Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 00:43:46
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
22 July 2025, 21:23:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door j.ossebaar
22 July 2025, 21:11:18
Raadplaatje door hervé
22 July 2025, 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
22 July 2025, 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
22 July 2025, 16:18:48
  

Auteur Topic: Bunker  (gelezen 96993 keer)

Maarten

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
Re:Bunker
« Reactie #30 Gepost op: 16 April 2011, 23:14:59 »
 :-X

boeiend verhaal. Uit het hoofd? Of bron?

Maar (nogmaals), de Atlantikwall had niks te maken met Neerlands keuze ter verdediging van de landsgrenzen. Het was een Duitse verdedigingslinie tegen de geallieerden. En was niet alleen in Nederland aangelegd.

groet
Maarten

edit: van de c  een k gemaakt in "Atlantikwall"
« Laatst bewerkt op: 16 April 2011, 23:28:51 door Maarten »
met de groeten van Maarten

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12448
    • sleutelspoor
Re:Bunker
« Reactie #31 Gepost op: 16 April 2011, 23:23:18 »
De Atlantikwall liep in principe vanuit Denemarken tot in Spanje toe. Een gigantisch bouwwerk. Er moet wel bij verteld worden dat de bewapening en verdediging niet overal even zwaar was. het zwaartepunt lag voornaamlijk in Frankrijk bij de ons bekende stukken. De monden van de Elbe (Hambrug/Bremen) Het fort Ymuiden (Amsterdam) Waterweg.(Hoek van Holland,de Beer en Rozenburg als mede de bunkers bij Goederede en Ouddorp) en die van de Schelde (Antwerpen) waren ook zeer zwaar bewapend.

Bronnen zijn hier en in het Leopold draadje al meerdere malen genoemd
« Laatst bewerkt op: 17 April 2011, 20:34:17 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Maarten

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
Re:Bunker
« Reactie #32 Gepost op: 16 April 2011, 23:26:51 »
maar wat ik wilde zeggen is dat het dus geen vervolg is op Hollands glorie maar een breuk in 's lands verleden waar de autonomie een poos kwijt is geweest.

wikipedia verhaaltje
met de groeten van Maarten

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
  • Spoor N
Re:Bunker
« Reactie #33 Gepost op: 16 April 2011, 23:39:14 »
Het Y (fort Pampus)
Ik betwijfel sterk dat dat als een onderdeel van de Atlantikwall werd gezien. Pampus ligt nl. in het IJsselmeer, en als verdediging tegen engelse invallen heb je er niets aan.
Het was onderdeel van de stelling van Amsterdam, aangelegd in 1895 en gesloten in 1933. Het was dus al geen onderdeel meer van de waterlinie.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pampus_%28eiland%29

Groeten,
Wim
« Laatst bewerkt op: 16 April 2011, 23:41:33 door WimC »
Grt, Wim

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re:Bunker
« Reactie #34 Gepost op: 16 April 2011, 23:53:03 »
Is dit niet op Pont du Hoc??
@Dennis. Nee. Dit is de batterij van Longues-sur-Mer. In de sector van Gold Beach. Op de bovenste foto zie je observatie bunker. Van hieruit werden de doelwitten doorgegeven aan de batterij, die verder landinwaarts stonden. De vuurleiding zat op de bovenverdieping, beneden konden mitrailleurschutters het pad naar het strand bestrijken. De batterij zelf (de foto's onder) bestaat uit vier bunkers met geschut. Twee zijn intact, één licht en één zwaar beschadigd door de Geallieerden. Ik ben er zelf ook geweest: zeer indrukwekkend.

Gr,
Maarten 84
« Laatst bewerkt op: 17 April 2011, 00:01:24 door MHS84 »

Maarten

  • Offline Offline
  • Berichten: 966
Re:Bunker
« Reactie #35 Gepost op: 16 April 2011, 23:56:09 »
Pampus is geen Atlantikwall inderdaad, die hoort bij de Stelling van Amsterdam.

Overigens Sobat, het hele bunkerspul vind ik boeiend en mooi hoe je ermee bezig bent  (y)
met de groeten van Maarten

Jojo

  • Offline Offline
  • Berichten: 569
  • Nil nobis est absurdum, quad erat demonstrandum.
Re:Bunker
« Reactie #36 Gepost op: 16 April 2011, 23:58:12 »
De Fransen dwingde ons te stoppen en weer terug naar het noorden te gaan .........

Eigenlijk waren het de Engelsen die ons tot de terugtocht dwongen aangezien zij geen zin hadden in een nieuwe Europese oorlog waar zij ingezogen zouden worden als de Fransen echt tot knokken zouden overgaan.

Los daarvan, en los van het feit dat er niks mis is met een gebroken geweertje, is dit een leuk project. Ook Duitsch beton is deel geworden van het Hollandsche landschap en over 100 jaar zijn we er net zo zuinig op als 17e beeuwse vestingen.

Over die 155mm zou ik me niet druk maken, volgens mij werd er op grote schaal gebruik gemaakt van buitgemaakt materiaal als er voldoende munitie voorhanden was.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12448
    • sleutelspoor
Re:Bunker
« Reactie #37 Gepost op: 17 April 2011, 10:14:42 »
Ik heb Pampus, vervangen door fort Ymuiden. Komt beter uit :)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Erwin L.

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
Re:Bunker
« Reactie #38 Gepost op: 17 April 2011, 11:40:38 »
@ Maarten:
De bunkers waren weliswaar altijd nieuw, maar beton is heel wat eenvoudiger te fabriceren als een kanon. Gezien de lengte van de Atlantikwal (Van de Noordkaap tot aan de Pyereën), was het simpelweg onmogelijk om in al die bunkers het nieuwste en meest moderne geschut te plaatsen en ook nog het aktieve front (ten tijde van de bouw Rusland en Afrika) te voorzien. Net zo goed als de bemanning vaak 2e of zelfs 3e rangs militairen waren (denk aan Russische HiWi's  of mannen op leeftijd die in WO 1 hebben gevochten) was het geschut dat ze moesten bedienen veelal uit die tijd of buitgemaakt geschut waarvoor het te duur was om op grote schaal munitie te maken (Russisch, Tjechisch, etc).
« Laatst bewerkt op: 17 April 2011, 14:59:34 door Erwin L. »

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re:Bunker
« Reactie #39 Gepost op: 17 April 2011, 13:33:37 »
Hallo allemaal,

In het franse St. Omer is een bunkercomplex uit WO2 vanwaaruit het de bedoeling was om het UK te bestoken met V2 raketten. De aanvoer en interne vervoer zou op rails gebeuren. De Britten hebben het complex grotendeels vernield om te voorkomen dat de russen het zouden gebruiken.
Het complex is nog steeds te bezichtigen, en er is een 1/87 "modelbaan" van het complex.

@ Erwin L., de Tjechen wisten heel wat meer van wapens maken dan de duitsers ( Skoda )

@ Sobat, ik begrijp de uitbarsting over het de bezuinigingen op defensie helemaal. Veel mensen vergeten dat vrijheid niet iets van vanzelfsprekends is.

Groeten, Alexander
« Laatst bewerkt op: 17 April 2011, 13:48:38 door Alexander. Reden: Aanvulling »

Erwin L.

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
Re:Bunker
« Reactie #40 Gepost op: 17 April 2011, 13:44:01 »
Ik weet dat de Tsjechen goede wapens en voertuigen maakten: de Duitsers hebben niet voor niets zo lang voortgeborduurt op de LT Vz 38.
En ik wil ook geenzins suggereren dat dit inferieure wapens waren, alleen niet zo talrijk dat het inzetten bij gevechtsdivisies rendabel was.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12448
    • sleutelspoor
Re:Bunker
« Reactie #41 Gepost op: 17 April 2011, 21:32:39 »
Mijn 2e M2 naderd zijn voltooiing :)



SK
« Laatst bewerkt op: 17 April 2011, 21:34:27 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12448
    • sleutelspoor
Re:Bunker
« Reactie #42 Gepost op: 19 April 2011, 16:08:07 »
Ik was hem vergeten in de uitleg over de verdedigingswerken

NB in Bologne
SK
« Laatst bewerkt op: 19 April 2011, 16:26:51 door Bob Rodenburg. Reden: Foto netjes onder tekstregel geplaatst »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12448
    • sleutelspoor
Re:Bunker
« Reactie #43 Gepost op: 19 April 2011, 17:44:17 »
Nu ik met de bouw van bunkers bezich ben, komen er tegelijk ook vragen naar boven die te splitsen zijn in, zijn het Nederlandse verdedigingswerken, of zijn zij onderdeel van de Atlantikwall. Ik heb het een en ander opgezocht en probeer hieronder dmv tekst en foto's een en ander te verklaren:

  In augustus 1942 begonnen de Duitsers met de bouw van de Atlantikwall om de te verwachten geallieerde invasie af te weren. Deze Atlantikwall was een aaneengesloten verdedigingslinie langs de kust van West-Europa van 5.000 kilometer lengte. In twee jaar tijd was deze linie vanaf de Noordkaap in Noorwegen tot in Biarritz aan de Spaans-Franse kust tot stand gekomen. Door de "Neue Westwall", die later om propagandistische redenen "Atlantikwall" werd genoemd, kon een groot aantal troepen vrij worden gemaakt van de kustverdediging om aan het oostfront verder te gaan vechten. De verdedigingslinie bestond uit bunkers, kanonnen en mijnenvelden. De Atlantikwall was geen aaneengesloten muur van verdedigingswerken maar de verdedigingswerken waren geconcentreerd op strategische punten. Tussen deze strategische punten langs kust werden op geruime afstand van elkaar bewakings- en verdedigingsposten gebouwd. De Atlantikwall was dus een aaneenschakeling van kustbatterijen, versperringen en ondersteuningsbunkers. De bewapening bestond over het algemeen uit zware artillerie tegen invasieschepen en antitankgeschut met ondersteuning van luchtdoelgeschut en infanterietroepen Ter verdere verdediging tegen evt. door gebroken vijandelijketroepen kwamen er ook tankgrachten, drakentanden en tankmuren en vallen. Na de invasie in Normandie waren er nog maar 10.273 van de oorspronkelijk bedoelde 15000 bunkers afgewerkt en waren er nog 799 bunkers in aanbouw. De eerste bunkers die de Duitsers in 1942 bouwden hadden een wanddikte van 2,5 meter gewapend beton. Omdat de bommen van de Geallieerden steeds krachtiger werden, besloot men de wanddikte op te voeren naar 3,5 meter gewapend beton. Dit had als negatief gevolg dat de bunkers als mastodonten in het landschap vanaf grote hoogte al te zien waren. Ze vormden zo een gemakkelijk doelwit om te bombarderen.
In 1944 kwamen de Duitsers daarom met een nieuw type bunker waarbij het dak werd uitgevoerd in pantserstaal. De bunker bij Rammekens is hier een voorbeeld van. Het is een artilleriebunker ter verdediging van de anti-tankmuur bij een aanval in de rug. Voordat met de bouw van een bunker begonnen kon worden, werd een bodemonderzoek uitgevoerd. Bij een drassige ondergrond moest een paalfundatie worden geheid. Vervolgens werd een bodemplaat gestort, waarna de bekisting van het interieur werd aangebracht. Daarna konden de vlechters aan het werk om betonwapening, pantserdeuren, buizenstelsels en dergelijke te plaatsen. Pas daarna werd de buitenzijde van een zware houten bekisting voorzien waaromheen een steiger opgetrokken werd. Op de steiger werden betonmolens geplaatst; het storten van het beton kon beginnen. Dit ging dag en nacht door. Wanneer de bekisting volgestort was, moest het beton drogen. De bouwtijd duurde in totaal circa 14 tot 19 weken. De bunkers werden aan het oog van de vijand onttrokken door ze zo goed mogelijk te camoufleren. Hiervoor gebruikte men verschillende middelen, waaronder: bedekken met grond, bekleden met camouflagenetten of beschilderen als woonhuis Tot het einde van de oorlog bleven enkele goed gefortificeerde Franse havensteden nog in Duitse handen. Ook speelden de verdedigingswerken van de Atlantikwall nog een belangrijke rol bij de Duitse verdediging. De West-Europese kusten werden definitief omgebouwd van offensieve tot defensieve frontlijn voor Duitsland. Er moest een plan gemaakt worden voor een samenhangend kustverdedigingstelsels met gestandaardiseerd (van de 600-serie tot de serie 704) versterkte bunkers in gewapend beton (verstärkt feldmässige). Er werd gekozen voor open circulaire geschutsstellingen. De bouw van de Atlantikwall kwam goed op gang na de mislukte geallieerde Raid op Dieppe. Bij de bouw van de hele Atlantikwall waren 100.000 Duitsers en 8.000.000 buitenlanders betrokken als werkkrachten, (waaronder in de eerste fase ongeveer 50.000 Nederlanders) Het maandelijks verbruik aan beton was 600.000 kubieke meter. Toen de geallieerde luchtaanvallen toenamen, werd overgegaan tot een nieuw programma (Schartenbauprogramma) waarin gesloten geschutsbunkers de open circulaire geschutsstellingen moesten vervangen. Tussen einde 1943 en begin 1944 werden de veldversterkingen nog verder uitgebreid met hindernissen op het strand met zgn. Rommelaspergus en als rugdekking werden aan de landzijde brede zones met landmijnen ingericht.
Dit epistel, waar de gegevens zowel van het internet als uit mijn eigen archief komen, geef aan dat het nog niet zo eenvoudig is om zomaar een bunker in het landschap te plaatsen. Je zou zeggen dat de Atlantikwall weinig met het spoor te maken heeft, maar vergis je daar niet in. De meeste materialen en personeel werden aangevoerd met de trein. Ook het interne vervoer van minutie gebeurde via de rails.


Het begin bij Skagen in Denemarken

Bunker met een opengeschuts opstelling

Opservatiebunker (dicht gemaakt) in Hirstals.

Ondersteuningsbunker bedekt met aarde

De heuvel met mast is enen grote ondergrondse bunker

Door onvoldoende ondersteuning verdwijnd deze bunker langzaam in het Kattegat

Hier heb ik veel informatie opgedaan.

De Atlanticwall in Nederland. Ik dacht dat dit Hoek van Holland was.

Dit is in iedergal de Wassenaarseslag (wikipedia)

Bij Walcheren was dit beslist GEEN Schot voor de boeg.

Ga straks verder
SK
« Laatst bewerkt op: 20 April 2011, 09:34:33 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12448
    • sleutelspoor
Re:Bunker
« Reactie #44 Gepost op: 19 April 2011, 19:23:31 »

Ook dit is een onderdeel van de Atlantikwall en behoord bij de verdediging van Zeeland/Antwerpen

De binnenzijde van de bunker die ik als voorbeeld heb genomen.

Hier dan de link met het spoor. Deze bunkers aan weerzijde van de Zeeuwselijn beschermen niet alleen het spoor maar ook de waterkering die het spoor weer kan afsluiten.


Drakentanden en Rommelatributen die de tanke en infanterie moesten tegen houden.

Na de Nederlandsekust gaat het gewoon verder in Belgie (wikipedia)

Het zwaartepunt van de verdediging was gelegen langs het Engelse Kanaal, of het Nauw van Calais of Doverstreet of Straat van Dover ;D

Langs het kanaal kom je nu veel van deze üitkijkpunten tegen.

Het zware geschut stond meer het achterland in verscholen onder een dikkelaag aarde.

Bij de kleinere havens en spoorwegemplacementen waren de bunkers vaak uitgehakt in de kalkrotsen.

Zoals hier duidelijk te zien is!

Commando en uitzichtbunker in Quisterham


Deze bunker, en die van het vorige plaatje zijn bekent uit de film "de langste dag"
Hier werd de doorgang geforceerd door middel van pijpbommen!

Niet al het geschut was op zee gericht.Dit antitankgeschut was duidelijk bedoeld om evt vanaf het strand doorgebroken troepen in de rug aan te vallen.

Tegen de zon in, maar.....toch!

Ingang van de haven van Honfleur aan de monding van de Seine. Hier lag een enorm groot rangeerterrein en zeer veel kadesporen. Kom hier op terug
« Laatst bewerkt op: 20 April 2011, 09:33:11 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.