Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 18:00:29
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door metpetergaathetbeter
Vandaag om 17:55:56
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
Vandaag om 17:30:56
Treinreizen met m'n vader door Luit
Vandaag om 17:29:14
Pools diorama H0 door spoorijzer
Vandaag om 17:22:20
Decals Star TE-5933 door Martijn193
Vandaag om 17:12:11
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:11:06
DR4024 door Ronaldk
Vandaag om 17:05:13
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 16:59:09
firm ware voor 3 D printer door borotof
Vandaag om 16:40:24
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:19:48
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Sven
Vandaag om 16:18:53
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door Arjan6511
Vandaag om 16:08:17
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:53:47
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door Magic
Vandaag om 15:45:38
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 15:14:21
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Bert55
Vandaag om 15:04:46
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 14:45:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 14:27:08
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Cor--24
Vandaag om 14:13:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:29:14
Locatie van foto gezocht door Arjan6511
Vandaag om 13:18:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 13:11:00
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 12:47:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn HITV
Vandaag om 12:40:37
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:11:20
ÖBB Smalspoor minibaantje in H0e door RhB-Mikey
Vandaag om 11:05:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 11:00:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 10:54:54
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:31:47
  

Auteur Topic: Bunker  (gelezen 92110 keer)

Papierbouwer

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • sec geplot
Re:Bunker
« Reactie #15 Gepost op: 11 april 2011, 19:37:16 »
Je kan in plaats van piepschuim ook karton gebrijken dat snijd denk ik wel veel makkelijker

Papierbouwer. ::)

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re:Bunker
« Reactie #16 Gepost op: 11 april 2011, 19:38:11 »
De pillbox zoals de Engelsen het noemden!



En nog wat materiaal voor de sfeer  ;)











Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Online Online
  • Berichten: 12327
    • sleutelspoor
Re:Bunker
« Reactie #17 Gepost op: 11 april 2011, 19:44:53 »
Je kan in plaats van piepschuim ook karton gebrijken dat snijd denk ik wel veel makkelijker
Papierbouwer. ::)

Ik moet ver terug graven in mijn herinneringen en dan stond er in Railhoby een artikel over een heel emplacement van bunkers, pantsertreinen en verwoestingen. En dat alles in papier. Zal eens kijken of dat ik het terug kan vinden. In de titel zat iets van Bruno?
In principe zijn alle materialen geschikt voor de bouw van deze ondingen ;D

Overlord de plaatjes zijn zeker geschoten toen je Overlord volgde ;)?
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Online Online
  • Berichten: 12327
    • sleutelspoor
Re:Bunker
« Reactie #18 Gepost op: 11 april 2011, 21:13:59 »
Ik heb 20 jaar nagekeken en niet gevonden. Waarschijnlijk overheen gekeken. :-[
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re:Bunker
« Reactie #19 Gepost op: 11 april 2011, 21:30:15 »
Dat diorama stond in een railhobby van tussen 1992 en 1998 (de periode dat ik RH nog las), en was inderdaad op basis van karton. Ik kan 't me nog wel herinneren. Een schematische zw/w tekening en een paar foto's van een trein en wat stukken geschut.

Eelco

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Online Online
  • Berichten: 12327
    • sleutelspoor
Re:Bunker
« Reactie #20 Gepost op: 12 april 2011, 13:48:46 »

1993 (y)
« Laatst bewerkt op: 12 april 2011, 13:52:31 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re:Bunker
« Reactie #21 Gepost op: 14 april 2011, 21:38:55 »
Overlord de plaatjes zijn zeker geschoten toen je Overlord volgde ;)?

Yep ;D ;D Normandie, vlak bij Omaha beach.

Erwin L.

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
Re:Bunker
« Reactie #22 Gepost op: 14 april 2011, 21:47:14 »
Ik hoop niet dat je die 155mm gaat gebruiken? Die dingen stonden voor zo ver ik weet nl. niet in Duitse bunkers.  Volgens mij stonden in zulke bunkers alleen anti tank kanonnen en wellicht wat oud marine geschut. Veld geschut heeft een veel te groot bereik en in zulke bunkers kan de elevatie ook niet erg groot worden...  Alleen direct vuur geschut kan hier dus gebruikt worden naar mijn mening...

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Online Online
  • Berichten: 12327
    • sleutelspoor
Re:Bunker
« Reactie #23 Gepost op: 16 april 2011, 20:25:57 »
Jou mening is prima en het is ook zo. Als je het/de boeken over de kustverdediging er bij pakt dan zie je als rode draad door het verhaal lopen a. het mag geen geld kosten, dus staat er over het algemeen verouderd materiaal. b- een groot deel daar van komt van nog te bouwen, of van gesloopte oorlogsschepen. Het heeft nooit geld mogen kosten!!
De situatie waarin wij eerdaags verdagen is niet nieuw, de ouderen onderons weten nog van Vader en Opa dat voor de oorlog links Nederland met een gebroken geweertje opliepen. Met leuzen als dat de wapens omgesmeed moesten worden tot ploegscharen en dat de regering het beste met het volk voorhad. De toenmalige minister President wist zelf te vertellen dat wij geen leger en wapens meer nodig hadden en dat iedereen rustig kon gaan slapen want de regering had alles onder controlle. Drie dagen later brande Rotterdam tot op de grond toe af. En om dit te voorkomen ben ik maar begonnen met de bouw van mijn eigen kanon :) Begin een beetje op Jaap Fisher te lijken met "Jan was een vrolijke soldaat" ;D

Hasegewa M55
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re:Bunker
« Reactie #24 Gepost op: 16 april 2011, 20:47:30 »
De toenmalige minister President wist zelf te vertellen dat wij geen leger en wapens meer nodig hadden en dat iedereen rustig kon gaan slapen want de regering had alles onder controlle. Drie dagen later brande Rotterdam tot op de grond toe af.

Dat is dus een fabeltje.

Gaat u maar rustig slapen
Ten onrechte denkt men in Nederland nog steeds dat Colijn de toespraak met het bekende "Gaat u maar rustig slapen" vlak voor de Duitse inval in Nederland zou hebben uitgesproken. Dat is niet juist. Colijn was toen geen minister-president meer. In 1939 was hij opgevolgd door jonkheer D.J. de Geer (familie van de tv-presentator Ursul de Geer).

Minister-president Colijn hield de toespraak waarin deze zinsnede in voorkomt op 11 maart 1936 voor de radio. Aanleiding voor deze toespraak was destijds de zeer snel opgelopen spanning op politiek en militair gebied in Europa als gevolg van van het feit dat nazi-Duitsland het zgn. pact van Locarno (=verdragen tussen een aantal Europese landen, ook Duitsland, gesloten in oktober 1925) had opgezegd op 7 maart 1936. Daar kwam ook nog bij dat Duitsland het Rijnland ging hermilitariseren.

De, inmiddels beroemd geworden, toespraak die Colijn op 11 maart hield was bedoeld om het Nederlandse volk op de hoogte te brengen van een voorzorgsmaatregel. De toenmalige regering had in verband met deze gespannen internationale toestand, besloten dienstplichtigen van de infanterieregimenten en van het regiment wielrijders tot nader order in dienst te houden. Dezen stonden juist op het punt om met groot verlof te gaan. In de toespraak wees Colijn ook op het drukke diplomatieke verkeer tussen de grote mogendheden. En om het volk gerust te stellen voegde hij dus deze zin toe.

Bron, de website van Nico Spilt

Dennis

  • Gast
Re:Bunker
« Reactie #25 Gepost op: 16 april 2011, 20:49:56 »
Yep ;D ;D Normandie, vlak bij Omaha beach.

Is dit niet op Pont du Hoc??

Ben er een aantal jaar geleden een week op vakantie geweest speciaal voor dat deel van de atlantickwall.
Er boeiend gebied.

Grtn,
Dennis

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Online Online
  • Berichten: 12327
    • sleutelspoor
Re:Bunker
« Reactie #26 Gepost op: 16 april 2011, 21:01:36 »
8714, Gezien de aanhef ben ik niet de enige Nederlander die dat geloof had. Maar laten we lering trekken uit wat toen gebeurd is, en laat ons niet met lege handen staan. Ik was net aan het lezen dat er weer een paar duizend man op straat komen te staan en dat al onze tanks en een groot deel van onze zee en luchtvloot verkocht worden. Zelfs BNLS-ers hebben hier mee te maken, en dat schoot mijn verkeerde keelgat in. Vandaar dat in een opwelling geschreven stukje. Maar je kan mij wraken....Voor de rest een leerzaam stukje vaderlandse geschiedenis.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Maarten

  • Offline Offline
  • Berichten: 964
Re:Bunker
« Reactie #27 Gepost op: 16 april 2011, 21:10:23 »
misschien ten overvloede, maar het verhaal over oud spul gaat op voor de Nederlandse verdediging. Die lag oostelijker conform de Hollandse waterlinie met een oud model bunkers naar verouderd ontwerp van de tijd van de eerste wereldoorlog.

De Atlantikwalll op de hele westelijke kustlijn was de muur van de Duiters tegen een invasie van geallieerden over zee. Die bunkers waren wel degelijk modern zoals eigenlijk alles van de Duitsers op dat moment. De bunker zagen er dan ook gaaf en strak uit. Het geschut dat ze daar opgesteld hadden zal ook wel niet oudbakken geweest zijn.

groet
Maarten

edit: van de c  een k gemaakt in "Atlantikwall"
« Laatst bewerkt op: 16 april 2011, 23:28:25 door Maarten »
met de groeten van Maarten

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re:Bunker
« Reactie #28 Gepost op: 16 april 2011, 21:22:33 »
@Sobat: Ach, ik kom uit een familie waar men sinds de jaren '30 met een gebroken geweertje rond loopt.

Desalniettemin blijf ik je bunkerbouw met interesse volgen  (y)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Online Online
  • Berichten: 12327
    • sleutelspoor
Re:Bunker
« Reactie #29 Gepost op: 16 april 2011, 22:32:40 »
Karel de Grote was een van de eersten die in 800 het belang van een georganiseerde kustverdediging inzag en de start gaf voor de bouw van een vloot en wachtdienst. De Vikkingen en Noormannen kwamen steeds vaker de lage landen plunderen en zij kwamen zelfs tot aan Dorestad. 79 jaar later veranderde de tactiek van de Noormannen en bleven zij jarenlang op de zelfde plaats rondhangen om van daaruit de boel te terroriseren. Het koninkrijk van Karel de Grote brokkelde langzaam af, en van een georganiseerde verdediging was geen sprake meer. In 891 zorgden Vlaanderen en Zeeland zelf wel voor een verdediging om hun binnenland tegen de Noorse barbaren te verdedigen. Dit verdedigen ging nog met uit handelsschepen omgebouwde oorlogsbodems. Eigenlijk waren het troepentransportschepen die de eigen troepen overland brachten om daar, op het land, de vete met de vijand uit te vechten. Zeeslagen zoals wij die kennen, kwamen in die tijd nog niet voor. In 1579 kwam de scheiding tussen de Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden tot stand. In de Republiek der Verenigde Nederlanden waren Marine en Landsdefensie onderverdeeld op regionale basis en moesten daar hun eigen boontjes doppen. Uiteraard met de middelen die zij hadden. Voor de verdediging van de kust werden forten, schansen en batterijen opgericht. Door vanalles en nog wat, maar voornamenlijk door gebrek aan financiën, of het niet verstekken van deze pecunia, kalfde de macht van de Noordelijke Nederlanden zienderogen af met als gevolg, een te verwaarlozen verdediging op zee. In januari 1795 bezetten de Fransen het grondgebied van de Republiek. Stadhouder Willem V nam de vlucht naar Engeland en de Patriotten riepen de Bataafse Republiek uit. De bemanningen van de schepen, die overwegend Oranje gezind waren, waren het daar niet mee eens en namen massaal ontslag. Het ontslag en oranje gezind zijn leverde bij de Fransen, die hier permanent 25.000 man troepen hadden liggen, kopzorgen op. In hun ogen was de De Bataafse Republiek immers een satellietstaat van Frankrijk!!!
Om die reden raakte de republiek in 1799 betrokken bij de Frans-Engelse oorlog met een invasie van het Engels-Russische leger op Callantsoog. De batterijen van Den Helder werden door de Bataafse troepen ontruimd en er woede bloedige veldslagen bij Bergen, Alkmaar en Castricum. Door de komst van de naderende winter trokken de troepen zich terug naar hun winter bivak, om in de lente weer verder te gaan met bakkelijen. De invasie toonde aan dat de kustverdediging versterkt moest worden. Op aandrang van Generaal Brune werd hier in 1800 dan ook direct mee begonnen. Na een korte onderbreking van de vrede van Amiens werden de schermutselingen weer voort gezet. Frankrijk wilde ook de economische macht van Engeland breken. Hiertoe was een strakke controle van kust en haven noodzakelijk. Napoleon plaatste zijn broer Lodewijk Napoleon op de Hollandse troon om zo het overzicht te houden. Lodewijk Napoleon kreeg in 1809 al snel te maken met een Engelse landing in Zeeland. De Engelse konden zeer snel doorstoten naar Antwerpen om daar de haven en arsenalen te vernietigen. Deze snelle opmars kon, daar de verdedigingswerken van Lillo, Liefkenshoek, en Rammelkens zwaar onderbewapend en in slechte staat van onderhoud verkeerde. Napoleon was zeer ontstemd over het beleid van zijn broer en de landing van de Engelse troepen, dat hij in 1810 Nederland bij Frankrijk inlijfde. Terstond werd begonnen met de uitvoering van de kustverdedigingswerken, die later model hebben gestaan voor de Atlantikwall uit WWII, hoe het achterland  beschermd moest worden. Buiten de Scheldemonden kreeg ook Den Helder en Texel veel aandacht. Tussen 1811 en 1813 werden door Napoleon de volgende forten gebouwd; Lasalle, Morland, Dufalga en l'Ecluse. Er kwam een verbindingsgracht tussen Lasalle. l'Ecluse en Dugommier zodat een geheel ontstond. Na de nederlaag van Napoleon bij Leipzig in 1813 en de nadering van de Russische-Pruisische legers verliet Napoleon het Nederland grondgebied. Vanuit Engeland kwam Willem I met een vissersboot in Scheveningen aan. Hij landen lekker dicht bij het Gevert de Gootplein, zodat Hij en zijn gevolg direct met lijn 11 van de HTM naar het Noordeinde kon gaan om daar tot Koning te worden gekroond. Nu de politieke situatie in Europa drastisch gewijzigd was waren de door Napoleon gestarte verdedigingwerken niet meer nodig (dacht men toen). De op het Franse model gestoelde plannen voor de kustverdediging gingen nog wel door. Zeker met de ervaring van de landingen in 1799 en 1809 nog in het geheugen. De Franse namen voor de forten werden vervangen door; in Den Helder: 1 fort Lasalle werd fort Erfprins, 2 fort Morsland werd fort Kijkduin, 3 fort Dufalga werd fort Falga, 4 fort l'Ecluse werd fort Dirks Admiraal en 5 fort Dugommier werd fort Oostoever. Bij het Volkerak werd het fort Duquesne fort Prins Frederik. Na de 10 daagse veldtocht in 1831 was er opeens een België!! Het is dat de Fransen ons tegen gehouden hebben, anders had er geen Belg meer bestaan. De Fransen dwingde ons te stoppen en weer terug naar het noorden te gaan ......... Al die jaren van oorlogvoeren had een grote aanslag op rijksschatkist gedaan en dat liet zich in de komende jaren terug betalen.
Zo ik heb getracht een klein uitleg te geven van het ontstaan van een bunker en van de fortificaties waar deze deel van uit maken.
SK
« Laatst bewerkt op: 17 april 2011, 10:10:20 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.