Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Vreemd probleem
door
Ruud Teunissen
Vandaag
om 00:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
dennie
Vandaag
om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi
door
Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
booster vraag
door
Hasenwald
05 August 2025, 23:37:13
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
05 August 2025, 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Huup
05 August 2025, 22:20:51
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer...
door
Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc?
door
Bahn-AG
05 August 2025, 21:10:02
Her-(her-)beginnen
door
Overet
05 August 2025, 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
05 August 2025, 20:57:06
Terugverende koppeling
door
phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
phdirk
05 August 2025, 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Ronald69
05 August 2025, 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
05 August 2025, 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn
door
Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Kees-Jan
05 August 2025, 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC
door
hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast
door
Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
MoBaBro.de
door
henk
05 August 2025, 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn
door
Tedo
05 August 2025, 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Tedo
05 August 2025, 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko
door
wob
05 August 2025, 17:30:20
Station Arnhem jaren '80'
door
Niels B
05 August 2025, 17:26:13
US diorama in H0
door
Frank 123
05 August 2025, 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
05 August 2025, 16:57:56
Bauarbeiten im gange
door
741230
05 August 2025, 16:20:35
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Rookgenerator digitaal (op herhaling)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Rookgenerator digitaal (op herhaling) (gelezen 8716 keer)
wob
Aachenau West
Rookgenerator digitaal (op herhaling)
«
Gepost op:
01 April 2011, 22:24:50 »
Zojuist heb ik alle draadjes over dit onderwerp doorgelezen. Omdat ze al meer dan een jaar oud zijn open ik maar een nieuw topic.
Voor mijn te digitaliseren Roco BR 23 wil ik een rookgenerator inbouwen.
Mogelijkheden Seuthe:
no 9 8-14V 140mA
no 10 10-16V 130mA
no 11 16-22V 70mA
De winkelier adviseerde no 11 voor digitaal. Nummer 10 wilde hij niet verkopen. (Hulde aan zulk soort winkeliers!
)
Maar de draadjes lezende vrees ik dat nummer 11 gaat werken. Mijn Lenz trafo levert maar 15V aan de Compact.
Al veel eerder heb ik 2 andere locs van nummer 9 voorzien. Bij tijd en wijle (eenmaal op stoom gekomen) werken die geweldig.
Ik moet erbij zeggen dat de uitgang daarvan aan de massa ligt. De blauwe draad van de decoder blijft ongebruikt. Ik heb ook goed gelet op het vermogen van de decoder. De uitgangen van de (al wat oudere) Lokpilots leveren voldoende.
Voor mijn BR23 heb ik inmiddels een decoder van Digitrax liggen. De functieuitgang kan een dusdanig hoog vermogen aan dat niet bepalend is voor de keuze van de rookgenerator.
De BR23 maakt (net zoals mijn andere 2 locs) gebruik van de massa voor de functies. Gezien mijn ervaringen met nummer 9, neig ik daarom weer naar 9. (En ik ga hem weer apart schakelen onder F1)
Maar als ik het verhaal lees op de Duitse site (waarnaar in een van de draadjes verwezen wordt:
http://www.hp-pfeiffer.de/digi_umbau1/dcc/br23_roco_alt_h0/br23_roco_alt_h0.html
), dan gebruikt men nummer 10. En bij Chris van Diessen (Groterdam) idem nummer 10.
Maar al met al dus geen nummer 11, voor zover ik alles goed begrepen heb.
Heeft iemand van jullie aanvullend advies?
Ik houd me aanbevolen.
Groet, Bas
roadster36
Team Mitropa
Re:Rookgenerator digitaal (op herhaling)
«
Reactie #1 Gepost op:
01 April 2011, 23:29:13 »
wat is er tegen nr 10 dan?
gr van Jan die de ballen verstand van digitaal heeft maar er wel aan moet binnenkort
Bouwer
«
Reactie #2 Gepost op:
02 April 2011, 10:34:44 »
Bas,
Inderdaad wat is er tegen Nr. 10, ik gebruik ze al 2 jaar op mijn digitale baan, wat geeft de winkelier hier als rede voor op dat hij hem niet wil verkopen?
Ik bezit een BR 23 en BR 64 van Roco, beide zijn door mij voorzien van een Seuthe Nr. 10, en werken nu 2 jaar zonder problemen en met een mooie rookpluim, de 130 mA is voor de ESU loksound decoder geen enkel probleem.
Ik had in beide een Seuthe Nr. 11 zoals de Roco handleiding aangeeft gemonteerd, maar deze werkten heel erg slecht, rook kwam er bijna niet uit, en zijn vervangen door een Nr. 10, omdat mijn baanspanning maar 16 V is, en de Nr. 11 pas start bij een baanspanning van 16 V.
Monteer maar gerust Seuthe Nr.10, deze werken goed.
Groet Jan.
Met vriendelijke groet, Jan.
TT-baan "Klingenberg"
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=61652.0
wob
Aachenau West
«
Reactie #3 Gepost op:
03 April 2011, 21:27:06 »
Uiteindelijk heb ik een Märklin 7226 (= Seuthe no 10) aangeschaft bij een andere winkelier. Deze zou geschikt zijn tot 23 V. Dat verbaasde mij, want dat klopt niet met de fabrieksopgave. Märklin levert overigens zelf geen enkele technische specificatie. Alleen een summiere handleiding met pictogrammen zonder tekst, wat veel vragen oproept. Maar dat terzijde.
Thuisgekomen direct maar even een test uitgevoerd. Op 14V wisselspanning: prima. Zelfs op gelijkstroom met een aanzienlijk lagere spanning nog steeds rook. Prima. Dit geeft vertrouwen.
Op dit moment ben ik mijn 23-er aan het digitaliseren. Een lekkere puzzel. (Wat een gepruts om alleen al de kap van de tender er weer op te krijgen. Ik denk nu dat ik het kunstje door begin te krijgen).
Als alles klaar is laat ik wel van me horen. Kan nog wel even duren.
Groet, Bas
wob
Aachenau West
«
Reactie #4 Gepost op:
12 April 2011, 22:58:34 »
M'n 23-er staat nu digitaal op de baan.
Wat een klus was dat. Het lastigste bleef het om de kap van de tender er weer op te krijgen. Er klemt ergens wat, maar ik heb er geen zicht op kunnen krijgen waar precies.
Even een korte samenvatting van de bouw.
Het bestaande stroomschema analyseren was niet moeilijk. Ook het scheiden van de voeding van de rookgenerator en de verlichting voor was simpel uit te voeren. Er zijn dan 2 losse draden (naast de standaard 2 die in de kortkoppeling zitten) die naar de decoder in de tender moeten. Deze losse draden heb ik door het machinistenhuis gevoerd, via gaatjes in de voetplaat. Op deze wijze blijft de kortkoppeling tussen tender en loc te allen tijde vrij.
Om plaats te maken voor de decoder in de tender heb ik een stuk uit het ballastgewicht gezaagd. Dat was zeker een half uur zaagwerk, maar dat vond ik beter dan het gewicht compleet te verwijderen. Van de NEM-stekker 652 heb ik de pootjes voor verlichting voor, achter en de rookgenerator in tact gelaten (de rest van de aansluitingen is gewoon gesoldeerd). De 3 betreffende aan te sluiten draadjes heb ik vervolgens voorzien van contra-stekkertjes. Dit om later nog eventueel onderhoudswerkzaamheden te kunnen verrichten in de tender, zonder alles weer los te moeten solderen. Daarvoor moet je de kolenopbouw van de tender wel kunnen verwijderen zonder de kap te lossen. Dat laatste is mij achteraf onmogelijk gebleken. Toen het me in eerste instantie eindelijk gelukt was de tender te sluiten, bleek dat een van de draadjes naar de loc klem zat tussen de kolenopbouw en de metalen kap van de tender. Toen ik dat probeerde te corrigeren beschadigde de isolatie. Na een dag werken (met op zondag prachtig weer waar ik niet van heb geprofiteerd) viel dat niet goed. Het avondeten was niet gezellig (sneu voor mijn vrouw).
Na het eten heb ik de stekkertjes voor rookgenerator en verlichting voor verplaatst naar het machinistenhuis. Iets minder fraai maar wel een veel praktischer oplossing. Want op deze wijze kun je de tender scheiden van de loc zonder de kap van de tender te hoeven openen.
Uiteindelijk zit er nu een Lokpilot 4.0 in. Een decoder waar de loc prachtig op loopt. Intussen bij de ombouw tevens van de gelegenheid gebruik gemaakt voor een smeerbeurt en een correctie van de stroomafname. Dat zal ook een bijdrage aan het goede rijgedrag geleverd hebben.
En dan nu de rookgenerator.
Die werkt wel, maar helaas niet optimaal. Ik vermoed dat de spanning te hoog is en daarom zou ik de uitgang willen dimmen. Hoe dat moet, daar ben ik nog niet uit. Bij eerste lezing van de gebruiksaanwijzing krijg ik de indruk dat er CV's boven de waarde van 255 moeten worden aangesproken. Ik vrees dat dat niet gaat lukken met mijn eenvoudige Lenz Compact.
Ik zal eerst maar eens speuren op het forum of hierover al meer gezegd is.
Tenslotte is bij het hele gedoe van de tenderkap (wat een onvriendelijke constructie van Roco) een van de lichtleiders gesneuveld. Bijbestellen en dan moet de kap er nog een keer af. Zie ik nu al tegenop. Verder wil ik nog wat doen aan de schuin aflopende omloop langs de ketel, die horizontaal had moeten zijn. Een euvel wat ik bij meer van deze modellen gezien heb.
Als iemand nog tips of opmerkingen heeft dan houd ik me van harte aanbevolen.
Groet, Bas
wob
Aachenau West
vette rookpluim
«
Reactie #5 Gepost op:
23 April 2011, 12:59:29 »
De uitgang van de decoder heb ik nog niet kunnen dimmen. Maar bijvullen van de schoorsteen doet soms wonderen.
De omloop heb ik inmiddels horizontaal gezet. (Steuntje aan de voorzijde m.b.v. een speld. Nagenoeg onzichtbaar). Nu nog wat onderdelen bijbestellen (trapjes bufferbalk voorzijde enzo). Misschien nog een drijfwiel extra voorzien van stroomafnemers. Dan is ie echt af.
Hans Kl
Periode III - heden
«
Reactie #6 Gepost op:
23 April 2011, 13:09:34 »
Groter plaatje! Mooi dat het is gelukt.
Welke 23er is dit? oude model of de nieuwere?
Dat kon ik niet helemaal opmaken.
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail
wob
Aachenau West
Vette rookpluim (2)
«
Reactie #7 Gepost op:
23 April 2011, 15:25:09 »
Je mag de 100 kB niet overschrijden. Deze foto is 98 kB, het maximum.
Het is een 2e hands. Zeker niet de nieuwste versie. Maar ook niet uit de eerste lichting, getuige de geheel rode wielen. Catalogusnummer 43249. Stond in 1995 al in de catalogus. Locnummer 23 058. Dat is de versie die men in Zwitserland museaal gebruikt. Wat het model wel bijzonder maakt is dat ie en houten opbouw op de kolenbak heeft. Dan oogt ie nog imposanter.
Hans Kl
Periode III - heden
«
Reactie #8 Gepost op:
23 April 2011, 15:29:24 »
Zwitserland? Wat dacht je van Friesland vanaf
niet morgen
.
Diesel gestookt!
«
Laatst bewerkt op: 23 April 2011, 15:36:30 door Hans Kl
»
Bram w
«
Reactie #9 Gepost op:
23 April 2011, 15:33:15 »
Hans Kl,als je het hele ndraadje wat jij aangeeft leest,die zie dat hij niet zwitserland geeft geen toestemming.
groet Bram.
Hans Kl
Periode III - heden
«
Reactie #10 Gepost op:
23 April 2011, 15:36:08 »
Ja, had het net gelezen, dacht alles al gelezen te hebben. Niet dus
wob
Aachenau West
«
Reactie #11 Gepost op:
23 April 2011, 15:39:54 »
Een duidelijker plaatje, hoop ik. Mwah.
wob
Aachenau West
«
Reactie #12 Gepost op:
24 April 2011, 11:17:15 »
Citaat van: Hans Kl op 23 April 2011, 15:29:24
Zwitserland? Wat dacht je van Friesland vanaf
niet morgen
.
Als ie werkelijk in Friesland komt, een reden om eens te gaan kijken.
wvdm
Gast
«
Reactie #13 Gepost op:
24 April 2011, 11:50:29 »
Hallo Bas,
Kijk, dat is tenminste een goede rook pluim op je foto's.
Het is niet zo'n iel rooksliertje, die die analoge M* stoomlocomotieven in de jaren 70 hadden.
Met diodes kan je de stroomsterkte temmen.
Een diode verlaagt de spanning met 0,5 volt. Niet die bruine doorzichtige, maar de zwarte/blauwe met zilverkleurige ring gebruiken. Is het wisselstroom? Dan ook diodes tegengesteld monteren in de voeding draad naar de rook generator.
Bas: 100 kB en 98 kB zegt mij helemaal niets. Kan je dat uit leggen voor de digibeten, zoals ik?
Groetjes
Wil
wob
Aachenau West
«
Reactie #14 Gepost op:
24 April 2011, 14:25:17 »
100 kB betreft de maximale grootte van de fotobestanden die mag uploaden.
Ja het is inderdaad een geweldige rookpluim. De generator weet niet hoe snel ie alles eruit gespuwd moet krijgen. Dat is dan ook gelijk het nadeel, want na een minuut is de generator leeg. Diodes om te temmen hebben in mijn geval geen zin, vermoed ik. Want de rookgenerator staat op een functieuitgang van de decoder Lokpilot 4.0. Gelukkig maar, want dan kan ik hem ook uit zetten.
Hoe de functieuitgang van een Lokpilot 4.0 moet dimmen met een eenvoudige Lenz Compact, weet ik niet.
Ik vrees dat het niet mogelijk is.
Weet iemand dat?
Groet, Bas
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2