Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal. door Lobomotion69
Vandaag om 02:52:11
Geïsoleerd motorschild. door Ronald69
Vandaag om 00:08:59
Show je realistische treinsamenstelling door laurent
09 November 2025, 23:59:09
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
09 November 2025, 23:43:10
Killswitch door Menno
09 November 2025, 23:42:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door prutser
09 November 2025, 23:27:51
Bahnstrecke 5867 door Dennis1984
09 November 2025, 23:03:35
Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5) door Rob Ellerman
09 November 2025, 23:01:51
Roco 2025 door Dennis1984
09 November 2025, 22:31:50
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
09 November 2025, 22:24:29
Aachenau West door wob
09 November 2025, 22:19:59
Palisade Canyon door RobVille
09 November 2025, 22:12:26
Station Roodeschool door Torikoos
09 November 2025, 21:10:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
09 November 2025, 20:55:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
09 November 2025, 20:26:23
Alternatieven voor servo's door Klaas Zondervan
09 November 2025, 19:56:02
Baan in Los Angeles door AndrevdG
09 November 2025, 19:51:16
Lodewickshaven door Ronald Halma
09 November 2025, 19:39:08
Aanpassing dressoirbaan door Syb030
09 November 2025, 19:26:59
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
09 November 2025, 19:23:22
Tapatalk door Hasenwald
09 November 2025, 19:16:12
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Gerrit H
09 November 2025, 19:11:18
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Ferdinand Bogman
09 November 2025, 19:04:21
Halte Assel, een nieuw baantje in H0 door Klaas Zondervan
09 November 2025, 19:04:19
Raadplaatje door grossraumwagen
09 November 2025, 18:51:23
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
09 November 2025, 18:44:21
BLS Vectron ( LS Models) Function Mapping door erwin janssens
09 November 2025, 18:41:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
09 November 2025, 18:26:32
Jacquelinger Lokalbahn goes DCC-EX (met wired throttle !) door Marijn
09 November 2025, 18:18:28
Rondom Charlois door Alewijn
09 November 2025, 18:11:15
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3316821 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #8640 Gepost op: 08 January 2016, 12:26:31 »
Citaat
Waarom deze kleur?
(Dit is waarschijnlijk ook wat ivanzon met zijn vraag bedoelt, begrijp ik nu).

Jammer genoeg lijkt de Flying Scot nu - en ja, Hendrik Jan, met rode wielen helemaal -  wel erg veel op een Baureihe 01.
In WW2 werden alle loks zwart geverfd en de ramen werden geblindeerd. Waarom dat was laat ik graag aan de verbeelding van de lezer over.
De nu eindelijk in minstens 2 keer hopelijk goed gerepareerde Flying Scot wordt in de Youtube film in de zwarte oorlogskleuren gepresenteerd.
Blijkbaar hielp dit wel, want de verschrikkelijke vijand heeft enorm veel vernield, maar in totaal heeft hij slechts 8 van de ruim 20.000 Big Four loks definitief uit kunnen schakelen.

Al vanaf de jaren '20 waren er - niet alleen bij deze loks trouwens - problemen met de rook uit de schoorsteen die het zicht vanuit de cabine belemmerde. Er vonden talloze experimenten plaats om dit euvel te verhelpen, zonder de fraaie lijnen van de loks erg veel geweld aan te doen. Maar eind jaren '50 kwam Peter Townend, shedmaster bij Top Shed (Kings +) met de van DB geleende oplossing: de DB-flaporen bleken de ultieme oplossing voor de A3 loks om ervoor te zorgen dat de zichtbaarheid vanuit de cabine gewaarborgd bleef. In BR-dienst heeft de Flying Scot slechts voor ruim een jaar vanaf 1961 met deze flaporen rondgereden.
In zijn zwarte uitvoering tijdens WW2 zaten er niet alleen helemaal geen smoke deflectors op de Flying Scot, het was toen ook geen A3, maar nog een A1. De lok werd pas in 1947 tot A3 omgebouwd.
In het licht van alle discussies die er waren om de lok authentiek te maken en het vele geld wat hieraan gespendeerd is, kan de lok dus eigenlijk alleen maar authentiek (even los van mogelijke andere gedane wijzigingen) uitgevoerd worden in zijn BR-uitvoeringen van na 1947 en met de DB-deflectors zelfs alleen vanaf 1961. Wij waren in York een keer getuige van zo'n discussie tussen 2 NRM-mensen.
Maar ach, een kiesoor die daarop let......  ;D

De Flying Scot werd 3, 4 jaar geleden na zijn mislukte reparatie ook in deze zwarte uitvoering in het NRM gepresenteerd en er is toen ook een Hornby model van verschenen.
Verder geven alle uitvoeringen van de Hornby top-modellen (d.w.z. de "nieuwe" vanaf 2005, en dus niet de oudere versies en de latere Railroad-modellen) de LNER-Flying Scot alleen in zijn A3-vorm weer. Dat is dus zoals hij er tijdens preservation ná zijn diensttijd bij BR uitzag. Er is tot nu toe nog steeds geen Flying Scot als A1 uitgebracht in de uitvoering zoals hij vóór 1947 in dienst bij de LNER rondreed.
Er zijn tot voor kort ook geen authentieke A3-modellen in LNER-uitvoering uitgebracht, maar wel in BR. De enige in LNER-groen is de A3 "Book Law" die sinds kort verkrijgbaar is. De vraag is voor mij nog hoeveel concessies Hornby bij dat model gedaan heeft, maar het is in elk geval de eerste Hornby A3 in jaren '30-uitvoering.

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #8641 Gepost op: 08 January 2016, 13:06:33 »
@Ed
Gresley had in de jaren '30 blijkbaar iets met de Art Deco stijl en ook met Bugatti. Als je op de NYMR een keer in de met iets van de artistieke jaren '30 Art Deco stijl uitgevoerde Gresley buffet car een biertje gedronken hebt en je ziet de lijnen van de A4, dan zie je parallellen met de stijl van deze J50. Er zijn nogal wat ronde vormen.
Je moet er evenals bij de A4 even aan wennen, maar met dit model van Hornby lukt dat wel hoor.

Leen.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11738
    • Mijn fotoarchief
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #8642 Gepost op: 08 January 2016, 13:21:18 »
Blijkbaar hielp dit wel, want de verschrikkelijke vijand heeft enorm veel vernield, maar in totaal heeft hij slechts 8 van de ruim 20.000 Big Four loks definitief uit kunnen schakelen.

Ach, wat echt geholpen heeft is het feit dat het VK op een eiland ligt.   ;) En bij de bombardementen op Britse doelen is veel vernield, maar ze zijn er in verhouding nog goed af gekomen.

Die flaporen staan de loc overigens best goed, is weer eens wat anders te midden van de Britse stoom (y)
« Laatst bewerkt op: 08 January 2016, 13:23:05 door NS8714 »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #8643 Gepost op: 08 January 2016, 19:46:23 »
Sja, de schoonheid van flaporen is een kwestie van smaak. Je zal best niet de enige zijn die het mooi vindt.
Misschien kun je er ook aan wennen net zoals aan de A4 of de Bulleids, geen idee.
Ik heb ooit in Rijswijk twee BR 44's gekocht - een van Märklin Hamo en een van Roco - omdat ik die lok van Märklin als jochie ook had en ook omdat ik het nog steeds een imposante lok vind, maar ze hebben allebei geen flaporen omdat ik het niet mooi vind. Deze Roco lok is trouwens een heel mooi model en rijdt ook fantastisch mooi met zijn tenderdrive met cardan:
http://olx.ua/obyavlenie/prodam-parovoz-br44-1095uk-tsifrovoy-roco-masshtab-no-ID6kgjf.html

Hier is voor de liefhebber een heel interessante webpagina over de Gresley A1/A3's:
http://www.lner.info/locos/A/a1a3a10.php

Leen.
« Laatst bewerkt op: 08 January 2016, 23:30:36 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #8644 Gepost op: 08 January 2016, 23:30:16 »
Voor de liefhebber nog even kort iets over de door Hornby uitgebrachte verschillende LNER- en BR-uitvoeringen van de Gresley A1/A3.
In 2005 kwam Hornby met de geheel nieuwe A1/A3 volgens de laatste stand van de techniek. De loks werden sindsdien in diverse uitvoeringen uitgebracht.
Hieronder een summier overzicht van welke BR- en LNER uitvoeringen Hornby van dit topmodel heeft uitgebracht.
Het onderstaande geldt dus niet voor modellen met tenderdrive van vóór 2005 en de Railroad modellen van de laatste jaren, en ook niet voor de nòg oudere Triang modellen.

LNER-uitvoeringen
Tot ieders verrassing werd de eerste A1, "Great Northern" uitgebracht in de correcte uitvoering van vlak na de grouping, d.w.z. volgens de GNR-specs (grotere loading gauge) en dus zonder de al snel door de LNER gedane aanpassingen om hem minder hoog te maken. Hij had een GNR-tender met daarop zijn GNR-no. 1470 i.p.v. 4470 en L&NER i.p.v. LNER. Van dit pre-LNER-prototype hebben er slechts 8 korte tijd rondgereden:

(C) eHattons - Hornby LNER 1470 "Great Northern"

In 2006 werd no. 4475 A1 "Flying Fox" uitgebracht. Dat was een A1 geheel volgens LNER-specs, dus met verlaagde cabine, dome, schoorsteen etc. Ook deze lok kreeg de fraaie GNR-tender mee, met alleen "LNER". Het loknummer stond op de cabine. De iets later in een Pullman-set uitgebrachte no. 2569 "Gladiateur" en had dezelfde uitvoering:

(C) eHattons - Hornby R2598M met A1 "Gladiateur"

De in 2011 uitgebrachte no. 4476 "Royal Lancer" heeft ook dezelfde uitvoering, maar een ander type tender:

A1 "Royal Lancer"

Vorig jaar werd eindelijk de eerste A3 "Book Law" in LNER-uitvoering uitgebracht. Maar deze uitvoering is vrijwel gelijk aan de A1, en alleen als A3 herkenbaar aan de geschroefde afdekplaten op de rookkast, hèt herkenpunt voor alle A3's:

(C) eHattons - Hornby LNER  A3 "Book Law"

Verder zijn er nog A3's met de bekende banjo dome en met de "high cab cut-out", waarmee in LNER tot nu toe alleen onze Flying Scotsman door Hornby uitgevoerd is. Hij kreeg deze attributen tijdens de ombouw van A1 naar A3 in januari 1947:

De Flying Scotsman met dubbele schoorsteen en afgeknipte smoke deflectors

Dubbele schoorstenen werden door de LNER vanaf 1937 toegepast, waarna ook de zichtproblemen met de rook begonnen. De Flying Scot is in LNER-uitvoering door Hornby zowel met enkele als met dubbele schoorsteen uitgevoerd.

BR-uitvoeringen
Hornby heeft ook diverse BR-groene uitvoeringen van de A3 uitgebracht. Deze hebben echter allemaal de banjo dome en voor zover ik weet (ik heb zelf geen A3 in BR-groen) ook allemaal een "high cab cutout". Er zijn er zowel met enkele als met dubbele schoorsteen uitgebracht.

Er is ook minstens één keer een Flying Scotsman in wartime black met no. 103 uitgebracht:

(C) eHattons - NRM Hornby Flying Scotsman

Leen.
« Laatst bewerkt op: 09 January 2016, 22:38:02 door St00mboy »

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1532
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #8645 Gepost op: 09 January 2016, 11:33:31 »
Even iets anders dan dat LNER stoomgeweld.....

De stoel is weer uit de gang:


Mijn eerste class 47. Gelukkig had BR er daar ook niet veel van.  ::)
Tevens de eerste aanzet voor een (korte) posttrein.

Werner
Weer een lok voor op de stapel 'nog te digitaliseren' loks. Ben benieuwd of ik wel genoeg decoders heb.
« Laatst bewerkt op: 09 January 2016, 11:35:09 door mdjr78 »

Paul Delcour

  • Offline Offline
  • Berichten: 244
  • Britain rules the rails...
    • Attic Junction
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #8646 Gepost op: 09 January 2016, 13:57:31 »
Hoezo: gelukkig?
Attic Junction • www.train.delcour.org

Merlin674

  • Offline Offline
  • Berichten: 1030
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #8647 Gepost op: 09 January 2016, 14:18:12 »
Leen,
Mooi stuk over de A1/A3!  (y)
Er wordt inderdaad nogal eens vergeten dat FS pas in '47 naar A3 werd omgebouwd. Ze was daarmee een van de laatste A1's die de verbouwing onderging. Ik blijf zelf de apple green versies, zonder flaporen, het mooist vinden. Heb daarom vorig jaar een Hornby Great Northern gekocht. Ook, omdat deze was voorzien van de originele, non-corridor, tender met coal-rails. Is toch het meest origineel denk ik.
Ed

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1532
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #8648 Gepost op: 09 January 2016, 15:13:19 »
Hoezo: gelukkig?

Ik had wellicht het ironie-alarm aan moeten zetten.

Ik vind de class 47 een van de minst interessante Engelse diesels. Vandaar dat het erg lang heeft geduurd voordat ik mijn eerste heb aangeschaft. Het is echter wel de grootste serie lijndiesels (512 stuks). Dus als je, in mijn geval, een goed beeld van begin jaren '90 wil neerzetten. Dan ontkom je er eigenlijk niet aan om er meerdere in de collectie te hebben. Maar goed, laat ik er maar eens met één beginnen.

Werner

Paul Delcour

  • Offline Offline
  • Berichten: 244
  • Britain rules the rails...
    • Attic Junction
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #8649 Gepost op: 09 January 2016, 15:52:18 »
Smaken verschillen. Ik moet zeggen dat ik tot mijn verrassing me juist op de diesels heb gericht. Ik vind ze prachtig, fascinerend en zeer typerend. Heb er al aardig wat van bij elkaar gevonden.
Attic Junction • www.train.delcour.org

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2172
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #8650 Gepost op: 09 January 2016, 16:05:08 »
Ik vind de class 47 wel wat hebben, zeker in de large logo uitvoering, die staat ze best. En er zit een sulzer in  (y) Die klinken toch wel OK.

Gerard

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1532
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #8651 Gepost op: 09 January 2016, 16:57:32 »
Ik vind diesels ook stoer, zeker de class 22, 33, 35 en 37. De class 47 vind ik een stuk minder, hoewel ze inderdaad wel aardig klinken. Er zijn ook diesels die ik nog minder interessant vind hoor. Bijvoorbeeld de Peaks en Deltics....

Werner

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2172
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #8652 Gepost op: 09 January 2016, 18:35:08 »
Mjah, de Peaks. Eigenlijk zijn ze spuuglelijk, maar dat maakt ze juist weer leuk  (y). Ik hoop in elk geval dat er toch nog eens een in het blauw van Graham Farish komt (en niet af fabriek vervuild, wat mode lijkt te worden). De Deltic is vooral geweldig om te horen, als daar het gashendel open gaat... Voor mij zijn het toch vooral de classes 24 t/m 27, class 31 en 33. Die gangway door, al dat niet vervangen door een plaat, en de daarbij horende rare kleine raampjes doen het hem. En de class 33, die klopt gewoon qua vorm.

Gerard

mdjr78

  • Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 1532
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #8653 Gepost op: 09 January 2016, 19:29:07 »
Het geluid van een Deltic is natuurlijk niets in vergelijking met de class 20 en 37. Die hebben wat mij betreft een heerlijk geluid.

Die gangways blijven wel typisch voor Engelse diesels. Daarom is de class 150/2 ook stoerder dan de class 150/1.

Werner

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12010
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #8654 Gepost op: 09 January 2016, 22:34:16 »
Hmmm, diesels.....  ::)

Vandaag de nieuwe LSWR/SR O2 van Kernow/DJM in SR olive green besnuffeld:


Kijkje bijna in de cabine:


Andere kant van de lok:


En met een Maunsell rijtuig:


Het heeft een tijdje geduurd eer de O2 uitkwam. De zwarte BR-versies konden al een jaar of 4, 5 geleden besteld worden en zijn er pas sinds kort. Deze SR-versie kon je pas sinds een jaar of twee bestellen en ik heb er dus niet zo lang op moeten wachten als Michael (draisinen).
Het lokje ziet er mooi uit en rijdt prima op mijn baan van 90cm.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 09 January 2016, 22:36:26 door St00mboy »