... in de toekomst komt er ook nog dat allerkleinste spul (schaal ) als tuinspoor bij een villa te liggen.
Morgen ben ik ook niet in Houten, ik sla een editie over.Ben al weer een paar dagen terug uit Dublin en heb de nieuwe aanwinsten nog niet laten zien... bij deze! Nou heb ik het ditmaal erg beschaafd gehouden. Ons weekendje Dublin was erg leuk, maar liep gewoon anders dan verwacht. Hierdoor bleef er gewoon minder tijd over voor shoppen. Ben uiteindelijk bij Marks Models naar binnen gelopen en heb een Iarnród Eireann Mk2 rijtuig van Murphy Models meegenomen. Op wat kleinere zaken na grotendeels gelijk aan de Britse Mk2 met airco. Past officieel niet in m'n tijdperk, maar ik wilde 'm gewoon. Wat ik in Dublin tot nu toe niet kan weerstaan, is een bezoek aan de grote boekwinkel van Eason in O'Connell Street, midden in het centrum. Helaas is het deel met treinen iets kleiner geworden , maar ik vond daar het boek 'Rails through the West', over de spoorlijnen van Limerick naar Sligo. Het werkje is een absolute aanrader voor de liefhebber van Ierse spoorwegen (of Ierland zelf). Het boek bevat weinig tekst, maar des te meer kleurenfoto's uit voornamelijk de jaren '70 en '80, maar ook van eerdere en latere decennia. Hierdoor verschaft het boek veel visuele informatie over stations, materieel en sfeer, eigenlijk onmisbaar voor de modelspoorder naar Iers voorbeeld. Voor mij gaf deze aankoop van 20 euro meer voldoening dan een locje van 150 euro, bij wijze van spreken. Verder nog wat UK magazines meegenomen die in NL amper verkrijgbaar zijn, heb een mooie stapel leesvoer! Dus weinig shopping gedaan, maar de aankopen waren kwalitatief goed.Verder stuitte ik onlangs nog op een interessante webpage met veel foto's van het Ierse spoorwegbedrijf in de jaren '90. In het kader van delen, hierbij de URL: http://www.penmorfa.com/Ireland/Iedereen die morgen naar Houten gaat, veel plezier!Groeten, Geoffrey
Geluid kan je ook prima via luidsprekers onder de tafel laten klinken. Ik vind treinen met een speaker vaak onnatuurlijk omdat ze in tunnels te luid blijven klinken (daar is wel weer een oplossing voor ) het geluid van stoomfluiten, treinen en denderende wagons gecombineerd met wat natuurgeluiden (vogels, regen, onweer, langsrijdend verkeer etc) krijg je een geweldig effect.
Tja... het is maar net wat je voor ogen hebt. Op een oppervlakte van 180x100 kun je een mooie baan realiseren, afhankelijk van je keuzes. Wil je met grote (stoom)locs en lange treinen gaan rijden? Of heb je meer interesse in lokaaltreinen