Waar is Leen (die reageerde ook altijd op de platen)? Heb ik iets gemist?GroetFred
........Hans heeft hierboven al veel over de geschiedenis van deze loks verteld maar het complete verhaal vind je hier op Wikipedia. Daar staat in het kort het volgende:De LMS "Duchess" class locomotieven, ook bekend met de zondagse naam "Princess Coronation", werden vanaf 1937 door de LMS gemaakt. Na het publicitaire succes van de gestroomlijnde LNER A4 op het traject naar Schotland wenste de marketing afdeling van de LMS hier niet voor onder te doen. Hoewel Stanier vanuit praktisch oogpunt - meer gewicht en moeilijker toegang t.b.v. onderhoud - geen voorstander van "streamlining" was werden de eerste tien, nos. 6220 - 6229 gestroomlijnd uitgevoerd. De eerste vijf daarvan werden, evenals de rijtuigen, in Caledonian blue met horizontale strepen gedecoreerd en ingezet voor de "Coronation Scot", de express naar Schotland. Dit is een Hornby model van de eerstgebouwde no. 6220 "Coronation" met rijtuigen:Foto © hattons.co.ukHet tweede vijftal, nos. 6225 - 6229 werd uitgevoerd in LMS crimson lake, een soort rood zoals no. 6229 hieronder op de foto in het NRM. Hiervoor werd gekozen omdat de loks daarmee visueel beter bij de standaard LMS-rijtuigen zouden passen. Stanier, die graag het verschil in de praktijk tussen gestroomlijnd en niet-gestroomlijnd wilde weten, kreeg voor elkaar dat er vijf niet-gestroomlijnde Duchesses gebouwd mochten worden, nos. 6230 - 6234. Hiervan is no. 6233 "Duchess of Sutherland" er één, in de posts hierboven te zien op de plaat van Hans en op de tuinbaan van Fred. Tot 1947 werden er nadien nog 14 gestroomlijnde en 9 niet-gestroomlijnde "Princess Coronation" loks gebouwd.Na de oorlog werd de stroomlijn van de betreffende 24 loks verwijderd en alle 38 loks werden in 1962 - 1964 buiten dienst gesteld. Er zijn er drie bewaard gebleven nl. no. 6229 Duchess of Hamilton, no. 6233 Duchess of Sutherland en no. 6235 City of Birmingham. No. 6229 werd na 2005 verbouwd en was vanaf 2009 in het NRM (National Railway Museum) weer als gestroomlijnde lok te bewonderen:Foto: en.wikipedia.orgIn de dagelijkse spreektaal betitelen modelspoorders de gestroomlijnde lok als "Coronation" en met "Duchess" bedoelen we de niet-gestroomlijnde. De historie van het Duchess-model wordt gekenmerkt door de faillissementen van Hornby Dublo (1964) en Triang (1971) waar uiteindelijk G&R Wrenn en Hornby Railways uit voortkwamen. In de Hornby Dublo catalogus van 1952 staat al een starter set met een trein met LMS no. 6231 "Duchess of Atholl" voor maar liefst 195/4 geadverteerd, in die tijd een enorm bedrag. Het was met zijn metalen kap in zijn dagen, en in de meeste opzichten zelfs ook nu nog, een fraai model. Na het faillissement van 1964 werd het model eerst door Triang/Wrenn geproduceerd en later tot 1992 door G&R Wrenn.Foto © hattons.co.ukHet eerste Hornby Railways model van de gestroomlijnde LMS Coronation kwam in 1970 op de markt, toen nog als Triang/Hornby:Foto © hattons.co.ukDoor de jaren heen is het model diverse keren ge-updated en in 2019 kwam er een geheel nieuw eigentijds Coronation model:Foto © hattons.co.ukIn 1977 bracht Hornby Railways de eerste versie van het niet-gestroomlijnde model uit:Foto © hattons.co.ukOok dit model onderging diverse verbeteringen en in 2019 kwam er van deze lok eveneens een geheel geretoolde versie:Foto © hattons.co.ukHier rijdt LMS no. 6230 "Duchess of Buccleuch" met een express van 9 LMS-rijtuigen over de BMB-baan:https://www.youtube.com/v/S3phKFGF_bA
.............................Verder kwam er vandaag een pakket binnen:Ik hoef jou vast niet te vertellen wat daarin zit. .............................