Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door kar
Vandaag om 21:53:36
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:44:11
19 Toen door defender
Vandaag om 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:43:23
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door 1200blauw
Vandaag om 21:38:58
Starten met messing kits door FritsT
Vandaag om 21:38:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door T.Spat
Vandaag om 21:37:49
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 21:33:46
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:30:59
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
Vandaag om 21:15:18
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Ferdinand Bogman
Vandaag om 21:08:54
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:59:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 20:55:21
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
Vandaag om 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 18:58:32
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 18:00:29
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
Vandaag om 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
Vandaag om 17:12:11
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:11:06
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 16:59:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:53:47
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 14:45:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 14:27:08
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 2861151 keer)

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1618
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17070 Gepost op: 23 december 2020, 18:44:17 »
O.a. die nieuwe Hybride treinstellen van Hitachi, Stadler,... brengen heel wat bewegingen te weeg.
Ook de snellere en jongere DMU's van de 2xx Class (Voyager, Meridean,Pioneers) en 180 Class (Adelante) van rond de milleniumwissel komen in de gevarenzone om vervangen te worden door de hybrides omdat men meer en meer onder draad effectief met panto's op wenst te gaan rijden...
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17071 Gepost op: 23 december 2020, 19:02:08 »
Vandaag weer rijtuigen-testdag. Kunnen de loks een lange trein door de bogen trekken en blijven de lange treinen daarbij in de rails? Het is allemaal niet zo vanzelfsprekend als het eigenlijk zou moeten zijn.  :-\

Het rijden met de trein ging vandaag niet erg lekker,........... de rijtuigen piepten op een gegeven moment hevig en liepen nogal zwaar.........Het waren meer rijtuigen dan één die zo piepten. Ik denk dat de assen niet lekker vrij in de plastic lagers lopen.........
Morgen maar even een druppie olie op de asuiteinden doen.

De 160 asuiteinden van alle rijtuigen van zowel de BR (SR) als de GWR trein hebben een druppie olie gekregen. Het gepiep is daarmee opgehouden.
Verder heb ik gekeken of de Hornby N15 in staat is om 10 Bulleid rijtuigen te trekken:

<a href="https://www.youtube.com/v/QN4RVUXw5cI" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/QN4RVUXw5cI</a>

...en of dat ook lukt dook door de krappe (R=24 inch [61cm]) binnenste keerlusboog:

<a href="https://www.youtube.com/v/G6b2ZwSGrGI" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/G6b2ZwSGrGI</a>

Dat lukte en de trein bleef ook in de rails.  (y)

Verder de BR Bulleid D16/2 diesel getest met dezelfde trein:

<a href="https://www.youtube.com/v/MPgvWdw1hhE" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/MPgvWdw1hhE</a>

Op het laatst stopt hij ineens op de keerlus en laat ik van schrik bijna mijn foon vallen...  ;D
Op één rijtuig na bleef de trein goed in de rails en beide loks konden deze trein trekken, de diesel zelfs nog wel een langere.
Van het ontsporende rijtuig heb ik twee assen verwisseld en daarna bleef het wel goed in de rails.

Zondag ging het op de BMB-baan aardig mis met het testen van de Hornby BR Bulleid Rebuilt Pacific "Clan Line" met zijn kortgekoppelde trein:
........de Bulleid lok is inmiddels geserviced, de tender heeft een nieuwe koppeling gekregen en de tenderwielen zijn met Loctite hersteld, dus kon de lok vandaag eindelijk opnieuw voor de Bulleid rijtuigen getest worden. Ik zette er maar gelijk 10 voor om te kijken of mijn reparaties geholpen hadden.........daarna reed hij best goed, al is 10 rijtuigen eigenlijk iets te veel voor hem...........Hier zie je hem op het plaatje in Ierland staan en als je erop klikt rijdt hij een rondje:

<a href="https://www.youtube.com/v/0AAjKiwMwDY&amp;feature=youtu.be" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/0AAjKiwMwDY&amp;feature=youtu.be</a>

De Bulleid Pacific "Clan Line" baarde de nodige zorgen. Hij had onvoldoende trekkracht, zijn decoder was het geheugen kwijt en ik kreeg hem, noch met de Lenz, noch met de Multimuis geprogrammeerd. "ERROR 02" was de boodschap. Ik kon er wel mee rijden, maar alleen op lokadres 3. Nadat Marcel (Marcel 112) zondag met de Sprog het lokadres gewijzigd had zijn we waarschijnlijk vergeten om de lok nog even te testen, want hij bleek achteruit te rijden. :-\ Omdat ik CV29 ook al niet kon aanpassen heb ik er gisteren maar een andere decoder in gezet, een oude TCS MC02, die ik nog had. Daarvóór gecheckt of hij op DC de juiste richting uitreed, en erna ook. Toch reed hij vanmiddag weer achteruit, dus heb ik gisteren blijkbaar weer eens niet zorgvuldig genoeg getest.  :-[ Dat kan heel goed, want ik was bij elkaar al heel wat uren met dat rot ding bezig geweest en was hem aardig zat aan het worden.  >:( Er zit maar heel weinig ruimte onder de kap. Ik had er eerst een DCC Concepts decoder met Stay Alive in gezet, maar die bleek fysiek 2mm te lang te zijn, dus toen kreeg ik de kap er niet op.  >:(  Daarna testte ik de decoder met de StayAlive even in de LoysToys decoder tester en toen fikte eerst de Stay Alive en daarna de decoder uit. Je leert elke dag en nu weet ik ineens dat je geen decoder met StayAlive in dat ding kan testen. :-\ Maar goed, uiteindelijk trok de lok met zijn nieuwe decoder vanmiddag ook nog eens met vééél te veel moeite de 10-rijtuigen-trein en dus ga ik er maar een strip lood in proberen te maken. Heel jammer dat ze hem niet gelijk wat zwaarder gemaakt hebben.  :-\

Leen.
« Laatst bewerkt op: 24 december 2020, 10:21:55 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17072 Gepost op: 24 december 2020, 18:51:25 »
De "Clan Line" van Hornby uit de vorige post had niet al teveel trekkracht. Voordat ik hem met lood zou verzwaren heb ik eerst maar eens zijn broertje, de "Bibby Line¨, meegenomen om te proberen of die de trein even moeilijk kon trekken:

Foto © hattons.co.uk

Deze lok is identiek aan de "Clan Line", maar hij trok de rijtuigen zonder moeite. Nu eerst maar eens kijken of het chassis soms verschilt. De "Bibby Line" is iets later uitgekomen dan de "Clan Line", dus wellicht hebben ze hem iets aangepast.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 24 december 2020, 19:31:30 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17073 Gepost op: 24 december 2020, 19:33:11 »
Hierbij wens ik alle trouwe lezers van de Litter Bin heel fijne kerstdagen toe.  (y)

Leen.


BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1801
  • Relax, it is only a hobby.
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17074 Gepost op: 24 december 2020, 19:39:48 »
 (y) idem
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17075 Gepost op: 24 december 2020, 21:35:01 »
Overigens ging bij het testen met de "Bibby Line" niet alles goed. Stom, even vergeten om een wissel om te zetten en de lok knalde achterop de Bulleid diesel. Door de instelling van de vertraging (CV 4) bleven de wielen doormalen en hierdoor ging het tandwiel op de aandrijfas los. Jammer, en natuurlijk ook stom!  :-\
Dus wat nu? Zojuist maar even een onderzoek ingesteld om de oorzaak te achterhalen. Eerst de lok maar uit elkaar gehaald om te kijken waar het euvel zat en daarna het chassis losgemaakt:


De as, nadat ik hem met wasbenzine schoongemaakt had:


Het tandwiel zat alleen op de ribbeltjes vast. Als daar wat kracht op komt dan zijn de rapen gaar en moet je eigenlijk een nieuw tandwiel bestellen. Maar die zijn niet (meer) verkrijgbaar.  :-\ Ze hadden er beter maar gelijk een stuk of 6 in de verpakking kunnen doen.  ;) Ik ga het tandwiel maar gewoon voorzichtig vastzetten met Loctite 601. Wel oppassen dat het naastliggende messing lager niet gelijk mee-vastgezet wordt....  ::)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 24 december 2020, 21:43:21 door St00mboy »

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2075
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17076 Gepost op: 25 december 2020, 07:55:28 »
Oe, zonde Leen. Ik hoop dat je die lok weer gerepareerd krijgt. Die rebuilt Merchant Navy locs hebben wel een hoop karakter.

Groeten,
Gerard


tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8419
    • Rangeerbanen
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17077 Gepost op: 25 december 2020, 10:10:39 »
't Is jammer, maar er valt weinig aan te doen als je niet in het betreffende land woont. Ik vind het jammer, daar ik mijn rails meestal bij Hattons bestelde. En ach, we hebben er 18 jaar van mogen profiteren. Wie weet volgt er ooit weer zo'n periode, of een alternatief, je weet maar nooit.

Wat bovenstaand lijkt me dat we ongelijk krijgen, we kunnen gewoon blijven kopen in de UK:
Citaat van: NRC
Beide partijen benadrukken het unieke karakter van deze handelsovereenkomst ten opzichte van reeds bestaande handelsakkoorden: er komen helemaal geen quota. Dat betekent dat de hoeveelheid goederen die wederzijds kan worden uitgevoerd, in principe ongelimiteerd is. (NRC 24 dec 2020)

Het lijkt me dat dit betekent dat de douanekosten uitblijven.

Goede kerstdagen!

Groet,
michel

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17078 Gepost op: 25 december 2020, 11:09:52 »
Het zou mooi zijn als we gewoon iets kunnen blijven kopen zonder extra kosten en sores. Hopelijk is dat zo. Ik hoop vooral dat ze de belasting op belasting in de vorm van de z.g. "inklaringskosten" achterwege laten en dat we geen sores krijgen over zaken die ze snel even verkeerd berekenen en die je dan later moet terug zien te krijgen, zoals bijv. invoerrechten.
We wachten maar af....

Leen.

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
  • G5
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17079 Gepost op: 25 december 2020, 11:15:58 »
Euh, dat staat te bezien.
We krijgen wel gedoe met de VAT/BTW. Zoals ik het nu begrijp wordt dat wel verrekend, wat betekent dat de kans bestaat dat jouw pakje door de douane kan worden geselecteerd om BTW heffing op te leggen. Dat kost je dus de BTW PLUS de handelingskosten, mogelijk 13 euro per transactie. 
De verwachting is dat dit net als nu vanuit de VS om praktische redenen steekproefgewijs zal gebeuren. Maar als de leverancier op het etiket aangeeft dat er een lok van 200 pond in zit, ben je waarschijnlijk wel de klos. En de BTW vrijstelling onder de 22 euro vervalt per 1 juli 2021.

Rob   
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17080 Gepost op: 25 december 2020, 11:38:59 »
Het zou me niet verbazen. Pluk, pluk, plukkerdepluk, we kennen het allemaal.  :-\
Dan maar gewoon weer smokkelen net als vgoegâh.  ;D
Leen.
« Laatst bewerkt op: 25 december 2020, 11:43:20 door St00mboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17081 Gepost op: 25 december 2020, 11:55:02 »
Oe, zonde Leen. Ik hoop dat je die lok weer gerepareerd krijgt. Die rebuilt Merchant Navy locs hebben wel een hoop karakter.

Het is nauwelijks te zien, maar het tandwiel is ook nog gebarsten.  :'( Natuurlijk kwam ik daar pas achter nadat ik het al vastgezet had. Op RMWeb staat ergens vermeld dat Hornby in een bepaalde periode veel loks gemaakt heeft met dit euvel. Het vervelende is dat er geen "spares" zijn: bij alle potentiële leveranciers staat alles op "sold out". Ik zie nog wel twee sets wielen te koop van de Battle of Britain Class, maar die hebben een ander nummer en mogelijk is dat dus niet helemaal hetzelfde tandwiel. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook flink van baal om voor één gebarsten tandwiel een complete set van drie wielen te moeten kopen.   >:( Die andere twee assen liggen dan weer tot in lengte van jaren te rollen, want niemand kan er iets mee.

Ik ga proberen om het tandwiel te repareren op de manier waarvan ik eerder in dit topic een link gepost heb.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 25 december 2020, 11:56:45 door St00mboy »

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17082 Gepost op: 25 december 2020, 11:57:24 »
3D laten printen?
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1223
  • Southern....de oude dan
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17083 Gepost op: 25 december 2020, 11:58:01 »
Mijn nieuwste Hornby Corgi aanwinst, cadeautje van de kerstman:



De livery is finely applied, but the underframe leaves detail to be desired  ;D



(Volgens ingewijden gekocht via Amazon.de)
Merry Xmas iedereen!

Gerard


St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #17084 Gepost op: 25 december 2020, 12:00:40 »
3D laten printen?

Zou dat sterk genoeg zijn? Misschien is het tandwiel er al, ik zal eens kijken.

Dit is trouwens de inspiratie voor mijn reparatie:

<a href="https://www.youtube.com/v/Rc9c7pEuZEw" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/Rc9c7pEuZEw</a>

Ik ga nu een variant op het thema toepassen om de baking soda beter in de "crack" te krijgen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 25 december 2020, 12:04:14 door St00mboy »