Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 20:38:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 20:38:35
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 20:17:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mark D.
Vandaag om 20:16:53
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:02:13
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door daempfer
Vandaag om 19:58:34
Uhlenbrock Intellibox 3 door Hasenwald
Vandaag om 19:58:21
Uhlenbrock Iris door Ronald Halma
Vandaag om 19:43:54
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 19:27:59
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door einte
Vandaag om 19:14:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:56:27
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:54:46
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 18:44:41
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:42:39
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 18:42:16
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:24:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 16:14:38
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door RdJ
Vandaag om 15:49:38
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
Vandaag om 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 15:12:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:10:51
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 15:09:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:04:57
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door dennie
Vandaag om 14:47:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:10:53
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Duikeend
Vandaag om 13:07:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:58:51
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 11:26:43
  

Auteur Topic: ervaringen met ' zware' boosters  (gelezen 2400 keer)

piksov

  • Offline Offline
  • Berichten: 862
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
ervaringen met ' zware' boosters
« Gepost op: 20 March 2011, 14:19:03 »

Hoi,

ik zou graag ervaringen willen horen van mensen met een zware booster.

Ik sta op het punt om een 4Ampere OpenDcc Booster te gaan gebruiken.

Deze booster schakelt pas af als er meer dan 4A stroom gaat lopen.

Maar de bezetmelders die ik gebruik gebruiken diodes die 1.5 A aan kunnen.

Mijn gevoel zegt dat de booster niet zal afschakelen als er ergens kortsluiting is, maar dat mijn bezetmelders de geest  gaan geven.

Wat voor bezetmelders gebruiken mensen met een 10A booster?

groet,
Guus
OpenDCC fan

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10483
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:ervaringen met ' zware' boosters
« Reactie #1 Gepost op: 20 March 2011, 19:20:01 »
Hoi Guus,

Kijk eens naar de piekstroom die je diodes mogen hebben. Vaak ligt deze minstens een factor 10 hoger gedurende een seconde oid.

Grtzz,

Karst

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22530
Re:ervaringen met ' zware' boosters
« Reactie #2 Gepost op: 20 March 2011, 19:42:17 »
De stroom van een 10A booster verdeel je via apart gezekerde secties (bijvoorbeeld 3A) over de baan om te voorkomen dat er te grote kortsluitstromen kunnen gaan lopen. Mijn bezetmelders hebben ook 3A diodes.

Karst heeft verder natuurlijk gelijk. De beveiliging zal de booster laten afslaan ruim voordat de diodes problemen krijgen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1950
Re:ervaringen met ' zware' boosters
« Reactie #3 Gepost op: 20 March 2011, 20:27:47 »
Hallo Guus,

Ik gebruik de EDITS-booster op mijn baan. Er kan dus 10 A op de baan staan. De EDITS heeft een kortsluitbeveiling, die het in mijn geval heel goed doet en ook onmiddellijk de spanning van de baan haalt. Ik gebruik Viessmann 5233 bezetmelders en heb tot nu toe geen problemen ondervonden op mijn baan, ook niet bij kortsluitingen. Door het gevoelige afschakelsysteem is er wel een apart opstartprocedure nodig:
1. Op de Booster de reset-knop indrukken en ingedrukt houden. Deze zet de digitale spanning rechtstreeks op de versterker.
2. Twincenter aanschakelen met de "GO"-knop
3. De resetknop loslaten
Met beste groeten,

Dirk Meijer

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re:ervaringen met ' zware' boosters
« Reactie #4 Gepost op: 20 March 2011, 21:42:11 »
Mijn booster kan 5 A leveren en in de bezetmelders zitten diodes uit de 1n4000 serie. Werken al minstens 5 jaar zonder enig probleem. Klopt wat Karst zegt. Heb het nog even nagekeken; de 1N4003 kan 30A piekstroom hebben, dus geen zorgen.

Gerrit

sik250

  • Gast
Re:ervaringen met ' zware' boosters
« Reactie #5 Gepost op: 20 March 2011, 22:16:42 »
@PHDirk 10A op je baan?
Mijn boosters leveren max 3A.
Waarom?....als ik wil lassen gebruik ik een ander apparaat ;D

Johan

piksov

  • Offline Offline
  • Berichten: 862
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
Re:ervaringen met ' zware' boosters
« Reactie #6 Gepost op: 20 March 2011, 22:51:40 »

Wat een antwoorden terwijl ik voor de tv hang ....

@Karst,

ik heb b40C1500 bruggen op de bezetmelder zitten, de datasheet zegt 1.5A average current,
en 50A 'Non-Repetitive Peak Forward Surge Current 8.3ms Single half sine-wave superimposed on rated load (JEDEC Method) '

In het (willekeurig, via google) datasheet http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/wte/B380C1500.pdf
staat ook nog een plaatje 3, ik lees daar dat ik gedurende 100 cycles van 60 Hz (ongeveer 1.6 seconden?) een stroom van zeg 5 ampere door die brug mag jagen?

groet,
Guus
OpenDCC fan

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10483
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:ervaringen met ' zware' boosters
« Reactie #7 Gepost op: 20 March 2011, 22:54:40 »
Yep,

Iets meer nog zelfs, ca. 7A zou ik schatten ;)

Dus jouw 4 amp mag je bijna 2 seconden volhouden ;)

Grtzz,

Karst

piksov

  • Offline Offline
  • Berichten: 862
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
Re:ervaringen met ' zware' boosters
« Reactie #8 Gepost op: 21 March 2011, 07:42:33 »

De microcontroller op de booster is echt wel wakker binnen 2 seconden!

Ik ga binnenkort maar eens een b40c1500 mishandelen .....

groet,
Guus
OpenDCC fan

piksov

  • Offline Offline
  • Berichten: 862
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
Re:ervaringen met ' zware' boosters
« Reactie #9 Gepost op: 21 March 2011, 07:44:06 »
@Henk,

wat gebruik je dan aanvullend om per deel tot 3A te gebruiken?

Guus
OpenDCC fan

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22530
Re:ervaringen met ' zware' boosters
« Reactie #10 Gepost op: 21 March 2011, 10:58:34 »
Gewone glaszekeringen Guus. Het is echt een laatste beveiliging die zelden noodzakelijk blijkt. Het heeft zo 8 jaar gefunctioneerd en ik heb het doosje met 10 zekeringen dat ik intertijd kocht nooit opgemaakt.
De boel ligt nu uit elkaar, omdat ik de booster twee eindtrappen van elk 3A ga geven.

4A vind ik overigens geen erg zware booster. Ik zou gewoon proberen hoe het gaat.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1950
Re:ervaringen met ' zware' boosters
« Reactie #11 Gepost op: 24 March 2011, 22:18:16 »
Hallo Johan,

Gezien het feit dat er heel veel EDITS boosters zijn gemaakt en worden gebruikt, zal ik niet de enige zijn, die tot 10A op de baan kan zetten. Ik ken een modelspoorcollega, die dat ook zo doet. Geen van beiden hebben daarbij problemen ondervonden. Gezien het aantal treinen, dat nu bij mij rijdt, zit ik nog lang niet aan 10A, ik denk eerder aan 1,5 - 2 A. De wissels doen het wel een stuk beter overigens. Die zitten voor een deel op de digitale stroom. En zoals gezegd, je moet een goede kortsluitbeveiliging hebben en bij mij werkt dat heel goed, zo is mij uit testen en praktijksituaties gebleken.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 855
Re:ervaringen met ' zware' boosters
« Reactie #12 Gepost op: 25 March 2011, 20:29:50 »
Ik gebruik ook edits boosters, Ik heb ze echter "half" opgebouwd waardoor per print 5A geleverd wordt. De primaire voeding voedt dus twee printen. Daarbij gebruik ik electronische detectie middels diodes. Deze zullen nooit een grote stroom "toelaten", daar ze dan direct de diode hemel op gaan zoeken.

Ik gebruik daarnaast een soort van electronische afshakeling die ge-reset kan worden en erg goed werkt.

Tot nu toe slechts twee diode's defect over een periode van meer dan tien jaar.
Groeten

Olav

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1950
Re:ervaringen met ' zware' boosters
« Reactie #13 Gepost op: 25 March 2011, 21:34:59 »
Hallo Olav,

Waarschijnlijk gebruik je dezelfde afschakeling als ik en zoals deze ook in de update voor de EDITS is beschreven. Ik moet ook resetten bij een kortsluiting, zelfs bij het aanzetten van de booster moet ik resetten om hem aan de praat te krijgen.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Anne W

  • Gast
Re:ervaringen met ' zware' boosters
« Reactie #14 Gepost op: 25 March 2011, 22:35:56 »
Als je naar mijn bouwtopic gaat (achterin) zie je daar nog een andere methode om de kortsluitstroom te beperken.

Groet, Anne W