Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door sncf231e
Vandaag om 12:19:06
Her-(her-)beginnen door BartvD
Vandaag om 12:02:57
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:27:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:26:27
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
Vandaag om 11:12:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
booster vraag door Dirk
Vandaag om 10:28:12
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:00:12
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
  

Auteur Topic: Fast tracks  (gelezen 4405 keer)

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Fast tracks
« Gepost op: 21 March 2011, 22:23:05 »
Ik lees veel over Tillig Elite railmateriaal, maar via via kwam ik op de site van Fast Tracks terecht. Is dat nou het summum van railmateriaal of gewoon veel te duur voor wat je ervoor krijgt?

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Fast tracks
« Reactie #1 Gepost op: 22 March 2011, 00:28:33 »
Waarom zou het veel te duur zijn? Het is eerder het verschil tussen fabrieksrail en zelfbouw met wat hulpmiddelen. Wat wil je? En wat kan je?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re:Fast tracks
« Reactie #2 Gepost op: 22 March 2011, 07:38:56 »
Is dat nou het summum van railmateriaal
Nee, dit http://www.h0pur.de/groups/g_22/itemsna1.htm
althans, voor duits railmateriaal

dirkjan

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8813
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Fast tracks
« Reactie #3 Gepost op: 22 March 2011, 07:47:38 »
Hum... het summum... Tja wat is summum...kijk eens hier: Zelfbouw rails en wissels, Proto Normen en The American Way: Lage Railprofielen

De een vind de C-rails van Märklin al de beste rails... de andere neemt geen genoegen met de beste zelfbouw wissels a 200 euro het stuk... Dat is alleen maar aan jou te bepalen wat jij het beste vindt....

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Johan Schalken

  • Offline Offline
  • Berichten: 439
Re:Fast tracks
« Reactie #4 Gepost op: 22 March 2011, 08:48:14 »
Ik vind het echt ongelofelijk mooi spul.. Op de stand van proto87 zag ik een wissel van hun en die was echt prachtig.
Maar hoe mooi het ook is.. 200 euro voor een wissel is mij echt te gek..  :o

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:Fast tracks
« Reactie #5 Gepost op: 22 March 2011, 08:49:45 »
Ik lees veel over Tillig Elite railmateriaal, maar via via kwam ik op de site van Fast Tracks terecht. Is dat nou het summum van railmateriaal of gewoon veel te duur voor wat je ervoor krijgt?
Dat is volkomen afhanklijkvan wat je wil doen, wil je namaak rails en en op schaal dan neem je bv een oud Fleisschmann messing wisseltje of een minitrix , wil je op schaal en veel zelf doen dan kies je fasttrack, voor de europese bouwers is Tillig een van de betere  raillinen want daar let men op het echte voorbeeld en maakt fraaie wisselhoeken.

Duur is pas iets als je het geld er niet voor over hebt.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re:Fast tracks
« Reactie #6 Gepost op: 22 March 2011, 17:12:28 »
Waarom zou het veel te duur zijn? Het is eerder het verschil tussen fabrieksrail en zelfbouw met wat hulpmiddelen. Wat wil je? En wat kan je?

Ik wil eens zelf gaan bouwen. Tillig Elite ken ik wel maar die bielsen vond ik een beetje plastic-achtig. Om ervaring mee op te doen is het meer dan goed genoeg maar om in HO echt wat moois te proberen zat ik zo eens rond te kijken. Fast Tracks lijkt mij een beetje te hoog gegrepen en misschien ook wel te Amerikaans qua profielen?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26683
    • Pagina van klaas
Re:Fast tracks
« Reactie #7 Gepost op: 22 March 2011, 17:43:38 »
Wat zou dan het "Amerikaanse" zijn aan de profielen? Amerikaanse railprofielen verschillen nauwelijks van Europese. En in model is het verschil al helemaal niet te zien.
En als je zelf wil bouwen, dan hoef je toch geen bouwpakket te kopen? Gewoon wat railprofielen uit stukken flexrail slopen, dwarsliggertjes zagen uit dun triplex en je kan aan de gang.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re:Fast tracks
« Reactie #8 Gepost op: 22 March 2011, 19:01:03 »
Ik gebruik tillig, maar alleen een paar wissels compleet gekocht, de rest van mijn baan met losse staven en biels matjes, werkt zeer flexibel, gewoon bielzen op maat knippen en dan staven er doorheen rijgen.

Verschillende rijtuigen heb ik RP-25 wielen.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Fast tracks
« Reactie #9 Gepost op: 22 March 2011, 19:41:56 »
Nou kijk, de hulpstukken van Fast Tracks zijn gemaakt om een amerikaans wissel te bouwen. Daarin zit wel degelijk verschil met Europees, en dan bedoel ik het dwarsliggerpatroon en of het afbuigende spoor na het puntstuk recht of met een radius loopt. Maar dat kan je zelf ook maken zoals Klaas zegt, print een patroon en lijm daarop je dwarsliggers. De rail op maat maken is ook niet het moeilijkste werk. Het zijn maar hulpstukken om het handiger te doen. Maar als je je rail in een plattebek bankschroef klemt onder de juiste hoek, hoef je alleen maar je vijl recht erover te laten gaan.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

guest7823

  • Gast
Re:Fast tracks
« Reactie #10 Gepost op: 22 March 2011, 21:35:09 »
Daarin zit wel degelijk verschil met Europees, en dan bedoel ik het dwarsliggerpatroon en of het afbuigende spoor na het puntstuk recht of met een radius loopt.

Grootspoorwissels hebben voor en na het puntstuk in principe een stuk recht spoor. Engeland is daar een uitzondering op, die werken meestal met wissels die aangepast zijn aan de spoorligging. Dit in tegenstelling tot de continentale praktijk waarbij veelal terug gegrepen wordt naar standaard wissels en waarbij de spoorloop wordt aangepast aan de positionering / geometrie van de wissels.

Bij modelspoorwissels wil het nog wel eens zo zijn dat het aftakkende spoor een cirkelsegment is, om in de geometrie van de "ovaaltjes" te passen.

Volgens mij is dwarsliggerpatroon ook deels tijd gebonden, maar dat moet ik eens uitzoeken.

David Hoogvorst

  • Offline Offline
  • Berichten: 367
    • AnyRail
Re:Fast tracks
« Reactie #11 Gepost op: 22 March 2011, 21:47:55 »
Je betaalt geen 200 Euro per wissel by Fast Tracks! Dat is de prijs voor een kit waar je er 5 uit bouwt. Daarna hoef je alleen maar wat losse onderdelen te kopen, waardoor verdere wissels nog een stuk goedkoper worden.

Apogée Vapeur heeft ook mooie kits voor de Franse spoorwegen:
http://www.apogee-vapeur.ch/index.php?include=textes&lng=1&id=131&idmenu=0

David.

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re:Fast tracks
« Reactie #12 Gepost op: 22 March 2011, 21:57:32 »
Ik ben eigenlijk op zoek naar een bouwpakket met bielzen en rails en spijkers in een en dat ik dan wat kan gaan bouwen. Voor schaal O bestaat dat wel (Hassler, Wenz) maar voor Ho vind ik dat niet zo maar. Of kijk ik niet goed?

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Fast tracks
« Reactie #13 Gepost op: 22 March 2011, 22:15:24 »
HO met code 83. Inderdaad, 210 $ voor 5 kits.
http://www.handlaidtrack.com/HO-9-Turnout-Kit-for-ME-Code-83-Rail-p/ak-ho-t-9-me83-nr.htm

Dat ding van Fasttracks bijvoorbeeld.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re:Fast tracks
« Reactie #14 Gepost op: 22 March 2011, 23:08:22 »
Ik ben eigenlijk op zoek naar een bouwpakket met bielzen en rails en spijkers in een en dat ik dan wat kan gaan bouwen. Voor schaal O bestaat dat wel (Hassler, Wenz) maar voor Ho vind ik dat niet zo maar. Of kijk ik niet goed?
Dat is er zat, bijvoorbeeld:
Schuhmacher http://www.hobby-ecke.de/html/gleisbau.html
Weichen Walter http://weichen-walter.de/produkte/H0-weichen/index.html

dirkjan