Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door KNed
Vandaag om 00:15:53
Aachenau West door ceuleer
23 July 2025, 23:55:03
Sfeer op je modelbaan door Prutsert
23 July 2025, 23:41:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 July 2025, 23:40:21
Intellibox probleem door BenPluim
23 July 2025, 23:34:08
Mijn geweatherde modellen door Tedo
23 July 2025, 23:28:22
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
23 July 2025, 23:23:58
De projecten van Ruben (NL H0) door hmmglaser
23 July 2025, 23:19:22
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Klaas Zondervan
23 July 2025, 23:08:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
23 July 2025, 23:05:43
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
23 July 2025, 22:18:48
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
23 July 2025, 21:29:29
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
23 July 2025, 21:16:08
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
23 July 2025, 20:55:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
23 July 2025, 20:55:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
23 July 2025, 20:38:14
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
23 July 2025, 20:29:42
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Sofie
23 July 2025, 20:19:38
Gewoon wat busfoto's door RikM
23 July 2025, 20:08:03
Station Roodeschool door Torikoos
23 July 2025, 19:26:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
23 July 2025, 19:07:01
Line-up foto's van modellen door ArjanB
23 July 2025, 17:55:11
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
23 July 2025, 16:40:28
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
23 July 2025, 16:19:44
Göhrener Viaduct door MaraNCS
23 July 2025, 15:58:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
23 July 2025, 15:41:04
Frans loodsje et cetera door Huup
23 July 2025, 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
23 July 2025, 13:32:25
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
23 July 2025, 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
23 July 2025, 11:48:18
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3149041 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #2790 Gepost op: 18 December 2012, 14:11:23 »
De rijeigenschappen van de Hornby A4 zijn prima met een 5-pole motor en stroomopname vanaf alle wielen. Hij heeft een 8-polige DCC socket, waarschijnlijk in de tender (wel even de capacitor verwijderen, bij mijn A3 zat die nog steeds in de lok, maar soms doet Hornby ze in de tender) en de vorm van de body schijnt volgens kenners eindelijk de juiste te zijn.
Het is momenteel de beste A4 die voor redelijk geld te koop is m.u.v. die van Golden Age Models. Maar daar hangt een iets ander prijskaartje aan.  ::)

Leen.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #2791 Gepost op: 18 December 2012, 15:03:55 »
Beste...
Is deze A4 ook met sound verkrijgbaar?
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #2792 Gepost op: 18 December 2012, 15:15:34 »
Af en toe, deze drie zijn in ieder geval met sound uitgebracht:
R2991XS BR Blue 'Sparrow Hawk'
R2897XS BR Green 60001 'Sir Ronald Mathews'
R2805XS LNER blue A4 No. 4466 'Herring Gull'

Op Ebay komen ze af en toe nog wel langs.

Leen.


en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #2793 Gepost op: 18 December 2012, 22:27:35 »
Zo, hèhè, vanochtend zat ik al vanaf vroeg klaar in de gang voor de meneer met het gele bestelbusje. Rond half elf werd keurig een pakje afgeleverd met daarin... een ViTrains Class 47! Meteen heb ik gecontroleerd of de loc nog heel was, en gelukkig bleek dat nu wel het geval. Alle draaistelarmatuurtjes waren nog intact. Pfieuw! Vervolgens het model snel uit de doos gehaald om het eens op m'n gemakje te kunnen bekijken.



Zo uit de doos is het model nogal kaal. Er zit een dikke bundel met nog te monteren onderdeeltjes op, zoals trappen, handrails, slangen, antennes etc. Ik ga eerst eens uitvissen wat ik aan details op het model wil hebben in verband met inzet op de baan voordat ik als een dolle alle onderdeeltjes plaats. De komende dagen blijft het smoeltje dus nog even kaal, daarna ga ik het arsenaal tangetjes en vijltjes pakken omdat op het oog niet alle aanwezige gaatjes ruim genoeg lijken te zijn voor bijvoorbeeld de handrails. Maar de eerste indruk van het model is een goede: ik ben er blij mee!



Van tevoren was ik benieuwd naar de kwaliteit van het verfwerk, afgaand op de foto's van Hattons. Nu blijkt dat men de foto's in Liverpool wel met erg veel belichting neemt. Hoewel de neuzen van het model behoorlijk geel zijn, oogt het toch niet zo citrus-geel als op de site van Hattons. Gelukkig, want ik was toch wel bang voor een citroentje op de baan. Verder is het verfwerk redelijk strak, met wat kleine foutjes her en der, met name bij kleurovergangen. Ik kan er echter wel mee leven. Wel jammer vind ik het ontbreken van een interieur in de cabines. Hier valt voor de knutselaar dus nog wat te verbeteren, iets dat bij de 47'ers van Heljan en Bachmann beter voor elkaar is.



Omdat de ViTrains 47 geproduceerd is in Italië in dezelfde plaats waar vroeger de Lima-fabriek was gevestigd (Vicenza), kon ik het niet laten om 'm naast de eerder gekochte Lima 47 NSE te plaatsen voor een vergelijking. Prachtig hoe die beide kleurstellingen uit de jaren '80 naast elkaar smoelen. Verder valt op dat de Lima-body voor z'n tijd (dik 25 jaar oud) en prijs zo gek nog niet was. We zijn de afgelopen jaren echter gewend geraakt aan een steeds hogere graad van detaillering. Toch vind ik de gravure van de Lima-kap nog best goed en eigenlijk zou het model vooral verbetering behoeven bij de frontruiten. Daar zijn eventueel setjes van Shawplan voor te koop. Hornby voert al een tijdje de aankondiging van een heruitgave van het Lima-model in kleuren van 'Northern Belle'. Ik ben benieuwd in hoeverre Hornby dit model iets heeft opgeleukt met een verbeterde aandrijving of flush glazing. Op dit moment ben ik echter meer dan in m'n nopjes met de ViTrains 47. Die fans op het dak, prachtig toch?



Helaas heb ik nog niet de tijd gevonden om het model los te laten op een testovaaltje. Misschien moet ik maar eens zo'n rollenbank daarvoor kopen, ik zie die dingen regelmatig op beurzen voorbij komen. Zodra de eerste testrondjes er op zitten, zal ik uiteraard weer even verslag doen. Vooralsnog ben ik erg content met m'n nieuwe aanwinst. Het zal voorlopig ook even de enige aanwinst blijven, want vanwege lekkages hebben mijn vrouw en ik besloten de vervanging van ons dak eerder uit te laten voeren. Dat heeft gevolgen voor het hobbybudget, dus de Murphy class 071 van rond de 150 pond gaat in de ijskast. Maar nou zag ik nog wel bij Hattons een class 37 voor rond de 50 pond...  ;)

Groeten, Geoffrey

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #2794 Gepost op: 18 December 2012, 22:39:59 »
De gaatjes voor de accessories maak ik altijd op maat met een ruimertje, een soort priem. Die zijn in een setje te koop zodat je de ruimer met de juiste grootte kunt kiezen om het gaatje voorzichtig steeds ietsje te ruimen. Mijn laatste setje heb ik bij Buitelaar gekocht.
Dat de gaatjes te klein zijn komt door de toleranties bij het gietwerk en daarna de verflaag. Bovendien moeten ze vooral niet te groot zijn, want een gaatje groter maken gaat nog wel, maar eentje kleiner maken?   >:(

Leen.

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #2795 Gepost op: 18 December 2012, 22:50:48 »
Leen, klopt, die ruimertjes was ik op het spoor via wat literatuur van Tim Shackleton over het superen van ready to roll locs. Via fora las ik verschillende manieren om met te krappe gaatjes om te gaan: ruimen of het te plaatsen onderdeel een beetje bijvijlen. De handgrepen op de neus zijn nogal vierkant van vorm, die vierkante gaatjes laten zich lastig ruimen. Vijlen lijkt dan een beter idee. Enfin, even een plan de campagne uitdenken voor de onderdeeltjes en ook maar wat ruimertjes kopen.

Groeten, Geoffrey

class 37

  • Offline Offline
  • Berichten: 722
  • class 37 Fan
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #2796 Gepost op: 19 December 2012, 00:26:23 »
en voyage hij is prachtig (y) straalt inderdaad erg 80ies en 90ies uit :)
British Rail diesel Fan

Mudhen

  • Offline Offline
  • Berichten: 976
  • AKA Genx Diorama
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #2797 Gepost op: 19 December 2012, 10:26:20 »
Aardig model, maar wens je er wel veel succes mee!

  ::)
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3528
  • Mcn NSR Groningen.
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #2798 Gepost op: 19 December 2012, 13:25:50 »
Vandaag het bestelde materieel binnengekregen, 17e besteld en vandaag in huis  (y)

Bachmann Class 411 4 CEP treinstel, een plaatje!







Een erg mooi en strak afgewerkt treinstel, nu nog even een decoder regelen voor de motorwagen en een
functie decoder voor de stuurstand en deze kan ook los.



En nog een 4 tal rijtuigen voor een bonte jaren '50 trein.



Het rijtuig in de kleur "maroon" is al gewheathered maar dat worden de andere rijtuigen ook
zodat het setje compleet is, de loc is eveneens gewheathered af fabriek.

Nu nog even verlichting er in bouwen... TL of gloeilamp?

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #2799 Gepost op: 19 December 2012, 14:26:36 »
Jaren '60 verlichting kun je volgens mij het beste met gele ledjes doen en niet al te fel.
De MK I's komen uit de jaren '50 en ik weet niet of er toen al TL's in zaten.
Dat zou wel ergens te vinden moeten zijn, op internet, of anders misschien op mijn volgende trip naar de Bluebell of zo.  (y)
De NS-treinen die ik rond 1960 voorbij zag rijden waren ook niet fel wit verlicht, eerder gedempt geel, dus dat hou ik altijd maar als norm aan.

P.S. Ziet er trouwens prima uit, jij zal wel zoet zijn met de Kerst.  ;D

@Thijs
Is je C Class er al? Ik weet niet wat ze bij jullie met de post uitspoken, maar Robbert Jan's spullen zijn de 17e gepost en die zijn er al, mijn B17 is de 13e gepost en die kwam vandaag ook aan en mijn C Class's waren op 27 en 28 november gepost en die kwamen op 4 of 5 december aan.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 20 December 2012, 19:55:01 door Stoomboy. Reden: Persoonsverwisseling hersteld, sorry hoor. »

jandejager

  • Offline Offline
  • Berichten: 540
  • Alle leuke dingen vinden plaats BOVEN de Evenaar !
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #2800 Gepost op: 19 December 2012, 17:23:42 »
Mooi spul allemaal Robbert Jan (y)

Leuke trein voor die 37 en zeker die 4-CEP is niet verkeerd, maar het koppelen kan weleens wat gehannes betekenen.
Maar ik heb daar inmiddels een vaste procedure voor als ik naar de club ga.
De 4-CEP loopt (in beide richtingen) zoals ie er ook uitziet ....... grandioos dus  ;D

Leg je straks ook uit met behulp van foto's hoe je dat doet met die decoders in de motorwagen en de stuurstand (ik neem aan dat je daarmee de dummy motorwagen aan het andere einde bedoeld).
En hoe je de bodies kunt verwijderen zonder de boel te mollen ?
Ik wil daar graag wat van leren.

Gr, Jan

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3528
  • Mcn NSR Groningen.
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #2801 Gepost op: 19 December 2012, 19:53:26 »
Hoi Jan,

Ik heb een aantal plannetjes bedacht voor de 4 CEP waaronder het aanpassen van
de koppelingen tussen de bakken, deze zijn niet bepaald gebruiksvriendelijk.
Tevens zijn de koppelingen die ik vanmiddag heb gebruikt te lang waardoor de
onderlinge afstand te groot is. Ik zit nog te broeden op een oplossing.

Het treinstel wil ik gaan verdelen in 2 stukken, elk met eigen decoder.
De gemotoriseerde bak en 2e klasse rijtuig als 1 stuk, de rest als 2e stuk.
Het ziet er daarbij wel naar uit dat de bedrading vervangen wordt door andere
kleuren volgens de Nmra norm i.p.v. de "Bachmann" norm.

Heb de motorwagen al los gehad, was even werk, maar met geduld en een lading
cocktail prikkers en karton is het gelukt, slechts 1 beugel defect zonder gevolgen.
Morgen maar eens alle bakken openmaken en kijken wat de mogelijkheden zijn.
Foto's zal ik maken tijdens het proces. ( van de 37 komen ook nog foto's)

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #2802 Gepost op: 19 December 2012, 19:55:43 »
Vandaag kwam de Hornby LNER B17 binnen, nadat hij al een paar jaar in bestelling stond. Nee, ik heb niet de hele tijd in de gang zitten wachten, alleen de laatste 3 weken.  ;D
Bij de B17 denken de meesten van jullie waarschijnlijk aan een bommenwerper uit WW II, maar daarvóór al was de B17 een Gresley lok met een 4-6-0 asindeling ("B" bij de LNER). De bouw incl. het ontwerp werd in dit geval volledig aan de North British Locomotive Co. te Glasgow uitbesteed, want Gresley c.s. kregen het niet voor elkaar. De loks werden genoemd naar "stately homes" en voetbalclubs. Daarom worden ze ook wel "Footballers" genoemd. Alle Footballers zijn meedogenloos door BR verschroot, de vandalen!  :'( >:(

Hornby heeft al eerder vanaf 1980 een tenderdrive model van de B17/4 uitgebracht met namen van voetbalclubs als Manchester United, Arsenal, Doncaster Rovers etc. De laatste was "Norwich City" in het jaar 2000. Begin 2009 of 2010 - ik weet het niet meer precies - kondigde Hornby een geheel verniewde B17 aan, waarbij alle versies gemaakt konden worden. Daarna is deze lok in het ontwerp-/productieproces bij een nieuwe leverancier terechtgekomen, en dat is blijkbaar na de nodige perikelen in de soep gelopen. Details hebben we nooit gehoord, maar het resultaat is dat veel mensen dachten dat de B17 er nooit meer zou komen. Maar nee dus, na een lange tijd is hij er dan toch eindelijk.  (y)

Ik heb zoals gebruikelijk gekozen voor de LNER-versie, B17/1 "Sandringham" met de korte GER (Great Eastern Railways) tender, de eerste door de LNER geproduceerde lok. Ook de GER-tender werd voorheen door Hornby gemaakt, niet voor achter deze B17, maar voor achter de B12, een ex-GER lok. Het Hornby model van de B12 stamt nog uit de Triang tijd, en je hebt geen sound decoder nodig, want er zit een soort mechanisch tsjoek-tsjoek-rateltje in de tender. Hieronder wat foto's zowel van het nieuwe als van het oude model.
Het nieuwe model, eerst driekwart van voren:


Het aandrijfwerk en de Westinghouse pomp in het volle zonlicht:


Cabine en tender vóór het inklimmen. Lok en tender zitten nu net als bij Bachmann aan elkaar vast, zodat je niet meer het "De Sade" plugje onder in de tender hoeft te friemelen :


Wederom een supercabine:


De lok nog even vanaf de zijkant:


en de tender:


en tot slot de tender vanaf de achterkant:


Dan het oude model, de Manchester City:
Ook niet superslecht hoor, de lok met de standaard LNER tender:


Schuin vanaf de zijkant:


het drijfwerk en de wielen zien er wel iets anders uit:


De oude Triang tender van de B12 met de ingebouwde jaren '60 "geluidsdecoder":


en de achterkant met de Volvo koppeling:


Van deze lok heeft Hornby ook nog 2 BR versies uitgebracht en twee andere, ook BR versies komen volgend jaar uit. Dan kan ik mooi volgend jaar mijn hand op de knip houden, want er komen geen LNER-versies meer uit.  :-\ Ik zie trouwens dat mijn lok bij Hattons alweer uitverkocht is.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 20 December 2012, 19:51:33 door Stoomboy »

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #2803 Gepost op: 19 December 2012, 21:53:21 »
@ Leen: mooi ding, die B17! Daar ga je vast veel plezier aan beleven!

@ Mudhen: ja, ik had dat artikeltje ook al gelezen. Ik vind het best meevallen hoor. OK, de beschrijving met welke onderdelen er per subtype gemonteerd moeten worden is niet echt aanwezig, maar een paar voorbeeldfoto's helpen de modelbouwer aardig op weg. Eigenlijk bouw ik nooit kitjes zonder voorbeeldfoto's, ook niet de simpelste Revell-kit van één of andere straaljager. Dat van die losse passing ervaar ik niet zo bij mijn model. Ik vermoed dat ViTrains meerdere edities van de 47 heeft uitgebracht waarbij telkens kleine dingetjes gewijzigd zijn. Waar de vroege modellen inderdaad last hadden van fouten in de kleurstelling en ruime gaatjes voor onderdelen, is het verfwerk van de laatste batches behoorlijk goed en passen veel onderdelen zonder lijm (en nee, ze vallen er ook niet meteen uit). Tuurlijk had ViTrains de modificaties netjes kunnen melden, maar ja, Italianen hè...?  ;D

Bovendien, ik heb tien keer liever de ViTrain 47 met de hele rits losse onderdelen dan de Hornby Class 67 die recentelijk is 'retooled'. Bijna de hele batch uit China vertoont problemen met verfwerk, gebroken onderdelen, gescheurde kappen en slecht uitgevoerde reparaties door de fabriek. Zin in RTR horror? Zie dan hier en huiver. Neuh, dan is m'n Italiaantje zo slecht nog niet.  ;)

Groeten, Geoffrey

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3528
  • Mcn NSR Groningen.
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #2804 Gepost op: 20 December 2012, 13:25:26 »
@ Jan,

Ik heb de printplaat reeds aangepast zodat de verlichting in de motorwagen onafhankelijk kan
worden geschakeld ten opzichte van het eerste rijtuig.
Er zit namelijk een Aux 2 aansluiting op de print, zonder weerstanden etc dus daar moest even een
kleine waarde voorgezet worden van 200 Ohm. (dat was origineel ook zo via de Aux 1)
Ik heb de printbaan naar de binnenverlichting doorgekrabt en daar op de zijde van de binnenverlichting
van de motorwagen de nieuwe draad aangesoldeerd, de Aux 2 in Paars.



Tevens heb ik van de motorwagen alle slepers met draden doorverbonden met de printplaat, gewoon
omdat ik persoonlijk geen fan ben van de originele constructie.

De eerste 2 rijtuigen zijn nu klaar, en onafhankelijk kunnen ze rijden van de rest.
Nu de stuurstand nog even met een digirails Nano digitaliseren.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5