Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 2846331 keer)

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1458
    • Mijn website
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18435 Gepost op: 30 juni 2021, 21:18:04 »
10 van de Coronation class locomotieven hadden de naam van een Duchess; hier rijdt de spoor 0 6233 Duchess of Sutherland gemaakt door MTH door de tuin:

<a href="https://www.youtube.com/v/NSmzspc_X4s" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/NSmzspc_X4s</a>

Groet
Fred
Mijn website: http://sncf231e.nl/

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18436 Gepost op: 30 juni 2021, 21:33:39 »
@Fred,

Dank je wel... een trouwe fan van de Rail Art platen. We kunnen dus weer enkele maanden vooruit!

Gr, Hans

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1458
    • Mijn website
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18437 Gepost op: 30 juni 2021, 21:51:03 »
Waar is Leen (die reageerde ook altijd op de platen)? Heb ik iets gemist?
Groet
Fred
Mijn website: http://sncf231e.nl/

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18438 Gepost op: 30 juni 2021, 22:17:44 »
@Fred,

Ik denk dat hij nu kampeert. Of timmert aan zijn huisje. 😀
Het is so wie so erg rustig op het forum. Naar mijn nieuwe BMB bak draad Corfe Castle wordt nauwelijks gekeken.

Gr, Hans

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18439 Gepost op: 30 juni 2021, 23:32:19 »
De Duchess of Sutherland moet nog even nader besproken worden.
De eerste duchess was getrouwd met de eerste Duke of Sutherland, die deze titel kreeg van koning William IV (van duytschen bloed... niet enkel koning van Groot Brittannië en Ierland, maar ook van Hannover!)

Deze Duke, George Levison Gower, was edelman, diplomaat en ondernemer. Op enig moment was hij de rijkste man van het Verenigd Koninkrijk. Zijn gade Elizabeth was de eerste Duchess of Sutherland en dus de naamgeefster van de hiervoor genoemde locomotief.

Elizabeth had de facto de leiding over de highland clearances op het landgoed van de Sutherlands. Deze clearances hielden in: gedwongen verhuizen van de inheemse bevolking (die vaak geen Engels sprak, maar Gaelic, de oude keltische taal)
Hierbij werden hele dorpen verwoest en in brand gestoken, om te voorkomen dat de pachtboertjes later zouden terugkeren.  De landerijen, waar voorheen de boeren leefden van wat landbouw en veeteelt, werden omgevormd tot extensieve schapenhouderijen en "sporting grounds", oftewel kale heidevelden voor de lustjacht op patrijs, red grouse en vooral edelhert. Langs de kust werden dorpjes gebouwd om de rest van de bevolking te huisvesten en werk te bieden in de visserij. Ook werden velen gedwongen te emigreren naar vooral Canada en Australië.

Elizabeth had wel een ideaal: de duchess meende dat de keuterboeren, die in bittere armoede leefden, een betere toekomst tegemoet gingen als visser, of als boer in den vreemde. De lokale bevolking werd echter niet naar de eigen mening gevraagd.

De Highland Clearances hebben diepe littekens veroorzaakt bij de Schotten, die tot vandaag de dag zeer doen. Overal in de hooglanden kom je de ruïnes tegen van de schamele pachtboerderijen die ten prooi vielen aan de clearances. Ze vormen stille getuigen van een botsing tussen 2 culturen: de traditionele clan-cultuur van de hooglanders enerzijds, en de ontluikende industriële revolutie met alle gedachtenspinsels van maakbare samenlevingen anderzijds.

Is er nog een spoorse link met Elizabeth?
Welzeker!
De Duke en Duchess of Sutherland beschikten over een kasteel dat bij de statuur van het landgoed paste:
Dunrobin Castle.
http://www.dunrobincastle.co.uk/index.html
Schitterend gelegen tussen de Noordzee en de bergen. En verbouwd door niemand minder dan sir Charles Berry, die ook de herbouw van de parlementsgebouwen van Westminster in Londen voor zijn rekening nam.
(In 1745 speelde Dunrobin Castle ook een rol tijdens de laatste schotse opstand, maar dat is weer een ander verhaal.)

En uiteraard lieten hun opvolgers, toen de spoorlijn van Inverness naar Wick en Thurso werd aangelegd, een eigen halte bouwen, op loopafstand van Dunrobin Castle.
http://scotlandrailholiday.com/dunrobin/
De halte speelde een bescheiden bijrol in 2 Harry Potter films.

Wie over de Far North Line rijdt, kan met een beetje moeite het kasteel zien liggen. Of even uitstappen om het te bezoeken (van harte aanbevolen, veel historie, schitterende ligging, mooie tuin!)

Wie echter aan de andere kant van de spoorlijn omhoog kijkt, ziet bovenop de heuvel een 30m hoog beeld staan van de Duke of Sutherland.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ben_Bhraggie
Dat de duke en de duchess of Sutherland nog immer niet onverdeeld geliefd zijn, moge duidelijk blijken uit het feit, dat nog in 2011 onverlaten hebben geprobeerd het beeld omver te trekken.
Hetgeen overigens mislukte.
En gelukkig maar. Want zulke beelden vertellen meestal verhalen die de moeite van het overdenken waard zijn.

slainte mhath
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18440 Gepost op: 30 juni 2021, 23:46:27 »
Waar is Leen (die reageerde ook altijd op de platen)? Heb ik iets gemist?
Groet
Fred

Mooie villum van de Duchess of Sutherland trouwens  (y), maar Leen is er gewoon hoor, maar was even met andere zaken bezig. Zo doen dingen het wel eens niet en dan krijg je ineens een project en moet je aan de slag, moet je wel eens mee fietsen of mee op vakantie, met de maten een biertje drinken, is er toevallig ook veel voetbal en wielrennen op TV en ondertussen wordt er ook nog wat geknutseld. Ja, eigenlijk doe ik best veel dingen buiten de Litter Bin.  ;D
Ik heb vanaf oktober vorig jaar serieus elke dag heel druk in de Litter Bin gepost omdat het vanwege de corona toch al zo saai was en ons wereldje leek te verschrompelen. Net nu het allemaal versoepelt en alles weer als vanouds lijkt was ik weg en had ik even niet veel mogelijkheden om uitgebreid te posten, maar eigenlijk vond ik het heel leuk om te zien dat het hier zonder mij toch gewoon lekker doorging, waarvoor mijn welgemeende complimenten aan de betrokkenen.  (y)
Ondertussen heb ik qua modelspoor weer een BMB-Rijweekend kunnen regelen en wat aan de baan geknutseld. Hierbij ben je uitgenodigd om langs te komen.
Verder kwam er vandaag een pakket binnen:


Ik hoef jou vast niet te vertellen wat daarin zit.  ;D

Tot slot hierbij nogmaals mijn reactie op Hans zijn eerste LMS Duchess plaat. De Duchess is een van mijn favoriete loks:
........
Hans heeft hierboven al veel over de geschiedenis van deze loks verteld maar het complete verhaal vind je hier op Wikipedia. Daar staat in het kort het volgende:
De LMS "Duchess" class locomotieven, ook bekend met de zondagse naam "Princess Coronation", werden vanaf 1937 door de LMS gemaakt. Na het publicitaire succes van de gestroomlijnde LNER A4 op het traject naar Schotland wenste de marketing afdeling van de LMS hier niet voor onder te doen. Hoewel Stanier vanuit praktisch oogpunt - meer gewicht en moeilijker toegang t.b.v. onderhoud - geen voorstander van "streamlining" was werden de eerste tien, nos. 6220 - 6229 gestroomlijnd uitgevoerd. De eerste vijf daarvan werden, evenals de rijtuigen, in Caledonian blue met horizontale strepen gedecoreerd en ingezet voor de "Coronation Scot", de express naar Schotland. Dit is een Hornby model van de eerstgebouwde no. 6220 "Coronation" met rijtuigen:

Foto © hattons.co.uk

Het tweede vijftal, nos. 6225 - 6229 werd uitgevoerd in LMS crimson lake, een soort rood zoals no. 6229 hieronder op de foto in het NRM. Hiervoor werd gekozen omdat de loks daarmee visueel beter bij de standaard LMS-rijtuigen zouden passen. Stanier, die graag het verschil in de praktijk tussen gestroomlijnd en niet-gestroomlijnd wilde weten, kreeg voor elkaar dat er vijf niet-gestroomlijnde Duchesses gebouwd mochten worden, nos. 6230 - 6234. Hiervan is no. 6233 "Duchess of Sutherland" er één, in de posts hierboven te zien op de plaat van Hans en op de tuinbaan van Fred. Tot 1947 werden er nadien nog 14 gestroomlijnde en 9 niet-gestroomlijnde "Princess Coronation" loks gebouwd.
Na de oorlog werd de stroomlijn van de betreffende 24 loks verwijderd en alle 38 loks werden in 1962 - 1964 buiten dienst gesteld. Er zijn er drie bewaard gebleven nl. no. 6229 Duchess of Hamilton, no. 6233 Duchess of Sutherland en no. 6235 City of Birmingham. No. 6229 werd na 2005 verbouwd en was vanaf 2009 in het NRM (National Railway Museum) weer als gestroomlijnde lok te bewonderen:

Foto: en.wikipedia.org

In de dagelijkse spreektaal betitelen modelspoorders de gestroomlijnde lok als "Coronation" en met "Duchess" bedoelen we de niet-gestroomlijnde. De historie van het Duchess-model wordt gekenmerkt door de faillissementen van Hornby Dublo (1964) en Triang (1971) waar uiteindelijk G&R Wrenn en Hornby Railways uit voortkwamen. In de Hornby Dublo catalogus van 1952 staat al een starter set met een trein met LMS no. 6231 "Duchess of Atholl" voor maar liefst 195/4 geadverteerd, in die tijd een enorm bedrag. Het was met zijn metalen kap in zijn dagen, en in de meeste opzichten zelfs ook nu nog, een fraai model. Na het faillissement van 1964 werd het model eerst door Triang/Wrenn geproduceerd en later tot 1992 door G&R Wrenn.

Foto © hattons.co.uk

Het eerste Hornby Railways model van de gestroomlijnde LMS Coronation kwam in 1970 op de markt, toen nog als Triang/Hornby:

Foto © hattons.co.uk

Door de jaren heen is het model diverse keren ge-updated en in 2019 kwam er een geheel nieuw eigentijds Coronation model:

Foto © hattons.co.uk

In 1977 bracht Hornby Railways de eerste versie van het niet-gestroomlijnde model uit:

Foto © hattons.co.uk

Ook dit model onderging diverse verbeteringen en in 2019 kwam er van deze lok eveneens een geheel geretoolde versie:

Foto © hattons.co.uk

Hier rijdt LMS no. 6230 "Duchess of Buccleuch" met een express van 9 LMS-rijtuigen over de BMB-baan:

<a href="https://www.youtube.com/v/S3phKFGF_bA" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/S3phKFGF_bA</a>

Er zijn gelukkig genoeg Duchess modellen verkrijgbaar.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 30 juni 2021, 23:54:36 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18441 Gepost op: 01 juli 2021, 10:44:59 »
.............................
Verder kwam er vandaag een pakket binnen:


Ik hoef jou vast niet te vertellen wat daarin zit.  ;D

.............................

In de verpakking zat een groene doos:


In de groene doos zat de hier ondertussen welbekende Wainwright Class "D" in SECR-uitvoering:


Ik heb er een zonder sound genomen. Hij ziet er erg mooi uit, maar ik vind de lok nogal licht en vermoed dat hij niet erg veel trekkracht heeft. Dat zal waarschijnlijk de reden zijn dat de aandrijfas met van die ellendige rubberen bandjes om de wielen uitgevoerd is. Gelukkig hebben ze wel een as met gewone wielen meegeleverd. (y) Wel jammer dat ze hem niet wat zwaarder gemaakt hebben.

Leen.

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18442 Gepost op: 01 juli 2021, 10:51:25 »
Leen, de testfilm van Sam gemist. Daar kwam juist het gebrek aan gewicht en de minimale trekkracht uitvoerig aan bod. Hij haalde juist de as zonder antislip er snel onderuit en plaatste die met bandje.
Maar erg fraai is die zeker !

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18443 Gepost op: 01 juli 2021, 10:58:50 »
Ik zal die villum gauw maar eens bekijken....

Leen.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18444 Gepost op: 01 juli 2021, 11:58:33 »
Deze Dapol locomotief krijgt op het RMWeb een bak kritiek over zich heen. Het dak zou los zitten, en de buffers los in de doos en zo… die van mijn heeft dat gelukkig niet. Hier rijdt hij over Parkend North van mijn maatje Dan Evason.



Klik voor een filmpje op het plaatje of op deze link:
https://youtu.be/K1KgxpKY0M0

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18445 Gepost op: 03 juli 2021, 09:40:17 »
Wederom het wekelijkse e-magazine van Railway Modellers, een virtuele Britse Railway Club waarvan ik lid ben. De club wordt gesponsord door SMS een bedrijf dat heel veel lasergesneden scenery items levert.



Klik voor het e-magazine op het plaatje of op deze link:
https://mailchi.mp/scalemodelscenery/model-railway-scenery-news-1829482?e=c7453a55a4

Gr, Hans

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18446 Gepost op: 03 juli 2021, 13:38:51 »
Ook in Southern Sunshine lettering is de Dapol/ Rails D Class een lust voor het oog.


Foto: Graham Muspratt

Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18447 Gepost op: 04 juli 2021, 18:45:46 »
De Class D is een model van een prachtige lok uit die bepaalde periode. Het is eigenlijk een wonder dat Hornby en Bachmann hem niet al jaren geleden als model uitgebracht hebben, terwijl hij er gewoon in het NRM in York in levenden lijve op stond te wachten. Toch waag ik het te betwijfelen of deze zwarte Bulleid uitvoering met "sunshine lettering" deze lok extra aantrekkelijk maakt. De mooie SECR-uitvoering is fraai getroffen, en de SR olive green uitvoering had bijna even fraai kunnen zijn, maar helaas heeft Dapol de SR-uitvoering danig verkloot, wat een misser!  :'( Deze had je ongeveer kunnen verwachten:

Foto © railsofsheffield.com.

Maar als je hem besteld hebt, wacht je een teleurstelling: op RMWeb is te zien hoe hij uit de doos komt en hoe ze bij Dapol de fraaie SR Maunsell green uitvoering verprutst hebben. Ik heb er nog geen plaatje van kunnen vinden wat ik hier mag posten, maar de kleur lijkt meer op LNER apple green dan op SR olive green en de op RMWeb geplaatste Z/W foto van het prototype laat zien wat er verder allemaal niet aan de belijning klopt.  :-\
Kortom, het was te eigenlijk verwachten dat Dapol weer een paar bokken zou schieten, al weet je van tevoren nooit op welke manier het precies zal gebeuren. Ik heb daarom alleen al de sound versie maar vermeden, omdat die bij de LNER A4 problematisch bleek te zijn. Het vederlichte gewicht van de Class D is misschien met wat lood nog enigszins op te lossen.
Deze fraaie lok was niet te missen, want wellicht komt er nooit meer een gelegenheid om hem in 00 aan te schaffen, maar het is eigenlijk jammer dat hij door Dapol gemaakt is.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 04 juli 2021, 18:50:21 door St00mboy »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18448 Gepost op: 04 juli 2021, 18:59:34 »
@Leen,

Misschien moeten we ons voortaan tevreden stellen met de proto van deze Dapol /Rails/ NRM locomotief die bij een Nederlands bedrijf geprint werd.



Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #18449 Gepost op: 04 juli 2021, 19:05:35 »
Misschien is dat kwalitatief wel het beste deel van het ontwerp van dit model. Er valt in ieder geval niet veel op af te dingen.  (y) OK, de SECR uitvoering mag er zeker ook zijn.

Leen.