Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Micromotot analoog 12v dc gebruiken door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:57:06
Show je werkplek door Frank 123
Vandaag om 12:46:36
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:34:22
wat is het merk van deze bochtwissel door henk
Vandaag om 12:27:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:25:51
Ik ben aan het opruimen. door Bob11
Vandaag om 12:21:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Remco vM
Vandaag om 12:16:17
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Peter Kleton
Vandaag om 12:05:33
Houten 23 Augustus 2025 door maartenvdb
Vandaag om 12:01:15
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:58:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:52:42
Spoorhumor door Biessendorf
Vandaag om 11:49:19
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door grossraumwagen
Vandaag om 11:40:41
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Biessendorf
Vandaag om 11:39:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:37:11
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 11:28:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 10:52:52
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
Vandaag om 10:40:45
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Huup
Vandaag om 10:04:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn1974
Vandaag om 09:15:46
mitropa rijtuig door Tomasso
Vandaag om 08:06:17
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 06:58:31
US diorama in H0 door Wim Vink
29 July 2025, 23:04:15
Goederenloods Zandvoort door nighttrain1
29 July 2025, 22:56:17
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
29 July 2025, 22:50:52
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door MOVisser
29 July 2025, 22:07:07
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
29 July 2025, 21:48:46
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
29 July 2025, 21:40:58
schok bij vertrek door Ronald Halma
29 July 2025, 20:14:18
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
29 July 2025, 19:19:07

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3158772 keer)

Maasdam

• Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #1410 Gepost op: 22 February 2012, 08:22:06 »
Gisteren besteld bij Hattons de Hornby Model Railways R2952 Imperial Airways train pack with T9 338 in Southern green. 1 Maunsell brake, 1 Pullman car and 1 baggage car - Ltd Edition en een Hornby Model Railways R4422 Pullman 3rd Class Parlour Car 'No 35 Third Class' - matchboard.

Geweldige set vooral de T9 is geweldig en dat voor 119 pond niet normaal die prijzen......
Foto's volgen zodra set binnen is nu een collage met foto's van Hattons De extra Pullman staat rechts onder aan.

Groetjes Ben.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1411 Gepost op: 22 February 2012, 13:57:53 »
Mooie set, Ben. De T9, het Maunsell rijtuig en de Pullman zijn juwelen. Het bagagerijtuig is nog een oud model, maar daarvan komt komend jaar een up-to-date versie uit.

Leen.

Afgelopen

• Offline Offline
« Reactie #1412 Gepost op: 22 February 2012, 15:28:10 »
De prijs - kwaliteit verhouding van Hornby is wat mij betreft OKE. Uiteraard zijn de goedkope instap modellen iets minder gedetailleerd, maar ik vind het allemaal nog best fraai overkomen. Kijk als je gaat voor super detail, deuren die open en dicht gaan, led verlichting in het rijtuig etc, ja dan heeft Hornby weinig te bieden. Mijn oude Hornby Mallard in groene uitvoering uit 1947 trekt een sleep oude Hornby rijtuigen met kunststof wielen, om niet alle wielen te hoeven vervangen heb ik een draad doorgetrokken vanuit de tender (hier zit de motor in) en in alle rijtuigen warm witte leds gemonteerd. Omdat de schaal 00 met 1:76 iets afwijkt blijft de trein toch in deze samenstelling rondrijden en is het dus geen probleem dat de wagons niet los zijn te koppelen. De kunststof wielen hebben iets dikkere flenzen, toch geeft dat bij wissels en overwegen tot nu toe geen problemen, mijn oude Tri-ang postwagon heb ik wel van andere wielen moeten voorzien.

Maasdam

• Offline Offline
    • NASM 1873
« Reactie #1413 Gepost op: 22 February 2012, 16:28:08 »
Vandaag alvast een klein stukje van het Rail 2012 budget uitgegeven..............

Ik heb bij Hattons alvast een railbusje besteld...... Een GB Esslingen...

De verzendkosten waren weer lachen..... 1,50 pond!!!!!

Foto's komen als het motorwagentje er is... Wel al even een linkje

Groeten, Michael

Wat een geinig model, helemaal verliefd er op, helaas net een aanzienlijk bedrag besteed aan een IMPERIAL AIRLINE pack uitgegeven. Volgende maand zal ik kijken of er nog wat overblijft aan klein geld ;D

Fotootjes tegoed hoop ik.
Ben.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1414 Gepost op: 22 February 2012, 16:34:20 »
@Cottage Railways
Klinkt goed hoe jij je oude Hornby trein verlicht hebt. Misschien krijgen we nog een foto te zien?  ::)
Is de A4 uit 1947 of uit 1974? Volgens mij hadden ze in 1947 nog geen A4 met tenderdrive.

Alleen de nieuwe versies van de Pullman rijtuigen zijn bij Hornby met verlichting uitgevoerd. Verder zijn alle rijtuigen zonder verlichting.

De T9 is echt een supermooi model hoor. Ik heb ook een Artitec 3737 en ik denk dat de T9 er qua model heel weinig voor onder doet. De cabine is sowieso zelfs mooier uitgevoerd. Hij heeft een metalen opbouw - maar wel een plastic voetplaat - om hem wat meer trekkracht te geven, maar  helaas net als de 3700 heeft hij rubberen trekbandjes om de voorste twee aandrijfwielen. Dat en dus het lage gewicht is eigenlijk het enige nadeel van deze lok, vind ik.

Bij de T9 lok zijn er in het begin bij de eerste versies wat problemen geweest zoals onjuist gemonteerde componenten (o.a. achterstevoren gemonteerde tenderchassisframeplaten) en vooral met de trekkracht, dat had te maken met onjuiste montage van het chassis, waardoor het aandrijfwiel met het bandje net iets - soms voor het oog onzichtbaar - opgetild werd. In de meeste gevallen bleek (het borgringetje van) het verticale pennetje van de bogie de lok onderaan de ketel iets op te tillen. Je kunt dit eenvoudig checken door de lok op de rails te zetten, en dan met je vinger de schoorsteen naar beneden te drukken. Als het goed is kun je de schoorsteen op deze manier ca. 1mm naar beneden drukken en dan komt het achterste aandrijfwiel dus ca. 1mm omhoog. Dat zou bij deze versie, waarin ze de problemen opgelost hebben, zeker zo moeten zijn.

Bij de mijne kwam het achterste wiel niet omhoog en dus heb ik zelf geprobeerd de problemen op te lossen, maar uiteindelijk heb ik toch een T9 naar Margate moeten sturen omdat het chassis gewoon niet goed was (samen met een net gekochte, ook met de chassisfout en een pijp op de tender die niet goed zat). Daar is het keurig opgelost. Sja, de quality control in China is niet altijd even geweldig, maar over de service in Margate geen klachten hoor.  (y)

Ik vind het wel jammer dat ze deze lok - volgepropt met gewicht - niet ontworpen hebben met een motor in de tender en de lok aangedreven met een asje zoals bij diesels en sommige Roco stoomloks gedaan is, of anders als een 4-4-6 , waarbij de tender met een stuk lood erin achterop de lok drukt.
Maar goed, eerst er zo maar eens mee rijden.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 22 February 2012, 21:37:58 door Stoomboy »

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #1415 Gepost op: 22 February 2012, 17:14:33 »
Inmiddels heb ik weer een nieuwe aanwinst binnen: de al eerder voorbij gekomen no. 182 uit de Ierse Class 181 van Murphy Models (Bachmann).

Er zijn wat subtiele uiterlijke verschillen met de Class 141, zoals de ladder naar het dak. Het grootste verschil was vooral motorisch: Class 181 had een EMD 8-645E motor met 1100 pk, terwijl de Class 141 een EMD 8-567CR motor had met 960 pk.

Samen met mijn eerder aangeschafte 142 ziet dat er dan zo uit:

Verder heb ik een poos terug in Ierland nog wat leuke dingetjes aangeschaft. Zo stuitte ik bij Mark's Models in Dublin op wat short wheelbase vans met oud CIE-logo. Helaas hadden ze allemaal hetzelfde bedrijfsnummer, dus daar moet ik nog wat aan doen met wat transfers.

Of die dingen echt samengaan met de bovengenoemde diesels is mij nog niet geheel duidelijk. Volgens mij reden de laatste van deze karren in de jaren '70, dus zou het nog nèt kunnen. In elk geval ziet het er samen wèl leuk uit, mijn eerste Ierse buurtgoederentreintje.

Verder bij de boekwinkel Eason op een bijzonder interessant fotoboek gestuit over de transitieperiode van CIE naar IR, dus grofweg halverwege jaren '80 tot nu. Dit boek heb ik direct aangeschaft en dient ter inspiratie voor de te bouwen bookshelf layout.

Al met al ben ik er weer blij mee. En nu weer onder de wol, want ik barst van de griep. Ik laat Rail dit weekeinde hoogstwaarschijnlijk dan ook schieten, ik richt me op On traxs 2012. Ieder die wel gaat, al vast veel plezier!

Groeten, Geoffrey

Afgelopen

• Offline Offline
« Reactie #1416 Gepost op: 22 February 2012, 17:16:05 »
De A4 is uit 1947 - tenminste dat is wat mij vertelt werd in de antiekwinkel waar ik hem gekocht heb. Het is ook nog geen plastic, maar een soort Celluloid, dunnen laagjes die versplinteren als je er niet voorzichtig mee omgaat. Deze lok rijdt daarom altijd apart op de baan. Voorlopig nog even geen foto's, alles zit ivm. een grote verbouwing ingepakt en ik hoop volgend jaar weer de treinen op mijn dan nieuwe baan te kunnen zetten. Bij Hornby houden ze niet vast aan het Tenderdrive gebeuren, de nieuwe Flying Scotsman met observatierijtuig (gekocht als set op een Toy Fair in Maidstone) is aangedreven op de wielen van de lok - deze loopt wel heel mooi rustig en zelfs uiterst langzaam zonder schokken, mits je rails goed schoon is. Hoop in Houten wat vergelijkbare spullen te zien en evt. aan te schaffen.

Maasdam

• Offline Offline
    • NASM 1873
« Reactie #1417 Gepost op: 22 February 2012, 17:25:42 »
Inmiddels heb ik weer een nieuwe aanwinst binnen: de al eerder voorbij gekomen no. 182 uit de Ierse Class 181 van Murphy Models (Bachmann).

Er zijn wat subtiele uiterlijke verschillen met de Class 141, zoals de ladder naar het dak. Het grootste verschil was vooral motorisch: Class 181 had een EMD 8-645E motor met 1100 pk, terwijl de Class 141 een EMD 8-567CR motor had met 960 pk.

Samen met mijn eerder aangeschafte 142 ziet dat er dan zo uit:

Verder heb ik een poos terug in Ierland nog wat leuke dingetjes aangeschaft. Zo stuitte ik bij Mark's Models in Dublin op wat short wheelbase vans met oud CIE-logo. Helaas hadden ze allemaal hetzelfde bedrijfsnummer, dus daar moet ik nog wat aan doen met wat transfers.

Of die dingen echt samengaan met de bovengenoemde diesels is mij nog niet geheel duidelijk. Volgens mij reden de laatste van deze karren in de jaren '70, dus zou het nog nèt kunnen. In elk geval ziet het er samen wèl leuk uit, mijn eerste Ierse buurtgoederentreintje.

Verder bij de boekwinkel Eason op een bijzonder interessant fotoboek gestuit over de transitieperiode van CIE naar IR, dus grofweg halverwege jaren '80 tot nu. Dit boek heb ik direct aangeschaft en dient ter inspiratie voor de te bouwen bookshelf layout.

Al met al ben ik er weer blij mee. En nu weer onder de wol, want ik barst van de griep. Ik laat Rail dit weekeinde hoogstwaarschijnlijk dan ook schieten, ik richt me op On traxs 2012. Ieder die wel gaat, al vast veel plezier!

Groeten, Geoffrey

Erg mooi vind de kleurstelling heel mooi.

Groetjes Ben.

iarnrod

• Offline Offline
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
« Reactie #1418 Gepost op: 22 February 2012, 18:07:21 »
@ Geoffrey: Leuke loc's & wagonnetjes! (mss ga ik nog wel voor een 181, met Catsher)

Go mbíodh biseach ort gan mhoill! (Old Irish Gealic => Get better soon)
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1419 Gepost op: 22 February 2012, 21:05:47 »
@Cottage Railways
Is het dan wel een Hornby? In 1947 bestond - 3-rail - Hornby Dublo wel, maar die maakte zijn loks niet van kunststof. De eerste trein van Rovex, waaruit Triang en Hornby Railways voortgekomen zijn, werd in 1950 gemaakt.
Op deze site kun je vrijwel alle modellen van Triang- Hornby terugvinden:
http://www.modeltrains.net.au/hornby_previous/default.asp

@Geoffrey
Je Ierse pick-up goods ziet er fraai uit.
Beterschap en vergeet je Tullamore Dew druppels niet.  :P

Leen.

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #1420 Gepost op: 22 February 2012, 21:10:55 »
@ iarnród: Go raibh maith agat! (Thanks!)

Heb net ondanks zeer lijf, kloppend hoofd en vastzittende hoest een baantje uitgelegd en de 182 even de sporen gegeven. Zijdezacht als een naaimachine... reed alles maar zo. Stukken beter dan m'n kreupele Electrotren 1300 die na nog geen 4 jaar en weinig meters al aan de kant staat met gebroken tandwielen! Ben zeer verguld met m'n 'Ierse' Bachmannetjes tot nu toe.

@ Leen: ik ga ook m'n andere pick-up aanspreken: inderdaad, een verpakking mini's van verschillende Ierse wiskeys. Puur medicijn!  ;D

Met vriendelijke snotter, Geoffrey

Afgelopen

• Offline Offline
« Reactie #1421 Gepost op: 22 February 2012, 21:15:46 »
Ja het is wel degelijk een Hornby, maar zoals gezegd heb ik het jaartal 1947 ook alleen maar doorgekregen van de antiekwinkel waar ik hem gekocht heb. Deze lok in 1992 in Royal Tunbridge Wells gekocht in een kleine antiekwinkel, na schoonmaken en smeren rijdt het perfect, alleen is de stroomvoorziening een klein probleem - de lok haalt stroom van de rechter rails, de tender van de linker rails, dmv. een koperen klemmetje tussen de lok en tender krijgt de motor in de tender zijn stroom en dat geeft bij het wisselen van traject wel eens problemen. Ook moet je het koperen klemmetje schoonmaken als de lok langere tijd heeft stil gestaan, er zit dan het bekende groene laagje op. Natuurlijk kan ik de lok aanpassen, maar eigenlijk vind ik het zonde om dit stukje nostalgie aan te tasten.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1422 Gepost op: 22 February 2012, 21:35:01 »
Ja, dat is het bekende stroom pickup systeem van Hornby. Nog niet zo lang geleden waren bijna alle loks op die manier uitgevoerd.
Als hij verder goed rijdt dan is het geen probleem - al is een extra pickupje vooral aan de tender nooit weg - en onderdelen zijn er nog volop.

Leen.

jandejager

• Offline Offline
  • Alle leuke dingen vinden plaats BOVEN de Evenaar !
« Reactie #1423 Gepost op: 23 February 2012, 10:30:07 »
@Geoffrey

Het is weer fijn spul wat je daar hebt Geoffrey.
Hopelijk gaat je griep snel over, dan kun je er meer van genieten.

Het weer verbetert hier langzaam maar zeker, gelukkig kunnen we de zomer hier zometeen een trap onder de kont geven zo eind Maart.
En jullie krijgen uiteraard de lente weer.
Ik gebruik de DE-2 van Artitec momenteel als een thermometer  :)
Het is de ATB leiding op het dak van een van de beide bakken. Als het erg warm wordt hier in huis zet de ATB leiding op het dak van die bak iets te veel uit en gaat dan in een soort flauwe slalom over het dak liggen (en dat staat hem eerlijk gezegd niet zo heel geweldig). De ATB leiding op het dak van de andere bak blijft wel keurig recht. Maar dit is gelukkig een uitzondering en als het buiten beneden de 30 graden is trekt hij gelukkig ook weer mooi recht zoals nu ook weer het geval is. Met airconditioning of in een Hollandse woning was dit vrijwel zeker nooit aan de orde gekomen !
Ik had dit vorig jaar natuurlijk kunnen voorkomen door een DE-2 zonder ATB leiding te nemen, maar dan had ik ook niet geweten hoe warm het was  ;D

Heb geen ervaring met Electrotren, heb weleens 1300's van hen gezien online, en die zagen er goed uit, maar kennelijk zijn ze van binnen dus minder indrukwekkend.
Hattons reageert niet dus ga ik Rails dezelfde vraag eens stellen over die Dapol 22.
Heb er verder geen haast mee, maar ik kan die Class 22 ook maar niet uit mijn hersens "deleten"  :(

Gr, Jan

Maasdam

• Offline Offline
    • NASM 1873
« Reactie #1424 Gepost op: 23 February 2012, 20:36:31 »
Toekomstig project.

Hornby komt aan het eind van deze maand LOL deze week dus met een trainpack Pullman Brighton Belle uitvoering 1934/1967 en de 3 bij behorende tussen rijtuigen.

Ik ben helemaal verliefd geworden op dit treinstel, zowel in de originele 1934 uitvoering als in de 1967 uitvoering, Hornby heeft een mooie trein opgenomen in de collectie. Word dus nu echt hard sparen.

Ook deze 3 stomers in de Hornby rail road collectie zijn de moeite waard 44 pond per stuk zijn ze ook nog eens DCC fitted.

Groetjes Ben.
« Laatst bewerkt op: 23 February 2012, 20:48:18 door Maasdam »