Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 19:42:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52

Auteur Topic: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten  (gelezen 3147180 keer)

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
Re: "Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
« Reactie #1335 Gepost op: 10 February 2012, 10:51:18 »
@ Alexander:

Ik heb het idee dat de laatste jaren het aanbod Angelsaksische tijdschriften bij Van Stockum behoorlijk is afgenomen. Ik zie de laatste tijd alleen maar het Amerikaanse Model Railroader en het Britse Today's Railways, plus nog een blad over trammetjes. Bij elkaar is het een klein hoekje, naast een enorme wand met Duitstalige tijdschriften die mij eigenlijk niet interesseren. Ik slaag de laatste tijd toch niet zo goed meer bij Van Stockum. Gelukkig zijn er alternatieven, alleen zonder het juist zo leuke snuffelen in de winkel.

Het zal wel een gevolg van marktwerking zijn. Kennelijk is de interesse afgenomen, of men heeft via internet zelf een abonnement genomen. Dat laatste is nog niet eens zo heel gek, omdat losse nummers Model Railroader voor € 11 over de toonbank gaan, terwijl een jaarabonnement mij omgerekend met verzending vanuit de USA nog geen € 60 zou kosten. Tsja, dan zou ik 'm ook niet meer los gaan halen, maar had ik een abonnement genomen. Eventueel zou ik dan de nummers die ik niet wil houden, los hier via dit forum kunnen verkopen om de kosten nog verder te drukken.

Groeten, Geoffrey

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1336 Gepost op: 10 February 2012, 13:30:24 »
Het is te verwachten dat er het komend jaar meer Britse tijdschriften online beschikbaar komen. Dat zal het aangaan van een abonnement en  het aanschaffen van losse nummers een stuk gemakkelijker maken. Gezien de prijsstelling van de digitale Hornby Magazine en BRM wordt het dan ook mogelijk om e.e.a. voor redelijk geld in huis te halen met als bonus dat het geen plek inneemt. Hier naast mij staan 2 stapels tijdschriften van elk bijna 1 meter hoog en het inscannen ervan is gigantisch veel werk.

Leen.

Maasdam

• Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
« Reactie #1337 Gepost op: 10 February 2012, 17:14:46 »
Leen, Ben,
Wat een schitterende modellen zijn er weer op de deurmat gevallen. Leen, ben met je eens dat de uitvoeringen met de whiskers de leukste zijn. Ook jouw 3F mag er zijn! Het heeft bijna een hoog knuffelgehalte. Maareh, hoe vordert je baan?
Ben trouwens niet op Rail eind deze maand. Moet voor de baas een week naar Curacao.  :-\
Ed

Door mijn ziekte heb ik besloten om te verzamelen, heb geen kracht om nu een baan te beginnen.

Groetjes Ben.

Merlin674

• Offline Offline
« Reactie #1338 Gepost op: 10 February 2012, 22:29:14 »
@Ben,
Het spijt me bijzonder van je ziekte. Klinkt niet als iets tijdelijks/onschuldigs. Heel veel sterkte. Enne,... verzamelen is een uitstekend alternatief. Met die baan bedoelde ik eigenlijk Leen. Hij had een poosje geleden al aangegeven de bouw op te pakken. Het stond alleen wat beroerd in mijn antwoord. Excuses.

@Leen,
Weet eerlijk gezegd niet precies wanneer Ontraxs is? Leggen van rails in acrylaatkit? hmmm... ik ga dat linkje van je eens even goed uitpluizen.

Ed

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1339 Gepost op: 11 February 2012, 11:21:37 »
Ontraxs is van 2 tot 4 maart in het spoorwegmuseum:
http://www.spoorwegmuseum.nl/nieuws__actueel/agenda/on_traxs.html

Hopelijk kun je erbij zijn, want het is de moeite weer waard.

Leen.

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #1340 Gepost op: 11 February 2012, 11:26:54 »
@ Leen.

Ga jij er per ongeluk, toevallig, misschien heen?
Het lijkt mij namelijk leuk om even met je te bomen over jullie module.
Praten bevalt mij beter dan een mailtje  ;)

vrgr Steef
Mvh Steef

jandejager

• Offline Offline
  • Alle leuke dingen vinden plaats BOVEN de Evenaar !
« Reactie #1341 Gepost op: 11 February 2012, 11:37:17 »
"Gisteren binnen gekomen de Class 108 2 Car DMU BR, van Bachmann UK. DCC ready, front/sluitseinen etc. Leuk treinstel geeft echt zo'n Brits jaren 50/60 gevoel. Wat plaatjes."

"Gisteren werd huize Stoomboy weer eens opgeschrikt door een harde klap op de deurmat. Het was een pakje uit de snoepwinkel met de nieuwe LMS 3F van Bachmann.
Het 3/4 vooraanzicht"

@Ben@Leen
Ze zijn weer fijn Ben & Leen, zowel die mooie Britse DMU als die LMS 3F van Bachmann !
Niet voor niets is Bachmann ook mijn favorite merk !
Ook prima gedetailleerd allemaal, zowel DMU als LMS 3F.
I associeer ploffen op de deurmat alleen niet met Hattons maar met (B)ills of (B)oetes  >:(
Behalve zoals laatst : maar dat was wel een LEUKE plof : Van Rails-Of-Sheffield !  ;)

En verzamelen is ook prima, ik doe eigenlijk zelf ook niet anders afgezien van af en toe wat treinen laten rijden op de club.

Grappig, ik heb ook een DMU die wel wat op jouw Class 108 lijkt, ook 2 car, en ook met speed whiskers, zelfs de kleur doet aan BR denken, alleen iets te donkerblauw.
Hij is van Piko, het enige dat ik van dat merk heb.
Wat detaillering op de bufferbalken, en wat gehannes met trapjes onder de deuren, die ook nog zwart geschilderd moesten worden. En het aanbrengen van handrails.
Hij is analoog maar heeft wel werkende kop -en sluitlichten, loopt prima op de club.

Ben er best wel happy mee, al zou ik natuurlijk ook graag eens een ECHTE Britse DMU willen hebben, maar ok, ik heb geduld .......
Heeft Bachmann onlangs niet een VIER-delige Class 411 uitgebracht, maar dat is een EMU geen DMU ?
Mijn rode DE-1 wordt pas het 3e kwartaal geleverd, dus ook een waiting-game, die ploft dus voorlopig nog niet op de mat :-)

Groet, Jan

Hierbij wat fotootjes van de DMU :

Beetje stoffig, maar daar kan mee worden geleefd.

Het motorgedeelte met verhoogd dak en motordraaistel

Het andere uiteinde

De bakovergang, heeft Piko niet eens zo'n slechte job mee gedaan, alleen wel een heel gehannes om te koppelen/ontkoppelen. Vandaar dat ik afgezien heb van een extra middenwagon, hetgeen er een 3-delige DMU van zou hebben gemaakt.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1342 Gepost op: 11 February 2012, 12:41:39 »
@Steef
Normaal gesproken ga ik ervan uit dat ik op vrijdag bij Ontraxs ben. Hopelijk ben je er dan ook, lijkt me leuk.

@ Jan
Die bakovergangen hebben ze zeker mooi gedaan.  (y)
De Bachmann 4-CEP is een EMU en je hebt er eigenlijk een 3e rail voor nodig om het er realistisch te laten uitzien. De Derby Lightweight is een mooie DMU, Jan, die koop je van het wisselgeld van de rode DE-2.   ;D (y)

Leen.
« Laatst bewerkt op: 11 February 2012, 12:48:35 door Stoomboy »

jandejager

• Offline Offline
  • Alle leuke dingen vinden plaats BOVEN de Evenaar !
« Reactie #1343 Gepost op: 11 February 2012, 13:39:42 »
Ja, dat klopt Leen.

De 4-CEP heeft van die "pootjes" naast z'n draaistellen !
Dan heb ik die al eens hier in de winkel zien staan, ze vroegen er 399 dollar voor.
Maar hij ziet er zeer gelikt uit.

Is de Derby Lightweigth die DMU die Ben heeft ?
Die DE-1 en DE-2 zijn zeker geen bargains, met z'n tweeen gaan ze dik over de 800 Euro.
Gelukkig is dat allemaal al betaald, maar zoiets doe ik zeker niet elk jaar  :(

Piko verbaasde mij ook met die mooie professionele overgang.
Daar kan zelfs Fleischmann nog wat van leren, wel kortgekoppelde bakken (maar NIET gebruikersvriendelijk gekoppeld en een open ruimte in plaats van een mooie vouwbalg !).
Het vergt even wat inspanning om beide bakken ook electrisch correct te verbinden zonder de boel te beschadigen, anders rijdt ie voor geen meter.

Zie foto van het 2-delige PlanV van NS

Gr. Jan

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1344 Gepost op: 11 February 2012, 16:59:04 »
Dit is de Derby Lightweight:

(foto van Hattons Liverpool)

Ja, die DE-2's zijn zeker niet goedkoop. Als je een deal maakt voor 10 DL's dan ben je misschien net zoveel geld kwijt als voor je 2 DE-2's.  ;D

Ik heb een keer een Plan V van Flm uit elkaar gehad en schrok van wat ik tegenkwam. Ik vond het qua constructie, schaal (te kort), motor (pancake) en stroomopname een horrel  >:( en had dat van hun niet verwacht, jammer hoor. Als ik nu een stoomlok zie van Flm dan denk ik gelijk aan Lima en heb er geen stuiver voor over, ook al kost hij bijv. maar €30,00. Dit even los ervan of ik überhaupt nog een Duitse stoomlok zou kopen.

Leen.

Suchet

• Offline Offline
  • G5
« Reactie #1345 Gepost op: 11 February 2012, 17:06:16 »
Ik probeer op zondag naar Ontrax te gaan, niet de meest ideale dag, maar vrijdag heb ik helaas andere verplichtingen.
Ik ga in elk geval wel op vrijdag 24 februari naar Rail in Houten. Daar is weliswaar een beperkt aantal angelsaksische banen (wel Copenhagen Fields !), maar vaak wel andere leuke dingen te zien. Ik laat me graag verrassen.

Rob
Engelse banen zijn gewoon.....  anders

Merlin674

• Offline Offline
« Reactie #1346 Gepost op: 11 February 2012, 19:20:48 »
Vanmiddag eens even lekker aan het knutselen geweest. Had in december een Class A4 (Sir Nigel Gresley) besteld bij TMC in Noord Engeland. Een schitterend model gebaseerd op de A4's van Hornby. Bestelde hem compleet met decoder. Doe ik nooit weer want ben er nu wel achter dat ik het beste zelf m'n decoders kan kiezen. Wil graag hier en daar zelf CV's kunnen programmeren.

Nu zit bij veel nieuwe Hornby's de decoder in de tender. Ik ben daar absoluut niet blij mee. Als je bijv. lampen voor op de loc wilt maken, dan heb een een probleem de draden er vanuit de tender naar toe te krijgen. Daarnaast heb ik m'n ESU loksound 4 decoder in de tender uitgeprobeerd. Dat klinkt dus voor geen meter. Alle stoomgeluiden komen vanuit de tender, dat klopt gewoon niet! Er is wel een mooie plek in de tender gemaakt voor de luidspreker maar de loksound decoder pastte niet voordat ik een deel van de kolenbak had weggesneden (onder de kolenlading). Ergo, over deze oplossing was ik niet te spreken.

Gelukkig kon ik de printplaat voor de decoderplug overzetten naar de loc zelf. Het chassis is er nog steeds klaar voor. Dat heb ik dus vanmiddag gedaan. Alle aansluitingen verplaatst naar de loc, lampjes voorop geplaatst en het (4 aderige) kabelboompje naar de tender zo aangepast dat twee draden naar de stroomopnemers van de tender lopen en twee draden straks de voeding verzorgen van het (nog te plaatsen) achteruitrij licht.

De Loksound decoder had ik inmiddels als in een andere A4 ingebouwd (Bittern). Luidspreker recht onder de dubbele schoorsteen. Werkelijk schitterend. Het gesis komt nu van een plek waar het vandaan hoort te komen. Hornby, terug naar de lok die decoder!

Ed

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #1347 Gepost op: 11 February 2012, 19:29:49 »
Ed, hou je er wel rekening mee, dat de olielampen voorop de lok staan voor een code van wat voor trein het is. In het geval van de A4 zal het meestal een code 1 express passenger train zijn.
Voor meer informatie zie deze link (even naar beneden scrollen):
http://myweb.tiscali.co.uk/gansg/3-sigs/bellhead.htm

Leen.

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #1348 Gepost op: 11 February 2012, 19:31:38 »
Vrijdag schreef je... Dan werk ik...

vrgr Steef
Mvh Steef

Merlin674

• Offline Offline
« Reactie #1349 Gepost op: 11 February 2012, 20:33:37 »
@Leen
Klopt. Ik monteer op mijn A4's de lampen conform dat schema. Op mijn 4MT zit er een lamp midden boven :)
Ed