Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:51:08
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 18:46:44
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 18:41:49
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:33:51
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Dat overkomt mij niet. door Harryku
Vandaag om 18:25:36
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 15:03:34
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3144020 keer)

St00mboy

• Offline Offline
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #2265 Gepost op: 29 September 2012, 22:50:20 »
Ik zeg maar niet hoe ik erover denk, maar op mijn baan in ieder geval geen veilingen, dus gewoon een Big 4 baan.  ;D

Leen.
« Laatst bewerkt op: 29 September 2012, 23:21:14 door Stoomboy »

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #2266 Gepost op: 30 September 2012, 10:10:49 »
@Leen,
Dank voor je aanbod, ik neem die kit graag van je over. En die pint komt wel als we op "excursie" zijn in Albion", hebben we gelijk nog een goede reden voor een roadtrip  (y).
Die loco kits van London Road Models zien er goed uit, alleen kan ik nergens voor die N8/9 complete wielsets vinden, moet je die zelf "samenstellen"? Voor de G5 heeft Romford overigens wel een complete wielset, inclusief drijfstangen etc.
Ik denk dat ik me wat betreft kits bouwen voorlopig even beperk tot rolling stock totdat ik voldoende praktische vaardigheden heb om me aan het grotere werk te wagen.

Gisteravond trouwens begonnen met het plakken van een Parkside Dundas kit van een LNER Fish Van. Niet helemaal de slimste keuze, omdat die meestal met express treinen meereden en maar zelden op een branchline te zien waren. Maar dat wist ik nog niet toen ik een jaar geleden deze kit aanschafte. Een bouwverslag volgt.

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #2267 Gepost op: 30 September 2012, 10:46:44 »
Voor de N8 moet je 5' 1" drivers hebben met 16 spaken en de crankpin in line met de spaak en een crankthrow van 11". Dan komt de Alan Gibson G4860E er het dichtste bij met 5'0". Als bogiewiel moet je er een hebben van 3'9" met 10 spaken, dan komt de AG G4844 er met 3'8" het dichtste bij.

(foto van www.lner.info)

Je kunt natuurlijk ook bij Markits kijken als je die liever wilt.

Leen.

P.S. Voor rijtuigen kun je ook nog kijken of er iets te doen is met Shires Scenes coach sides op Ratio chassis.
« Laatst bewerkt op: 30 September 2012, 10:56:34 door Stoomboy »

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #2268 Gepost op: 30 September 2012, 10:57:00 »
Volgende vraag voor Leen  ;):
Ik heb inmiddels een pdf met alle bestaande en komende kits van Arthur Kimble, aka Northeastern Kits, ik kan alleen niet goed vinden (ook na googlen) wat ze kosten en waar ze te koop zijn. Is dat alleen bij dhr. Kimble zelf?

Wat betreft die wielsets, ik heb al vluchtig bij Markits gezocht, maar geen complete sets voor de N8/N9 gevonden. Maar misschien kun je ook een andere set gebruiken. BTW, is er een verschil in kwaliteit tussen de Romford en de Alan Gibson wielen?

Rob
« Laatst bewerkt op: 30 September 2012, 11:04:31 door Suchet »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #2269 Gepost op: 30 September 2012, 11:43:02 »
@Rob
De kits worden in kleine oplagen gemaakt en zijn alleen bij Arthur Kimber te koop. Zijn emailadres staat op de pagina waar je de pdf gevonden hebt.
http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/28277-northeastern-kits/

Een Q5 kit kostte vorig jaar GBP 97,50.

Even weer naar de N8:
Volgens mij komen deze Markits wielen er dicht bij:
MR20/16 NBR/BR 5' 0" {20mm) 16 Spoke "J32/5/6/7" [IL] Insulated or Plain NEW
3'9" (15 mm) wielen hebben ze alleen met 12 spaken.
Voor een zeldzame lok als de N8 zullen ze idd. geen complete set samenstellen.

Gibson wielen hebben een stalen band met een plastic spaakgedeelte. Ze hebben een ronde as en je moet ze zelf "kwarteren". Daarvoor heb ik een tooltje van GW models. Ik heb ook een methode om de Gibson wielen chemisch te zwarten en meer solide te maken, zie ergens anders in dit draadje.

Markits wielen zijn van metaal, volgens mij zijn de spaken nog steeds van mazak en de band van nikkelzilver. In het midden zit een vierkant gat, waarin je de as met zijn eveneens vierkante uiteinde kan steken. Het speciale moertje draai je vervolgens vast met de speciale Romford screwdriver. Dan zit het wiel gelijk gekwarterd. Er zijn geïsoleerde en ongeïsoleerde wielen. Als je aan 1 kant ongeïsoleerde maakt, dan is je chassis live. Mijn voorkeur gaat uit naar geïsoleerde wielen met stroomopnemers aan beide zijden met een electrisch "dood" chassis. Voor het maken van een goed chassis kun je het beste het boek van Iain Rice over dit onderwerp - "Locomotive Chassis Construction in 4mm" - lezen.

Als je het allemaal van dichtbij wilt besnuffelen, dan kom je maar een keertje langs.

Mvg,

Leen.

« Laatst bewerkt op: 30 September 2012, 22:13:26 door Stoomboy »

Merlin674

• Offline Offline
« Reactie #2270 Gepost op: 30 September 2012, 14:15:48 »
Ben deze week ook weer een beetje bezig geweest met rijtuigen.
Had een tijd geleden al eens de support coach gekocht voor Bittern. De Bachmann BR MK1 BCK coach (39-227D).
Na het verwijderen van het BR logo moest ik op zoek naar het naamlabel voor de support coach, die Botaurus heet. Botaurus is de latijnse naam voor Roerdomp. Bittern is de Engelse naam voor dezelfde vogel.
Bij precision Labels (http://www.precisionlabels.com/) kun je voor weinig geld elke bekende naam voor een coach bestellen. Botaurus hadden ze echter niet. Deze hebben ze speciaal voor me gemaakt en voor GBP 4,50 opgestuurd! Zie hier het resultaat. Het ziet er gaaf uit achter Bittern met twee tenders.

Ook Tornado en Sir Nigel Gresley hebben inmiddels support coaches, maar beiden moeten nog worden voorzien van de juiste opschriften. Dat doen we in de komende maanden.

Verder werd ik deze week verblijd met de ontvangst van drie coaches die al heel erg lang op m'n verlanglijstje stonden. De LNER teak coaches. Ik hik een beetje aan tegen de hoge stuksprijs van deze Hornby coaches maar The Model Centre heeft regelmatig coachpacks inde aanbieding als ze de loc er uit hebben gehaald. Daar heb ik er een van kunnen scoren voor GBP 89,-- Een koopje dus; drie coaches voor de prijs van twee :) Als klap op de vuurpijl kreeg ik het hele pakket (Hornby, Rare Bird) meegestuurd, uiteraard zonder loc (die had ik al). Maar met tekening van de Rare Bird en certificaat. Erg leuk en een aanwinst voor mijn tafel. Vooral het teakwerk is schitterend geschilderd! Net als Leen heb ik wel wat met de LNER en de ECML. Toch wel zo'n beetje het mooiste wat Engels stoom heeft voortgebracht. :)

Hier Sir Nigel Gresley met support coach en 3 maal Teak.

Ed

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #2271 Gepost op: 30 September 2012, 16:48:22 »
@Leen,
Dank voor de informatie en het aanbod, daar ga ik graag een keer gebruik van maken.

@Ed,
Ze blijven mooi, die Teaks. En prima service van The Model Center  (y)

Rob

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #2272 Gepost op: 30 September 2012, 16:58:43 »
Mooi werk, Ed, dat lijkt op de serieuze modelbouwer.  (y)
De teaks met grijze daken zijn super. Ik heb ze alleen met witte daken. Ik denk dat ze in het echt bij elkaar nog geen dag wit gebleven zijn.  :-\

Leen.
« Laatst bewerkt op: 30 September 2012, 17:05:06 door Stoomboy »

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #2273 Gepost op: 30 September 2012, 17:59:18 »
Dat wordt dus weatheren, met van die mooie vuilwaterstrepen overdwars en een zweem van as uit de rook in de lengterichting. Heb je meteen wat aan die cursus weatheren  :D

Rob

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #2274 Gepost op: 30 September 2012, 18:04:36 »
Ja, maar mijn tutor zei me dat hij nog nooit een rijtuig had geweatherd, wel loks en wagons, dus toch eerst nog maar weer een rijtuigenweathercursus en een sigaartje roken voor de as (ik ben al 3 maanden gestopt)  ;D

Leen.

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #2275 Gepost op: 30 September 2012, 18:07:09 »
Heb jij weer  ;D.
Maar ook op die handige Right Track DVDs over weatheren worden alleen locs en wagons  behandeld. In Engeland worden rijtuigen zeker niet vuil  ???.

Rob

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #2276 Gepost op: 30 September 2012, 18:33:06 »
Of ze worden goed schoongehouden. Dan blijft het dak nog een beetje grijs.

Leen.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #2277 Gepost op: 30 September 2012, 20:45:27 »
We hebben het in dit topic al een paar keer over Sanda Kan gehad, een van de grootste modelspoorfabrikanten en vooral de grootste supplier van Hornby, momenteel in handen van Kader, het moederbedrijf van Bachmann.

Voor de liefhebber is dit een interessant artikel over de man achter Sanda Kan, WaiShing Ting:
http://www.atlasrr.com/News/mrting.htm

Leen.

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #2278 Gepost op: 30 September 2012, 21:56:32 »
Ik ben bezig met het in elkaar zetten van een Parkside Dundas kit, de LNER Fish Van. Gaat op zich aardig, de kit zelf is prima, maar ik maak hier en daar nog een foutje, doordat mijn kennis van de chassis van Wagons nog te wensen overlaat en de handleiding hier en daar wat erg kort is, zo van "assemble the side bars" en dan verder niks. Maar dat komt allemaal wel in het bouwverslag  ;).
Nu lijkt de back to back afstand tussen de wielen op de meegeleverde Gibson as wat te klein, de as heeft speling op de rails en ik krijg mijn back to back gauge niet tussen de wielen. De wielen moeten dus wat verder uit elkaar. Maar hoe doe je dat zonder alles te slopen. Is daar een handigheidje voor of komt het neer op brute kracht. Hier hebben onze mede "Binners" vast wel ervaring mee.

Rob

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #2279 Gepost op: 30 September 2012, 22:08:46 »
De BTB moet 14,5mm zijn. Dat kun je met een BTB gauge doen, volgens mij heb je die, andwers met een schuifmaat.

Ik trek gewoon het wiel naar zijn plek en kijk dan met de BTB gauge ertussen of beide wielen nog ongeveer even ver van het aseinde afzitten. Als je het 2e wiel niet kan bewegen, dan pak ik een tang met een ongeribbelde bek, neem daarin de as, en beweeg de wielen naar de gewenste plek op de as. Na een paar keer proberen met de BTB gauge zit het dan meestal wel goed.

Leen.

P.S. Heb je trouwens wel de messing lagertjes om de aspunten in te laten lopen?
« Laatst bewerkt op: 30 September 2012, 22:14:18 door Stoomboy »