig is met de bocht.

Groeten,
Michael




JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Baanplan HO - Blaauwduin aan Zee <> Berghheim
« Reactie #5 Gepost op: 07 April 2011, 21:59:20 »
Het station rechtsonder kan makkelijk beter en groter : haal spoor 1 naar de andere kant, dan kan het langer worden. En dan liefst niet door het wissel door nog een engelsman te vervangen maar gewoon 2 wissels met een recht stuk ertussen.

Wat je kopstation betreft; er liggen vrij veel wissels in, maar toch heb je vrijwel geen opstelsporen. Even als alternatief :



2 opstelsporen rechtsboven (een voor een treinstel, een voor een lok), 3 perronsporen (eventueel zelfs 4 als je 3 perrons neemt) en iets langere perrons als in je oorspronkelijke idee. Alles op basis van Fleischmann Profi rails.
De slinger onder het grote station zou ik weglaten, je houdt anders geen ruimte over voor scenery en moet met te krappe bogen werken die duidelijk in het zicht liggen.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
  • Spoor N
Re:Baanplan HO - Blaauwduin aan Zee <> Berghheim
« Reactie #6 Gepost op: 07 April 2011, 22:00:24 »
Hallo Michael,

Dat ziet er al beter uit. Niettemin zou ik nog het een en ander veranderen.

Station Blaauwduin zou ik versimpelen. er zit een overbodige wisselverbinding in. Met een spoor minder krijg je iets meer perronlengte.



Het strandspoortje zou ik ook weglaten. Imo voegt dat weinig toe. Je kunt ook het station bijna aan het strand leggen (boulevard). De wisselverbinding van het ene spoor naar het andere zou ik daar wel laten liggen.

(Oftewel deed ik vrijwel hetzelfde als JAB van Ree, alleen was die iets sneller).

Het station Bergheim ligt véél te dicht bij Blaauduin. De treinen komen niet eens op snelheid. Door het wat anders aan te leggen creëer je meer rijlengte én zie je niet meteen dat ze zo dicht bij elkaar liggen.



Vanaf punt A loopt de baan naar Bergheim omhoog. Richting schaduwstation alweer naar beneden. Hierdoor kan het spoor richting schaduwstation op het einde van die poot misschien alweer onder het spoor naar Bergheim komen, waardoor je de bocht kunt halen.

Nadeel is wel dat de treinen vanuit Bergheim niet rechtstreeks naar het schaduwstation kunnen.

Groeten,
Wim
Grt, Wim

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Baanplan HO - Blaauwduin aan Zee <> Berghheim
« Reactie #7 Gepost op: 07 April 2011, 22:20:03 »
@WimC die wisselverbinding die jij weg hebt gehaald betekent dat je nu grote stukken verkeerd spoor moet rijden om de onderste sporen te bereiken in het kopstation.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

loclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re:Baanplan HO - Blaauwduin aan Zee <> Berghheim
« Reactie #8 Gepost op: 07 April 2011, 22:20:33 »
Hoi Michael,

Ik heb je eerste plan er nog eens bijgepakt en vindt dat je met deze opstelling meer keuze mogelijkheden hebt m.b.t. het in en uit rijden van het station. Heb het bovenste spoortje weggehaald en nog een paar wissels verschoven. Een aanvulling is de baan die nu om het station heen loopt naar de duinen (met het nieuwe stukje ruimte links, houdt je nog genoeg perron lengte over) en vanaf hier kun je later ook het schaduwstation aan de andere kant bereiken zodat de treinen rond kunnen lopen.

 

gr Leo

zie dat er alweer nieuwe ideeën bij zijn gekomen maar misschien kun je hier nog iets mee.
wat een geluk dat het wat lukt met mijn geluk

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8596
Re:Baanplan HO - Blaauwduin aan Zee <> Berghheim
« Reactie #9 Gepost op: 07 April 2011, 22:42:21 »
Hoi Michael,

Ik ben even uitgegaan van je oorspronkelijke baanplan. Ik heb de draaischijf en veel sporen weggehaald.
Zodat daar plaats onstaat om een hoger gelegen eenvoudig kopstation te plaatsen. De trein vertrekt nu van het lager gelegen station rijdt via een "landschappelijke" gedeelte omhoog naar het kleine kopstation, dat je misschien als strand station kan laten dienen.

zie plan

gr Jeroen

Edit: Dat kleine station zou op een aparte plaat moeten liggen die niet rust op de onderste plaat.
dus het kleine station rust bijvoorbeeld op een boekenplank.
« Laatst bewerkt op: 07 April 2011, 22:44:16 door J J H S »
Jeroen

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
  • Spoor N
Re:Baanplan HO - Blaauwduin aan Zee <> Berghheim
« Reactie #10 Gepost op: 07 April 2011, 22:53:29 »
@WimC die wisselverbinding die jij weg hebt gehaald betekent dat je nu grote stukken verkeerd spoor moet rijden om de onderste sporen te bereiken in het kopstation.
Klopt. Ik zei wel dat ik 'm 'daar' zou laten liggen, maar bedoelde dat niet al te letterlijk.  Die verbinding moet zo dicht mogelijk bij het station liggen. Alleen had Michael 'm na de bocht getekend, terwijl in of voor de bocht meer lengte oplevert.
Ook in jouw suggestie zit die verbinding na de bocht. Door 'm ervoor te leggen, win je lengte.

Die verbinding staat dus niet in het plaatsje, maar net onder het plaatje zit dus een verbinding van het linker naar het rechterspoor. Waar je idd wel een stukje tegen de rijrichting inrijdt.

Je idee om het station wat te draaien, zodat het niet parallel aan de zijkant ligt, is prima (y). Ook door wissels al in de bocht te leggen, win je nog wat extra ruimte. En extra ruimte in een station is altijd handig.

Groeten,
Wim

Iedereen is druk aan het tekenen, zie ik :)

Grt, Wim

loclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re:Baanplan HO - Blaauwduin aan Zee <> Berghheim
« Reactie #11 Gepost op: 08 April 2011, 10:03:31 »
Hoi Michael,

Zo je ziet wordt er al heel wat aan je eerste baan plan gesleuteld maar probeer wel nog je eigen identiteit in het plan te houden, bekijk het als het eerste antwoord op een examen vraag, deze is meestal goed alleen je kan er nog iets aan schaven.  bv de stations spoor opstellingen van Jab en Wim komen redelijk overeen met het origineel maar bv Jeroen laat weinig van het oorspronkelijke over. Bekijk dus alles kritisch voor het je eigen baan niet meer is.

gr Leo
wat een geluk dat het wat lukt met mijn geluk

Michael !

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re:Baanplan HO - Blaauwduin aan Zee <> Berghheim
« Reactie #12 Gepost op: 08 April 2011, 21:13:33 »
Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie tips. Ik heb wel geprobeerd zo veel mogelijk het oorspronkelijk idee te handhaven.

Blaauwduin aan Zee
Ik heb hier weer aan zitten sleutelen.
- 4 perronsporen (waaronder 1 a/b-spoor)
- 2 opstelsporen
- alle perronsporen kunnen vanuit de 'in-rijrichting' bereikt worden
- alle treinen kunnen de perronsporen via de 'uit-rijrichting' verlaten
- meer ruimte voor scenery
Uit praktisch oogpunt heb ik besloten om in het kopstation tot aan de in/uit-rijbochten (aan de rechterkant) Model-rails te gebruiken.
1) Ik heb er nog veel van, dus het scheelt onnodig inkopen doen.
2) De bedding kan gedeeltelijk met zand aangelegd worden om een duin/strand effect te creeëren.



Het tussengebied
- ruimte voor scenery
- geen wissels
- spoordijk, lengte effect



Berghheim
- vanuit het tussengebied stijgt de rails
- spoor naar het schaduwstation (worden wel wat rondjes denk ik ;)  )
- spoor naar het kopstation Berghheim
- bergdal achtig effect
- het kopstation wordt nog wel veranderd, gezien er nu geen omloop mogelijkheid is.... tips?



Tot zover voor nu!

Hartelijke groet,
Michael


WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
  • Spoor N
Re:Baanplan HO - Blaauwduin aan Zee <> Berghheim
« Reactie #13 Gepost op: 08 April 2011, 21:22:06 »
Hoi Michael,

Je hebt niet ruimte genoeg om hoogte te winnen onderin waar je spoor richting schaduwstation afbuigt. De splitsing moet je kort na de tunnelingang leggen.

Groeten,
Wim
Grt, Wim

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Baanplan HO - Blaauwduin aan Zee <> Berghheim
« Reactie #14 Gepost op: 08 April 2011, 21:41:36 »
Ik snap nog altijd niet waarom je spoor 3A zo lang wilt...
Als je spoor 1 en 2 voor treinstellen neemt en 3+4 voor getrokken treinen waarbij de lok moet omlopen moet spoor 3A net lang genoeg zijn voor je grootste elok, meer niet. Dan kun je dus een langere getrokken trein laten kopmaken dan nu het geval is (3B en 4B worden langer)

Verder ademt het plan nu in elk geval meer rust uit. Maar ik zou gezien de beperkte ruimte toch echt een overloop in of voor de boog plannen... meegebogen wissels zijn niet de mooiste oplossing, maar het scheelt je wel weer 30cm of meer aan perronlengte. En als je het station iets onder een hoek legt oogt het natuurlijker en win je weer een klein beetje lengte.

WimC heeft gelijk; aftakking eerder maken, anders worden hellingen onder veel te stijl, ik zou niet meer dan 2.5% in de planfase aanhouden, het valt toch altijd tegen.

Wat de exploitatie naar je kleine kopstation betreft : ga met tenderloks en treinstellen rijden naar dit kleine station en sluit steeds de lok op (a la Zandvoort), als je het bovenste spoortje een opstelspoor geeft voor de lok ben je klaar.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden