Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 2846535 keer)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17460 Gepost op: 30 januari 2021, 10:43:51 »
Leen, als je geïnteresseerd bent in de import/export problematiek voor Britse bedrijven kijk dan eens naar de Facebookpage van Fish (ex-zanger van Marillion). Omdat hij zijn eigen muziek lp/cd's verzendt heeft hij ook te maken met die problematiek. Hij doet daar uitvoerig verslag over op zijn Facebookpage.


Sorry voor ietwat offtopic.
Jeroen

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17461 Gepost op: 30 januari 2021, 12:13:35 »
Leuk, Marillion is al jaren een van mijn favoriete bands. Ik ben op de facebookpagina geweest, maar omdat ik zelf niet op facebook zit, krijg ik steeds vervelende pop-ups voor mijn neus. Tussen de pop-ups door heb ik ongeveer begrepen waar hij en anderen in de branche m.b.t. Brexit last van hebben. Ja, leuk is anders.... :-\

Ik ben geen pro-deze-EU'er, maar ga niet in op wie zijn schuld dit allemaal is. Dat is politiek en dus een andere hobby. Onder de gegeven omstandigheden moeten we er maar zo goed mogelijk mee om zien te gaan. Als we ook na de Brexit modeltreinen in de UK willen blijven kopen liggen hogere kosten en bureaucratische rompslomp (bijv. bezwaar maken tegen heffingen) op de loer. Ook een tripje naar de snoepwinkel kan vanaf nu aan de grens meer sores opleveren dan voorheen. Maar de beslissing van hoe ermee om te gaan is nog steeds vrij en ligt geheel bij de koper c.q. reiziger. Het is net als met het weer: als het regent zet je een paraplu op. Dat zou voor iemand kunnen betekenen dat hij niks meer in Engeland bestelt of dat hij er (voorlopig) niet meer heen gaat. Een ander haalt zijn schouders op, neemt de kosten voor lief en gaat er gewoon mee door, maar misschien bestelt hij online iets minder dan voorheen.
Overigens is het helemaal nog niet zo lang dat we aan de Britse grens gewoon door konden rijden. Ondanks de EU was er tot 2002 nog geen vrij verkeer en konden we aan de grens gecontroleerd worden hoor, en toen mocht je ook bijna niets meenemen.  :-\ De laatste jaren sinds de aanslagen waren er ook al weer meer controles.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 30 januari 2021, 22:39:27 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17462 Gepost op: 30 januari 2021, 21:00:43 »
Ja, thee en natuurlijk melluk!
Ik wilde al een tijdje een melktrein,
...............................


Op de foto is ook te zien dat de wagons niet kortgekoppeld zijn. Dat doet wel afbreuk aan het beeld van de trein.  :-\

De melktrein kan met Kadee koppelingen kortgekoppeld worden, maar natuurlijk ook met magnetische Hunt koppelingen. Aangezien ik voorlopig niet van plan ben om ermee te gaan rangeren heb ik drie milktanks met Hunt Close NEM-koppelingen uitgerust. Hierbij eerst een beeld van de situatie met de meegeleverde tension-lock koppelingen:


....en nu met de Hunts:


Dat scheelt een heel stuk. Op de eerste foto is de afstand 8,5 mm, dat is 65 cm in het echt. Op de tweede foto is die nog 3,5 mm, in het echt 27 cm. Daar kunnen we mee thuis komen.  (y) Morgen maar eens kijken of het hiermee in de bogen en op de wissels goed gaat, maar ik denk het wel.  ::)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 30 januari 2021, 21:44:11 door St00mboy »

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17463 Gepost op: 30 januari 2021, 21:31:04 »
Nu zijn de lange Hornby koppelingen, ook nog voorzien van lange haken met veel ruimte, de soortgelijke Bachmann is al flink korter.
dat zou ook al beter staan, en pas ik zo veel mogelijk toe.
Even met een "oud" verfroerlatje ontkoppelen. Is dat niet handiger dan dat magnetische spul ?

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17464 Gepost op: 30 januari 2021, 21:35:21 »
@Dwergsein,

Als je wil rangeren, gaat er niets boven Kadee koppelingen. Wil je vaste treinen rijden, gaat er niets boven Hunts. Snel een wagen er tussen uit halen, is in beide gevallen een fluitje van een cent. Veel gemakkelijker dan met tensions en een stokje.

Gr, Hans

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17465 Gepost op: 30 januari 2021, 22:24:06 »
Achter die opmerking van Jennifer gaat een geschiedenis schuil. Er zijn in 00 niet veel 3-assers uitgebracht, ze zijn op de vingers van 1 hand te tellen. Na de oude 3-assige vans van Hornby  (o.a. Palethorpe) uit de prehistorie van de jaren '70...............................................

Dit is dus een van die oude 3-assers van Hornby, toevallig wel een melkwagon, die prima in mijn LMS melktrein zou passen:

Foto © hattons.co uk

Gelukkig heb ik door de jaren heen wel eens een paar van die wagons gekocht, al weet ik niet meer waar ik ze gelaten heb.  ;D Maar toevallig vond ik er een, dat komt nu niet slecht uit. (y) Als je hem op de rails zet zitten de buffers een mm of 2, 3 te hoog en ik had wel eens gekeken of ik hem lager kon maken, maar nee, toch maar niet, teveel werk met een onzeker resultaat.  :-\ Maar vanmiddag heb ik eindelijk de stoute schoenen aangetrokken en hem helemaal gesloopt. Hier zie je de bovenkant:


De verf op het dak laat een beetje los, maar dat smeer ik wel weer aan. Dit is de onderkant:


13 mm wielen met vierkante plastic assen en twee staven die de middelste as met de koppelingen verbinden. Hoe komen ze erop?  ;D Maar het werkte wel, dat mag ook gezegd worden.
De assen zitten in een mazak gietsel, waarvan er drie onder de wagon zitten:


Natuurlijk brak er een doormidden, daar kun je op wachten  :-\:


Het mazak is hol, dus geen wonder dat het brak:


De koppelingen zaten met reusachtige popnagels vast, maar nu niet meer. Rechts zie je nog het gat waarin ze zaten:


Ik heb alle nokjes die op de onderkant zaten t.b.v. de verhoging van de wagon afgevijld en daarna geprobeerd om 12,6 mm wielen van Hornby in de mazak asgietsels te krijgen om hem er beter te laten uitzien en hem ook nog net weer iets lager te krijgen. Eén as zit al op zijn plek:


Voor de middelste as moet ik nog wel een list bedenken. Met een pijpje om de as zou het moeten kunnen werken, want die rare staven ga ik er niet meer onder maken.
Wordt vervolgd......

Leen.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17466 Gepost op: 30 januari 2021, 23:37:50 »
Nu zijn de lange Hornby koppelingen, ook nog voorzien van lange haken met veel ruimte, de soortgelijke Bachmann is al flink korter.
dat zou ook al beter staan, en pas ik zo veel mogelijk toe.
Even met een "oud" verfroerlatje ontkoppelen. Is dat niet handiger dan dat magnetische spul ?

Als je "tension lock couplings" googlet, dan krijg je wel héél erg veel resultaten over modificaties, vervangingen etc. Het mag duidelijk zijn dat veel mensen er vanaf willen. Op zich is het misschien niet eens zo'n slechte koppeling, maar de afstand tussen wagons en rijtuigen is veel te groot en de toepassing met zijn vele variëteiten leidt regelmatig tot slecht rijgedrag.
Wij hebben op de BMB regelmatig te maken met ontkoppelingen en ontsporingen door niet goed functionerende TL-koppelingen. Met TL-koppelingen zit het haakje niet in het midden en dus werkt het alleen goed als bij twee gekoppelde voertuigen de beide haakjes exact op dezelfde manier in elkaars koppelingbeugel haken. Zo niet, dan wordt bijv. de bogie scheefgetrokken en dat kan tot ontsporingen leiden.

Hier is een interessant document van Buffers model railways, een gerenommeerde modelspoorzaak, over NEM-koppelingen in de UK:
https://www.buffersmodelrailways.com/image/data/couplings.pdf

Als je met je materieel wil rangeren dan is de Kadee koppeling waarschijnlijk het meest gebruiksvriendelijk. Bovendien voorziet Kadee in veel verschillende lengtes en hoogtes, waardoor er bijna voor elke afwijking wel een koppeling is. Maar als je een trein met Kadee koppelingen ziet rijden, dan zie je wel de karretjes en rijtuigen binnen de trein t.o.v. elkaar bewegen. Het lijkt er een beetje op of ze schudden. Dat is met de meeste andere koppelingen ook het geval. Met de Roco/Hornby kortkoppelingen en met de magnetische koppelingen gebeurt dat niet, dan rijdt de trein wel heel strak.

Met de magnetische koppelingen kun je niet rangeren, maar voor rijtuigen vind ik dat geen probleem. Het assortiment van deze Hunt koppelingen voorziet in een oplossing voor de meeste van de op Brits materieel voorkomende koppelingbevestigingen. Als je het materieel zoals ik ook nog wil kortkoppelen dan moet je wel eens een extra oplossing bedenken, maar ook dan is het eenvoudiger dan met alle andere koppelingen die ik tot nu toe gezien heb. Ik kan nu heel gemakkelijk een trein met Mk1 rijtuigen maken van Hornby (NEM schachten op hoogte) en Bachmann (te hoge NEM-schachten) zonder zelf iets te moeten fabriceren t.b.v. het hoogteverschil tussen de NEM schachten.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 31 januari 2021, 17:37:14 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17467 Gepost op: 31 januari 2021, 23:02:37 »
...........................
Ik kan nu heel gemakkelijk een trein met Mk1 rijtuigen maken van Hornby (NEM schachten op hoogte) en Bachmann (te hoge NEM-schachten) zonder zelf iets te moeten fabriceren t.b.v. het hoogteverschil tussen de NEM schachten.

Om dit nog even te illustreren:
Hier zien we twee Mk1 rijtuigen, een van Hornby (l) en de ander van Bachmann (r), beide voorzien van Hornby/Roco kortkoppelingen:


Om het hoogteverschil op te vangen heb ik indertijd zelf een verloopkoppeling gemaakt. Hier zie je die (bovenaan) naast een standaard kortkoppeling:


Die koppeling heeft op diverse rijdagen goed gewerkt, maar van de drie is er nu nog één heel.  :-\ Gelukkig hoef ik ze nu niet meer te repareren (y), want met de magnetische NEM-koppeling kan ik "gewoon" de koppeling in het Bachmann rijtuig prikken die hier naast de "cranked" Bachmann TL-koppeling ligt:

Foto © westhillwagonworks.co.uk.

....met hetzelfde resultaat:


Leen.
« Laatst bewerkt op: 31 januari 2021, 23:09:46 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17468 Gepost op: 31 januari 2021, 23:20:47 »
Nu er geen modelspoor exposities meer zijn zijn ze op RMWeb met het topic "Pictures at an exhibition" gestart. In de eerste post wordt het hoe en waarom uitgelegd en daarna plaatst iedereen die het leuk vindt zijn/haar favoriete foto's van de events uit het verleden die nu node gemist worden.  :'(
Misschien is het ook wel iets voor ons forum...

Leen.
« Laatst bewerkt op: 31 januari 2021, 23:23:19 door St00mboy »

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17469 Gepost op: 01 februari 2021, 08:22:52 »
... en daarna plaatst iedereen die het leuk vindt zijn/haar favoriete foto's van de events uit het verleden die nu node gemist worden.
Misschien is het ook wel iets voor ons forum...

@Leen,

Inderdaad een leuk idee. Maare, wij hebben meer dan genoeg materiaal om ook op het RMweb mee te doen. 😀

Dit vond ik trouwens we een heel mooie traditie die we hier node missen. Incidenteel hebben we bij de BMB Modulebaan een appeltaart gezien, maar dit heeft toch wel klasse.


Fotocitaat: Gilbert op RMweb dd. 17-01-2021

Gratis gebak voor de exposanten op Stow Rail, een kleine “Charity Show”.

Gr, Hans

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17470 Gepost op: 01 februari 2021, 09:56:23 »
Om dit nog even te illustreren:
Hier zien we twee Mk1 rijtuigen, een van Hornby (l) en de ander van Bachmann (r), beide voorzien van Hornby/Roco kortkoppelingen:

Ik moet bekennen dat ik de koppeling verslagen niet altijd helemaal door lees omdat ik simpelweg nog geen koppelingproblemen had. Gisteren heb ik mijn eerste 3 Mk1's (Bachmanns) uit de doosjes gehaald en even op mn marklin baan geplaatst. Ik moet zeggen dat ik deze 'queste' naar goede koppelingen een stuk beter begrijp. Ik schok zelfs een beetje van die tension lock koppelingen. De afstand tussen de rijtuigen is echt heel erg groot en de speling die tussen de wagons zit... daar is niet mee te rijden. Ze hebben wel mooie realistisch uitziende koppelstangen meegeleverd

Ik denk dat ik tussen de rijtuigen maar Fleischmann profi koppelingen ga proberen.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17471 Gepost op: 01 februari 2021, 10:21:32 »
Maar de beslissing van hoe ermee om te gaan is nog steeds vrij en ligt geheel bij de koper c.q. reiziger. Het is net als met het weer: als het regent zet je een paraplu op. Dat zou voor iemand kunnen betekenen dat hij niks meer in Engeland bestelt of dat hij er (voorlopig) niet meer heen gaat. Een ander haalt zijn schouders op, neemt de kosten voor lief en gaat er gewoon mee door, maar misschien bestelt hij online iets minder dan voorheen.
Een potentiële koper kan weliswaar zijn schouders ophalen. Een winkel, die vooral aan de EU levert(de), kan dat niet. Daar moeten de schouders er onder en hopen dat de koerswijziging werkt, of ander werk zoeken.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17472 Gepost op: 01 februari 2021, 10:39:47 »
Ik zit er best wel een beetje me in m'n maag, op het moment heb ik redelijk wat
materieel in pré-order staan bij Hattons en dat gaan indien het binnendruppelt
allemaal de "trunk" in zodat het gezamelijk verzonden kan worden.

Nu zie ik dit niet gebeuren in de komende paar maanden, maar toch het is wel
een dingetje als je straks extra importheffingen moet betalen over iets dat
voorheen gewoon zonder boe of bah de volgende dag bezorgt werd.


Ik heb op het moment nog een adres in Duitsland gevonden die ook Brits spoor 0
verkoopt, daar heb ik van het weekend een aantal wagons gekocht, kwa verzendkosten
het zelfde als overnight uit het VK maar goed, ik zou het liever uit het VK halen.


Hopelijk gaan ze nog eens om de ronde tafel met de EU om eens te kijken van
hoe en wat, deze nieuwe regels zijn voor geen enkele partij een voordeel, slechts een
volledig nadeel, zeker voor de kleinere ondernemers.

Gr,

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Sjoerd van de Wal

  • Offline Offline
  • Berichten: 334
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17473 Gepost op: 01 februari 2021, 10:44:20 »
Het is te hopen dat er nog wat veranderd, zeker omdat de trade deal nog niet helemaal uitgekristalliseerd lijkt te zijn.
Als zeer Brits georiënteerd persoon, niet alleen treintjes, is het een kwestie van de schouders ophalen geworden op het moment.
Het aantal bestellingen zal minder worden, maar er staat ook bij mij wel het een en ander in pre-order.
Vooralsnog is alles gewoon aangekomen en heb ik het geluk gehad nog geen invoerkosten te hebben moeten betalen, hopelijk blijft dat geluk zo :-) 
Knutselt thuis aan een Britse fantasie baan ergens in Yorkshire midden jaren 30.

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2068
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17474 Gepost op: 01 februari 2021, 14:43:52 »
Manor Class van Accurascale, zojuist aangekondigd zie hier

Groeten,
Gerard