Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jeronimos
Vandaag om 12:48:46
Starten met messing kits door Marco Staartjes
Vandaag om 12:39:14
Station Baarn HIJSM door MaraNCS
Vandaag om 12:38:55
Het betere bochtenwerk door Pauldg
Vandaag om 12:17:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 12:12:50
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door MaraNCS
Vandaag om 12:11:18
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:10:14
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:03:49
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 12:03:03
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:57:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Ric
Vandaag om 10:50:20
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:29:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:12:38
LS Models 2024 door Dennis1984
Vandaag om 10:09:54
h0 diorama USA “The Paintshops” door meino
Vandaag om 10:05:20
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door gdh
Vandaag om 10:02:43
Einde Koemo ballast ??? door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:56:39
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 09:29:39
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Servé
Vandaag om 07:46:32
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
  

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 2859780 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #13785 Gepost op: 13 augustus 2018, 12:23:45 »
Mooie villum van die reus en informatieve boeken, Jan!  (y)
Ik heb de Stirling Single besteld zonder sound.


Leen.
« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2018, 12:30:16 door St00mboy »

jandejager

  • Offline Offline
  • Berichten: 540
  • Alle leuke dingen vinden plaats BOVEN de Evenaar !
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #13786 Gepost op: 13 augustus 2018, 12:51:24 »
Dank je wel Leen voor het mooie compliment !

Hij doet gelukkig weer uitstekend op de (ontbrekende) verlichting van de nummerborden voor op de ketel na.
Tender en lokomotief zijn vast verbonden en geheel van metaal en reken maar dat dat ding mij het nodige heeft gekost (niet alleen in $$$ maar ook in koppijn).
Daar is nog een prijzige reparatie run naar Nederland overheen gekomen bijna zes jaar geleden.
Wel heeft hij nu een nieuwere sound decoder (2012) en een extra afzonderlijke decoder voor de stoom (die niet aanstond in het filmpje).
Hij is wederom veilig opgeborgen in z'n houten TRIX doos ........... daar kan hij verder geen kwaad  ;D

Nogmaals zeer benieuwd naar die Stirling, die er bijzonder goed uitziet op de foto's ! 

Hier nog twee andere links die volgens mij ook wel interessant zijn :

https://retours.eu/nl/17-edinburgh-flying-scotsman-coronation/#
https://retours.eu/nl/

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #13787 Gepost op: 13 augustus 2018, 13:45:34 »
Die links zijn zeker interessant.
Als je, zoals jij waarschijnlijk gedaan hebt, op de tweede link inzoomt naar bijv. Engeland, dan krijg je een heel stel interessante links(y)

Leen.

jandejager

  • Offline Offline
  • Berichten: 540
  • Alle leuke dingen vinden plaats BOVEN de Evenaar !
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #13788 Gepost op: 14 augustus 2018, 03:26:59 »
Jazeker Leen !
Er zit heel wat meer leuks achter die ene link !  (y)

Zit of zat veel te dubben over die Bulleid van Kernow, de nieuwe 1300 van Artitec en de Legobiffosound in mijn Deltic.
De Sound in de Deltic zal zeker niet weglopen.
Het staat allemaal op een zacht pitje ook vanwege de nieuwe body die ik voor mijn voor mijn GG1 van TRIX heb besteld.
Maar er is weer iets anders wat mijn aandacht heeft getrokken en dat is de splinternieuwe 87 van Hornby.
Ik had hem vroeger met de Royal Scot naar Glasgow en de nachttrein naar Inverness.

Ik ben zeker geen grote fan van Hornby waar ik alleen maar een (zij het zeer mooie en gedetailleerde) Class 08 van heb, en de rest is allemaal Bachmann.
Maar met deze nieuwe 87 kon Hornby het weleens bij het rechte eind hebben ............ althans aan de foto te zien.
Met Sound van Olivia's  £282 maar mooi ZONDER de VAT wat toch £47 minder is, de postale kosten ook naar Australie vallen vaak erg mee met Hattons.   
Een stuk goedkoper ook dan de 1300 met Sound van Artitec.

https://www.hattons.co.uk/244021/Hornby_R3580_Class_87_87035_Robert_Burns_in_BR_Blue/StockDetail.aspx
https://www.hornby.com/uk-en/news/the-engine-shed/a-touch-of-class-87

Groet, Jan


Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7040
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #13789 Gepost op: 14 augustus 2018, 10:29:45 »
En dan is het ook nog de Robert Burns (y) (y) (y)

De meest geliefde Zoon van Schotland.
Elk jaar, op 25 januari, wordt zijn geboortedag gevierd door Schotten en would-be Schotten over de hele wereld.
Middels een Burns Supper, een uitgebreide maaltijd, waarbij men elkaar vermaakt met zang, het voordragen van gedichten en het vertellen van verhalen.

Robert Burns leefde van 1759 tot 1796. Hij schreef talloze gedichten. Daarnaast trok hij door heel Schotland, om volksverhalen en vooral liedjes op te tekenen. Zijn bekendste deuntje hoor je overal ter wereld op Oudejaarsavond (dat ook groots gevierd wordt in Schotland en vooral Edinburgh).
Maar je kunt er natuurlijk ook the Last Night of the Proms mee afsluiten:
https://www.youtube.com/watch?v=gxxpyhrmoZg
Feitelijk herdenk je met dit lied gezamenlijk degenen die het nieuwe jaar NIET hebben gehaald.

Ik kan dit dus ook niet horen met droge ogen.

Het hoogtepunt van een Burns Night is natuurlijk het opdienen van de Haggis. De nationale maaltijd van Schotland.
De haggis wordt binnengebracht in de eetkamer, voorafgegaan door een doedelzakspeler.
Dan wordt het gedicht "Address to a Haggis" van Burns uitgesproken, en wordt de haggis aangesneden en opgediend.
https://www.youtube.com/watch?v=C8l2m3_2Xjg

Dit alles natuurlijk rijkelijk besprenkeld met goede Schotse Whisky (zonder E en zonder ijs).
Veel Schotser dan dit kun je het niet krijgen.

Gave lok!

cheers
Hendrik Jan

« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2018, 10:31:42 door Hendrik Jan »
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6091
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #13790 Gepost op: 14 augustus 2018, 11:00:18 »
@Hendrik Jan,

Je moet er wel een sterke maag voor hebben. 😀



Gr, Hans

jandejager

  • Offline Offline
  • Berichten: 540
  • Alle leuke dingen vinden plaats BOVEN de Evenaar !
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #13791 Gepost op: 14 augustus 2018, 11:33:14 »
Ja Hendrik Jan,

Ik sluit niet uit dat ik voor de bijl ga met die lokomotief.
Even afwachten dat er straks wat YouTube filmpjes van zijn met Sound.
Zoals gezegd ken ik hem nog van vroeger en hij ging in 5 uren van Euston naar Glasgow met de Royal Scot hetgeen zeer snel was.

Robert Burns ken ik niet goed maar het klinkt behoorlijk Schots dus verbaast mij niet dat hij daar vandaan komt.
Nog bedankt voor je uitleg !
Hij is helaas niet oud geworden.

Hornby gaat nog een andere 87 uitbrengen ook met een fantastische naam "Winston Churchill" maar helaas in Virgin livery en ik wil BR Blue hebben.

Ik ging altijd graag naar Schotland in de jaren 70, Thurso en Kyle of Lochalsh zijn bekende plekken voor mij.
Prachtig mooi !
Zie de foto van de lijn van Inverness naar Wick en Thurso.



Ik ging sowieso altijd graag zover mogelijk naar het Noorden dus wat ik nu onder de Evenaar doe in die hitte in de zomer blijft voor (soms) mij de grote vraag.

Suchet

  • Offline Offline
  • Berichten: 958
  • G5
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #13792 Gepost op: 14 augustus 2018, 18:12:57 »
Persoonlijk heb ik liever de Robert Burns uit de Brittania Class (70006) dan zo'n motorboot op wielen.



Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

sncf231e

  • Online Online
  • Berichten: 1486
    • Mijn website
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #13793 Gepost op: 14 augustus 2018, 18:38:49 »
Maar dat is de 70007; dit is de 70006:

Groet
Fred
Mijn website: http://sncf231e.nl/

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #13794 Gepost op: 14 augustus 2018, 19:07:44 »
Gelukkig hebben we voor elk wat wils.....  ;)

Ik kreeg vanuit het zuiden des lands het speciale verzoek om naast elkaar een foto te maken van een Artitec NS3700 (H0) en een Bachmann Dubdee WD 2-8-0 (spoor 00), met de bedoeling om het grootteverschil in beeld te brengen. In het echt is de 3700 ca. 50 cm hoger dan de Britse loks, hij krijgt dus op voorhand gelijk een flinke voorsprong.  ;D
Toen ik ze tegenover elkaar zette viel het verschil gelijk op: de 3737 is weliswaar nagenoeg even hoog, maar hij ziet er ietwat nietig uit. Nu moet dat nog uit de beelden blijken.

Ik heb 3 foto's gemaakt. Op de eerste staan ze tegenover elkaar, dat is eigenlijk het eerlijkste:


Op de tweede foto staat de 3737 dichterbij en lijkt het dus wel mee te vallen:


Op de derde foto staat de WD dichterbij:


Persoonlijk vind ik de 3700 nogal veel lijken op de LNER B12. Waarschijnlijk zijn ze in het echt ongeveer even groot. Ik heb de afmetingen even opgezocht. De B12 is 17m 55 lang over buffers, de 3700 19m45 resp. 18m48. Ik weet niet welke tenders er meegemeten zijn, maar de B12 heeft wel een heel kort tendertje.
De B12/3 weegt ruim 70 ton en de 3700 72 ton, de tenders wegen ca. 42 ton resp. 43 ton. De aandrijfwielen van de B12 meten 1m 98 en die van de 3700 1m85. De trekkracht van de B12 is 9964,5 kg en die van de 3700 9590 kg.
De hoogte van de 3700 is 4m52. De B12 zal aanmerkelijk lager zijn, nl. iets van 13 ft, nog geen 4m. Daarin zit flink verschil.

Daarom nogmaals drie foto's vanuit hetzelfde perspectief.
Eerst weer tegenover elkaar, de B12 is duidelijk groter:


De 3737 vooraan, nu lijkt het wel mee te vallen:


En tot slot de B12 vooraan:




Deze discussie staat natuurlijk niet op zichzelf. De 00-modellen zijn nu eenmaal ca. 10% groter en dat kun je zien.
Er zijn drie manieren om ermee te leven:
1) Je zet de 00-modellen steeds vooraan, dan valt het verschil weg in het perspectief.
2) Je laat ze door elkaar heen rijden, negeert het verschil en roept tegen iedereen dat het best wel meevalt.
3) Je rijdt H0, of 00, maar niet beide tegelijk.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2018, 22:37:09 door St00mboy »

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2099
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #13795 Gepost op: 14 augustus 2018, 20:41:35 »
Ik kon het niet laten om mijn 3700 en 4300, beide van DJH en schaal H0, te vergelijken.



Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #13796 Gepost op: 14 augustus 2018, 20:54:16 »
Dat past heel mooi in het verhaal! Nu zie je gelijk dat de WD in werkelijkheid een heel stuk lager is dan de 3700.
We zetten die foto van hierboven nog maar even een keer hier neer. Dan kun je goed vergelijken met de foto van Meino om het verschil te zien tussen een WD in H0 en 00:


Bedankt voor het posten ennuh....mooie loks trouwens.  (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2018, 22:35:02 door St00mboy »

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #13797 Gepost op: 14 augustus 2018, 21:44:57 »
Het zou mooi zijn als er nog wat meer Stoomlocs worden uitgebracht die ook in Nederland hebben gereden. Als je al dat betaalbare Britse rijdend materieel in 00 ziet en dat afzet wat er zeer beperkt en behoorlijk prijzig aan Nederlands materieel voorhanden is in H0...

Dank voor de mooie foto's ! (y)

groeten Jake

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #13798 Gepost op: 14 augustus 2018, 22:20:37 »
Ik heb de 3737 in 2012 cadeau gekregen bij het afscheid van mijn werkgever en heb hem sindsdien hooguit één of twee keer uit de doos gehaald. Eigenlijk zonde om zo weinig met zo'n mooi ding te doen.  :-\ Omdat hij nu naast de B12 op de baan (van een meter of 2,50) stond kon ik er voor het eerst een beetje mee heen en weer rijden. En ook met de B12.

Ik ben er altijd heel blij mee geweest dat wij nu dankzij Artitec eindelijk in de gelegenheid zijn, of in elk geval waren, om een paar mooie NS-stoomloks te kunnen kopen, ook al heb ik er maar één. En als ik naar de 3737 kijk, dan is het gewoon een heel mooi ding. Datzelfde geldt ook voor de B12, een van de geslaagde modellen van Hornby. Ik wil het hier niet over het prijsverschil hebben. We gaan ervan uit dat beide modellen hun geld waard zijn. Toch ga ik ze een beetje vergelijken, gewoon omdat ik ze zo op elkaar vind lijken.  ;)

De 3700 met zijn GWR-stijl schoorsteen is qua ontwerp een Engelse lok en dat is duidelijk te zien, ondanks het pijpwerk aan de buitenkant en de houten deurtjes in de voorkant van de cabine. Het detail is allemaal heel fijn uitgevoerd en maakt dat de loco body van de 3737 er heel fraai uitziet. Eigenlijk had ik hem liever in een oudere versie gehad, maar ik beperk me nu eenmaal tot het NS-materieel wat ik vgoegâh tot 1962 als kleine aap zag rondrijden. Volgens mij komt hij daar qua uiterlijk aardig bij in de buurt, en anders heb ik het helaas mis.  ;)
Doordat pijpwerk, koperen domes en ornamenten bij de B12 grotendeels ontbreken zou je misschien denken dat het een minder gedetailleerd model is, maar nee hoor, dat hoort er nu eenmaal gewoon allemaal niet op. De body van de B12 is daarentegen qua belijning weer wat rijker en Hornby heeft dat keurig uitgevoerd. Bovendien is de cabine zoals tegenwoordig gebruikelijk rijk gedetailleerd:


En Hornby heeft onder de ketel zelfs keurig een voorstelling gemaakt van het binnenliggende cylinder-aandrijfwerk:


Ik heb mijn twijfels bij de grootte van de bogiewielen van de 3737. Volgens mij zijn die wat aan de kleine kant, maar misschien vergis ik me en vind ik wat grotere wielen wel gewoon mooier.
Je moest eens weten hoeveel bogiewielen ik al vervangen heb omdat ik ze niet mooi vond, vooral die van Hornby. Maar deze op de B12 zien er wel heel fraai uit:


De wiel splashers van de 3737 zien er formidabel uit:


Dit zijn die van de B12, ook mooi:


De belijning op het tenderframe van de B12 is ook keurig uigevoerd, het is zeker geen Railroad model:


De lampen aan de voorkant van de 3737 zien er rijk uit. Het lijkt wel of ze uit een tempel uit Indië komen.  ;D
Verder zijn alle slangen en de screw link koppelingen al vanaf de fabriek aangebracht, keurig hoor:



Natuurlijk hebben wij geen lampen bij de B12, en zeker niet van die ornamentale, maar we hebben wel een zak met accessoires. Hopelijk zit daar ook de screw link koppeling bij. Ik moet nog eens kijken of ik iets simpels kan bedenken om mijn loks met lampcodes te laten rijden.
Ik heb de 3737 vanavond voor het eerst sinds 2012 laten rijden. Hij reed gelijk weg en liep ook gelijk goed, maar zeker niet geruisloos, eigenlijk wel een beetje een koffiemolen. :-\ Misschien moet ik hem nog maar eens goed in laten rijden. De B12 loopt een stuk mooier en geruislozer, maar ik ga ervan uit dat de 3737 na een paar rondjes ook mooier gaat lopen.


Leen.
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2018, 22:48:29 door St00mboy »

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7040
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #13799 Gepost op: 14 augustus 2018, 22:32:49 »
Als je een baan hebt met dubbelspoor, kun je natuurlijk ook je H0-treinen enkel over het achterste spoor laten rijden,
en je 00-treinen enkel over het voorste spoor.

Voor huisjes zou dan hetzelfde gelden ;D

Cheers
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly