Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door tijgernootje
Vandaag om 17:37:23
keerlusproblemen door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:06:24
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 16:59:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 16:56:41
Is het normaal dat een digikeijs booster af en toe de gele led flitst? door Dirk
Vandaag om 16:28:17
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door MOVisser
Vandaag om 16:13:43
Koploper: Functies uitgebreid en geluid / Loksound 5 door martr
Vandaag om 16:10:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 15:40:51
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 14:31:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:28:36
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Montanbahn
Vandaag om 14:08:08
Roco BR 93 stroomafname door bellejt
Vandaag om 13:38:37
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door wob
Vandaag om 13:18:07
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 12:58:18
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:45:27
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door sncf231e
Vandaag om 12:37:03
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Hollandserhbfan
Vandaag om 12:17:28
onderdeel gezocht voor trix 22707 door bellejt
Vandaag om 11:45:10
Microstepper motoren voor armseinpalen door Dennis1984
Vandaag om 11:07:19
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door spoorzeven
Vandaag om 10:58:03
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:54:26
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:33:52
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:27:36
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 09:55:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:36:22
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Hans van de Burgt
Vandaag om 08:31:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 06:30:46
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
19 August 2025, 23:29:43
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
19 August 2025, 22:31:06
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
19 August 2025, 22:24:58

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3180313 keer)

St00mboy

• Offline Offline
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #4515 Gepost op: 13 January 2014, 21:51:14 »
Welkom Pim in ons Britse hoekje.
We hopen dat je je hier thuis voelt en als je af en toe een leuke bijdrage hebt dan is het helemaal super.  (y)

Heb je nog wat leuks kunnen scoren in Rijswijk?

Leen.

pim123

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #4516 Gepost op: 13 January 2014, 22:58:15 »
Dankje.

Nee, ik weet niet eens meer precies wat ik nu ook al weer heb en nog geen idee wat ik nu precies wil.
Verder wil ik dan maar gelijk in DCC beginnen dus daar moet ik me ook nog in verdiepen.
Nou heb ik er natuurlijk ook geen oog voor maar ik zag weinig tot geen Engels spul in Rijswijk

draisinenl

• Offline Offline
« Reactie #4517 Gepost op: 13 January 2014, 23:05:12 »
Het aanbod Engels spul is op nederlandse beurzen altijd erg klein.... Gelukkig is kopen in de UK tegenwoordig erg makkelijk... De meeste grote winkels verkopen ook online en de verzendkosten zijn soms werkelijk prettig als je Duitse webwinkels gewend bent.. Ik heb er geen aandelen maar Hattons is een van die winkels waar het goed winkelen is.... qua prijs, kwaliteit en levertijden..

Succes met het opnieuw beginnen..

Michael
« Laatst bewerkt op: 16 January 2014, 22:42:04 door Ronald Koerts. Reden: citaat verwijderd. Vorig bericht hoef je niet compleet te citeren »
Michael is op 6 juli 2017 overleden

Merlin674

• Offline Offline
« Reactie #4518 Gepost op: 14 January 2014, 10:45:33 »
Dankje.

Nee, ik weet niet eens meer precies wat ik nu ook al weer heb en nog geen idee wat ik nu precies wil.
Verder wil ik dan maar gelijk in DCC beginnen dus daar moet ik me ook nog in verdiepen.
Nou heb ik er natuurlijk ook geen oog voor maar ik zag weinig tot geen Engels spul in Rijswijk

Pim,
Welkom! Ik ben 5 jaar geleden ook compleet overnieuw begonnen en heb toen ook direct de keuze gemaakt voor DCC. Daar heb ik geen seconde spijt van gehad! Kan je dus zeker adviseren DCC aan te schaffen. De aanloopkosten zijn ietsjes hoger v.w.b je control station en je decoders, maar als je het vergelijkt met de Europese merken ben je met Engels spul nog steeds VEEL goedkoper uit. En de kwaliteit is er echt niet minder om.  (y)
DCC biedt zoveel meer aan mogelijkheden en realisme, het is gewoon echt leuk om mee te experimenteren. Heb inmiddels wel geleerd niet de allergoedkoopste decoders te kopen. Die ga je later toch maar vervangen omdat de duurderen iets meer instelmogelijkheden hebben.
En voor wat betreft kopen via Internet: ik denk dat Hatton's voor ons allemaal onze lievelingswinkel is.  :-* Heel goed!
Ed

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #4519 Gepost op: 14 January 2014, 14:45:37 »
Tijdens de Warley show in november jl. heb ik bij de stand van het STEAM Museum Swindon een lok besteld, nl. de GWR "Lode Star" van Hornby in de jaren '20 GWR uitvoering. Deze wordt in een oplage van 1000 stuks exclusief door STEAM museum uitgebracht.
Zojuist werd hij bezorgd  en het is no. 517 van de 1000:

De schoorsteen zit er goed op, en hij is uitgevoerd met een keurige smokebox dart:

en een voorstelling van drijfwerk onder de ketel:

heel fraai allemaal, maar waarom dan dit?

Een meegegoten Triang handrail uit 1960, welke *%$#@ heeft dat bedacht?  >:( ???
Design Clever, van mij hoeft het niet.
OK van een afstandje of zonder je bril is het nauwelijks te zien.

Ik zie de recensenten klagen over de GWR kleur van Hornby, maar bij deze lok schijnt dat volgens de kenners mee te vallen. Misschien heeft het museum er iets over te zeggen gehad.
OK, hij heeft bogiewielen met 12 spaken i.p.v.10, maar die zou ik hoe dan ook vervangen door AG wielen. De handrail langs de ketel is zilver, ik denk dat die misschien wel groen had gemoeten, maar het ziet er wel mooi uit zo. Verder is het een heel geslaagd model geworden, een aanwinst.

Dit is een lok die ik expres niet van te voren heb besteld, omdat ik de kwaliteit van de laatste nieuwe Hornby loks niet meer vertrouw. Ik moet zeggen dat deze lok boven verwachting is. Alleen zonde van zo'n achterlijke beslissing om het handrailtje mee te gieten om een paar pennies te besparen.  >:(

Leen.

P.S. Op de meeste foto's is de handrail van de Lode Star gepolijst zilverkleurig. Hornby heeft dit dus netjes overgenomen en ik moet niet zeuren.  :-[
« Laatst bewerkt op: 14 January 2014, 15:47:52 door St00mboy »

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #4520 Gepost op: 14 January 2014, 17:07:00 »
Hey Leen, hebben we nog niet aan die onderdelen gedacht, moet ik ze versturen ?

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #4521 Gepost op: 14 January 2014, 17:14:30 »
Ja, als je dat zou willen doen.  (y)
Ik ben het ook helemaal vergeten afgelopen zaterdag, stom hoor.
Alvast bedankt.

Mvg,

Leen.

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #4522 Gepost op: 14 January 2014, 20:34:15 »
@ Leen: Inderdaad merkwaardig dat het 'design clever' van Hornby er toe leidt dat men wel allerhande appendages los aan de loc zet, maar een suf handrailtje vrolijk meegiet. Het is inderdaad de vraag hoeveel het aangieten van dat railtje aan besparingen oplevert. In het Hornby Magazine van deze maand staat een interview met Simon Kohler en ook daarin worden wat vragen over design clever gesteld. Op zich prima dat men de kosten van detailleren wil drukken om modellen voor een scherpe prijs aan te bieden, maar ik vraag me altijd af waarom modellen van Hornby meer moeten kosten dan Bachmann/Mainline terwijl laatstgenoemde fabrikant naar mijn gevoel een hogere mate van detaillering hanteert.

Ook met de goedkopere Railroad-lijn lijkt Hornby de plank mis te slaan: 'nieuwe' oplages beginnen toch stukje bij beetje in prijs te stijgen, terwijl het soms om stokoude mallen gaat. En dan niet eens de 'betere' van de oude mallen: voor de Class 47 in Northern Belle kleuren heeft men het model van Hornby uit de jaren '70 maar weer opgewarmd, terwijl de interpretatie van Lima uit de jaren '80 zoveel beter was/is en ongebruikt op de planken van Hornby is blijven liggen. En consequent lijkt men ook niet te zijn: in de Railroad range komt Hornby voor 2014 met een Franco Crosti loc, waar behoorlijk wat detaillering in gaat zitten. De beoogde doelgroep van die lijn (starters, jongeren, herbeginners etc.) zit toch helemaal niet op een dergelijk model van zo'n exoot te wachten? Volgens mij zien die liever de locs die bij een groot publiek bekend zijn, zoals Deltics, A4's, Gresleys, HST's en dergelijke types. Hornby/Kohler kan hard roepen dat de markt veranderd is, maar ze hebben er zelf in Margate behoorlijk aan bijgedragen door de beslissingen die men afgelopen jaren heeft genomen. Waarom Hornby als het elders goedkoper èn beter kan?

Verder mooie loc hoor, Leen. Echt een plaatje! Veel plezier d'r mee! Wat komt er achter te hangen?

Groeten, Geoffrey

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #4523 Gepost op: 15 January 2014, 09:42:24 »
Het lullige van dat meegegoten spul is dat je de lak enorm beschadigt als je er zelf een net handrailtje op wil maken. Ze kunnen in zo'n geval het design clever-handrailtje beter helemaal achterwege laten, dan kun je gewoon 2 gaatjes boren etc.
Johnny van 6 zal het handrailtje heus niet missen.
M.a.w. het is dus helemaal niet CLEVER.  :(

Bachmann heeft een andere bedrijfsstructuur dan Hornby en bovendien een voorkeurspositie bij Kader, dat heeft Hornby niet. Ik kan en wil niet beoordelen hoe de diverse bedrijven in andere opzichten in elkaar zitten.  Hornby is zelfs beursgenoteerd:
http://www.londonstockexchange.com/exchange/prices-and-markets/stocks/summary/company-summary.html?fourWayKey=GB00B01CZ652GBGBXSET3

Ondanks dat Hornby duurder is dan Bachmann is het nog steeds een heel stuk goedkoper dan andere merken. Echter zij hebben de laatste jaren behoorlijk op de blaren moeten zitten, deels door zaken van buitenaf (bijv. het failliet gaan van Sanda Kan en de overname erna door hun grootste concurrent met vervolgens de sluiting van de fabriek waar Hornby spullen werden gemaakt, de devaluatie van de pond, de crisis), deels door foute eigen beslissingen (het Olympische Spelen debakel). Door de problemen met de supply chain, waardoor zaken jarenlang in de piiplijn zijn blijven zitten, hebben ze bovendien veel inkomsten misgelopen en veel vertrouwen verloren. Er is eigenlijk sprake van een soort vicieuze cirkel, waar ze uit moeten zien te komen.
Ik hoop maar dat het ze lukt, en dan wel zonder traction tyres en meegegoten troep op hun loks.

Hornby wil de Franco Crosti 9F uitbrengen op basis van hun eigen 9F model en vooral het chassis ervan gebruiken. Aangezien die in de Railroad serie zit is er dus sprake van een dilemma. Gaan we naar links of gaan we naar rechts. De keuze is nu gemaakt voor Railroad. Van de andere keuze zou ook discussie gekomen zijn. M.i. maakt dat helemaal niet uit, want voor ons gaat het er uiteindelijk om of het model, Railroad of niet, zijn geld waard blijkt te zijn.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 15 January 2014, 14:15:33 door St00mboy »

Afgelopen

• Offline Offline
« Reactie #4524 Gepost op: 15 January 2014, 10:08:17 »
Hornby heeft vorig jaar bij mij afgedaan. De door mij gekochte Class 56 liep al bij de eerste meters uit de wissels en het onderstel raakte zwaar beschadigd. Op de site las ik dat er veel meer problemen waren met deze lok, maar Hornby wist van niets en zei dat de schade was ontstaan door het uit de rails lopen. Volgens mij liep de lok uit de rails vanwege een niet goed onderstel. Op diverse voorstellen wilde Hornby niet reageren en de Class 56 is voor een klein prijsje verkocht. Hopelijk heeft de nieuwe eigenaar er wel plezier van. De "Docklands Regioliner" van Hornby doet het wel prima en de oude Mallard (in groene uitvoering) uit 1957 rijdt ook dapper zijn rondjes maar andere modellen, zoals de "Flying Scotsman" heb ik ook weggedaan vanwege de slechte rijeigenschappen en ik zelf niet het geduld en de kennis heb dit te verbeteren. Persoonlijk vind ik dat je een lok zo uit het doosje op de baan moet kunnen zetten en dat die het dan doet, Roco, Fleischmann, LS Models en Trix schenken me dat genoegen wel en ook de Bachmann modellen en de Graham Farish N treinen in mijn bergen doen het prima, dus kan ik dat Engelse gevoel er toch nog inhouden. Tenslotte heb ik een Euro Fantasy baan en daar hoort Engeland toch ook bij.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #4525 Gepost op: 15 January 2014, 14:38:28 »
@Cottage
Jammer dat het voor jou niet gewerkt heeft met de mooie Hornby loks. Want mooi zijn ze wel, de Flying Scot c.s. De FS lok die ik van je gekocht heb moet ik trouwens nog steeds opknappen en omnummeren.

@Geoffrey
Ik kan bijv. deze rijtuigen achter de Star hangen:

Het zijn de oude grote - er waren ook kleine - Triang clerestory rijtuigen, die Hornby af en toe uitbrengt als hun Dean clerestories. Voor mij kunnen ze er prima mee door. Ook al zijn ze op detail niet 100% nauwkeurig, ze zijn gewoon erg mooi beschilderd. Daarnaast zijn ze er in nòg een andere fraaie GWR kleurstelling met meer bruin, en ook nog in de rode LMS/MR kleuren.

Leen.

Merlin674

• Offline Offline
« Reactie #4526 Gepost op: 15 January 2014, 15:01:30 »
Leen,
Inderdaad een heel mooie lok die nieuwe. Tja die meegegoten handrail maakt duidelijk dat Hornby op sommige fronten de weg een beetje kwijt is. Ik vraag me echt af of Hornby op korte termijn in staat is deze vicieuze cirkel te doorbreken.  :-[ Voorlopig lijkt het in ieder geval nog nergens op. Als je het allemaal op een rijtje zet zou je denken dat het tijd wordt een meer praktisch denkende Nederlander daar in de directie op te nemen. Dat heeft Marks & Spencer ook gered om nog maar niet te spreken van een aantal andere bedrijven.  :o
Ik houd er niet van om te pochen, maar Engelsen zijn nu eenmaal niet altijd even praktisch en Nederlanders vaak juist wel. ;)
En toch hou ik van die Lymies!  ;D

Ed

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #4527 Gepost op: 15 January 2014, 15:26:59 »
Zij hadden een tijdje geleden al een Nederlander op hoog niveau in de organisatie. Daarna zijn de prijzen exorbitant en zonder logica verhoogd, zoals het opnieuw uitgebrachte oude Triang spul voor zeer hoge prijzen (GBP 165 of zo voor een opgeknapte Triang treinset met de Dean of de Caledonian Single met 3 clerestory coaches zoals op de foto hierboven. Later kon je ze soms voor 89 pond of minder kopen in de dump).
Ik weet niet of dat door hem kwam hoor, en ook niet of hij er nog zit.
Praktisch denken in het belang van zo'n organisatie is ook niet iedere Nederlander gegeven. Daarvan zijn talloze voorbeelden. ;D

Op de laatste pagina van de laatste Model Rail staat een interessant stuk over deze Hornby materie. Het is geschreven vanuit een iets ander perspectief, nl. dat andere fabrikanten met dezelfde problemen van schaarse productieslots en levertijden kampen en dat Hornby, vooral na het sluiten van de Sanda Kan fabriek waar voorheen hun spullen gemaakt werden, voortdurend keuzes moet maken om de beschikbare productieslots te vullen, soms tussen modellen die lage prijzen opleveren (Hornby) vs. modellen die hoge prijzen opleveren (Jouef/Rivarossi), en bovendien knel zit tussen de lage prijzen en de machtige concurrentie in de UK en dat bijv. in vergelijking met de hogere prijzen die consumenten op het continent bereid zijn te betalen.

OK hij noemt modeltreinen "toys", dat is blijkbaar in globalistische industriële kringen de term waaronder dit soort spullen vallen, en ons c.q. de Britse consument durft hij "tightwads" (knieperds) te noemen. Vooral dat laatste had hij beter niet kunnen doen, want het heeft op rmweb al tot de nodige boze reacties geleid.
Hoe dan ook, de schrijver heeft beslist een punt.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 15 January 2014, 19:38:25 door St00mboy »

draisinenl

• Offline Offline
« Reactie #4528 Gepost op: 15 January 2014, 15:44:45 »
Leen,

Uit jouw verhaal blijkt dus wel de plek die Hornby heeft binnen de Rivarotzooi groep waar ze toe behoren... Die groep is alleen maar geintereseerd in zoveel mogelijk winst maken en dat kan Hornby minder brengen als de andere merken en dus staan ze op de laatste plaats in de rangorde voor productiecapaciteit. Zou me niets verbazen als Hornby eerdaags in de verkoop gaat..... Met alle gevolgen van dien...

Voor de kwaliteit van Hornby zijn hogere prijzen ook volstrekt overgewaardeerd...

Groeten,

Michael

Michael is op 6 juli 2017 overleden

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #4529 Gepost op: 15 January 2014, 16:13:21 »
Ik weet niet of er sprake is van zo'n rangorde, het zou kunnen, en de schrijver van het artikel in de MR suggereert iets dergelijks. Maar ik vind het wel helemaal normaal als een bedrijf (veel) geld voor eigenaren en werknemers probeert te verdienen, en gedurende een aantal jaren liep dat bij Hornby parallel aan de verbetering van de kwaliteit en de modellen met alleen maar winnaars, maar de laatste paar jaar jammer genoeg niet meer.

Hun productiecapaciteit bij Kader, hun grootste concurrent, is de laatste jaren behoorlijk afgebouwd, en wat we na deze omschakeling van de nieuwe producenten te zien hebben gekregen was helaas niet altijd om over naar huis te schrijven. Ik weet uit ervaring hoe moeilijk het is om een nieuwe aannemer op het (hoge/juiste) niveau van jouw normen te laten werken. Je kan het werk nu eenmaal niet zomaar over de schutting flikkeren, dan vraag je om problemen.

Wat mij betreft pakken ze de draad weer zo snel mogelijk op.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 15 January 2014, 16:23:29 door St00mboy »