Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 2841714 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16665 Gepost op: 22 september 2020, 20:56:22 »
Ruim drie weken na de bestelling is er weer een partijtje Hunt magnetische koppelingen binnengekomen. De producent had in augustus een actie met flinke korting georganiseerd en die was blijkbaar nogal in de smaak gevallen. Voortaan kun je dus maar beter je koppelingen niet tijdens actieperiodes bestellen.  ;D
Naast enkele types die ik al uitgeprobeerd heb, had ik nu voor het eerst de z.g. "Elite" koppelingen besteld, die in tegenstelling tot de standaardkoppelingen tweezijdig toepasbaar zijn. Dit nieuwe type is duidelijk herkenbaar aan zijn vierkante kop i.p.v. de ronde van de standaardkoppeling:


Foto © www.westhillwagonworks.co.uk

Nu de grote vraag: is deze "Elite" koppeling toepasbaar samen met de "oude" ronde standaardkoppeling? In dat geval kun je bijv. aan de ene kant van je rijtuig een oude en aan de andere een nieuwe koppeling plaatsen en dan kun je mooi bij elke verbinding een ronde tegen een vierkante plaatsen om geen last van de polariteit te hebben. Ik heb nu aan één Mk1 rijtuig een "Elite" Pullman/Mk1 type koppeling bevestigd en daarmee met de hand een sleep van 7 rijtuigen voortgetrokken, die alle voorzien zijn van de oude ronde standaardkoppelingen. Hoewel ik de indruk heb, dat de magnetische kracht bij gebruik van de twee verschillende types iets minder is dan bij twee van de standaardkoppelingen kan ik de sleep gewoon met de hand vooruit trekken. Als ik ineens een harde ruk geef dan schiet de verbinding weliswaar los, maar bij normaal gebruik lijkt het wel te moeten kunnen. Hier zie je rechts de "Elite" koppeling en links de gewone:


Met de vierkante kop zien de "Elite" koppelingen er meer "railway like" uit dan de gewone. Overigens maakt Hunt nu ook een type "Elite" buckeye koppeling, maar die ziet er bijna hetzelfde uit als de gewone Elite. Ik heb er een zakje van besteld om ze eens goed te besnuffelen. Omdat er jammer genoeg op de website van de meeste types geen duidelijke foto's met afmetingen etc. staan, doe ik dat wel vaker in de hoop dat ik blij verrast wordt om de koppelingen voor het een of ander toe te kunnen passen. In dit geval zie ik het nu nog niet voor me.  :-\

Leen.

« Laatst bewerkt op: 22 september 2020, 21:38:54 door St00mboy »

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16667 Gepost op: 22 september 2020, 23:11:18 »
Anyway, boeiend nieuws want in het sinds kort onafhankelijke UK gaan ze British Rail weer heroprichten...

Nog wat leesvoer:
https://railway-news.com/franchising-is-dead/
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16668 Gepost op: 23 september 2020, 22:15:00 »
Het experimenteren met de magneetkoppelingen gaat weer verder......
...............

Naast enkele types die ik al uitgeprobeerd heb, had ik nu voor het eerst de z.g. "Elite" koppelingen besteld, die in tegenstelling tot de standaardkoppelingen tweezijdig toepasbaar zijn.
................

Dat de "Elite" koppelingen van Hunt tweezijdig toepasbaar zijn is natuurlijk allemaal winst, zou je zeggen, maar het is weer eens niet alles goud wat er blinkt.  ;D Bij deze koppelingen is het namelijk wel zaak om te weten wat de boven- en de onderkant is, want twee t.o.v. elkaar omgekeerde koppelingen stoten elkaar af. De NEM koppelingen zijn recht en "center shank", maar Hunt geeft voor zover ik weet niet specifiek aan waar op de koppelingen de bovenkant zit:

(Sorry voor de slechte foto)
Deze koppelingen kunnen dus ondersteboven gemonteerd worden en dit kan in bepaalde gevallen problemen geven, bijv. met Bachmann Mk1's en Mk1-Pullman rijtuigen. Gelukkig is er een manier om erachter te komen wat de correcte montage is. Het voor de Bachmann Mk1's en Pullmans gemaakte type is niet recht, maar gekniekt en kan maar op één manier gemonteerd worden:


Als je die onder een Mk1 bevestigt dan kun je bepalen wat de bovenkant is door er een andere "Elite" koppeling tegenaan te houden:


Aan de ene kant van de NEM-koppelingen zit een soort bultje:


Dat bultje moet altijd aan de bovenkant komen. De onderkant van de koppeling ziet er anders uit. Hij is een beetje vlak afgerond en heeft vier kleine stipjes, een soort boutjes:


Nogmaals, je moet dus bij de Hunt "Elite" NEM-koppelingen het bultje altijd aan de bovenkant houden.  (y)

Bij de oude standaardkoppelingen met ronde magneet speelt dit probleem niet en daarop wordt door Hunt keurig aangegeven of het een koppeling met "A" of "B"-polariteit is om je vóór het bevestigen en ook bij het aankoppelen enigszins te helpen ze uit elkaar te houden. Ik houd de letters altijd aan de onderkant van de koppeling, want dan zijn ze tijdens het rijden niet in het zicht. Bij het aankoppelen voel ik eerst even met een koppeling van het aan te koppelen rijtuig of hij aantrekt of afstoot. Als hij afstoot, dan keer ik het rijtuig even om. Als hij aantrekt en dus aankoppelt, dan probeer ik gelijk de bogie in het spoor te krijgen en zet het rijtuig in de rails. Dit werkt heel goed, zelfs op gebogen spoor.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 27 september 2020, 13:23:12 door St00mboy »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 3976
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16669 Gepost op: 25 september 2020, 12:54:13 »
Ik heb een vraagje!. Ik heb nu dus een paartje W4 pecketts en een sleep wagons met zeer korte wielbasis. Volgens Hornby moeten de pecketts op een minimale boogstraal rijden van hun R1 boog. Dat zeggen ze om hen zelf in te dekken, wanneer mensen klagen dat de trein niet goed door een te krappe boog loopt.

Ik ben nieuwsgierig naar de krapste boogstraal die je nog kan berijden met deze kleine machines en hun nog kleinere wagonnetjes. Ik wed namelijk dat ze veel krapper kunnen dan de Hornby R1 boog. Ik heb wanhopig gezocht op internet, naar ik heb niets kunnen vinden. Weet iemand van jullie hier in alle toeval, wat de meest krappe gangbare boogstraal is?

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10543
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16670 Gepost op: 25 september 2020, 17:58:12 »
Vandaag in de post:

Pike, Godfrey, Captain Mainwaring, en anderen in schaal 1:43,5.  ;D
No dress rehearsel, this is our life.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10543
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16671 Gepost op: 25 september 2020, 17:59:01 »
Weet iemand van jullie hier in alle toeval, wat de meest krappe gangbare boogstraal is?
Heb je een flexrail in huis? Uitproberen maar.
No dress rehearsel, this is our life.

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
  • Southern....de oude dan
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16672 Gepost op: 25 september 2020, 21:05:14 »
Ik ben nieuwsgierig naar de krapste boogstraal die je nog kan berijden met deze kleine machines en hun nog kleinere wagonnetjes. Ik wed namelijk dat ze veel krapper kunnen dan de Hornby R1 boog. Ik heb wanhopig gezocht op internet, naar ik heb niets kunnen vinden. Weet iemand van jullie hier in alle toeval, wat de meest krappe gangbare boogstraal is?

Mvg,

Bas

Anekdotisch 'bewijs', maar voor wat het waard is dus:
https://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/148702-the-hornby-ruston-can-do-what/

Grtz Gerard

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16673 Gepost op: 26 september 2020, 19:36:13 »
Gisteren heb ik bij de EMV in Best een trein met magneetkoppelingen op een grote baan laten rijden, eerst met 6 rijtuigen en daarna tot max. 11 rijtuigen. Aan weerszijden van de ovaalvormige EMV-baan reed de trein door twee bogen van ca. 53 cm radius. De trein bestond uit twee Hornby Pullmans, vier Airfix/Hornby GWR Centenary rijtuigen, drie of vier Mainline/Bachmann LMS rijtuigen en één Hornby GWR Clerestory rijtuig in MR-uitvoering. Op de voorste twee Hornby Pullmans na betreft het allemaal rijtuigen uit de jaren rond 1980.
De voorste twee Pullman rijtuigen zijn voorzien van "Elite" koppelingen. Tussen het tweede en derde rijtuig zat een verbinding van een oude met een "Elite" koppeling van Hunt, waarbij de magneetkracht niet optimaal is. De 9 rijtuigen erachter - alle voorzien van de "oude" Hunt standaardkoppelingen - werden echter probleemloos meegetrokken en ik had er misschien nog wel een paar achter kunnen hangen. Deze proef is dus geslaagd:


Tussen de GWR Centenary rijtuigen had ik als afstandhouder N50 magneetjes van 1,5mm tussen de koppelingen geplaatst. Na een tijdje heb ik die verwijderd en daarna gaf alleen het voorste GWR-rijtuig nog problemen. Nadat ik een magneetje achter dit rijtuig had geplaatst liep alles weer probleemloos. Conclusie: de magneetje zijn misschien niet eens nodig, maar als het zonder niet goed werkt kan je er een beetje mee spelen. Deze proef is dus ook geslaagd en ik vraag me nu alleen af waarom deze rijtuigen een maand geleden op de BMB-baan in Stroe niet door de S-bocht van de keerlus kwamen met een aanmerkelijk grotere radius, nl. 61cm.  ???

...........Overigens maakt Hunt nu ook een type "Elite" buckeye koppeling, maar die ziet er bijna hetzelfde uit als de gewone Elite......

Bij nader inzien is deze bewering niet helemaal waar.  :-[ Als je twee buckeye koppelingen koppelt, dan ziet het er vanaf de zijkant behoorlijk uit als een buckeye:


Op de donkere foto is dat helaas niet 100% goed te zien, maar geloof me maar op mijn blauwe ogen.  ;)

Hierbij de video van de trein met 10 rijtuigen op de EMV-baan:
<a href="https://www.youtube.com/v/UdWRBG7ABHk&amp;feature=youtu.be" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/UdWRBG7ABHk&amp;feature=youtu.be</a>

Een uitgebreid verslag van het bezoek aan Best vind je hier:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93268.msg3222153249#msg3222153249

Het laatste nieuws is dat er weer een paar nieuwe Hunt koppelingen bijgekomen zijn. Zo is er nu een "Elite" buckeye close NEM koppeling:
https://westhillwagonworks.co.uk/hunt-couplings-new-c-2/hunt-couplings-elite-oo-gauge-new-c-21/buckeye-elite-couplings-c-28/hunt-couplings-elite-buckeye-close-nem-couplings-oo-gauge-p-131

Leen.
« Laatst bewerkt op: 26 september 2020, 23:39:03 door St00mboy »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16674 Gepost op: 28 september 2020, 11:51:41 »
Een eerste model van de 4- en 6- Wheel coaches van Hattons.



Foto: Hattons

Gr, Hans

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1215
  • Southern....de oude dan
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16675 Gepost op: 28 september 2020, 20:03:31 »
En Jennifer Kirk heeft de engineering examples van de 'Genesis Coaches' in handen gehad en bespreekt ze op haar eigen enthousiaste manier:
https://www.youtube.com/watch?v=n2IRxZmGIV0
Nou staat er nier voor niets een YouTube waarschuwing (bevat reclame van/voor de maatschappij, Hattons dus) maar het is zeker de moeite waard om te kijken want ze laat heel veel details zien. Ik werd er iig heel enthousiast (en hebberig) van!

Cheers, Gerard

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16676 Gepost op: 28 september 2020, 20:33:21 »
@Gerard,

Top review! Dank je. Zekers ik wacht op een serie SECR karretjes mét licht.

Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16677 Gepost op: 28 september 2020, 22:54:51 »
Er zijn inmiddels drie soorten Hunt koppelingen:
1) De normale standaardkoppeling met ronde magneet.
2) De "Elite" koppeling met vierkante magneet.
3) De "Elite" buckeye koppeling, eveneens met vierkante magneet.

Van de "Elite" koppelingen zijn op dit moment (nog) minder types verkrijgbaar dan van de standaardkoppeling, maar er komen nog steeds nieuwe types bij.
De Hunt koppelingen zijn toepasbaar bij diverse koppeling-bevestigingen. We treffen o.a. het volgende aan:
1) Geschroefde koppelingen. Hunt heeft een type schroefkoppeling, die toepasbaar is bij Mainline en Bachmann materieel.
2) De "Airfix" mount. Hornby maakt hiervan nu nog steeds gebruik. Hiervoor zijn o.a. de Hunt HST-koppelingen toepasbaar.
3) De NEM socket, waarmee veel modellen uitgebracht zijn met de NEM socket op de verkeerde plek.  :-\  Hunt heeft hiervoor diverse types in het assortiment.
4) Gepopnagelde koppelingen. Tot nu toe heb ik bij dit type een NEM-schacht aangebracht, maar de Hunt schroefkoppeling is wellicht toe te passen.
5) Aangegoten koppelingen. Dit gebeurt op allerlei manieren en is lastig op te lossen.

De bij punt 1 t/m 3 vermelde koppelingen zijn door mij vanaf 13 juni toegepast op een flink aantal rijtuigen en in dit topic beschreven. Het vervangen van meegegoten koppelingen is m.i. een van de grootste trauma's in de modelspoorhobby. Op een gegeven moment kwam ik er dan ook even niet verder meer mee, maar vandaag heb ik weer wat voortgang geboekt. Ik heb een tijdje geleden ontdekt dat Hunt ook hiervoor in een oplossing voorziet, namelijk de "stepped" versie van zijn koppeling, waarbij de magneet niet centraal zit, maar verticaal verschoven. Hier zie je links de standaard en rechts de "stepped" versie:

Foto © westhillwagonworks.co.uk

Ik heb nu van twee rijtuigen de koppelingen afgeknipt en NEM schachten onder de bogies geplakt:


Daarna heb ik de Hunt koppeling erin geduwd, iets te snel want de lijm was nog niet helemaal droog:


Op het spoor ziet het er nu zo uit. Het LNER Thompson rijtuig:


en het Hornby GWR rijtuig:


Zoals je ziet zit de koppeling nu ongeveer op de correcte hoogte en dus kan er makkelijk met een ander rijtuig aangekoppeld worden zoals bijv. met dit Bachmann Bulleid rijtuig:


Hopelijk houdt het plakspul zich goed, dan kunnen we er nog een hoop plezier aan beleven.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 29 september 2020, 18:30:23 door St00mboy »

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7825
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16678 Gepost op: 29 september 2020, 16:30:12 »
Pike, Godfrey, Captain Mainwaring, en anderen in schaal 1:43,5.  ;D
Tof! Gelijk aan de slag, of toch maar op de stapel met de rest van de projecten?
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16679 Gepost op: 29 september 2020, 18:53:09 »
De laatste Railtalk Magazine is er weer. Enjoy!  (y)

https://www.railtalk.info/magazine/issue168high.pdf



Ik zie nu ook dat we die van augustus hier gemist hebben  :-\:
https://www.railtalk.info/magazine/issue167high.pdf



Leen.


« Laatst bewerkt op: 29 september 2020, 19:26:30 door St00mboy »