Doel:€250.00
Donaties:€70.00

Per saldo:€-180.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-07-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stedahult
Vandaag om 19:05:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door SvenW
Vandaag om 18:58:43
Achtergrond monteren door DelticPower
Vandaag om 18:58:17
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:53:35
Groei aantal passagiers intercity naar Berlijn vanuit Twente. #Treintrots door henk
Vandaag om 18:38:35
Roco 1731 omgenummerd naar 1714 Veenendaal door gtw6016
Vandaag om 18:35:12
BZN: Baan zonder naam in H0 door poftie
Vandaag om 18:34:59
Bezoekje Koblenz en omgeving door cor_b
Vandaag om 18:32:48
ACME, website al even niet bereikbaar door gertjan_duivesteijn
Vandaag om 18:32:11
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
Vandaag om 18:21:28
Fleischmann lichtsein knipperend maken. M.b.v. Viessmann 5065 mogelijk? door Erik Baas
Vandaag om 18:08:55
Artitec DE20, Kameel, gaat deze er komen? door Pauldg
Vandaag om 18:05:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Remco vM
Vandaag om 17:59:57
XPS-platen, waar per stuk verkrijgbaar? door 44
Vandaag om 17:33:31
Toekomstig project: "Slopershamer" door NS8714
Vandaag om 17:26:10
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 17:05:58
Functiemapping LoPi V4.0 DCC door bellejt
Vandaag om 17:02:44
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 16:59:05
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 16:43:30
Neutraal Moresnet in H0 door NS1220
Vandaag om 16:43:07
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door NS1220
Vandaag om 16:41:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 16:02:32
DB bestelt Talgorijtuigen+loks voor Berlijn-Amsterdam, inzet huidig materieel door Jelmer
Vandaag om 15:53:25
Vieze treinen, gebouwen, wegen etc. (tips en plaatjes) door bollen neus
Vandaag om 15:50:44
Vitrains 2019 door Chris
Vandaag om 15:50:05
De 'andere' vierassige ketelwagens voor het olievervoer van de NAM in tp. 3 door Frans8800
Vandaag om 15:27:30
Bentheimer Eisenbahn, gisteren en vandaag door 44
Vandaag om 15:13:31
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 13:55:44
Langer Grund door Edsko Hekman
Vandaag om 13:18:20
Gezocht: lichtgeleider voor Henckens HO-dwergsein. door Haradigi
Vandaag om 10:41:09
  

Auteur Topic: 12 Februari 2011 - Op bezoek in Breitendorf (Op bezoek bij Ed)  (gelezen 15000 keer)

Robert_N-Nm

  • Offline Offline
  • Berichten: 1382
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
12 Februari 2011 - Op bezoek in Breitendorf (Op bezoek bij Ed)
« Gepost op: 03 april 2011, 17:53:42 »
We gaan verder met een nieuwe OBB, ditmaal zakken we af naar een klein maar bekend West-Duits plaatsje met een spoorverbinding met Schwarzburg (via Holzburg): we zijn in Breitendorf en we worden rondgeleid door Ed.


Land: Duitsland
Schaal en systeem: HO, tweerail digitaal (Multimaus)
Tijdperk: III(-IV)
Specialisatie: kopstation tijdperk III
Website: Vroeger in Breitendorf. (rijdraad)

Na een ritje (OK, het was voor de schrijver meer een soort wereldreis) kwamen wij aan bij het nederige stulpje van bouwer Ed. Een hartelijk ontvangst met koffie en thee, vergezeld van een plak cake viel ons deel. Uiteraard kwamen we voor Breitendorf, maar ja, zo'n ontvangst slaan wij als OBB natuurlijk niet over. Uiteraard hebben even gezellig zitten babbelen en daar viel gelijk op dat er een behoorlijke collectie boeken in de kast staat, voornamelijk over de spoorwegen in Nederland.
Na deze versnaperingen en verfrissingen zijn we maar eens aan ons werk gegaan: Foto’s en notities maken. We willen immers graag weten hoe Breitendorf geworden is tot wat het vandaag de dag is.




Hoewel Ed al veel langer met treinen en modelspoor bezig is, is dit het eerste project dat afgerond is. Eerdere projecten zijn ergens in de loop van de bouw gestrand of nooit van de tekentafel afgekomen (dat klinkt bijzonder bekend...). Maar door de beperkte schaal en omvang staat hier nu Breitendorf. Is het helemaal alleen gebouwd? Nee, Ed heeft wat hulp gehad van z’n broer, vooral bij de onderbouw en de elektronica. De elektronica is overigens vrij basaal: de Multimaus stuurt de locs aan, de rest gaat "heel ouderwets analoog", aldus de bouwer van dit moois.




Het meest geavanceerde stukje elektronica is voor het schaduwstation, dat werkt automatisch, maar wel simpel. De uiteinden zijn voorzien van een stroomloze sectie waar de trein automatisch stil komt te staan. Het werkt, dat is het belangrijkste.

Ed is, zoals al bekend is uit zijn rijdraadje een liefhebber van de Duitse spoorwegen in het veel uitgebeelde tijdperk III. Dat betekent rode railbussen, stoomlocs aller gradaties en uiteraard de eerste diesellocseries (V200, V160 en V100) op de baan. Zo ook hier. Toegegeven, her en der wordt een beetje gesjoemeld. Zo zijn er een paar Roco-wagens die strikt genomen een tijdperkje later horen, maar de kleurstelling is gelijk en de verschillen vallen nauwelijks op.




Breitendorf is weliswaar aan een zijlijntje gesitueerd, maar het is een kopstationnetje waardoor er voldoende rangeerbedrijf is. Zo moeten de locs omlopen (het is tijdperk III, stuurstanden zijn nog niet hip) en komen er ook regelmatig excursietreinen aan met moderne (voor die tijd dan) diesellocs. In ieder geval zorgt dit voor de nodige afwisseling in het bedrijf. Alleen moet wel gezegd worden dat de volgende baan eerder een rondlopende gaat worden dan een kopstation. Het grootste nadeel, aldus de bouwer, is gewoon dat je niet even stil kunt gaan zitten en genieten van de rondrijdende treinen. Maar ja, rangeermogelijkheden zijn er dus wel.

En in de toekomst zal Breitendorf ook onder de draad moeten komen, want ja, die E 10 ligt nu toch een beetje werkloos in een kast te slingeren. Het materiaal van keuze zal dan overigens Viessmann zijn, daar komen de seinen op de baan ook vandaan. Verder zal er gewoon doorgegaan worden met detailleren (in die fase is de baan nu aanbeland). De grote werken zijn klaar. Nu worden er nog her en der autootjes toegevoegd, Preisertjes geplaatst en dergelijke. Zo ontstaat het broodnodige leven, zoals ook te zien is op onderstaande foto, waar twee heren zitten te wachten op de trein naar Schwarzburg, of verder? Wie zal het zeggen?




Qua nieuwe projecten in de toekomst zijn er ook al plannen. Zo is er een Artitec DE1 aanwezig, maar die past niet echt bij deze modelbaan. Nu staat er nog een stuk onderbouw paraat en wie weet valt dat om te toveren tot een spoordijkje voor Nederlands materieel of een klein stationnetje naar Nederlands voorbeeld. En uiteraard zal de opvolger van Breitendorf er ook wel een keer komen, als rondlopende baan, dat wel.

Was getekend 12 Februari 2011
Robert Wienesen (Auteur)
Rob Kramer (Fotograaf)
Fan van Zwitsers spoor N(m)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 11623
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:12 Februari 2011 - Op bezoek in Breitendorf (Op bezoek bij Ed)
« Reactie #1 Gepost op: 03 april 2011, 18:13:15 »
Leuk verslag en interessante foto's, omdat ze nu eens uit een heel ander perspectief zijn genomen dan Ed gewoon is te kiezen (y).

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Dion

  • powerd by Uhlenbrock
  • Offline Offline
  • Berichten: 5715
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re:12 Februari 2011 - Op bezoek in Breitendorf (Op bezoek bij Ed)
« Reactie #2 Gepost op: 03 april 2011, 18:36:27 »
Mooi verslag, (y).
groetjes Dion

theokersten

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
Re:12 Februari 2011 - Op bezoek in Breitendorf (Op bezoek bij Ed)
« Reactie #3 Gepost op: 03 april 2011, 19:17:32 »
leuk om te lezen (y)
ib-basic.

liefhebber ho en grootspoor

Edde

  • Breitendorferstraße 1969
  • Offline Offline
  • Berichten: 2914
    • Mijn Flickr pagina
Re:12 Februari 2011 - Op bezoek in Breitendorf (Op bezoek bij Ed)
« Reactie #4 Gepost op: 03 april 2011, 22:17:38 »
Hee ik zie het nu pas!!
Leuk gemaakt mannen top (y)
Bedankt.

gr Ed.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4920
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:12 Februari 2011 - Op bezoek in Breitendorf (Op bezoek bij Ed)
« Reactie #5 Gepost op: 04 april 2011, 14:32:01 »
Interessante reportage. Vooral de eerste foto met het overzicht van het station is erg verhelderend. :)

Groet,
Basilicum

Rick 91

  • Machinist NS Reizigers
  • Offline Offline
  • Berichten: 1073
  • Limburger in Utreggg
Re:12 Februari 2011 - Op bezoek in Breitendorf (Op bezoek bij Ed)
« Reactie #6 Gepost op: 04 april 2011, 14:38:22 »
Interessant! Leuk verslagje en mooi gemaakt. (y)

Gr. Rick
Bouwde aan Nederlandse baan met fictieve stad Nieuwdam. H0, 2-rail, Profi-rails, Digitaal, ESU ECoS, Nederlands, tijdperk IV V VI.

Gaat binnenkort bouwen aan Nieuwdam 2.0.

Anoniempje420

  • Offline Offline
  • Berichten: 1075
  • NIET MEER ACTIEF VERWIJDER AUB
Re:12 Februari 2011 - Op bezoek in Breitendorf (Op bezoek bij Ed)
« Reactie #7 Gepost op: 04 april 2011, 20:53:22 »
Leuk, mooie foto's Rob. (y)
NIET MEER ACTIEF VERWIJDER AUB

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2634
  • M'n andere bezigheid...
    • M'n treinbaan...
Re:12 Februari 2011 - Op bezoek in Breitendorf (Op bezoek bij Ed)
« Reactie #8 Gepost op: 04 april 2011, 20:57:35 »
Leuk verslag!  (y)

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:12 Februari 2011 - Op bezoek in Breitendorf (Op bezoek bij Ed)
« Reactie #9 Gepost op: 04 april 2011, 22:58:47 »
Mooi gedaan.

Johan.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.