Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MrBoembas
Vandaag om 02:36:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:07:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bahnstrecke 5867 door Schachbrett
Vandaag om 00:39:27
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Schachbrett
Vandaag om 00:37:53
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
18 maart 2024, 23:41:34
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door bernhard67
18 maart 2024, 23:27:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:18:36
De Hondsrugbaan door Modelbaan BeltHeim
18 maart 2024, 23:17:58
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door MOVisser
18 maart 2024, 23:09:27
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Perronhoogte TP3 door Klaas Zondervan
18 maart 2024, 22:35:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
plaatsen bezetmelders lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:33:54
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
US diorama in H0 door basjuh1981
18 maart 2024, 20:02:44
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
Rheinburg, TP V/VI door gdh
18 maart 2024, 19:15:56
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 2841794 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16125 Gepost op: 24 februari 2020, 20:36:45 »
De Ruston 48HP diesel was laatst afgeprijsd bij Rails of Sheffield voor net geen £65. Vorig jaar had ik dit locje al eens in pré-order staan, maar uiteindelijk toch weer geannuleerd, omdat dit precies rond de toch al dure decembermaand uit zou komen.



Hmmm, het is in meer dan één opzicht een appetijtelijk lokje...  ;)

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16126 Gepost op: 24 februari 2020, 23:20:50 »
De LMS was in haar dagen de grootste transportorganisatie ter wereld en dus ook de grootste spoorwegmaatschappij van de Big Four. Er waren rond de 10.000 locomotieven in gebruik en natuurlijk niet allemaal nieuwe. Tot 1932 was er sprake van de van de Midland Railway geërfde "small engine policy", maar toen William Stanier van de GWR overkwam, maakte hij er korte metten mee en werden er al vrij snel grotere locomotieven gebouwd. De eerste 4-6-2 "pacific" class lok die hij ontwierp was de "Princess Royal" Class, de voorloper van de latere "Princess Coronation", ook wel bekend als de "Duchess" class.

Hornby heeft de "Princess Royal" loks al vanaf de Triang dagen in het assortiment. De R50 was er zelfd al in 1950. Over de Triang Princess is meer informatie hier te vinden:
http://www.tri-ang.co.uk/Origprincess.html

Dit is een R50 van Triang:


Iedere Britse jongeman die in de jaren '50 enige interesse in treinen had kende het model wel. En zelfs in dit land was het geen zeldzaamheid. Het model werd door de jaren heen stukje bij beetje door Triang en zijn/haar opvolgers veranderd en/of verbeterd, totdat er vanaf 1986 een model verscheen wat meer op een Princess dan op de Triang versie ervan leek. Deze no. 6201 "Princess Elizabeth" is er een uit 1993:




De grote volvobumper koppeling spreekt boekdelen, de motor was de bekende "Ringfield" motor in de tender en er zitten ook nog geen ramen in. Visueel was het weliswaar een beter model dan dat van Triang, maar daar was ook alles mee gezegd: het was zeker geen fijnschaalmodel. In 2001 verscheen er een aanmerkelijk verbeterde versie met ramen, een 5-polige motor in de lok en met wat fijnere wielen, aandrijfwerk etc.:




De wielen van de voorste bogie zien er nog steeds niet erg prototypisch uit en ook de bogie onder de cabine lijkt niet op het prototype. Verder is de keteldiameter nog steeds te klein en zijn er nog wel wat dingen, maar qua indruk ziet het model er als een "Princess Royal" uit. Niet slecht na 50 jaar, zou ik zeggen.  ;)
Maar de "Princess Royal" is een populaire lok en de Britse modelspoorliefhebber wacht al jaren op een echt goed 21e eeuws model. Nou, dat is er sinds vorige week! De laatste versie van Hornby zou alle kritiek moeten doen verstommen. Hij is natuurlijk met ruim £170 nog nooit zo duur geweest, maar dat geldt voor meer dingen, en beter duur dan niet te koop! Ik heb hem vanavond speciaal voor jullie voorzichtig even op de rails gezet:


en een nieuwe tender:


Ik moet hem nog laten rijden hoor, maar wat mij direct opvalt zijn opnieuw die lelijke bogiewielen van Hornby. Zo zien de wielen van een lok er $@%$! toch niet uit? Nu heb ik de hoofdprijs betaald en moet ik toch weer een stel speelgoedwielen vervangen voor een paar van Alan Gibson, belachelijk. OK, het is maar een pond of 6 en kom je over de hond, dan kom je over de staart, maar toch... :( Ik erger me er al dertig jaar aan!  Van mijn Duchesses en Black Fives heb ik er ook al een flink stel vervangen. >:(

Gelukkig ziet de lok er verder goed uit en er zit nu eindelijk ook een mooie weergave van het draaistel onder de cabine. Dat is twaalf jaar nadat bij de "Duchess" het rare klappergeval vervangen werd wat eronder hing. Ook de ketel heeft duidelijk meer body dan die van de oudere modellen. Ik zal eens snel zien of ik nog ergens een paar 3 ft. 9 spoke Stanier bevelled (= met een randje) wielen heb en dan is het volgens mij een behoorlijk geslaagd model geworden. Proficiat Hornby!  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 29 februari 2020, 10:26:58 door St00mboy »

jandejager

  • Offline Offline
  • Berichten: 540
  • Alle leuke dingen vinden plaats BOVEN de Evenaar !
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16127 Gepost op: 26 februari 2020, 04:28:42 »
Hierbij nog mijn verjaardags cadeautje van 4 Januari.
Het kleine maar fijne spoorweg museumpje bij ons in Ipswich

Plus nog een filmpje van mijn GG1 :
https://www.youtube.com/watch?v=VAaqJNFVY08&t=30s
Met lizard en motorfiets  >:(
https://www.youtube.com/watch?v=dGrW_GEWc1Y&t=195s
Zonder lizard en zonder motorfiets  ;D

Groeten, Jan








































St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16128 Gepost op: 27 februari 2020, 15:25:03 »
Mooie foto's, Jan. Mooi cadeau!  (y)
En lekker weertje. Hier weten we bijna niet meer wat dat is.... :-\

Leen.

jandejager

  • Offline Offline
  • Berichten: 540
  • Alle leuke dingen vinden plaats BOVEN de Evenaar !
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16129 Gepost op: 27 februari 2020, 16:26:36 »
Dank je wel Leen  (y)

Van dat lekkere weer gaan er hier 14 van in een dozijn en omdat het 4 Januari was zal het waarschijnlijk minimaal 35 zijn geweest of meer.
Maar aan die helblauwe lucht op de foto kun je niet zien of het een ECHT prettige dag is van 25 graden of zo'n uiterst akelige 40 graden blaster waar Ipswich een vast abonnement op heeft  >:(
Binnen was het uiteraard wel prettig met airconditioning en het mooie spul wat daar te zien was doet je de hitte buiten gauw vergeten ;D
Heel fijn dat mijn oudste dochter even meeging !
Uiteraard heb ik het museumpje wel weer gezien voor een paar jaar.

Groet, Jan

Mooie foto's, Jan. Mooi cadeau!  (y)
En lekker weertje. Hier weten we bijna niet meer wat dat is.... :-\

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16130 Gepost op: 28 februari 2020, 21:04:42 »
Geen goed nieuws: ik lees net dat de aangekondigde Bachmann Midland 1P voorzien zal worden van rubberen bandjes om de wielen:

Foto © hattons.co.uk

Het zal daarmee het eerste Bachmann Branchline model worden, uitgevoerd met die ellendige dingen. Dat doet het ergste vrezen voor de NER/LNER G5 van TMC/Bachmann:

Foto © hattons.co.uk

Vreemd genoeg heeft de Hornby M7, ook een 0-4-4t, geen bandjes, en dat terwijl Hornby er een paar jaar geleden ineens toe overging om er bepaalde modellen mee uit te rusten, zoals de SR T9:

Foto © hattons.co.uk

Deze bandjes zijn een goedkope oplossing om de trekkracht te vergroten, maar verder hebben zij alleen maar nadelen. De ermee voorzien wielen nemen geen stroom op, ze laten vieze troep achter op de rails en ze moeten geregeld vervangen worden door nieuwe, waarbij je het aandrijfwerk van de lok los moet schroeven en de kwaliteit van de nieuwe bandjes niet gegarandeerd is. Eigenlijk zou het bij een stoomlok verboden moeten worden, want dat vervangen is niet voor iedereen even makkelijk. Ondanks dat het een goedkope oplossing is wordt het model van de 1P niet echt goedkoop en de prijs van de G5 is nog niet eens bekend. Ik ben benieuwd met welk smoesje ze zullen komen om hun f#@%! bandjes goed te praten.  ::)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 28 februari 2020, 21:26:52 door St00mboy »

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 957
  • G5
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16131 Gepost op: 28 februari 2020, 21:07:43 »
Getver. Ik hoop van harte dat die G5 zonder bandjes komt.
Wat gebeurt er trouwens als je die bandjes er af sloopt?

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16132 Gepost op: 28 februari 2020, 21:24:31 »
Op RMWeb staat bij de G5 nog niet vermeld, of hij bandjes krijgt, maar er is nog helemaal niets te zien geweest van de G5, ook de prijs niet.
Van de 1P zijn al prachtige foto's te zien in MR-uitvoering:

Foto © bachmann.co.uk

Maar ja, met bandjes is hij natuurlijk een heel stuk minder mooi.  :-\

.....Wat gebeurt er trouwens als je die bandjes er af sloopt?

De bandjes liggen in een gleuf in het loopvlak. Als je de bandjes eraf sloopt verslechter je de rijeigenschappen, doordat het wiel niet lekker op de rails kan lopen. Het enige wat ik kan bedenken is om er vinyl bandjes omheen te leggen. Die slijten niet of nauwelijks en laten ook minder of zelfs geen rotzooi achter. Maar ja, hoe kom je eraan, en ook nog op de juiste grootte. Ik heb ze een keer bij Walthers (USA) gekocht voor de T9. Ik moest ze oprekken omdat ze te klein waren voor de T9. Je moet ook niet denken dat hij dan gelijk beter gaat lopen, want een wiel met een bandje loopt natuurlijk nooit echt lekker.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 28 februari 2020, 21:29:54 door St00mboy »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6056
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16133 Gepost op: 28 februari 2020, 21:33:48 »
@Leen,

Gezien de (beperkte) trekkracht van mijn H-Class, snap ik het weer wel dat men voor die bandjes kiest. Het alternatief zou een zwaardere loc of zwaardere motor zijn. En dat kost meer...

Gr, Hans

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 957
  • G5
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16134 Gepost op: 28 februari 2020, 21:50:37 »
Kortom, afgezien van alle wielen vervangen zit je aan die bandjes vast.
En als je alle wielen vervangt moet je misschien nog wat aan het gewicht van de lok gaan doen. En dan misschien weer de motor  ???

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16135 Gepost op: 28 februari 2020, 22:46:15 »
Bij een 0-4-4T is moet er veel gewicht op de voorste wielen komen. Het zal gezien de ruimte vast niet makkelijk zijn om een flinke plaat lood in de smokebox te proppen.

Leen.

jandejager

  • Offline Offline
  • Berichten: 540
  • Alle leuke dingen vinden plaats BOVEN de Evenaar !
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16136 Gepost op: 29 februari 2020, 14:02:48 »
Die bandjes zijn dus een echte primeur voor Bachmann want antislip bandjes zijn zeer "on-Bachmann".
Ben dus niet zo ge-interesseerd .............
Hornby heeft ze wel maar gelukkig niet bij mijn Lord Nelson/Rodney en Class 87035 !

Duitse merken is het bijna altijd bingo met die bandjes zoals de Fleischmann Plan V en een mooie P8 4-6 stoomlocomotief.
Ook de geheel metalen en dus zware SVT137 twee-delige Hamburger heeft kruislings die bandjes op het aangedreven midden draaistel.
Gelukkig NIET op de TRIX BigBoy en de 1 kilogram zware GG1 !



Ook bij Artitec ontkom je niet aan bandjes, ze zitten kruislings op het aangedreven draaistel van de DE-1 en DE-2 en op de binnenste twee wielen van het motordraaistel van het Plan U.
Terwijl ze vrij licht zijn qua gewicht.

Groet, Jan


jandejager

  • Offline Offline
  • Berichten: 540
  • Alle leuke dingen vinden plaats BOVEN de Evenaar !
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16137 Gepost op: 01 maart 2020, 01:36:52 »
Een heel mooie oplossing voor de bandjes discussie had Broadway Limited toen ik 13, 14 jaar geleden mijn Pennsylvania K4 Pacific kocht.
Deze stoomlocomotief is inclusief tender geheel van metaal dus weegt behoorlijk wat en heeft dus goede tractie die niet bepaald om bandjes verlegen zit.
Toch had Broadway aan de bandjes liefhebbers gedacht door de achterste drijfas met bandjes en groeven in de wielen LOS bij te leveren !
Dus standaard ZONDER bandjes en wie ze er onder wil hebben kan meteen aan de slag met het drijfwerk om de assen om te wisselen.

De uitnodiging was aan mij niet besteed en de bandjes waren al helemaal verrot bij aankomst.
Gelukkig was Broadway wel zo slim om de bandjes er puur als optie erbij te doen en niet omgekeerd !
Ik heb de as met gegroefde wielen nog steeds met een sleutel om de drijfstangen los te draaien.
Ben ook blij dat Philip Sutton mijn SLW 24009 zonder bandjes heeft afgeleverd.

Eigenlijk zou een fabrikant van te voren een onderzoek moeten doen of klanten (wij dus) die bandjes wel willen hebben !

Groet, Jan


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16138 Gepost op: 01 maart 2020, 11:44:09 »
Ja, zolang bandjes niet bij wet verboden zijn moeten ze er gewoon een extra set wielen bijleveren, zodat we zelf kunnen kiezen.  (y)

Leen

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #16139 Gepost op: 01 maart 2020, 20:15:42 »
Als je nog mooie foto's wil kijken:
https://www.railtalk.info/magazine/issue161high.pdf



Met dank aan forumlid Erik Mijd.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 02 maart 2020, 19:38:25 door St00mboy »