Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35

Auteur Topic: Mijn eerste nieuwe railplan  (gelezen 8795 keer)

elmander35

• Offline Offline
Mijn eerste nieuwe railplan
« Gepost op: 23 March 2011, 15:49:48 »
Hallo allemaal,

Na een hele tijd een stop te hebben gemaakt in de hobby modeltreinen, ben ik weer begonnen met mijn eerste nieuwe railplan.
Na 2 jaar begon het toch wel weer te kriebelen hoor haha.
Ik heb een kamer ter beschikking van 3.45m x 3.35m
Die zal ik bijna in zijn geheel dicht gaan leggen met platen. Een gat in het midden waar het controle center komt en vanwaaruit ik overal op de baan terecht kan.
De bedoeling is dat ik een groot station ga maken wat grotendeels een kopstation is, maar ook 2 doorloop sporen heeft.
Ik heb een hele middag liggen knutselen met Anyrail en ben tot dit railplan gekomen.
Rechtsonder loopt een spoor dood wat naderhand de diepte in gaat, waarna ik een schaduwstation ga bouwen.
Rechts van het station ga ik de stad bouwen en op de lege plek links ga ik nog iets van industrie maken.
Kunnen jullie me misschien helpen met tips wat er wel en niet klopt hier en wat er beter kan eventueel aan dit plan ??

Groetjes Ricardo

elmander35

• Offline Offline
Re:Mijn eerste nieuwe railplan
« Reactie #1 Gepost op: 23 March 2011, 15:54:44 »
Oeps ....

Het plaatje is niet aanklikbaar ....

Gaan we fixen haha
De onderstaande is wel klikbaar

Groetjes Ricardo

MdR

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 23 March 2011, 16:03:34 »
Leuk baanplan, maar ik denk wel dat dit baanplan snel gaat vervelen, want je kan zo te zien alleen maar rondjes rijden met een paar kopsporen en een rangeerspoortje. Probeer het wat meer speelser te maken, dus nog wat meer industrie en bijvoorbeeld een buurtgoederenstation.  ;)  Je hebt zo te zien een grote ruimte tot beschikking, dus probeer die ook optimaal te benutten. Je kan zo te zien ook de bogen wat ''flauwer'' aanleggen, dus minder scherper bochten, zodat het wat meer vloeiend gaat worden. Ook ben ik bang, als het controle center zo klein blijft als het nu is, dat je niet overal bijkan.  ;) Dus dat moet wel groter worden.  Welke schaal rij je? En welk tijdperk?

Mvg, Maarten

Sneeuwtrein

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 23 March 2011, 16:26:18 »
wanneer je vanuit 1 van de middelste twee sporen van het station komt kan je alleen naar de buitenbaan.
je zou daar een halve engelsman kunnen leggen of een hele engelsman.

ook zie ik aan de grotote van het baanplan dat je grotere bogen kan gebruiken.
je kan beter r4 en r5 kunnen gebruiken want dan ziet de trein er mooier uit als ze door de bochten gaan.

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 23 March 2011, 17:04:52 »
Wat is de reden dat het spoor tussen perron 3 en 4 geheel dubbelsporig is en er een overloop wissel ligt, terwijl tussen perron 2 en 3 het spoor via een wissel dubbelsporig wordt?  ( Begrijp je wat ik bedoel? )

En waarom geen overloop rechts zodat een trein ook langs perron 2 kan stoppen voor de trein die linksomrijdt?
Jeroen

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #5 Gepost op: 23 March 2011, 17:28:27 »
Tips? ja....

Kijk goed naar de bereikbaarheid.
- Een mens kan maar 60 - 80cm ver reiken
- Hoe wil je bij het "bedienings-gat" komen? via een brug?

- De helling naar het schaduwstation is te kort. Schaduwstations en Hellingen / klimspiralen
- Hoe lang zijn de perronsporen? Wat is de maximale treinlengte waar je mee wil gaan rijden?
- Grotere bogen gebruiken... nu lijkt het alsof je de hoek om moet...

- Wat rangeermogelijkheden toevoegen? Dit baanplan gaat denk ik snel vervelen...

Zie voor meer informatie de Encyclopedie: Hoofdpagina Encyclopedie

groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

elmander35

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 23 March 2011, 17:59:51 »
Leuk baanplan, maar ik denk wel dat dit baanplan snel gaat vervelen, want je kan zo te zien alleen maar rondjes rijden met een paar kopsporen en een rangeerspoortje. Probeer het wat meer speelser te maken, dus nog wat meer industrie en bijvoorbeeld een buurtgoederenstation.  ;)  Je hebt zo te zien een grote ruimte tot beschikking, dus probeer die ook optimaal te benutten. Je kan zo te zien ook de bogen wat ''flauwer'' aanleggen, dus minder scherper bochten, zodat het wat meer vloeiend gaat worden. Ook ben ik bang, als het controle center zo klein blijft als het nu is, dat je niet overal bijkan.  ;) Dus dat moet wel groter worden.  Welke schaal rij je? En welk tijdperk?

Mvg, Maarten

Hoi Maarten, allereerst bedankt voor je tips, kan ik altijd waarderen :)
Ik hou van lange rechte stukken en dat heb ik ook zoveel mogelijk gedaan. Het gat zal nog wat groter worden en lijkt op het plaatje indd wat klein, maar word groter dus.
Het is misschien indd zo dat de bochten wat flauwer kunnen, ga ik nog proberen. Ik heb aan de bovenkant al R5 en R6 gebruikt voor de bochten.
Ik rij schaal HO met het laatste tijdperk. Het gaat een volledig nederlandse baan worden met nederlands materieel, nederlandse sijnen van NS parts en allemaal nederlandse huizen.

Groetjes Ricardo

elmander35

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 23 March 2011, 18:04:12 »
wanneer je vanuit 1 van de middelste twee sporen van het station komt kan je alleen naar de buitenbaan.
je zou daar een halve engelsman kunnen leggen of een hele engelsman.

ook zie ik aan de grotote van het baanplan dat je grotere bogen kan gebruiken.
je kan beter r4 en r5 kunnen gebruiken want dan ziet de trein er mooier uit als ze door de bochten gaan.

Hoi,
Bedankt voor je tips :)
Ik heb juist de rail zodanig neer gelegt zodat je van de middelste sporen naar de buitenste ring komt, het linker of het rechter spoor van de buitenring.
Ik heb er 3 engelse wissels op rij neer gelegt zodat je van alle kopsporen naar de buitenring kan.
De bogen ga ik aanpassen ;)
Groetjes Ricardo

elmander35

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 23 March 2011, 18:12:27 »
Wat is de reden dat het spoor tussen perron 3 en 4 geheel dubbelsporig is en er een overloop wissel ligt, terwijl tussen perron 2 en 3 het spoor via een wissel dubbelsporig wordt?  ( Begrijp je wat ik bedoel? )

En waarom geen overloop rechts zodat een trein ook langs perron 2 kan stoppen voor de trein die linksomrijdt?

Hoi,
Ook bedankt voor je tips :)
De wissels tussen perron 3 en 4 zijn weg gehaald en hadden eigenlijk geen nut. Ik had aanvangkelijk een ander idee ermee maar had dat terug gedraaid en de wissels vergeten eigenlijk ;)
De dubbele sporen tussen perron 2 en 3 wilde ik zo hebben. De boogwissel die ik heb gebruikt om het spoor dubbel te maken zat er eerst niet.
Eerst had ik 2 overloopwissels iets verderop liggen, maar dan moest ik perron 2 korter maken, die is nu langer, vandaar die bochtwissel.
Van die overloop wissel wat linksom rijd naar perron 2 klopt helemaal, die ben ik vergeten en ga ik nu veranderen, bedankt voor de tip ;)

Groetjes Ricardo

Rinus H0

• Offline Offline
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
« Reactie #9 Gepost op: 23 March 2011, 18:15:12 »
Hoi Ricardo,

De strekking van je baanplan is duidelijk. Maar je kunt het nog mooi verfraaien. Waarom geen gebruik maken van flexrails bijv in de bochten? Toevallig heb ik mijn baanplan net af in een ruimte die vrijwel net zo groot -of klein- is (3.23x3.23). Kijk maar eens in het draadje http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,35249.60.html
Kun je meteen zien hoe mijn oorspronkelijke baanplan helemaal omgevormd werd door de tips hier op het forum, je leert er echt veel van. En als jij van lange rechte stukken houd moet je die er vooral inhouden, het is tenslotte jouw baan! Veel plezier en succes!

Gr.Martijn (y)
Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen

elmander35

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 23 March 2011, 18:19:28 »
Tips? ja....

Kijk goed naar de bereikbaarheid.
- Een mens kan maar 60 - 80cm ver reiken
- Hoe wil je bij het "bedienings-gat" komen? via een brug?

- De helling naar het schaduwstation is te kort. Schaduwstations en Hellingen / klimspiralen
- Hoe lang zijn de perronsporen? Wat is de maximale treinlengte waar je mee wil gaan rijden?
- Grotere bogen gebruiken... nu lijkt het alsof je de hoek om moet...

- Wat rangeermogelijkheden toevoegen? Dit baanplan gaat denk ik snel vervelen...

Hoi,
Ook bedankt voor de tips :)
Ik heb lange armen dus ik kan verder rijken dan 80 cm, geloof me ;)
Rechtsonder in de hoek is de deur, daar heb ik ook uiteraard een uitsparing, ik kan onder de baan door naar het gat komen, das geen probleem.
Ik heb dan precies vanuit het midden alle overzicht en kan overal bij. Ik ga de baan ook per stuk opbouwen. Ik begin bij het station gedeelte en werk dan naar rechts en naar links. Van dat schaduwstation kan het indd wel eens zo zijn dat ik het met de helling niet zal halen, dat kan indd. Daar moet ik me wat anders voor laten invallen.
De perronsporen zijn lang genoeg voor mij, het zijn 2x 92 cm plus een beetje. Ik gebruik Roco line zonder bedding.
De treinen die ik ga gebruiken zijn dan lang genoeg voor mij, daar heb ik wel over nagedacht ;)

Groetjes Ricardo
« Laatst bewerkt op: 03 August 2012, 19:04:56 door 0101100001. Reden: Quote hersteld, zodat duidelijk is wie wat zegt. »

dvdbrander

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 23 March 2011, 18:21:27 »
1 puntje, je kan niet meer vanaf het buitenste hoofdspoor naar het binnenste hoofdspoor zonder te stoppen.
verder zou ik aan de rechterkant van het station ook een wissel leggen zodat je niet per se door moet rijden en omkeren, maar ook gewoon even kort stil kan gaan staan zonder blokkeren.
mvg daniël
mMijn baantje

elmander35

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 23 March 2011, 19:38:18 »
Hallo mensen .....

Bedankt voor jullie tips.
Het heeft erin geresulteerd dat ik de volgende aanpassingen heb gedaan.
De industrie sporen links naast het vergrote bedieningsunit zijn aangebracht. De verbinding van het buitenste hoofdspoor naar het binnenste hoofdspoor zijn aangebracht.
Dat is rechts te zien. Dan heb ik de bochten aan de onderkant vergroot van R2 en R3 naar R4 en R5.
Alleen kom ik niet helemaal uit met de sporen en heb een paar kleine openingen, maar die kunnen als ze liggen wel gecorrigeerd worden.

Voorzetting van nieuwe tips zijn uiteraard welkom :D

Groetjes Ricardo

dvdbrander

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 23 March 2011, 19:40:06 »
over die missende stukjes, zet er ergens uitschuifbare rails tussen.
mvg daniël
mMijn baantje

elmander35

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 23 March 2011, 19:49:35 »
over die missende stukjes, zet er ergens uitschuifbare rails tussen.

Zijn die ook voor Roco zonder bedding ??
Ik weet niet of die staan in Anyrail namelijk, heb het programma pas sinds vandaag :D