Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:28:19
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
Vandaag om 19:17:08
Railpro 607 door Simon Stenneberg
Vandaag om 19:10:46
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
Vandaag om 18:15:23
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 18:03:03
Lima plan E bankjes door klusser
Vandaag om 18:02:28
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 17:46:52
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bert55
Vandaag om 17:27:18
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 17:26:36
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorijzer
Vandaag om 16:29:42
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
Vandaag om 16:01:15
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
Vandaag om 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
Vandaag om 13:22:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door thevandijks
Vandaag om 13:22:22
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
Vandaag om 13:06:06
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:56:42
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door robin binsbergen
Vandaag om 12:39:39
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
Vandaag om 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 12:17:40
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 11:03:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:53:06
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:45:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 08:26:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:10:49
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Bahn-AG
15 July 2025, 23:19:44

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3136070 keer)

jandejager

• Offline Offline
  • Alle leuke dingen vinden plaats BOVEN de Evenaar !
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #480 Gepost op: 06 October 2011, 04:43:31 »
@British Rail Adept @Leen

Mooie loco' die 37's !
Die Loch Rannoch is een pracht uitvoering. Is die met sound uitgerust ?
Ik heb er hier in de winkels al vaak 37's met sound gezien.
Maar alles op z'n tijd, ben nog bezig met een DE-1 op layby bij een grote modelwinkel in Apeldoorn.

Kopen op layby doet men hier ook veel.
Je betaalt in termijnen, het artikel blijft in de shop totdat je de laatste termijn hebt betaald, dan kun je het meenemen.
Je kunt je afvragen waarom dan niet gewoon sparen totdat je het beschikbare geld hebt ?
Bij een gangbaar artikel zou ik inderdaad kiezen voor sparen.
Maar bij zeldzame(re) artikelen kan een of andere lotto-winnaar het meteen voor je neus kan wegkopen terwijl jij nog druk aan het sparen bent !
Met layby verplicht de winkelier zich het artikel voor JOU te reserveren en jij verplicht je tot het op tijd betalen van de termijnbedragen, een goed systeem, waarbij je er zeker van bent dat het artikel voor JOU is vanaf de eerste termijn.

Zo heb ik de Trix SVT137 (een redelijk zeldzaam, en uiteraard niet goedkoop model) gekocht.
En de shop in Apeldoorn had ook geen probleem met layby.

Leen zal ongetwijfeld de 4MT of 5MT op de foto herkennen (hij is wat stoffig geworden).
Een uitzondering voor BR blauw heb ik gemaakt met de class 20.

Plus nog 2 zogenaamde brake vans.
Vraag me af waar die voor waren, om mee te helpen afremmen ?
In elk geval vond ik het leuke Engelse wagons.

Tot de volgende keer maar weer.
Jan

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #481 Gepost op: 06 October 2011, 08:39:07 »
Ja, die Standard Class 5 no. 73014 herken ik wel, die heb ik zelf ook. In het echt zat er ook best wel een beetje stof op, hoor.

Bij een unfitted goods train, een goederentrein met wagons zonder automatische remmen, kan in principe alleen de lok de trein afremmen. De remmen op de wagons kunnen niet vanuit de lok bediend worden. Brake vans dienden om een unfitted goods train van meer remvermogen te voorzien. In de brake van zat een guard, die in overleg met de driver geacht werd de remmen in de brake van te bedienen. Bij een lange trein konden naar behoefte meer brake vans ingezet worden, daar waren voorschriften voor.
Toen na de jaren 60-70 alle treinen automatische remmen kregen werd de brake van overbodig.

De bovenste is een Great Western "Toad" brake van, de onderste een Southern Railway "Queen Mary" brake van.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 06 October 2011, 08:41:58 door Stoomboy »

jandejager

• Offline Offline
« Reactie #482 Gepost op: 06 October 2011, 09:26:24 »
Hartelijk dank voor je uitleg Leen. :)

Ik dacht al, dat het zoiets was, in die GW van kun je een soort hendel zien, die aangedraaid kan worden. Behoorlijk primitief trouwens en er moet een goede communicatie zijn tussen guard en driver !
Verbaast me niet dat je ook een Class 5 hebt. Is best een leuke stoomlok om te hebben, beetje vreemd dat er geen kolen in de tender zitten, maar die kun je er zelf ook in doen.

Die Midland Compound van NRM is fantastisch mooi. Ondanks de 140 pond zou ik daar zelf wel voor gaan. Layby kun je volgens mij wel vergeten, maar het is de moeite waard hun website in de gaten te houden. Heb net even gekeken, volgens mij zijn het ook geen sound modellen maar dat maakt ze niet minder mooi.
Soms ben je gedwongen om voor het volle bedrag je creditkaart te trekken zoals op eBay en laatst met 3 extra rijtuigen voor de Trix VT11.5. Kon ze alleen nog bij een model railshop in Florida krijgen.

Samen met Nieuw Zeeland, Alaska en de UK/Schotland vind ik het NRM in York een van de mooiste plekken op deze Aardbol !
Baal er af en toe best wel van dat ik daar nu zo achterlijk ver vanaf zit. Als ik hier lees hoe jullie zo even de Noordzee over "hoppen" ben ik best weleens jaloers ....... :(

Jan

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #483 Gepost op: 06 October 2011, 19:33:03 »
Mee eens, York en Yorkshire behoren tot de mooiste plekken waar ik geweest ben.

Vandaag een meer uitgebreide review van de MR Compound op rmweb:

http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/45688-national-railway-museum-midland-compound-photo-review/page__fromsearch__1

Ik ben er al shellzegels voor aan het sparen.

Leen.

class 37

• Offline Offline
  • class 37 Fan
« Reactie #484 Gepost op: 07 October 2011, 00:22:00 »
dank heren voor de complimenten voor mijn aankopen (y)

hoop morgen wederom wat moois te kunnen showen,om te laten zien dat
ik ook een stoomhart heb... (y)nu maar hopen dat post.nl meewerken wil ;D

groet b.r.a
British Rail diesel Fan

Johan Vermij

• Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
« Reactie #485 Gepost op: 07 October 2011, 00:52:22 »
Vandaag een meer uitgebreide review van de MR Compound op rmweb:

http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/45688-national-railway-museum-midland-compound-photo-review/page__fromsearch__1

Ik ben er al shellzegels voor aan het sparen.

Prachtige lok, en ook prachtige foto's in dat draadje. Het enige nadeel is...

Origineel op RMWeb

Hier zie je wel verdraaid goed wat het nadeel van de Engelse schalen is op een Europees onderstel
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #486 Gepost op: 07 October 2011, 08:33:54 »
Ja, bij P4 ziet dat er beter uit, Johan, maar dan is de wieldikte ook vrijwel op schaal.

Zoals je weet klopt de spoorbreedte van 16,5mm niet, dat zou bij 1:76,2 18,83mm moeten zijn, een verschil van zo'n 17cm, maar gezien de dikte van de wielen, ca. 2,5mm, dus op schaal zo'n 18cm, is het verschil aan de buitenkant van de wielen wel een stuk kleiner. Ik vraag me af of dat bij H0 allemaal wel klopt, want daar heb je ook te maken met een wieldikte die niet op schaal is.

Het blijven allemaal compromissen, maar een ding is zeker: P4 ziet er visueel het mooiste uit.
Gelukkig zie ik mijn modellen meestal vanaf de zijkant rijden, en dan valt het niet zo op.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 07 October 2011, 16:46:06 door Stoomboy »

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #487 Gepost op: 07 October 2011, 09:42:42 »
Van zo'n Bachmann model wordt ik toch wel geil. Maar ja, bij mij rijdt voornamelijk NS stoom.  Hornby zou eens een voorbeeld aan Bachmann moeten nemen. Bachmann bouwt ook steeds meer kortkoppelingen op die Engelse machines. Tevens houdt deze fabriek rekening met digitale decoders. De voormalige Dapolmodellen van Hornby steken er nog positief uit. Voor de rest van de Hornby modellen blijven ze de modellen van veertig jaar geleden herproduceren. Jammer. Hopenlijk trekt de concurrentie van Bachmann ze nu over de streep?
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

jandejager

• Offline Offline
« Reactie #488 Gepost op: 07 October 2011, 13:16:26 »
Ja, die Bachmann Midlandcompound is geweldig.
Heb de review gelezen met de schitterende foto's en voor 140 pound, tja je kunt er niet omheen !

Maar ik zag ook een video van de Artitec 3737 met sound ......... inderdaad om van te kwijlen afgezien dan van de 628 Euro van deze met LokSound uitgeruste loco !
Een veelvoud dus van de Bachmann loco.
De DE-1 (ook met loksound) gaat mij als ie helemaal betaald is 402 Euro kosten maar dan heb ik hem wel onder de evenaar.
Nog maar even pas op de plaats maken dacht ik zo.

Dat is nou het vervelende van deze verslavende hobby.
En een van de eigenschappen van een verslaving is dat je steeds MEER ervan wilt, niet minder. Zelfde als met roken, voordat ik dat in 1994 definitief vaarwel zei, keek ik ook altijd reikhalzend uit naar mijn volgende sigaret. Overigens zaten er tussen de vele sigaretten onderling niet zoveel verschil als tegenwoordig tussen de loco's uit mijn verzameling :)

Inderdaad een beetje jammer van die vertekening met de schaal.
Ben WEL heel blij dat mijn Engelse spul zonder meer op dezelfde rails loopt als het Duitse spul.
Het was mij al veel eerder opgevallen dat Engelse loco's nogal groot uitvallen t.o.v. Duitse en Hollandse loco's.

Zie de onderstaande foto.
Is die Duitse Fleischmann E19 nu zo klein en die Class 24 zo groot ?
Dat wil er bij niet in.
Maar ok, zo'n foto zou in het echt nooit ofte nimmer gemaakt kunnen zijn.

Fleischmann heeft als enige Duitse fabrikant ooit iets van British Rail gemaakt, nl een Class 42, had waarschijnlijk ook met de V200 te maken.
De foto is van een catalogus van 79/80 en ik weet zeker dat Fleischmann er lang geleden weer vanaf is gestapt.
Interessant zou zijn om zo'n Fleischmann 42 naast een Bachmann 42 te zien (maar ik heb geen van beide).
Durf te wedden dat de Bachmann een stuk groter uitvalt dan de Fleischmann !

Jan

Treinhobbijist

• Offline Offline
« Reactie #489 Gepost op: 07 October 2011, 13:36:46 »
Het was mij al veel eerder opgevallen dat Engelse loco's nogal groot uitvallen t.o.v. Duitse en Hollandse loco's.
Is die Duitse Fleischmann E19 nu zo klein en die Class 24 zo groot ?
Dat wil er bij niet in.

Ze zijn beide op schaal, alleen niet dezelfde schaal. De class 24 is 00, de E19 is H0

Echter Engels materieel is in werkelijkheid (1:1) wat kleiner van profiel, dus het verschil valt nog mee, vooral bij stoomloks .
Bij diesel en elketrische loks en rijtuigen is het verschil wat duidelijker, door hun wat "plompere" bouw.
Ook Engelse treinen zijn leuk

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #490 Gepost op: 07 October 2011, 15:46:03 »
Het klopt dat Hornby de oude modellen - ik heb het hier alleen over stoomloks - blijft produceren, al komen ze nu terug in de goedkope Railroad range en krijgen ze verbeteringen zoals een DCC stopcontact, en een motor in de lok i.p.v. de oude Ringfield pannenkoek in de tender. Ook de gloednieuwe "Tornado" is in deze range uitgebracht. De prijsstelling is over het algemeen zo'n GBP 50 - 60.
Binnenkort kunnen we de LNER D49 verwachten:

de MR Compound:

en de GWR County:

Dit zijn alle drie oude Hornby modellen die binnenkort uitkomen en in de nieuwe versie voor GBP 56,00 te koop aangeboden worden. De MR Compound krijgt bovendien een geheel nieuwe tender uit het Airfix assortiment, dit is een aanmerkelijke verbetering, want de oude tender was echt een dinosaurus.

Verder worden er binnenkort nòg 2 oudere modellen in verbeterde versie uitgebracht nl.:

de LMS/SDJR (Somerset & Dorset Joint Railways) 2P:

en de LMS 4F:

Dit zijn modellen uit de door Hornby overgenomen Airfix stal, die voor GBP 80,00 te koop komen. Het is nog onbekend of er naast verbeteringen aan het chassis ook nog verbeteringen aan de loks zelf komen. Voor GBP 80,00 zou dat eigenlijk wel mogen. Indertijd kostten de loks in tenderdrive uitvoering zo'n GBP 45,00. Vooral de splashers (wielbakken) van de 4F vallen op, die zijn op het model veel te groot.

Brengt Hornby dan helemaal niets 21e-eeuws uit? Ja hoor, gelukkig wel. Ik ben al een tijdje, hoe noem je dat: ehh in blijde verwachting (mag dat hier?  ??? ) van een LNER B17 lok:

en er komt ook nog een LNER B1:

(alle bovenstaande foto's zijn afkomstig van ehattons.com)

Deze beide loks zouden voor ca. GBP 100,00 - 110,00 helemaal volgens de laatste standaards gebouwd en uitgevoerd moeten worden. De B17 zat vroeger ook in het Hornby assortiment, maar dit model zou een geheel nieuwe tooling moeten worden.
De LNER B1 is een bestaand Bachmann model - de foto ook - uit de jaren '90. Bachmann heeft nu ook een upgrade van de B1 aangekondigd, en het was al geen slecht model.
We zien de laatste jaren steeds vaker dat beide fabrikanten hetzelfde model uitbrengen - dit heet "duplication" - denk o.a. aan de Class 08, de Standard 4 4-6-0 en de Tornado. Als liefhebber vinden we dat jammer, want we zien liever investeringen in een grotere diversiteit. Er zijn immers nog zoveel loks die niet in model uitgebracht zijn.

Ook zien we dat Hornby sinds de crisis meer investeert in de goedkope Railroad range en minder in supermodellen. Voordeel daarvan is dat ook de jongere koper zijn slag kan slaan. Bachmann daarentegen gaat gewoon op de oude voet door, en er komen nog een paar leuke dingen aan, hoor.

De GWR 28xx, mijn laatste nieuwe aanwinst waarmee ik wat problemen had (zie mijn post hier ergens boven) is ook een geheel nieuwe tooling van een bestaand Hornby tenderdrive model. Dit nieuwe model is echt niet te vergelijken met het oude, maar het is wel een stuk fragieler. Het kabeltje tussen tender en lok was kapot, en dat is nu weer gemaakt, al ging dat niet vanzelf:

Als je een Hornby lok koopt met zo'n snoertje, zorg er dan vooral voor dat je ook het bijbehorende tooltje hebt, want vroeg of laat gaat het mis en knapt er een kabeltje. Gelukkig worden de nieuw uit te brengen Hornby loks vast verbonden met de tenders. Bachmann doet dit al een tijdje.

Hierbij nogmaals een impressie van het niveau wat we bij de B17 en de B1 mogen verwachten:

Verende buffers en zoveel mogelijk detail op lok en tender, ook al zit er bij Engelse loks niet zoveel pijpwerk e.d. aan de buitenkant.

Gedetailleerde cabine.

En vooral goede rij-eigenschappen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 07 October 2011, 16:34:41 door Stoomboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #491 Gepost op: 07 October 2011, 16:47:21 »
De Bachmann MR Compound is nu al bij het NRM te bestellen:
https://www.nrmshop.co.uk/models/product/316620/Bachmann-midland-compound-locomotive.html

Leen.

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #492 Gepost op: 07 October 2011, 17:10:27 »
Fijn dat je ons zo op de hoogte houdt van dit soort ontwikkelingen, erg stimulerend. Ik ga toch maar eens nadenken over een kleine vitrine met 00 loks. Voor echt rijden heb ik helaas geen plaats, vandaar dat ik in schaal N werk. Zal morgen proberen een fotootje van mijn nieuwe tweedehands J39 van Union Mills te plaatsen.

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

class 37

• Offline Offline
  • class 37 Fan
« Reactie #493 Gepost op: 09 October 2011, 17:19:51 »
hierbij met enige dagen vertraging een pakketje binnen gehad ;D
lang leve internet  (y)

3 loks van het type j94 allen van de ncb=national coal board.
hetzelfde type loks hebben ooit ook in nederland gereden

en een prachtige class 08 lok in oeruitvoering met sound erg gaaf ;D dit is
zeg maar de engelse 500/600 van de ns.
British Rail diesel Fan

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #494 Gepost op: 09 October 2011, 21:25:24 »
Het zijn juwelen! Hoe bevalt het geluid van de 08?

Leen.