Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Huup
Vandaag om 22:39:08
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 22:31:02
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 22:30:08
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
Vandaag om 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
Vandaag om 21:59:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 21:17:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
Vandaag om 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
Vandaag om 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
Vandaag om 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3146067 keer)

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #1680 Gepost op: 30 March 2012, 16:02:42 »
Omdat ik ook belangstelling heb voor modelspoor uit de UK lees ik wel eens british railway modeller. Op hun site: www.model-railways-live.co.uk vond ik leuke pdf-jes met schitterende onderwerpen (m.i.).
Die wil ik met je delen. Je vind ze hierop de volgende (ietwat omslachtige manier)
Op www.model-railways-live.co.uk klik je bovenin op de knop (ziet eruit als een tekstballon) RMWeb, klik dan op de banner RMWeb modelling inspiration. Aan de rechterkant zie je 3 links (issue 1,2,en 3). Openen (of opslaan op je PC) en (al likkebbaardend ;D) lezen.
Jeroen

iarnrod

• Offline Offline
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
« Reactie #1681 Gepost op: 30 March 2012, 16:07:55 »
Tijdens m'n dagretourtje enkele jaren terug, was het de "Flying Scotsman" die helemaal in z'n 'hemdje' stond.
Toen was er een onvoldoende aan middellen om de volledige restauratie te vervolledigen.

Ik had geluk te York. Ik kon een glimp opvangen van de "Tornado". Die kwam even voor m'n vertrek, het station van York binnengelopen met een museumrit.
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1682 Gepost op: 30 March 2012, 16:43:12 »
De Flying Scotsman in zijn hemdje:

Leen.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1683 Gepost op: 30 March 2012, 18:21:53 »
@Jeroen
Bedankt voor het posten. Ik heb MI 3 nu ook gedownload.
Het is weer èèècht mooi.

Leen.

Johan Vermij

• Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
« Reactie #1684 Gepost op: 30 March 2012, 20:12:56 »
Leen,

Nu ik dan toch echt begonnen ben met het stukje Mainline... wat zijn de must haves die er op moeten rondtuffen?

Johan
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

iarnrod

• Offline Offline
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
« Reactie #1685 Gepost op: 30 March 2012, 20:40:00 »
De Flying Scotsman in zijn hemdje:

Leen.

Leuke foto! Leen
Hier de foto reportage (= 2è, maar anderhalve dagtrip, maar met een ommetje via Hoek Van Holland)
http://www.flickr.com/photos/46742861@N03/sets/72157623303383270

Gr,
Jan
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1686 Gepost op: 30 March 2012, 21:20:47 »
Hij staat er bij jou ook bij, Jan. Mooie fotoreportage.  (y)

Johan, voor welke periode wil je de must haves hebben?

Je wilt graag pre-grouping (ik ook trouwens), maar daarvoor is er vrijwel niets te koop.
Met de nieuwe en op Ebay verkrijgbare LMS en LNER loks kun je een leuke jaren 20-30 baan vullen, zeker als je ook Union Mills modellen koopt. Dapol maakt behoorlijk goeie Gresley rijtuigen, Graham Farish heeft LMS en Pullman rijtuigen (ik zie nu alleen maar de MK1 Pullmans aangeboden worden, maar de oudere Pullmans zijn er op Ebay ook). Karretjes zijn er genoeg.
Diezelfde LMS (4F, black 5, 8F, Duchess, Royal Scot, Jubilee en ook wel een 3F die op een Schotse tanklok lijkt)en LNER loks (A1/3, A4 (Dapol)) zijn er ook in BR-uitvoering voor de jaren 50-60.
Echt authentiek Schots materieel (CR, HR etc.) is er nauwellijks in 00, laat staan in N. Wat er het dichtste bij komt is misschien wel de M7 van Dapol. als je die ten minste omschildert naar CR blue.

Als ik jou was, dan begon ik lekker met een jaren '20-30 baan met wat je nu al hebt en kan kopen van GF en Dapol, en dan kijk je of je leuke dingen tegen het lijf loopt - zal veel zelf bouwen en bashen worden - om je baan te backdaten. Kijk ook eens op www.vectis.co.uk, een online veiling met soms onverwachte dingen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 30 March 2012, 21:41:49 door Stoomboy »

Johan Vermij

• Offline Offline
« Reactie #1687 Gepost op: 31 March 2012, 00:31:08 »
Pregrouping is inderdaad lastig. Volgens mij kan deze Grafar 4F wel omgespoten worden naar Caledonian Railways

http://www.ehattons.com/images/products/372-054_33168_Qty1_1.jpg

Maar da's geen mainline werk. Volgens mij heeft deze
Peppercorn wel richting Edinburgh gereden.

De Peppercorn is nieuw in het Grafar assortiment.

Waar ik een beetje naar op zoek ben is welke mastodonten de grote passagierstreinen trokken, de A2, A3 en A4's. Weet jij welke specifieke edities op de lijn naar Edinburgh reden? Ik zie een paar mooie staan op eBay, zoals

De Queen Elizabeth in blauwe livrei

De King Richard, ook in blauwe livrei

Passen die?

gr.

J;)
« Laatst bewerkt op: 31 March 2012, 00:33:07 door Johan Vermij »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1688 Gepost op: 31 March 2012, 10:03:47 »
De 4F is een goederenlok. Je kunt hem waarschijnlijk doen lijken op een CR prototype, maar er hebben ook gewoon tientallen 4F's in deze vorm voor de LMS (40) en BR (80) in Schotland rondgereden .

De Peppercorn A1 heeft vanaf 1948 op de East Coast Mainline naar Edinburgh gereden, ergens in dit topic staat geloof ik een foto van een A1 op Waverley. De Gresley A1/A3 en A4 reed ook naar Schotland op de ECML, de A1 vanaf het begin van de LNER, de A3 vanaf ca. 1928 en de A4 vanaf 1935. Tijdens de oorlog werden ze zwart geverfd, daarna weer gauw appelgroen.

De Princess Coronation/Duchess Class van de LMS reed via de West Coast Main Line naar Schotland. De gestroomlijnde vanaf 1937 (in het blauw en later maroon en tijdens de oorlog zwart) en de gewone 5 Duchesses niet lang daarna (in het LMS maroon en tijdens de oorlog in het zwart). De "destreamlined" Queen Elizabeth zal vanaf 1948/9 in het blauw prima in Edinburgh passen. De mooie blauwe CR kleur droegen ze bij BR in de experimentele periode na 1948 totdat begin jaren '50 besloten werd om ze Brunswick green te gaan verven. Het blauw was niet weerbestendig genoeg gebleken.

De GWR /BR King Richard past niet in Edinburgh. De GWR reed vanaf London Paddington naar het zuidwesten, Wales en ongeveer tot Birmingham, maar niet naar Schotland.

Johan, hou je in de gaten dat veel GF modellen de laatste jaren door Bachmann behoorlijke verbeteringen hebben gekregen.

Leen.

P.S. Trouwens gefeliciteerd met de verkoop van je huis!  (y)
« Laatst bewerkt op: 31 March 2012, 11:27:42 door Stoomboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1689 Gepost op: 31 March 2012, 22:35:46 »
Voor Thijs.

Thijs, we zouden nog een decoder inbouwen in de City, weet je nog?   :o

Nou, bij mij zit hij erin. Hoe het ging?
Eerst zeker weten dat hij op analoog goed rijdt.
Pas dan de twee schroefjes losmaken onder de tender:

Eerst de schroeven eruit en daarna de twee stangen voorop de tender losmaken. Ik stak er een cocktailprikker tussen en kon ze toen optillen en naar de buitenkant bewegen:

Dan kan de tenderkap eraf. Vooraan zit de kap met 2 nokjes vast, die moet je voorzichtig loswurmen. Daaronder ziet het er zo uit:

Een PCB met een "blanking plug" erop. Die trek je er voorzichtig af, dan heb je dit:

Dan pak je de decoder:

en pakt hem uit en prikt hem zo op de PCB:

Daarna testen, eerst op het programmeerspoor kijken of hij het doet en of hij zijn adres 3 doorgeeft (dit kun je met de Multimouse niet), daarna het nieuwe adres inprogrammeren en een stukje proefrijden.

Tot dus ver ging het allemaal perfect, maar nu komt het moeilijkste deel. In de lok monteert Bachmann altijd ontstoringscondensatoren om aan de wetgeving te voldoen. Voor DCC haal ik die er altijd uit, omdat ze het digitale signaal nooit kunnen verbeteren, maar wel kunnen verslechteren.

Het chassis onder de lok zit met twee schroeven vast:

Een vooraan en een achteraan tussen de kabeltjes, die moet je beide losdraaien. Daarna de trekhaak bij de lok loshalen door met een prikker de plastic onderplaat iets op te tillen:

De plastic onderplaat is dat waar de snoeren overheen lopen. Als de trekhaak los is trek je voorzichtig de lok incl. bogie van het chassis af, en dan heb je dit:

Zie je rechtsbovenop de motor die kermisattractie?:

Dat zorgt er alleen maar voor dat je complexe digitale hoogfrequente signaal verstoord wordt. Weg dus met die troep!:

Ja, dat zie je goed! Nu zijn de draadjes te kort.  :-[  Never mind, er moeten gewoon nieuwe draadjes aan de motor gesoldeerd worden. Ik heb hiervoor 14mm2 draad genomen, maar iets dunner mag ook. Eerst de draadeinden vertinnen, daarna voorzichtig aan de motorcontacten solderen:

Daarna de nieuwe draden met de oude verbinden,vergeet niet om er eerst een krimpkous om te doen:

en checken of de lok analoog de goede kant oprijdt. Als dat niet zo is, dan de draden omwisselen. Vervolgens de krimpkous voorzichtig krimpen met de nog hete soldeerbout en afwerken:

Ik heb later de dikke krimpkousen toch nog maar iets naar voren getrokken, omdat ik bang was dat ze tegen het dak zouden komen. Boven de motor is nog plek zat.

Tussendoor kun je mooi nog even de rode NEM schacht van de bogie afknippen:

Dat kun je gerust doen, want er zit toch nog een reserve bogie bij.

Daarna kun je de kap weer monteren. Vergeet niet om de trekhaak weer op zijn plek te wurmen, wanneer je de kap er weer op zet. Op de trekhaak na gaat het terugplaatsen vrij gemakkelijk en je moet de schroeven alleen niet supervast draaien. Vast is vast.  (y)
WANT.....
bij mij was het achterste schroefje van het lokchassis - de lange dus - dolgedraaid. De schroefdraad zit in het zachte mazak van de kap, en blijkbaar is de schroef in China door een ijverige bodybuilder iets te vastgedraaid en is hierdoor de draad BIJNA gemold.  >:( Toen ik de schroef weer vast wilde draaien voelde ik nog net wat draad wegknappen. Gelukkig had ik nog een schroefje dat net iets dikker (en langer) was, en daarmee heb ik voorzichtig nieuwe draad in het gat in de kap getapt. Daarna kon het weer stevig vastgedraaid worden - nogmaals, pas op, vast is vast - en het verschil is niet te zien, want de kruiskop van de nieuwe schroef is ook zwart. Ik ben benieuwd waar ik later weer een schroef te kort zal komen.  ;D

Daarna heb ik nog de "axlebox tiebars" uit het accessoirezakje met de reserve bogie erop gezet. De ene floepte er zo op, de andere wilde een hele tijd niet, maar met hulp van boven is het uiteindelijk gelukt.  (y)

Tot slot de tenderkap er weer opgezet en de stangen weer teruggezet. Ik kon alleen de gaatjes niet zien waar ze ingezeten hebben, nou ja, niemand die het ziet. :-X
Tot slot weer proefrijden... klik..klik..klik  ??? >:( >:( >:(
Wat nu weer?   ::) Hoe komt die %@$ stroomopnemer nou weer tussen het chassis en het wiel gebogen?  ???
Nou ja, met een klein schroevendraaiertje de stroomopnemer voorzichtig "opgehaald" en weer op zijn plek gebogen. Daarna reed hij goed, en ik heb hem nog op 128 stappen gezet. Voortaan eerst even kijken of de stroomopnemers bij een nieuwe lok wel goed tegen de wielen aanlopen.  ;)

Eind goed, al goed, al ging het deze keer niet helemaal vanzelf.

Het resultaat ziet er met een Dean clerestory best aardig uit:

Leen.
« Laatst bewerkt op: 31 March 2012, 23:23:38 door Stoomboy »

Nederduitsemeester

• Offline Offline
« Reactie #1690 Gepost op: 31 March 2012, 23:15:23 »
Mooie machine (y), dat vind ik van de meeste Engelse stoomlocs wel 8).
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Afgelopen

• Offline Offline
« Reactie #1691 Gepost op: 01 April 2012, 10:04:04 »
En dan ben ik weer blij dat ik heb gekozen voor analoog.  Reisje Engeland, Toy fair bezoeken, lok kopen, thuis gekomen, doos open, lok op rails, trafo aan, knop draaien en rijden. KLAAR.  Maar dat is MIJN keus, daar hoeft niemand het mee eens te zijn.

Ferry As

• Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • **
« Reactie #1692 Gepost op: 01 April 2012, 10:09:44 »
Idd, dat ben ik dan ook niet  :-X

Johan Vermij

• Offline Offline
« Reactie #1693 Gepost op: 01 April 2012, 10:12:30 »
Inderdaad Ferry! Het is veel spannender als het niet rijdt ;)

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1694 Gepost op: 01 April 2012, 10:15:25 »
Citaat
doos open, lok op rails, trafo aan, knop draaien en rijden. KLAAR.  

Op dat punt heb je helemaal gelijk en dat is precies het enige voordeel van DC Analoog t.o.v. DCC.
Je denkt toch zeker niet dat ik alleen maar decoders koop en inbouw omdat ik het zo leuk vind?  ;D ;D

Leen.