Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 14:05:49
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 13:48:42
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 13:47:16
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
Vandaag om 13:29:35
Al mijn goede ideeën... door RobGood
Vandaag om 13:24:22
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:21:18
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 12:43:13
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Martijn193
Vandaag om 11:52:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 2862726 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #60 Gepost op: 08 april 2011, 18:02:01 »
@Jan
Dat is een mooie oude kaart van Lord Nelson himself en ook een nuttige link met info. Ik weet niet of Rivarossi de Royal Scot ook in BR groen heeft uitgebracht. Als dat zo is dan zijn ze iig heel erg zeldzaam. Onverbouwde RS'en hebben wel bij BR rondgereden, hoor.

@Ben
De Bulleid rebuilt pacific is een schitterend model van Hornby, het eerste moderne in China geproduceerde lokaangedreven model. Het is het model waarmee ze er na 1997 weer bovenop gekomen zijn, nadat ze te koop gestaan hebben. Goed idee om de boottrein uit te gaan beelden.

En dan nu een review voor to whom it may concern:

Vorige week op 1 april  - geen grap - heb ik de "Flying Scotsman" besteld in Eastleigh, toevallig de geboorteplaats van bovengenoemde "Lord Nelson" lok. Vanmiddag heb ik hem bij het postkantoor opgehaald. Nu ken je de Flying Scotsman waarschijnlijk als de bekende A1/A3 lok, het is zo'n beetje de Engelse 3737:


(foto: Wikipedia)

Hier is hij afgebeeld met flaporen, maar deze lok bedoel ik niet, al is daar ook een mooi model van. Er was nl. ook een trein die "The Flying Scotsman" heette, en die werd weliswaar soms door een A1/A3 lok getrokken, maar na 1935 ook vooral door een modernere gestroomlijnde A4.

Hornby heeft van deze trein al diverse trainpacks uitgebracht, maar dit vond ik wel een hele mooie set. De set, no. R2888M, is voorzien van een certificaat - no. 930 van 1200 - en dus uitgebracht in een oplage van 1200. Hij zal af en toe best wel op Ebay opduiken.

Waarom dit zo'n mooie set is? Nou, omdat hij voor een redelijke prijs de laatste versie van de Hornby A4 bevat nl. no. 4483 "Kingfisher" met 3 van de laatste versie van de Hornby Gresley rijtuigen in LNER teak uitvoering: een 1st class corridor, een (1st/3rd) composite corridor en een buffetrijtuig. In Engeland bestond heel lang geen 2nd class, omdat die in 1876 door de Midland Railway afgeschaft was, gevolgd door de andere maatschappijen. Hieronder een poging om de set te reviewen.

Dit is de doos waarin de trein verpakt zit:



en hij zit evenals de set van Ben erg strak verpakt in het piepschuim:



maar goed, de strakke verpakking gaan we zo meteen te lijf door flink in de tempex te knijpen.

Het chassis van de lok is voorzien van een 5-polige skew wound motor en van de fijne zwartgemaakte aandrijfstangen van de moderne Hornby loks. Een 8-polige DCC plug is aanwezig. De Cartazzi truck onder de cabine kan niet heen en weer slingeren, maar is vast gemonteerd. Om toch door kleine bochten te kunnen rijden is de as voorzien van flensloze wielen. Voor de liefhebber is een extra set wielen bijgevoegd met flenzen. Dat vereist echter een boog met een radius van minimaal 75cm, of het nodige vijlwerk aan je nieuwe lok om de wielen wat ruimte te geven. De rode aandrijfwielen zien er netjes uit, al zijn Hornby wielen niet zo fraai als bijv. die van Alan Gibson.

De voorkant van de lok is behalve met een vacuum remslang uitgevoerd met een screw link koppeling en verende buffers:


(klik)

De cabine heeft plastic cabinedeuren, waarmee je heel voorzichtig moet zijn, en is binnenin aardig van detail voorzien, al is het detail nog niet helemaal op het niveau van later uitgebrachte Hornby modellen als de Schools of de King Arthur Class:



Hier nog een zijaanzicht van de cabine in close up:


(klik)

Als je goeie ogen hebt valt meteen op dat de koperen plaat duidelijk leesbaar is.

Ook de tenderwielen nemen stroom op en daartoe is de lok voorzien van een tenderkoppeling met veercontacten voor 2-polige stroomopname. Met die veertjes moet je bij het af- en aankoppelen wel voorzichtig zijn, anders krijg je kortsluiting, maar als je ze niet verbuigt is er niets aan de hand. Het is zaak om te checken of de stroomopnemers van de tenderwielen juist gepositioneerd zijn, anders nemen ze geen stroom op. Dit komt soms voor. Ik veeg de achterkant van de wielen altijd af met een doekje met een heel klein beetje Peco electrolube om ze wat minder stroef te laten lopen. De tender is een z.g. corridor tender, waarmee de treinen non-stop van Londen naar Edinburgh reden. Onderweg kon de bemanning zonder gevaar voor lijf en leden door de corridor uitgewisseld worden:



Op de foto is de gangway zichtbaar waardoor de bemanning in het rijtuig kon komen. De tender heeft keurig een NEM koppeling.

Aan de voorkant is links de deur te zien waardoor de - niet te dikke - bemanning naar achteren kon lopen. De tender heeft mooie gouden handels:



Ik vraag me af of die in het echt ook zo mooi glommen.

De laatste versie van de Hornby Gresley rijtuigen is voorzien van een fraaie met de hand aangebrachte teakhouten beschildering. Er zijn er geen twee gelijk:


(klik)


(klik)


(klik)

Het buffetrijtuig is van het model zoals die momenteel op de North Yorkshire Moors Railway rondrijdt. Ik heb wel eens het genoegen gesmaakt om er een biertje in te drinken. Van binnen zijn de rijtuigen uitgevoerd met volledig interieur, maar zonder verlichting en het buffetrijtuig heeft dan ook de typische ronde bar zoals in het echt. Op de ramen van het buffetrijtuig zitten ronde stickers met de leesbare tekst "smoking prohibited". Alle rijtuigen zijn voorzien van NEM koppelingen en uitgevoerd met een plank aan de zijkant van het dak waarop "The Flying Scotsman" staat en er is een "headboard" toegevoegd met dezelfde tekst, bedoeld voor voorop de lok.
De niet helemaal zwartgemaakte wielen glimmen nog een beetje erg, maar daar ga ik nog wel een keer wat aan doen.
Ook de tender en de rijtuigen zijn uitgevoerd met verende buffers.

En tot slot de redelijke prijs. Deze set was vorige week verkrijgbaar voor GBP 99,99 met 6,95 verzendkosten. De verkoper had er nog 2 en adverteerde dat ze gebruikt waren en dat er mogelijk kleine zaken aan konden mankeren. Hij had er zojuist nog een, de laatste. Ik heb de gok genomen en deze set is ongebruikt en gloednieuw in doos.

Nu eerst een decoder inbouwen...

Leen.


« Laatst bewerkt op: 08 april 2011, 20:26:34 door Stoomboy »

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
  • G5
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #61 Gepost op: 08 april 2011, 20:08:23 »
@Leen

Dank voor de review, erg mooie set en dat voor die prijs. Want als er maar 1200 van gemaakt worden, moeten de kosten over een paar exemplaren verdeeld worden. Of zijn het modellen die al op zichtzelf te koop zijn/waren en nu in een set zijn bijeengebracht. Het lijkt me trouwens geweldig om een dergelijke trein op je baan door een station heen te laten "razen". Hoe lang deden deze treinen in werkelijkheid over het traject Londen - Edinburgh.

Ik blijf me trouwens verbazen over de prijzen van het Engelse spul, vandaag bijna kwijlend naar een nog uit te brengen N lok van Graham Farish zitten kijken, die gaat bij Hattons 58 pond kosten (zie: http://www.ehattons.com/StockDetail.aspx?SID=21338). Ik moet me nu heel erg beheersen om niet "af te drukken". Voor zover ik dat kan beoordelen ziet deze lok er bijzonder fraai uit, ben ook benieuwd naar de rij eigenschappen.
Maar ik wil eerst met wat andere dingen verder (waaronder mijn Duitse "oefen"baantje) en er is nog een en ander onderweg  ;).

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #62 Gepost op: 08 april 2011, 20:42:07 »
Het zijn bestaande modellen die ze met andere naam en nummers in een set samengebracht hebben. Soms doen ze dat in opdracht van een winkelketen bijv. Argos. Als dan de sets niet uitverkopen, dan zie je ze op ebay of bij de reguliere winkel verschijnen, soms tegen afbraakprijzen.
De Schotse treinen van de LMS en de LNER deden er volgens overeenkomst tot aan de jaren '30 8 uur over van Londen naar Edinburgh. Toen de gestroomlijnde treinen kwamen ontstond er weer een "race to the north". De LNER was met zijn non-stop trein en een iets kortere route in het voordeel, maar de LMS gaf het niet cadeau. Dit alles gaf veel publiciteit, maar kostte erg veel geld. Ik meen dat ze uiteindelijk tot beneden de 6 uur uitgekomen zijn, voordat ze weer een nieuwe overeenkomst sloten.

De N-lok is een BR standard 2MT en komt er ook in het BR groen:


(Foto: Hattons of Liverpool)
Die is misschien nog wel mooier dan de zwarte. Bij Rails of Sheffield gaan ze GBP 72,50 kosten, dus de GBP 58,00 van Hattons zou wel eens een koopje kunnen zijn. De rijeigenschappen van GF schijnen goed te zijn.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 08 april 2011, 21:08:57 door Stoomboy »

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #63 Gepost op: 08 april 2011, 22:51:43 »
Ha Leen,

Mooie set, veel plezier! Kan het zijn dat dit de trein is waarvan vroeg in de Hitchcock-verfliming van "The 39 Steps" het vertrek zo geweldig verfilmd is (vanuit de trein, niet vanaf het perron, en in de tijd zelf, dus zonder kostuumdrama-sentiment), en inclusief passage over de beroemde Firth of Forth-brug?
http://www.archive.org/details/The39Steps
« Laatst bewerkt op: 08 april 2011, 23:19:16 door janw »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #64 Gepost op: 08 april 2011, 23:12:50 »
Ja, het is dezelfde trein en ook met Gresley rijtuigen. Alleen heeft die in de film er nog geen A4, maar een A3 of A1 lok van het type Flying Scotsman (de lok) voor. De A4 bestond zelfs misschien nog niet eens toen de film gemaakt werd.

Leen.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #65 Gepost op: 08 april 2011, 23:27:19 »
En in de film ook best duidelijke interieuropnames van de zitrijtuigen en het buffetrijtuig!

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
  • G5
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #66 Gepost op: 09 april 2011, 12:27:46 »
Ik twijfel nog tussen de groene (era 5) en de zwarte (era 4), qua tijdperk zou ik voor era 4 gaan, omdat het materieel meestal ook nog in era 5 gebruikt kan worden, maar andersom natuurlijk niet.
Welke wagons kunnen er achter die BR standard 2MT?

Rob 
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #67 Gepost op: 09 april 2011, 13:10:43 »
In principe alle niet moderne korte goederen wagons zoals ze geleverd worden door Peco, GF en Dapol. Er zijn best veel bruine en grijze wagons in BR uitvoering:

http://www.ehattons.com/stocklist/prodlist.aspx?ManID=26&PrTyID=3&ScID=2&EraID=5

Bij Hattons in de zoekschermen zie je bovenaan de periode staan.

De mooi beschilderde private owner wagons kwamen na de oorlog nagenoeg niet meer voor, maar als je ze mooi vindt.....

Leen.


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #68 Gepost op: 09 april 2011, 23:22:36 »
De Flying Scotsman set, hoofdstuk 2.

DECODERINBOUW

Gisteravond laat nog begonnen met het inbouwen van de decoder in de A4 lok van de hierboven beschreven set:



Het loshalen van de lok staat beschreven in de gebruiksaanwijzing en is makkelijk: gewoon 1 schroefje onder de bogie losdraaien en het chassis voorzichtig naar voren trekken. Dan komt hij bijna vanzelf los. Niet vergeten om van te voren met een 2,5mm sleuteltje de stang los te halen, die vanaf de body met het rechter achterwiel verbonden is.

Voor deze lok besloot ik een Lenz Silver te gebruiken. Hornby levert bij de lok een plastic sok om de decoder tegen kortsluiting te beschermen. Om te voorkomen dat hij er zomaar uit schuift heb ik de sok met plakband aan de kabelboom vastgeplakt. De NEM socket is wat lastig te bereiken vanwege de kabels die erop liggen.

Tijdens het testrijden na het programmeren reed de lok ineens niet meer. De motor bromde wel en je zag hem rondgaan. Nadat ik het huis boven het wormwiel losgemaakt had, zag ik dat het wormwiel te hoog boven het tandwiel zat. Na de motor goedgezet te hebben deed hij het weer gewoon, dat wil zeggen vrijwel geruisloos.
Dit is allemaal slordig van de Chinezen en zou eigenlijk niet nodig moeten zijn, maar het rare is eigenlijk, dat de lok vóór dit alles gewoon goed op DC reed. Het is ook niet echt moeilijk om te repareren, vooral omdat je je glimmende nieuwe lok toch al moet slopen om er een decoder in te kunnen bouwen. Hoe je de motor met 2 schroefjes loshaalt staat beschreven in de gebruiksaanwijzing.

In de lok is ruimte genoeg voor de decoder. Dat heb ik wel eens anders meegemaakt. Ik heb de decoder los voorin de lok gelegd. Bij het weer in elkaar zetten had ik de nodige moeite om het chassis weer op zijn plek te krijgen, maar vanmorgen had ik het binnen 5 minuten wel voor elkaar: gewoon beter kijken hoe iets in elkaar hoort.

KORTKOPPELEN
Vanmiddag na het fietsen besloten om de rijtuigen kort te koppelen.
Met de meegeleverde tension lock koppelingen ziet het er zo uit:

Er is flink wat ruimte tussen de rijtuigen, levensgevaarlijk!

Met een Kadee no.18 ziet het er een stuk veiliger uit:

Je ziet nog wel een kier, maar alleen als je er helemaal recht voor staat.
Normaal sta je er nooit 100% recht voor te turen of er nog een kiertje is, en als je maar een klein beetje verschuift dan zie je dit:

Zo hoort het eigenlijk altijd te zijn, maar je moet ook nog de bocht om kunnen.

De gangway van de tender hoort ook ARBO goedgekeurd te zijn, want de bemanning moet veilig in het rijtuig kunnen stappen:

Met een Kadee no.20 aan de tender is er ook weer een kier, maar vanuit een standpunt iets schuin ervoor ziet het er een stuk beter uit. De Kadee no.19 was net iets te kort om de tender aan het rijtuig te kunnen koppelen.

LEESBAAR DETAIL

Tot slot heb ik hierboven ik in de review vermeld dat de fabrieksplaat op de cabine van de lok duidelijk leesbaar zou zijn. Voor degene die dat niet gelooft:

(klik)

en er zou ook leesbaar "smoking prohibited" staan op de piepkleine stickers op de ramen van de buffetcar:

(klik)

Het staat er echt. Als je door het raam kijkt zie je nog net een stukje van de ronde Art Deco-achtige bar van het stijlvolle jaren '30 interieur.

Leen.




« Laatst bewerkt op: 09 april 2011, 23:33:32 door Stoomboy »

Bello

  • Offline Offline
  • Berichten: 789
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #69 Gepost op: 10 april 2011, 20:58:25 »
Mooi draadje dit.

hoort live steam van hornby hier ook bij ?


Live steam Golden fleece voor een pullmann trein
« Laatst bewerkt op: 10 april 2011, 21:00:16 door leovardia »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #70 Gepost op: 10 april 2011, 21:03:53 »
Jazeker, dat is toch ook Engels spoor.

Leen.

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #71 Gepost op: 10 april 2011, 22:26:30 »
Fraaie set! Voor weinig! En die detaillering is toch echt met sprongen vooruitgegaan!
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1138
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #72 Gepost op: 10 april 2011, 22:30:58 »
Even nog wat anders: Zou het niet mogelijk zijn om dit draadje te verplaatsen naar de root? Het is zo wel erg weggestopt.
Ik was van de week echt even aan het zoeken. Tussen wat Bouwen we en wat Rijden we..
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #73 Gepost op: 10 april 2011, 23:54:58 »
Ik weet niet of dat kan. Ik kan me voorstellen dat ze er niet speciaal een nieuwe rubriek voor willen maken. Het leuke van deze draad is dat je je nieuwe treinen en projecten kan laten zien, vragen stellen en discussiëren over het model of het prototype, gewoon laten zien wat je al aan modellen hebt etc. kortom, het maakt allemaal niet uit zolang het maar over Engels spoor gaat. Ik hoop bijv. dat Leovardia iets over zijn live steam gaat posten. Dat is misschien wel het mooiste Engelse modelspoor dat er is, en het is erg uniek.
Juist omdat we maar met zo weinig zijn kan dat allemaal in een topic en zo blijft het ook een beetje levend. Om het niet beperkt te houden tot alleen "bouwen" of "laten rijden" o.i.d. heb ik het maar in "ditjes en datjes" gezet.

De bedoeling is wel dat je niet hoeft te zoeken. Je kunt bovenaan de pagina op "notificatie" klikken. Dan kun je steeds een melding krijgen via email als er een nieuwe post is en hoef je niet te zoeken.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 11 april 2011, 09:50:14 door Stoomboy »

Maasdam

  • Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Berichten: 675
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #74 Gepost op: 10 april 2011, 23:57:18 »
de A4 is een hele mooie set. de moderne modellen zijn werkelijk fantastisch en doen zeker niet onder voor de modellen van de continent merken en voor een prijs die beduidend lager zijn. Zeker als je via de Britse detailhandel koopt.

De handelaren hier in Nederland zijn over het algemeen duurder en hebben niet altijd alles wat zij in hun assortiment hebben in huis. Tevens heb ik het idee dat zij ook niet echt achter het Engelse spul staan. Nu al een paar keer mijn neus gestoten jammer. Dus bestellen via de bekende kanalen in Engeland goedkoper zelfs met verzend kosten.

Groetjes Ben.