Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:09:19
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 03:41:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 03:08:03
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3140071 keer)

Merlin674

• Offline Offline
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #8790 Gepost op: 04 February 2016, 12:17:53 »
Paul,
Ik heb zelf de fout gemaakt door de helling iets te stijl te maken en daarbij ook nog eens in een bocht van 90 graden. Twee recipies for disaster.  :o
Ik heb mij gewoon initieel verrekend in het hoogteverschil dat moet worden overbrugd. Het is gewoon veel meer dan ik had bedacht. Dat komt vooral door de constructive van mijn tafels waarbij de zijkanten 10 cm hoog zijn. Licht en stevig van multiplex, maar wel 10 cm. Tel daarbij de hoogte die je moet vrijlaten voor loks en rijtuigen dan is er heel wat te overwinnen.
Ik ga het nu anders doen. De tafel waarop de fiddle yard ligt staat gelukkig op eigen pootjes. Die ga ik dus 180 graden omdraaien waardoor de 'ingang' naar de fiddle yard aan de andere zijde komt te liggen. Er achter langs komt nu een hellingbaan te liggen die ongeveer 3 meter lang is en volkomen recht. Bovendien komt de hellingshoek nu ver onder wat maximaal haalbaar is voor locomotieven. Het zou nu dus goed moeten komen. Al is het wel weer heel wat extra werk.  :-\

Dit is zo'n beetje het idee. Ik heb de ruimte om de tafel zo neer te zetten.
Ed

Jelle Jan

• Offline Offline
    • Nederlandsche Tramweg Maatschappij
« Reactie #8791 Gepost op: 07 February 2016, 17:26:59 »
Rustig hier, de laatste dagen. Maar even een plaatje van een kolentrein uit de jaren '50.

(met een muisklik wordt ie dubbel zo groot)

Deze zes verschillend genummerde lekker roestige kolenbakken vormen wagenset 37-235Z van Bachmann, een special voor TMC, geweatherd door Bachmann zelf en daarna nog eens extra geweatherd door TMC. Twee hebben spaakwielen, de andere vier hebben driegatswielen. Werkelijk een prachtige set.

Ik heb de zesde kolenbak bewust aangesneden op de foto, om de suggestie te wekken, dat de trein langer is, en... om te verdoezelen dat ik nog geen brake van heb in BR livery.

Tanks+Treinen

• Offline Offline
  • Ben een beetje van het Brits af...
« Reactie #8792 Gepost op: 07 February 2016, 17:36:07 »
Jelle Jan,  (y) !

Benjamin92

• Offline Offline
« Reactie #8793 Gepost op: 07 February 2016, 18:05:25 »
Goedenavond Litter Binners,

Ook ik ben sinds kort een liefhebber van het Britse spoor. Vorig jaar april lag ik in de haven van Southampton graan te laden en het toeval wilde dat we een weekend over lagen. Dus dat betekende de stad in. In Hawks Bazaar kocht ik voor weinig geld een Hornby Class 06 en ik nam een catalogus mee. Dat smaakte naar meer en in dezelfde stad nam ik vervolgens een Hornby Magazine mee. Ook kocht ik bij Waterstones een Rail Guide 2015. Het toeval wilde dat we het graan vevoerden naar Tilbury, waar we alweer een weekend over lagen. Aangestoken door wat ik zag in de boekjes ging ik weer de wal op met het doel er meer te verzamelen.

Dat lukte aardig en ik had een BRM Annual, Modern Locomotives Illustrated en nog wat tijdschriften waarvan ik even de naam kwijt ben. Terug aan boord begon ik ze door te lezen en werd ik aangestoken door een virus. Die Engelse treinen, wat zijn ze soms toch mooi van lelijkheid!

Enfin om een lang verhaal kort te maken ben ik me gaan verdiepen in de Britse spoorwegen, met voornamelijk een focus op de BR tijd. Sinds oktober ben ik het huis uit gegaan en gaan samenwonen en er werd gelijk een mooie kamer gereserveerd voor de modelbaan. Het is niet heel groot, maar ik wil graag klein beginnen. Over het thema ben ik nog niet helemaal uit, maar ik ben druk bezig met tekenen en bedenken (de catalogussen, baanplanboeken en andere interessante boekjes gaan gewoon mee aan boord  ;))

Ondertussen ben ik ook al wat materieel aan het verzamelen, maar omdat ik nog niet echt een idee heb wat ik wil gaan bouwen is dat nog een allegaartje.

Maar nu wil ik graag afsluiten met een vraag. Is er misschien een tijdschrift wat jullie kunnen aanraden voor mij? Ik zoek iets waar ik een hoop van kan leren en wat gewoon waar voor je geld is, al is dat natuurlijk vaak een persoonlijke mening. Ik ben zelf een beetje fan van Hornby magazine, alleen kan ik maar niet vinden of zij ook bij Hornby horen. Graag zou ik wat advies horen.

Alvast bedankt!
Met vriendelijke groeten, Benjamin

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #8794 Gepost op: 07 February 2016, 18:58:52 »
Benjamin, allereerst welkom op onze Litter Bin. Het is fijn om een nieuwe Litter Binner te kunnen verwelkomen.  (y)

Ik begrijp uit je post dat je je aan het verdiepen bent in het Britse spoor in het BR-tijdperk en dat je in schaal 00 wilt gaan rijden. Heb je ook al over een regio nagedacht?
De BR-tijd beslaat een flinke periode, waarvan het begin gekenmerkt werd door stoom, daarna een transitieperiode met stoom en diesel en daarna nog een aantal verschillende periodes met diesel en elektrische tractie in verschillende uitvoeringen. De verschillende periodes worden gekenmerkt door het uiterlijk van het rijdend materieel.
Bachmann heeft als hulp een periode-indeling gemaakt:
1   1804 - 1875 Pioneering
2   1875 - 1922 Pre-Grouping
3   1923 - 1947 The Big four - LMS, GWR, LNER and SR
4   1948 - 1956 British Railways Early Crest
5   1957 - 1966 British Railways Late Crest
6   1967 - 1971 British Railways Blue Pre Tops
7   1971 - 1982 British Railways Blue Tops era
8   1982 - 1994 British Railways Sectorisation
9   1995 onwards - Post Privatisation

Dan zie je dus dat er 4 verschillende BR-periodes zijn, die niet van de ene op de andere dag in elkaar zijn overgegaan.

Voor wat betreft je vraag: de 4 bekendste tijdschriften zijn:
1) Railway Modeller.
2) British Railway Modelling (gelinkt aan het Rmweb.co.uk forum, een waardevolle bron van informatie).
3) Hornby Magazine. Staat helemaal los van Hornby en heeft er niets mee te maken, behalve dat ze beide de naam delen van Frank Hornby, de man van de Hornby Dublo en de Meccano.
4) Model Rail.

Ik ben zelf abonnee op de digitale BRM, maar de andere tijdschriften zijn in principe net zo goed. Het ligt eraan wat je zelf mooi vindt en het ene tijdschrift kan in april beter zijn en het andere bijv. in mei. Dat kan per maand verschillen.

Voor wat je in model wilt maken is ook de regio nog van belang. Yorkshire ziet er anders uit en heeft een andere railway history dan Southampton, waar je vorig jaar was.

Verder een tip bij het aanschaffen van materieel: probeer van een bepaald prototype altijd een kwalitatief hoogwaardig model met een goed mechaniek te kopen. Met name de oudere mechanieken met de pancake motoren van Hornby en Lima en die met split-framed chassis van Mainline en de vroege Bachmann kun je beter vermijden. Over het algemeen zijn de modellen die DCC-ready zijn en NEM-schachten hebben voor de koppelingen meestal wel aan te bevelen.

Als je verder nog vragen hebt, stel ze gerust.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 07 February 2016, 19:06:22 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #8795 Gepost op: 07 February 2016, 19:03:17 »
@Jelle Jan
Weer een juweel van een ex-GWR-trein!  (y)

Leen.

Benjamin92

• Offline Offline
« Reactie #8796 Gepost op: 07 February 2016, 19:18:23 »
Heel erg bedankt voor je reactie!

De Engelse tijdperken kende ik al, en langzaam leer ik ze uit mn hoofd! Gaat lastig, als je tot voor kort er maar 6 kende  ;).

Wat betreft je opmerking dat de verschillen binnen Engeland heel groot zijn; daar ben ik me van bewust, al heb ik nu nog geen flauw idee wat ik nu precies het mooiste vind. Als ik dit draadje mag geloven (en ik lees het stiekem al een tijdje) dan heeft bijna iedereen wel zijn favoriete uitgezocht binnen de Big Four. Tot nu toe vind ik ze allemaal wel hun charme hebben. De GWR met z'n mooie donkergroene locs en Pannier Tanks, de Southern met vooral de aparte ontwerpen van Bulleid en 3rd rail. De LNER met die mooie Apple Green kleuren. En dan de LMS, tja daar heb ik nog niet zoveel mee. Wat ik niet wil is de zoveelste GWR branch line terminus bouwen, want als ik het internet mag geloven doet bijna iedereen dat al ;D.

In het tijdperk van BR heb ik ook niet echt een favoriete periode, al is het begin van de diesels wel interessant. Maar ook de blauwe periode en de sectorisation. Alleen het tijdperk van de privatisatie vind ik niet heel bijzonder, behalve dan misschien het begin.

Wat betreft je opmerking over het kopen van materieel; ik heb vlak voordat ik nu aan boord ging een J72 van Mainline gekocht in BR Black en een 3F van de LMS (beide voor zeer weinig geld). Ik heb ze nog niet kunnen testen, maar dat ga ik doen als ik weer thuis ben. Maar zoals ik begrijp is het beter om naar nieuwere modellen te kijken?

Overigens heb ik een zwak voor kleinere locomotieven, ik heb weinig met grote stoomlocs en sommige grote diesels. Daarom wil ik ook een baantje met kleine treinen, ook om niet te veel hooi op mn vork te nemen de eerste keer.

Tanks+Treinen

• Offline Offline
  • Ben een beetje van het Brits af...
« Reactie #8797 Gepost op: 07 February 2016, 19:43:50 »
Benjamin, altijd fijn om een nieuwe Engelse treinengek te ontmoeten!

Wat betreft de tijdschriften, geen van de genoemde is slecht, zeker niet, maar ik heb wel zo mijn voorkeuren.

Railway modeller is aardig, Hornby is goed, maar wat mij betreft staan Model Rail en BRM bovenaan. En van deze twee vind ik BRM nog net iets beter, alhoewel ik hier mogelijk ook bevooroordeeld ben omdat veel van mijn vrienden op RMweb dit lezen!

Groeten, Sierd Jan

PS: De LMS is ook best een leuke maarschappij... ;)

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #8798 Gepost op: 07 February 2016, 20:38:10 »
De J72 is een heel leuk model en als je hem test dan merk je vanzelf of je een goeie hebt.
Als hij goed loopt dan is het prima natuurlijk. Dan kun je tevreden zijn.
Over het algemeen zijn ze niet muisstil en kunnen ze een knerpend geluid maken, maar als je dat niet erg vindt dan is het OK.

Het zwakke punt van het Mainline/Bachmann split framed chassis is vooral de nylon assen, waarmee de wielen t.o.v. elkaar geísoleerd worden.
Als die kapot zijn merk je dat je lok niet meer goed loopt en dan zie je dat de wielen met de aandrijfassen niet meer goed staan t.o.v. elkaar.
Peters spares www.petersspares.com heeft sinds kort vervangingsassen, maar ik weet niet of die ook voor de Mainline geschikt zijn.
Het Mainline model werd in de jaren '90 opgevolgd door de Bachmann J72 met een verbeterde motor.
Verder is het lastig om een DCC decoder in te bouwen, ook bij het Bachmann model.
Bachmann heeft aangekondigd om binnenkort de J72 met een DCC Ready chassis te gaan uitvoeren.
Ik heb hier ook een paar Bachmann en ook Mainline J72's en de nieuwe zal wel véééél duurder worden.

De 3F is waarschijnlijk de "Jinty" van Hornby. Dat is een leuke lok voor weinig geld. Hornby heeft dat model al heel lang in het assortiment. Er is een voorloper: de nòg oudere Triang versie van de 3F uit de vroege jaren '60 met een luidruchtige X03 motor en hele dikke grijze wielen. De motor is oersterk, maar met de wielen kun je problemen krijgen dat hij niet lekker over je rails loopt. Ook de wat oudere Hornby's met modernere wielen hebben een X03 motor. Behalve dat ze niet stil zijn, zijn ze degelijk en oersterk.
Bachmann heeft een verbeterd model van de 3F, maar die kost nu 73 pond en de huidige van Hornby heb ik pas in de SDJR-uitvoering nog voor 20 pond gezien.
Als je 3F goed over je spoor loopt is dat heel mooi en waarschijnlijk is het inbouwen van een decoder niet zo'n probleem.

Het is niet per se zo dat alleen nieuwere modellen een goed mechaniek hebben. Het gaat erom dat je voor het geld wat je voor een bepaald model over hebt het model kiest met een kwalitatief goed mechaniek. Een 3F is in dat licht voor hetzelfde geld een betere aankoop dan een J72, omdat de J72 meer kans heeft op defecten en moeilijker digitaal te maken is. En als hij defect gaat, kun je dan onderdelen krijgen? Van de Mainline ben ik daar niet zeker van, voor de Hornby 3F vind je waarschijnlijk makkelijker onderdelen.
Overigens vind ik de J72 een heel leuk model hoor, en als hij goed rijdt, dan rijdt hij gewoon goed.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 07 February 2016, 20:57:52 door St00mboy »

Benjamin92

• Offline Offline
« Reactie #8799 Gepost op: 07 February 2016, 20:56:44 »
Bedankt voor het advies, alleen realiseerde ik me net dat ik een 4F heb en geen 3F. Ik ben nog niet helemaal thuis in de stoomlocs ;)

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #8800 Gepost op: 07 February 2016, 21:02:17 »
Is dat de 4F van Airfix?

Leen.

Benjamin92

• Offline Offline
« Reactie #8801 Gepost op: 08 February 2016, 07:55:47 »
Ja, ik dacht van wel.

Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #8802 Gepost op: 08 February 2016, 18:34:31 »
@Jelle Jan

Je brake van is er hoor!  ;D:
http://www.ehattons.com/82905/Bachmann_Branchline_33_309_20_Ton_Toad_brake_van_114947_in_GWR_grey/StockDetail.aspx

@Benjamin
De 4F van Airfix is voor zijn tijd, en eigenlijk nog steeds wel, een keurig net model. In de tender zit een pancake motor, die de tenderwielen aandrijft. De tenderwielen hebben slipbandjes. Dat is niet het meest begeerlijke mechaniek.
Dit model is inmiddels overgegaan naar Hornby, die er een paar jaar geleden een nieuw verbeterd DCC-ready chassis voor gemaakt heeft. Bachmann heeft nu ook een 4F, maar van een andere, de LMS-versie.
Voor de prijs van twee Airfixen kun je waarschijnlijk nog geen Bachmann of Hornby 4F kopen. Als je Airfix goed rijdt dan heb je normaal gesproken een goede deal qua prijs/kwaliteit. Er kan evt. zonder al teveel breekwerk ook een decoder ingebouwd worden.
Sommigen hier, zoals ik, kopen hun DCC-decoders bij Hattons.

Leen.

Jeroen1975

• GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
« Reactie #8803 Gepost op: 08 February 2016, 19:11:05 »
Voor mij hoef je niet te kiezen Benjamin. Waarom zou je jezelf in een hokje willen stoppen? Om het kiezen wat makkelijker te maken, heb je al die mooie Britse smalspoorlijnen al bekeken. Vele modellen zijn ook in 009 te verkrijgen. Heljan komt met een prachtige kan en klare 009 lok uit.

Succes Groeten Jeroen
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #8804 Gepost op: 08 February 2016, 19:54:16 »
Kiezen? Hoezo hokje? ???

Leen.
« Laatst bewerkt op: 08 February 2016, 22:16:26 door St00mboy »