Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 15:38:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 15:36:30
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:11:04
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door MB6400
Vandaag om 14:41:08
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 14:19:21
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 14:18:49
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:10:21
US diorama in H0 door RetroJack
Vandaag om 13:47:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 13:21:54
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 11:06:46
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 10:43:42
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 10:35:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Rob Bennis
Vandaag om 10:29:42
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:37:20
20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 08:56:00
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 08:36:21
Zaagsel? door Frits C
Vandaag om 06:34:07
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
Vandaag om 03:26:20
Een nieuw begin door bask185
04 July 2025, 23:51:59
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
04 July 2025, 23:09:51
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 July 2025, 23:07:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
04 July 2025, 22:57:07
Nijmegen in h0 door raymond erdtsieck
04 July 2025, 22:05:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 July 2025, 21:10:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 July 2025, 20:20:42
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
04 July 2025, 19:23:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
04 July 2025, 17:15:32
5 juli SSN Bello festival express door Seinhuis
04 July 2025, 16:53:46
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
04 July 2025, 08:34:09
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door marco
04 July 2025, 07:58:49

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3128617 keer)

St00mboy

• Offline Offline
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #165 Gepost op: 09 May 2011, 20:20:46 »
In principe wordt mijn baan een vooroorlogse baan gebaseerd op de LNER, waarschijnlijk ergens in Zuid Yorkshire, waar naast de Great Central, de North Eastern en de Great Northern ook de LNWR, de Midland Railway en de Lancashire & Yorkshire vertegenwoordigd waren. Dat geeft meer mogelijkheden om kleurrijk te kunnen rijden.

Bij mij moet er sowieso een LNER goederenlok (een tenderlok, geen tanklok dus) voor de trein kunnen en die zijn er in het echt in grote aantallen geweest - veruit de meest voorkomende loks - maar op de modellenmarkt zijn ze dun gezaaid. Bij de LNER waren erg veel 0-6-0 types, meer dan 40 verschillende alleen al na 1923, aangeduid met J met daarna een getal. Er waren een paar 2-8-0 typen, aangeduid met letter O+getal en een paar 0-8-0 typen, dat is Q met een getal.

In model is er maar één enkele LNER 0-6-0 tenderlok, alleen maar de Gresley J39 van Bachmann:

(klik)

Ik wil er graag een niet zo grote pre-grouping J-lok voor, en de J39 is groot en geen pre-grouping lok en o.a. daarom ben ik de J10 aan het bouwen, al ligt dat nu wegens het mooie weer en het bouwen van de baan weer even stil:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,19691.0.html

Verder is er de Robinson O4, waarvan hierboven ergens al een foto staat en ik heb ooit op Eurospoor een rijdende kitgebouwde Q6 gekocht:

(klik)
Daaraan moet nog het nodige verbeterd worden:
1) Mooiere wielen van Gibson.
2) Een betere aandrijving dan de luidruchtige X04 die er nu in zit.
3) Details moeten beter of ontbreken.
4) Er moeten remmen op komen.
5) Hij neemt van 1 kant stroom op en dus is de lok live en dus moeten er nieuwe stroomopnemers op komen.
6) Er moeten ramen in.
7) Er moeten koppelingen op.
8) Alles wat ik tijdens het verbouwen tegen kom.

Er kan ook een J6 (Great Northern) of J15 voor (de J15 is een Great Eastern lok, maar voor mij kan dat nog net), die in de laatste wishlist poll heel hoog gescoord hebben, dus misschien worden die over een jaar of 2 zomaar in model uitgebracht:

De J6 (foto www.lner. info).

De J15 (foto www.lner. info).

Mogelijkheden genoeg dus, maar geen RTR (ready-to-run) LNER 0-6-0 loks. Het productietempo van het kitbouwen moet dus drastisch omhoog. Ik heb een kit van zowel de J6 als de J15 - en van nog een paar - en als het productietempo eindelijk omhoog gaat, dan heb ik die nog klaar voordat ze RTR door Bachmann uitgebracht worden.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 09 May 2011, 20:31:58 door Stoomboy »

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #166 Gepost op: 09 May 2011, 20:54:02 »
Dank voor deze heldere uitleg, ben meteen weer een stukje wijzer geworden  :).
Zijn er überhaupt (altijd leuk om een Duits woord in een Engels draadje te gebruiken ) wel RTR locs uit de pre-grouping tijd verkrijgbaar, of zijn dat zeldzame zaken en ben je op kitbouw aangewezen. Ik krijg ook een beetje de indruk dat de LNER niet zo populair is, wel veel GWR en LMS. Of lijkt dat maar zo.
Voor zover ik kan nagaan is er in schaal N voor de LNER alleen een J39 beschikbaar als RTR model. En ik hou best van een uitdaging, maar als ik je draadje over die J10 zo lees, is dat in 00 al en hele klus, laat staan in N. Maar het zijn wel vreselijk mooie locs met karakter, dus misschien toch maar 00 gaan rijden (of in elk geval bouwen)?.

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #167 Gepost op: 09 May 2011, 21:10:04 »
Zojuist kwam ik op Youtube een compilatie van een kwartier tegen van het stoomgala op de North Yorkshire Moors Railway van afgelopen weekend:

http://www.youtube.com/watch?v=efeuXcJozgo&feature=player_embedded#at=255

Daar zijn veel van onze idolen in actie, waaronder de A4 en zelfs de Rocket.

Leen.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #168 Gepost op: 09 May 2011, 21:45:37 »
@Rob

Voor pre-grouping ben je in 00 heel vaak op kitbouw aangewezen. Er zijn nog steeds veel 00 kits, ook al zijn er jammer genoeg veel kits inmiddels niet meer verkrijgbaar. In het uiterste geval kun je een bepaalde lok misschien ombouwen uit een bestaand model of je moet hem van scratch gaan bouwen.

Uit de laatste wishlist poll blijkt dat British Railways op dit moment het meest populair is. Dat is logisch, omdat de ouwe knakkers aan hun jeugd herinnerd willen worden. Van de Big Four is de LNER de laatste jaren juist heel erg populair. Hun bekende Flying Scotsman en Mallard zijn natuurlijk al jaren populair, maar nu wordt er ook steeds harder om andere typen geroepen. Jammer genoeg zijn er van de LNER maar weinig loks bewaard gebleven, in tegenstelling tot bijv. van de GWR. Bij de sloperij van Dai Woodham in Barry stonden nu eenmaal geen LNER-loks. Gelukkig is er een weer opnieuw gebouwd, de A1 Tornado, en zijn ze met een G5 bezig, dat is een 0-4-4t, een tanklok dus:

De G5 (foto: www.lner.info)

Ook hebben de bouwers van de Tornado plannen om weer een Gresley P2 te gaan bouwen:

De P2 (foto: www.lner.info)

Ik heb hier een Flying Scotsman liggen in N, wordt die dan niet meer gemaakt? En er was ooit ook een A4.
Naast Dapol en Graham Farish produceert Union Mills in N veel interessante loks die door de grote producenten niet gemaakt worden. En de prijzen zijn zeker niet exorbitant. Union Mills heeft geen website en je zult hem dus per telefoon of brief (ja, dat kan ook nog steeds) moeten zien te bereiken. In deze post worden de laatste modellen besproken, maar ik weet dat er op Ebay ook LNER J25 en J26 loks aangeboden werden:

http://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/12615-union-mills/

Persoonlijk vind ik het voordeel van spoor N, dat je toch kan rijden ook al heb je haast geen ruimte, of, als je wel ruimte hebt, dat je echte treinen met 10 of meer rijtuigen kan laten rijden. Maar ik moet er niet aan denken dat ik iets in N zou moeten repareren, of zelfs een decoder moet inbouwen, brrrr..., zelfs met mijn +4 bril. Bovendien heb je per definitie minder detail voor hetzelfde geld, en ook minder keus. Maar ieder moet doen wat hij zelf het beste vindt.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 09 May 2011, 22:23:59 door Stoomboy »

Maasdam

• Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
« Reactie #169 Gepost op: 09 May 2011, 21:47:51 »
Treinen moeten even een kleine pas op de plaats nemen, voor mijn echte passie passagiers schepen. Het cruise seizoen is weer begonnen en dan weer kwijlen langs de Maas kant.
2 fotootjes,

P&O MV AZURA (Brits)

HAL MS RYNDAM (Nederlands)

Beide gebouwd in Italië beide rederijen eigendom van een Amerikaanse cruise rederij ;)

On topic, allemaal gefeliciteerd met jullie aankopen van de afgelopen tijd. Ben erg gecharmeerd van de private owner cars. maken de baan erg vrolijk en levendig. Daarnaast zijn ze vaak fantastisch gedetailleerd.

O ja ben niet helemaal op gegaan in cruise schepen, heb lekker geboden op een BR class 08 rangeer loc. DCC ready en nieuw en gewonnen.

Zodra binnen volgen er fotootjes.

Groetjes Ben.

« Laatst bewerkt op: 09 May 2011, 21:51:18 door Maasdam »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #170 Gepost op: 09 May 2011, 22:13:19 »
Mooie lok, Ben, de hippel. Ik heb hem in het groen.

Als Rotterdammer is het niet zo vreemd dat je ook voor schepen gaat. Ik ben er geboren en in Nieuwerkerk getogen en wij waren thuis erg op Rotterdam georiënteerd en ik heb vroeger van een Veritas bouwplaat ook de "Rotterdam" in elkaar geplakt. De Holland-Amerika Lijn met de "Rotterdam" was een soort nationale trots, een soort 3737.

Leen.

Maasdam

• Offline Offline
    • NASM 1873
« Reactie #171 Gepost op: 09 May 2011, 22:30:02 »
Leen klik eens op mijn website symbol ik heb een website over de Holland America Line. Een aardige vergelijking tussen de 3737 en de Rotterdam beide zijn een nationale trots en beide ook internationaal beroemd, waarbij de Rotterdam natuurlijk wel de super star status heeft bereikt. Beide een hoogte punt van het stoom tijdperk.

De Varitas bouwplaat had ik zowel van de Rotterdam als van de 2 jaar oudere Statendam. Helaas gesneuveld bij de verhuizing 2 jaar geleden.

Groetjes Ben.
« Laatst bewerkt op: 10 May 2011, 09:34:02 door Bob Rodenburg. Reden: Onnodige quote verwijderd »

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #172 Gepost op: 09 May 2011, 22:55:55 »
en ook allebei aardig opgeschilderde levenloze stukken oud ijzer... :-X

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #173 Gepost op: 09 May 2011, 22:56:56 »
Ik heb voor het naar bed gaan even op je site rondgekeken en ben onder de indruk. Ik weet nog dat die schepen daar vroeger aangemeerd lagen in Rotterdam en soms zie je dat dus op de foto's terug. Ja, en mijn ouders hadden het inderdaad over de oude Statendam en dat die afgebrand was. Mijn vader heeft trouwens in die tijd de bouwplaten van de nieuwe Statendam en de Nieuw Amsterdam gebouwd.
De "Pullman rijtuig" interieurs van die oude schepen zijn erg indrukwekkend. Ongelooflijk dat zoiets gewoon tot het verleden behoort en niemand er om maalt. Gelukkig hou jij het op deze manier nog levend.

Morgen kijk ik nog even verder.

Leen.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #174 Gepost op: 09 May 2011, 23:03:43 »
@Floris
Jammer genoeg wel. De Engelsen beleven van dit soort dingen meer plezier dan wij hier.

Leen.

Maasdam

• Offline Offline
    • NASM 1873
« Reactie #175 Gepost op: 09 May 2011, 23:09:36 »
Ik heb voor het naar bed gaan even op je site rondgekeken en ben onder de indruk. Ik weet nog dat die schepen daar vroeger aangemeerd lagen in Rotterdam en soms zie je dat dus op de foto's terug. Ja, en mijn ouders hadden het inderdaad over de oude Statendam en dat die afgebrand was. Mijn vader heeft trouwens in die tijd de bouwplaten van de nieuwe Statendam en de Nieuw Amsterdam gebouwd.
De "Pullman rijtuig" interieurs van die oude schepen zijn erg indrukwekkend. Ongelooflijk dat zoiets gewoon tot het verleden behoort en niemand er om maalt. Gelukkig hou jij het op deze manier nog levend.

Morgen kijk ik nog even verder.

Leen.

De Statendam die uitbranden tijdens de gevechten in de mei dagen van 1940 was Statendam nr 3 uit 1929, mijn favoriete HAL liner.

Groetjes Ben.

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #176 Gepost op: 10 May 2011, 00:31:53 »
Ik hoop dat ik dit topic even mag kapen:

Ben net op de website geweest van een grote boekenwinkel die 2de hands boeken verkoopt en ze hebben nu veel boeken met treinen te koop, ook leuke boeken over de UK.

Sommige boeken zijn welliswaar al op leeftijd, maar so what?

Dat wilde ik even meedelen.

[/kapen uit]

Jeroen
Jeroen

Beached

• Offline Offline
« Reactie #177 Gepost op: 10 May 2011, 07:43:10 »
De NZR "F" class ziet er fraai uit, Rick, een mooie Victoriaanse saddle tank. Ik begrijp dat er daarvan nog enkele bewaard zijn gebleven.

Er zijn er maar 9 bewaard gebleven :P en nog een half dozijn waarm ze een dieselmotor op het frame hebben gezet.
Bij interesse kan ik meer Engelse locjes plaatsen. We hebben nog veel meer Victoriaanse machientjes.

Die Engelse locs blijven ook mooi. Ik zie ze regelmatig in de vitrine van de modelbouwzaak. Ik ben ook benieuwd of het Cock 'o The North project van de grond komt. Zolang ze de ketel maar niet in Meiningen laten bouwen,ik had laatst gehoord dat de vuurkist van Tornado een BR 52 vuurkist is :-\
mvg,
Rick

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #178 Gepost op: 10 May 2011, 08:07:47 »
Da's grappig, ik heb vroeger ook de Veritas Rotterdam en Statendam en de Queen Elisabeth (ik weet niet meer of die ook van Veritas was, kan ook een andere zijn) in elkaar gezet. Zijn ergens onderweg op "de weg naar zelfstandigheid" gesneuveld.
Ik zie weer een nieuw subgroepje aankomen, Engelse spoorders die ook bouwplaten van cruiseschepen in elkaar hebben gezet  ;).

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
« Reactie #179 Gepost op: 10 May 2011, 08:33:23 »
Mag ik jullie er aan herinneren dat dit een (model)spoor forum is?
Het is, ondanks dat dit een "hak op de tak" draadje is, niet de bedoeling dat de scheepvaart uitgebreid besproken wordt ;)
Vr. groeten,
Bob