Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Ronald Halma
Vandaag om 10:06:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:58:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door hervé
Vandaag om 09:57:47
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Jeroen Water
Vandaag om 07:52:24
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 07:12:00
Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 00:11:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Quinzeedied
30 July 2025, 23:44:32
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
30 July 2025, 23:16:22
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
trein of metro naar Hoek van Holland door Keska
30 July 2025, 23:01:18
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
30 July 2025, 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
30 July 2025, 21:59:46
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
30 July 2025, 21:48:03
Stalen D 4 deurs spoor 0 door jumbo747
30 July 2025, 21:32:49
Fleischmann Anna ombouw. door defender
30 July 2025, 21:17:34
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
30 July 2025, 21:04:40
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
30 July 2025, 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
30 July 2025, 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
30 July 2025, 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
30 July 2025, 20:36:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
30 July 2025, 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
30 July 2025, 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
30 July 2025, 19:00:07
Göhrener Viaduct door MaraNCS
30 July 2025, 18:14:49
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
30 July 2025, 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
30 July 2025, 16:37:54
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
30 July 2025, 12:34:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
30 July 2025, 12:25:51
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
30 July 2025, 11:58:00

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3159366 keer)

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #3945 Gepost op: 12 October 2013, 21:32:45 »
Hallo allen,

Heeft iemand hier ervaring met de wat oudere ringmotormodellen van Hornby (ca. 2003)?

Ik was vorige week bij de Wapstad en zag daar een verdwaalde Hornby Class 56 staan in de kleuren van EWS voor € 69. Ik heb niet meteen toegehapt, want ik wilde eerst wat meer info over het model hebben. Britse locs zie je niet zo heel vaak bij de Wapstad, dus eerst even wat huiswerk doen.

Wat speuren op internet leverde op dat het ging om een model met oude tooling (oorspronkelijk Mainline/Dapol) en een ringmotor. Nou ben ik niet zo heel kapot van dit soort motoren, de meeste locs met dit motortype die ik bezit, maken een geluid als een koffiemolen. De hamvraag: is dit model de moeite nog waard? Ik zie de Hornby Class 56 met nieuwe tooling bij Hattons staan voor 87 pond, ongeveer 102 euro. Dat model heeft een modernere aandrijving en betere detaillering, echter ik vind de detaillering van het oude model ook nog wel acceptabel. Vooral de motor zou voor mij het criterium kunnen zijn om het model niet aan te schaffen, vandaar.

Vrouwlief en ik zijn trouwens de mogelijkheden voor een weekendje Londen in januari aan het bekijken, dus hopelijk kan ik dan weer wat Brits/Iers spul zonder verzendkosten inslaan. ;D

Groeten, Geoffrey

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #3946 Gepost op: 12 October 2013, 21:38:59 »
@Leen,

Ziet er leuk uit, die bakjes. Is het wat voor ons eeuwige BMB project? Daar heb ik al wel aan lopen denken, maar ik heb voorlopig geen plek voor een paar modules van 60 x 120, dan moet er eerst wat opgeschoten jeugd het pand verlaten. Ik zag wel dat de BB kleienerz zijn dan wat wij bedachten en de oermoeder OHMB. Dat houdt in dat je wat minder vrijheid op je aansluitingen van je modules hebt, omdat je rare bogen op de BB's wil vermijden. Of zal dat wel meevallen? Ik ben benieuwd.

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3947 Gepost op: 12 October 2013, 22:28:23 »
@Rob
Ik heb je deze week nog een mailtje gestuurd omdat ik dacht dat je wel interesse in zo'n bak had. Ik heb de bak gekocht omdat ik eindelijk eens een stuk baan wil bouwen en nieuwe ervaringen op wil doen en ik wil hem ook voor de BMB gebruiken.
Het gemak waarmee vanmorgen een met vakmanschap gemaakt bouwpakket voor mij gereed lag,  staat in grote tegenstelling tot de voortgang die wij inmiddels met de BMB bereikt hebben, alle goede bedoelingen ten spijt. Ik hoef de bak nu alleen maar in elkaar te zetten en dan heb ik - laten we zeggen volgende week - een complete modulebak van 1m20 met fascia en verstelbare poten, die ik er alleen maar in hoef te draaien! Het ontwerp is ongeveer gelijk aan wat wij ook wilden en alles past - OK, na wat puzzelen - gewoon 100%!!!  (y)

In de grote lijn is het exact hetzelfde als wat wij vorig jaar wilden, alleen op een aantal punten wijkt het af. Als wij allemaal op deze basis verder willen, dan passen we gewoon het document aan. Want ik denk dat de keuze gezien onze voortgang is: wil je rijden met evt. een aangepast document of wil je niet rijden? Bovendien kun je zowel aan de BMB meedoen als aan de forumbaan en zolang de BMB er nog niet is doe je in ieder geval ervaring op. Alleen moeten we voor de BMB wel een oplossing bedenken om code 75 rail te gebruiken i.p.v. code 100, maar daar komen we toch wel uit?

Als je een grotere bak wil dan is de bak met 1m20 te verlengen door een extra bak. Dan heb je 2m40 + 60cm aan black boxen, hoe groot wil je hem maken?
Ik denk erover om een extra bak te  bestellen dan kijk ik wel waar het schip strandt. Eerst deze maar eens helemaal in elkaar zetten. De Black Boxen heb ik al gedaan:

Morgen verder.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 13 October 2013, 11:32:13 door St00mboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3948 Gepost op: 12 October 2013, 22:34:23 »
@Geoffrey
Ik heb geen Class 56 dus ik weet niet hoe hij loopt.
Maar op de Hornby website staan wel de exploded diagrams van de meeste loks, dus vast ook wel die van deze lok.

Verder heeft volgens mij Class 37 er een, en die kun je een PM sturen.

Leen.

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #3949 Gepost op: 13 October 2013, 12:44:38 »
@Leen,

Klopt van dat mailtje, ik had ook al een antwoord geschreven, ging nog even de kalender raadplegen om te kijken of ik naar de bouwsessie zou kunnen komen, kwam wat (eigenlijk heel veel) anders tegen, concept mailtje ondertussen in de conceptenfolder en vervolgens vergeten. Sorry. :'(
Nu weer on-topic  :)
Ik vind die bakken er erg mooi uitzien en ben zeer bereid om wat we ooit bedachten in te ruilen voor deze bakken, maar zoals ik al aangaf, plek vinden in huize Suchet zal niet meevallen. Daarbij gaat het vooral om de opslag van de bakken.
Het idee wat ik heb voor mijn baan bestaat uit een zichtstuk van 8 feet, ofwel 240 cm ofwel 2 bakken. Dat houdt in dat ik een opslagplek voor 2 bakken en 2 BB's moet zien te vinden. Met enige fantasie zou ik in de schuur iets kunnen regelen, maar dat is niet zo best voor de bakken.
Ik ga wel heel stevig nadenken over een baantje op één bak, dan wordt er tenminste wel gebouwd. Want daarin ben ik het helemaal met je eens, beter nu iets bouwen wat mogelijk niet helemaal ideaal is, dan wachten tot het perfect wordt met het risico dat er helemaal niks komt.

Rob 

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3950 Gepost op: 13 October 2013, 14:10:24 »
Ik ga een stukje baan in code 100 bouwen, en denk aan uitneembare stukken met de rails erop, zodat ik het in 5 minuten kan vervangen voor een stuk met BH rail code 75. Verder zou het meeste kunnen blijven staan, want waarom zou je 2 modules willen bouwen als je er al een paar jaar over gedaan hebt om helemaal niets te bouwen terwijl alles klaar ligt, zoals ik.  ;D

De module bestaat uit een aantal vlakke delen, die je kan opstapelen.
De ruimte die het inneemt valt reuze mee, alleen moet je hem niet opgebouwd op willen bergen natuurlijk.
Kees-Jan liet ons zien dat hij het vervoert op een speciaal karretje met aan weerskanten een plank op wielen met de moduleplanken ertussen in. Dan is het iets van ca. 50-60cm hoog. Het is allemaal heel compact te maken.

In november wil Kees-Jan weer een sessie organiseren en als ik mag komen wil ik er ook graag heen. Ik hoop alleen dat het niet op 23 november wordt. Misschien kun je ervoor zorgen dat je er dan bij bent?

Leen.

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #3951 Gepost op: 13 October 2013, 15:38:12 »
@Leen,
Als je het zo stelt klinkt zo'n module best aanlokkelijk, ga nog eens kijken wat ik kan regelen. Als ik ruimte kan vinden zal ik er ook één (compleet) bestellen. Ik ga mijn best doen om mee te kunnen naar KJ, maar november is sowieso een drukke maand met allerlei verplichtingen, ik kon Warley er met moeite tussen persen.
Daarnaast is zo'n module wel een mooi "probeerprojectje" voor allerlei ideeën en technieken. Ga jij het landschap wel gewoon in 00 maken?   

Rob

draisinenl

• Offline Offline
« Reactie #3952 Gepost op: 13 October 2013, 15:51:25 »
Die bakken zien er niet slecht uit..

Wil ik ook wel iets mee gaan doen...

Bij voorkeur iets Engels natuurlijk...

Michael
Michael is op 6 juli 2017 overleden

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #3953 Gepost op: 13 October 2013, 17:22:25 »
Ik ken de uitgangspunten van 'jullie' modulebaan niet maar bij de BNLS-baan zijn er al twee Britse inbrengen in 00. Hendrik Jan met zijn Schotse baan, en ondergetekende met een Network Southeast thema. Daarbij aansluiten is wellicht vruchtbaarder dan een apart Engels avontuur.
No dress rehearsel, this is our life.

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #3954 Gepost op: 13 October 2013, 17:34:14 »
Volgens mij is de module van Hendrik Jan wel Schots maar in h0. Maar als jij in 00 gaat werken wordt het wel steeds aantrekkelijker om ook aan te sluiten. Mogen we dan ook met 00 treinen over de modules rijden?

Rob

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #3955 Gepost op: 13 October 2013, 18:15:55 »
Hendrik Jan, correct me if I am wrong, smokkelt een beetje met h0/00. Het materieel op zijn en mijn baan wordt in elk geval 00 spul en daar heb ik ook al naar gekeken: vergelijk 00/h0. Het gaat zeker passen op de h0 modules: uitslag 00-spul.. En 'discussie' over de toelaatbaarheid van 00-spul is er ook al geweest.

Kortom, wat let u?  8)
No dress rehearsel, this is our life.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3956 Gepost op: 13 October 2013, 18:32:18 »
Het enige wat genormeerd is zijn de rails: code 100, waar de plussen en minnen komen en dat de rail op 17,5 cm afstand van de voorkant moet komen.
Verder dat je een dubbel spoor moet maken - verder mag je alles zelf bepalen en dat het met DCC met Roco muizen bestuurd wordt. Je moet 2 draden onder je baan hebben.

Dit is erg simpel voorgesteld, maar volgens mij is dat het wel zo'n beetje wat verplicht is. Qua landschap, treinen, periode etc ben je vrij. Ik heb trouwens nog nooit aan een landschap kunnen zien of het 00 of H0 is hoor, zelfs de huisjes zijn vaak te klein. OK, het zal wel iets uitmaken maar is dat een showstopper? De kijkafstand maakt m.i. meer uit dan de schaal.

Ik weet dat Marc tramt en Hendrik Jan met Britse banen bezig zijn, en dat is heel mooi. Ik ga ook een Engelse baan proberen te maken met een stel Skaledale huisjes en zo. Ik ga een foto opzoeken en die proberen na te maken.
Vanmiddag heb ik het stuk bouwpakket waarop de baan komt in elkaar gezet. Murphy was ook weer op bezoek.... >:( ;D

Leen.
« Laatst bewerkt op: 13 October 2013, 20:05:35 door St00mboy »

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #3957 Gepost op: 13 October 2013, 20:11:45 »
Het is inderdaad lastig te zien of een landschap/scenery h0 of 00 is, daar heeft St00mboy volkomen gelijk in. Ik had die stukken die Marc plaatst gedeeltelijk gemist en als ik het zo zie staat niets een fraaie Engelse bak in de weg. Ik ga serieus kijken hoe ik dat in huize Suchet logistiek kan "wegwerken" want het wordt steeds interessanter, straks is er nog een heel UK traject binnen het geheel. En dat de treinen dan aan de verkeerde kant rijden nemen we maar voor lief.

Rob

Thijs1271

• Offline Offline
« Reactie #3958 Gepost op: 13 October 2013, 20:31:41 »
Ik doe er niet aan mee. De modules zijn onderdeel van mijn baan en ruim voorzien van ingeballast code 75. Jammer, als de keuze wel op 75 was gevallen had ik beslist meegedaan. En om twee aparte bakkies te bouwen zie ik niet zo zitten. Ik kom wel aanmoedigen!

Thijs
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #3959 Gepost op: 13 October 2013, 20:36:33 »
Ik ben wel om, net een set besteld. Heb inmiddels ook al een ideetje over hoe het er uit zou moeten zien. Ik zie het vooral als een oefenbouw projectje, lekker experimenteren met allerlei materialen en technieken. Plus een mooie plek om al de nog te bouwen kits te laten zien  ;D

Rob